TEMA DANA: Povratak korijenima elektronike - Stvarnost ili marketinški trik?

Nedjelja, 26 Siječanj 2020

Naša nova rubrika TEMA DANA povremeno će obrađivati zanimljive činjenice koje su obilježile domaću, regionalnu ili svjetsku scenu posljednjih godina.


U prvoj Temi dana pitamo se:

1. Zbog čega su se komercijalni DJ-i posljednjih godina odlučili vratiti svojim korijenima?

2. Je li zasićenost, pad interesa i prodaje na tržištu EDM glazbe kumovao tome?

3. Jesu li ovo samo marketinški trikovi za ulazak na novo tržište i rast fan-baze?




Nastupali su na najvećim pozornicama svijeta pred stotine tisuća posjetitelja i na najvećim, najglamuroznijim i najcijenjenijim svjetskim manifestacijama; glazba im je dosegla zlatne i platinaste naklade prodaje; osvajali su tržišta; preko njihove glazbe je elektronička scena postala globalna priča, a većim dijelom i mediji su promjenili percepciju prema ovoj kulturi.



Ovo su sve samo neke od činjenica koje krase karijere poznatih svjetskih zvijezda poput Davida Guette, Calvina Harrisa, Bob Sinclara, Kaskadea, Laidback Lukea i drugih. Možemo ih svrstati u komercijalne DJ-e koji su nekoć svirali electro-house, pa EDM, future house ili u novije vrijeme pop-elektroniku, mash upove, te zarađivali velike cifre od prodaje glazbe i nastupa, imovina im se procijenjuje na miljune i miljarde.



KASKADE
Kaskade je možda manje poznat na našim teritorijima, ali ovaj Amerikanac koji dolazi iz kolijevke američke house scene - Chicaga, vlasnik je ujedno i šest Grammy nominacija i među najplaćenijim DJ-ima svijeta prema Forbesu što itekako opravdava status superzvijezde. Sve to ostvario je tijekom rada na EDM sceni. Krajem 2017. objavio je Redux EP koji je do sada stigao do trećeg izdanja i nagovjestio veliki povratak svojim korijenima.



DAVID GUETTA
David Guetta je još prošle godine nagovjestio povratak korijenima pod pseudonimom Jack Back, a napravio je i dokumentarac koji nas vraća na sam početak njegove karijere. On je ujedno i jedan od protagonista knjige "Electrochoc" koju je pisao Laurent Garnier gdje spominje Guettu na samim početcima francuske underground scene.



LAIDBACK LUKE
Ako niste znali početci (1991) za ovog nizozemskog DJa bili su u techno glazbi i on je sredinom 2017. zavrtio ploču nazad kad je skužio da EDM tone u ponor. Tako je na Ibizi odvrtio dva ekskluzivna techno seta gdje je publici zavrtio techno kakav je nekad bio, odnosno kakav je nekad puštao, kada je prvi put nogom zakoračio na "bijelo otočje".



BOB SINCLAR
Francuski DJ i producent, tvorac brojnih hit singlova, Bob Sinclar, 31. siječnja nastupa u popularnom londonskom klubu Egg, a britanski tabloid The Sun posvetio je tome partiju poseban članak gdje nagovješćuje Sinclarov povratak korijenima. Bob će vrtiti disco, house i electro, a set naziva specijalnim putovanjem prema svojim korijenima. Tim povodom je otkrio i neke trake koje planira pustiti.



CALVIN HARRIS
Najnoviji povratak korijenima najavio je Škot Calvin Harris kroz novi projekt Love Generator, te izjavljuje:

"Htio sam ponovno otkriti način na koji sam prvotno počeo stvarati glazbu prije 22 godine. Samo čista zabava i eksperimentiranje s onim što mi je zvučalo dobro. Zapisi su nadahnuti ranim raveom, breakom, technom i houseom. To je bila glazba sa kojom sam bio opsjednut tijekom odrastanja. U stvari, učinio sam sve što mogu kako bi zvučalo kao da dolazi iz 1991. godine. Svaka odsvirana dionica i zvuk potječu iz tog vremenskog razdoblja. "



Odgovor na pitanje može možda ležati u tome što je posljednjih godina zamjetan pad popularnosti EDM i komercijalne scene, a bilježi se ogroman rast popularnosti i prodaje underground žanrova posebice techna i melodičnijeg housea i techna, te sve više fanova koji prate ovaj zvuk, pa je prilika da se i njih animira.



Ovo su DJ-i koji su ostvarili gotovo sve što su sanjali u svojoj mladosti, a financijski su se i osigurali. Svoje snove i korijene prije 20-25 godina zamijenili su gigantskim karijerama stvarajući glazbu koju možda ne vole, ali osiguravajući si mirnu budućnost. Trentno im financije nisu problem kao i popularnost, pa je dobar marketinški trik povratak u 90-te jer zadnjih godina moderno je vraćati se u 90-te - bile kakve bile - komercijalne ili Rave 90-te.



Ne možemo reći da je ovo utopija, već marketinški trik i nešto što su u mladenačkim danima morali ostaviti kako bi njihov san uspio. Ali što onda kazati o glazbenicima koji su svoj san ostvarili teškim entuzijazmom; još težim načinom života; odricanjem i velikom ljubavlju vječno privrženi underground zvuku.



Svatko danas može biti umjetnik, DJ i producent posebice od nastanka društvenih mreža, ali sve teže je ostati svoj i raditi to sa ljubavlju, graditi strpljivo korak po korak svoju zajednicu fanova i biti dosljedan svojoj životnoj filozofiji, pogotovo ako se u priču uključe gigantske marketinške agencije, booking agenti i pozamašne svote.

TEMA DANA: Povratak korijenima elektronike - Stvarnost ili marketinški trik?