Novi val: Svebor – filmski redatelj koji je strast pronašao u spoju violine, loopinga i elektronike
Svestrani zagrebački umjetnik Svebor nakon filmskog uspjeha potpuno se okreće glazbi, gradeći autentičan stil koji spaja violinu, elektroniku i live looping
Pod umjetničkim imenom Svebor na domaćoj se sceni pojavio 27-godišnji Svebor Mihael Jelić, Zagrepčanin koji je širu publiku prvi put zaintrigirao još 2019. godine kada je njegov debitantski film “Zagrebački Ekvinocij“, snimljen s osamnaest godina i bez budžeta, postao najgledaniji hrvatski film te ga je kritika svrstala među najbolje domaće naslove te godine.
Nakon uspjeha u filmu odlazi u Beč na studij režije kod Michaela Hanekea, gdje se istovremeno sve više okreće glazbi. Ondje počinje razvijati izraz koji ga danas definira: spoj električne violine, live loopinga i drum ‘n’ bass/techno ritmova. “Stvaranje glazbe na licu mjesta” tako predstavlja ono što radi: “Cilj mi je što veći dio zvuka snimiti i obraditi pred publikom, tako da svaki put ispadne drugačije i novo, a mene taj stres i napetost oko same izvedbe drži na rubu.“
Klasičnu violinu svira od osme godine, a počeo ju je spajati s elektronikom kada je u Beču odlučio od sviranja na ulici uštedjeti za kupovanje kombija kojeg je htio konvertirati u kamper. “Već godinama sam htio kupit kombi i unutra napravit stan. Puno sam putovao, uvijek low budget, i to mi je bio san”, kaže. Shvatio je da bi sviranjem na ulici mogao uštedjeti dovoljno, ali i da će mu trebati barem godina, dvije konstantnog sviranja, pa je znao da mora započeti s nečim novim jer bi “naprosto poludio“ ako bi satima svirao violinu. Ideja o looperu bila je prvi korak.
Krenuo je s malim looperom i malim zvučnikom, zatim većim looperom i većim zvučnikom, a na kraju je kupio najkompleksniji looper na tržištu. Igrao se s njim godinu dana, naučio programirati kako bi mu mogao “povećati” mogućnosti, no taman kad je došao do kraja tog procesa, shvatio je da mora nositi laptop i svirati kroz Ableton Live. Taj korak približio ga je pravom elektronskom zvuku, a fascinacija kako od violine dobiti lude tonove, synthove i padove vodila ga je dalje. Počeo je učiti finger drummat, svirati keyboard, igrati se sa semplanjem i snimanjem predmeta oko sebe koje zatim obrađuje u glazbene elemente.
Kada se preselio nazad u Zagreb i završio sa svojim drugim dugometražnim filmom “Frka”, zaključio je da je kucnuo pravi čas. Odlučio se maknuti iz filma zbog lošeg iskustva rada s nekim ljudima i usmjeriti svu svoju energiju u glazbu: umjetnost u kojoj ima puno veći osjećaj kontrole nad svojim životom i svojom kreacijom. Nastupao je od Melina i Spunka do kafića i turističkih objekata na moru, no i kroz to iskustvo shvatio je da zapravo želi pisati svoju glazbu, izdati svoje pjesme i polako se više otkriti javnosti, pronaći svoju publiku i imati koncerte te nastupati na festivalima.

To mu je bio bitan trenutak jer je shvatio da više ne želi svirati obrade, nego stvarati i izvoditi vlastite stvari. Tako započinje rad na svom debitantskom albumu “LOOP“, koji će ugledati svjetlo dana u siječnju sljedeće godine. Cilj albuma bio je pretočiti stil sviranja koji je razvio na ulici u autorske pjesme: spoj violine, beatova, loop tehnika, build upova, dropova, mirnijih i emotivnijih solaža te puno improvizacije. “LOOP” je zamišljen kao “dancy” album, glazba na koju publika može plesati, ali istovremeno i promatrati proces stvaranja glazbe pred sobom.
“Bilo mi je iznimno zabavno raditi na tom albumu i jako se veselim skorašnjem izlasku albuma. Dva singla su već vani, novi singl će ići svaka dva tjedna, a ubacit ću i dva-tri covera koji su mi stvarno dragi, prvi je Bella Ciao i izlazi uskoro!“, otkriva nam mladi zagrebački umjetnik..
“Blue Beginning” prvi je singl s albuma i jedini takav koji je dug, miran, nježan i emotivan. “To je ta strana violine i live loopinga koju jednog dana kanim puno više istražiti, a sada samo pokazujem ljudima da postoji”, objašnjava Svebor.
“Purple Drop” uspostavlja zvuk koji će dominirati ostatkom albuma. Najviše voli svirati na 160 BPM, na jasan techno 4/4 beat i u nekom trenutku prebaciti na d’n’b ili obratno. Ova stvar je omaž satima provedenim svirajući na ulicama Beča, najčešće u podzemnoj: jak ritam, nagle promjene, pomalo “frantic” energija i nada da će se skupiti ljudi i da će nastati party. Tu energiju pokušali su prenijeti i u spotu snimanom u Oktogonu u Zagrebu.
Na pitanje kako publika reagira kada vidi spoj violine, loopinga i elektroničke glazbe, Svebor odgovara: “Već sada ljudi reagiraju dosta dobro na spoj violine i beata, imam osjećaj da je to način na koji me većina percipira, ali ja se i donekle želim odvojiti od najobičnijeg “sviranja violine na beat” jer toga ima puno, a meni to uglavnom uvijek zvuči loše, najviše jer imam osjećaj da se jako čuje da se violina “nadodaje” na zvuk koji postoji i nije stvoren za nju“, zato se kaže trudi baviti samim zvukom i kreirati vlastite elektroničke beatove koji imaju smisla, a zatim u sintezi daju neki novi, posebni zvuk: “To je moj glavni cilj: s violinom i kroz violinu pružiti elektroničkoj, ali i široj glazbenoj sceni nešto što ih istovremeno fascinira, ali i tjera na ples.“
Za kraj našeg kratkog razgovora, Svebor je otkrio da ćemo ga vidjeti na malim ekranima, budući da se ranije ove godine “poprilično hirovito” prijavio na Supertalent. Njegova audicijska emisija, u kojoj izvodi live looping performance, bit će prikazana ove nedjelje u 20 sati i 15 minuta na Novoj TV.
Svebora možete zapratiti na Instagramu, TikToku i YouTubeu, a njegovu glazbu možete pronaći i na Spotifyju.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
