Zabrij radio – zagrebački community radio koji gradi scenu izvan mainstream algoritama
Zabrij radio službeno je pokrenut početkom ove godine kao zagrebački neovisni community internet radio
Iza projekta stoje Ivan Čipčić, Kelly i Ivana Glavinić, a ideja je jasna: stvoriti prostor u kojem profit nije važniji od zajednice, već mjesto za istraživanje, kreativnost i inkluziju. „Laički rečeno, mi smo radio bez reklama koji slušaš na našem webu i aplikaciji, a ne na frekvenciji. Volimo naglasiti taj community aspekt jer je posebnost community radija upravo ta što smo sadržajem i načelima fokusirani na zajednicu i opušteni pristup,“ objašnjavaju osnivači.
Naziv Zabrij radio nastao je spontano, gotovo u šali. „Zabrij imat radio. Pa da, Zabrij! Tako nek se zove.“ Iako surađuju s kreativcima iz cijelog svijeta, ime su htjeli zadržati domaće i prepoznatljivo, povezano s gradom u kojem je projekt nastao.
Pokretanje radija proizašlo je iz nezadovoljstva stanjem na eteru. „Dosadilo nam je da je eter pun reklama i Billboard glazbe, a da se sve kreativne grupe drže za sebe i ne puštaju nikog novog unutra. Htjeli smo nešto svoje, mjesto gdje se stvarno kopaju ploče, otkrivaju novi zvukovi i gradi zajednica ljudi otvorenog uma i friških ideja. Zabrij radio je naš odgovor na dosadu, algoritme i klike.“
Upravo zato žele ponuditi glazbu kakvu slušatelji ne mogu pronaći na drugim radijskim postajama. „Cilj je da upališ Zabrij jer želiš otkriti novu glazbu i novi najdraži bend, da guglaš ime artista i upadneš u cijeli rabbit hole njihove diskografije.“
Osnivačima su važne vrijednosti koje stalno naglašavaju, a to su inkluzivnost, pluralizam i propitivanje statusa quo. Smatraju da svatko treba imati pravo pustiti svoj glas i glazbu, bez obzira koliko bila niche ili nepopularna. „Bilo kakva kreativna i društvena diskriminacija nije dobrodošla u našim krugovima. Radio mora biti šaren – različiti žanrovi, ideje, perspektive i ljudi. A propitivanje statusa quo je naš default. Ne želimo biti još jedan kanal koji samo odrađuje program, nego prostor koji se stalno pita: Zašto je ovako? Može li drugačije? Može li iskrenije?“
Zabrij radio od samog početka stavlja publiku u centar priče. „Naši slušatelji i suradnici nisu samo publika, nego selektori i graditelji cijele priče. Bez njih nema ni radija – oni su motor, mi smo samo platforma koja to vozi dalje.“
Osnivači provode sate i sate kopajući po SoundCloudu i Bandcampu, tražeći umjetnike iz cijelog svijeta, a onda im pokušavaju pružiti maksimalnu podršku. Osim online prisutnosti, trude se uživo upoznati što više ljudi koji im se jave, popiti piće s njima ili organizirati okupljanja volontera svako nekoliko mjeseci.
Iako se na prvu može činiti da je Zabrij radio usko vezan uz elektroničku glazbu, to je zapravo više slučajnost nego namjera. Kad su krenuli, upravo su DJ-evi bili najbrži i najspremniji podijeliti svoj rad. Mnogi od njih danas su im i bliski prijatelji. No cilj nikada nije bio ostati samo na DJ sceni, već otvoriti prostor i za izvođače koje nećete čuti u klubovima ili na plaži. „Više smo tu za kopanje i traženje manjih umjetnika. Želimo dati platformu ekipi van mainstreama i pokušavamo pronaći umjetnike koje ne možeš kategorizirati i ‘uhvatit za rep’.“
Odabir selektora i producenata temelji se na instinktu, ali i na znatiželji. „Dok ne dođeš do razine NTS-a ili Kiosk radija, moraš se javljati ekipi i stvarno vrijedi biblijska: Tko kuca, otvorit će mu se. Počeli smo uočavati uzorak da oni s cool profilnom i vizualno zanimljivim društvenim mrežama često imaju i zanimljive stvari za reći kroz glazbu.“ Taj spoj zvuka i vizualnog identiteta ono je što ih privlači i potiče da nekome pruže priliku.
Iako je glazba središnji sadržaj, Zabrij radio planira širiti program i drugim formatima. „Veselimo se imati više podcasta, intervjua i razgovornih emisija kroz nadolazećih par mjeseci,“ otkrivaju. Za sada im je važno da glazba ostane univerzalni jezik kojim komuniciraju sa slušateljima iz cijelog svijeta.
Kratko vrijeme su djelovali u Centru kulture na Peščenici, gdje su dobili priliku razvijati program i upoznati se s publikom. Ipak, sve više osjećaju da imaju vlastitu viziju i sanjaju o samostalnom prostoru u kojem neće morati raditi kreativne kompromise. Inspiraciju za budućnost pronašli su u Bruxellesu, na Kiosk radiju. „Taj cijeli vibe i ekipa koja se okuplja tamo je nešto što želimo dovesti u Zagreb. Podsjeća na Krivi put terasu, s selektorima koji se izmjenjuju cijeli dan usred parka. Sličnu priču želimo ostvariti i ovdje, pa nam držite fige da pravi ljudi daju zeleno svjetlo.“
Iako je radio star medij, pokretači Zabrij radija vjeruju da community pristup ima budućnost i u Hrvatskoj. Promatrajući primjer splitskog KLFM-a, kažu da je najvažnije imati vjerne ljude koji vole ono što radiš. „Najbitniji su ljudi koji te vole i cijene, a brojke možeš objesiti mačku o rep. Mišljenja smo da nema veće boljke nego ovisiti o brojkama i gledati tko će u njih investirati. Želimo okupiti ljude koje smatramo prijateljima, a ne brojke koje prezentiramo firmama za reklamu.“
Zabrij radio tako se pozicionira kao nova točka okupljanja zagrebačke i šire kreativne zajednice, ali i kao alternativa algoritmima i sterilnim eterima. Ideja o prostoru koji će biti njihov stalni dom tek je pred njima, ali već sada jasno daju do znanja da im je cilj stvarati drugačiji radio koji je otvoren, slobodan i živ.
Zabrij radio možete slušati na web stranici radija ili kroz Radio Cult aplikaciju.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske