Pjesme kitova postaju glazba u projektu Inner Child
Projekt koji spaja znanost, glazbu i pjesme kitova uskoro će zaživjeti i na pozornici nagrade Ambasador
Kad govori o svom umjetničkom imenu Inner Child, splitska morska biologinja i glazbenica Sara Nikšić odmah se nasmije. „Unutarnje dijete u meni nikad nije otišlo. Sve što danas radim zapravo je ono što me zanimalo kad sam bila dijete“, kaže. I zaista, njezin rad spaja radoznalost znanstvenice i osjetljivost umjetnice u jedinstvenom projektu koji povezuje svjetove mora i glazbe.
Sara je završila biologiju mora i diplomirala na temi pjesme grbavih kitova, što ju je usmjerilo prema bioakustici – znanstvenoj disciplini koja proučava zvukove životinja, njihovu komunikaciju i kulturu. „Kitovi su me toliko fascinirali da sam htjela da cijeli svijet zna o njima, a ne samo nas par znanstvenika koji se bavimo time“, priča.
Ideja o spajanju znanosti i glazbe rodila se još prije više od deset godina, dok je živjela na Novom Zelandu. „Razmišljala sam kako bi bilo zanimljivo približiti taj svijet javnosti. Kako sam se oduvijek bavila i glazbom, odlučila sam spojiti svoje dvije ljubavi – znanstveni i umjetnički svijet. Krenula sam učiti produkciju glazbe kako bih mogla u nju ukomponirati pjesme kitova.“
Tako je nastao projekt Inner Child, interdisciplinarni spoj znanosti, ekologije, glazbe i emocija. „Zvukovi prirode sami su po sebi ambijentalni. Ako mi je poanta da ljudi čuju kitove, ne želim ih zaglušiti, nego da oni budu u prvom planu, a glazba da ih prati“, objašnjava Sara. „Zvučni svijet kitova prirodno se povezuje s ambijentalnom glazbom jer su i jedni i drugi meditativni, umirujući i duboko emotivni.“
U okviru projekta dosad je objavila dva albuma: Canticum Megapterae – Song of the Humpback Whale i Canticum Megapterae II – The Evolution. Prvi je nastao kao svojevrsni dokumentarno-glazbeni prikaz pjesama grbavih kitova, dok drugi donosi njihovu evoluciju kroz remikseve. „Svaka populacija ima svoju pjesmu, ali se one mijenjaju kroz vrijeme – kao da remiksiraju svoje pjesme, dodaju, izbacuju dijelove, mijenjaju redoslijed. Drugi album sam napravila kao remikseve pjesama s prvog, baš kao što to rade i oni.“
Treći i završni dio trilogije, Canticum Megapterae III – The Revolution, Sara je snimila na Tongi, malom otočju u južnom Pacifiku, gdje grbavi kitovi dolaze na parenje. „Treći album govori o fenomenu kulturne revolucije, koji ne postoji nigdje drugdje u životinjskom svijetu. To je trenutak kad kitovi potpuno odbace svoju pjesmu i preuzmu novu. Da bih snimila taj album, trebala mi je nova snimka, i zato sam pokrenula crowdfunding kampanju kako bi skupila sredstva za odlazak na Tongu.“
Putovanje je trajalo četiri dana i uključivalo niz izazova: od kašnjenja letova do otkazivanja veza, ali se svaka sekunda isplatila. „Vrijeme je stalo dok sam bila u prisustvu tih eterealnih bića. Nikad se nisam osjećala toliko malenom i poniznom, a istovremeno potpuno prihvaćenom“, prisjeća se. „Nakon dana provedenih na moru, uspjela sam snimiti pjesmu, i još doživjela ‘heat run’ – trenutak kad mužjaci polude loveći ženku. Kakav je to bio dan!“
Crowdfunding kampanja ostala je otvorena i nakon putovanja. „Produkcija albuma također zahtijeva sredstva, a mnogi su me pitali mogu li još doprinijeti, pa sam odlučila ostaviti kampanju aktivnom.“
Trilogijom Canticum Megapterae Sara zaokružuje jedno poglavlje, no već razmišlja o novim idejama i multimedijalnim projektima. „Ova tri albuma obuhvaćaju sve što zasad znamo o njima, ali imam ideje za još neke projekte – multimedijalne instalacije i performanse koji će uključivati i vizualni dio. Do sada je bio samo audio, a sad imam i video snimke pod morem, koje ću koristiti u novim radovima.“
Splitska znanstvenica i glazbenica svoj će projekt uskoro predstaviti brojnim akterima hrvatske i regionalne scene kroz nastup na dodjeli nagrade Ambasador sljedeće srijede, 19. studenog u zagrebačkom Boogaloou. Napravit ću live performans u kojem ću rastaviti snimku kitova na sve dijelove i postupno ih slagati pred publikom. Prvo će se čuti samo kitovi, zatim ću ubacivati ambijent, melodije, ritam i bas, tako da ljudi mogu čuti kako nastaje pjesma od njihovih glasova.“
