Skip to main content

Alex Ranerro: “Jako smo ponosni što kao regionalni festival imamo publiku iz cijelog svijeta”

Alex Ranerro je DJ, producent i osnivač SOLVD-a iz Slovenije, a trenutno živi u Amsterdamu

Piše: 

Naslovna foto

Matic Trepelj

S više od desetljeća iskustva u industriji, razvio je prepoznatljiv zvuk koji u svoje setove spaja duboki, groove-driven house i techy elemente. Njegove rane produkcije pronašle su dom kod legendarnih izdavačkih kuća poput Djebali, Bondage Music, Berg Audio, Politics Of Dancing, a HedZup predstavlja profinjen, ali nepogrešiv groove.

Alex Ranerro – Foto: Matic Trepelj

Kao DJ, Alex Ranerro je nastupao u gradovima poput Berlina, Praga, Budimpešte, Züricha, Zagreba, Luzerna, Beograda, Kopenhagena i Trsta, između ostalih. Od 2019. godine također radi booking za Butik Festival, jednu od najbolje čuvanih tajni festivalske scene. S dosljednim glazbenim rastom i mjesečnom rezidencijom SOLVD-a u poznatom ljubljanskom Klubu K4, Alex učvršćuje svoje mjesto kao jedan od najetabliranijih elektroničkih izvođača na Balkanu.

Kako bi opisao svoj glazbeni put od Slovenije do današnjeg statusa na međunarodnoj sceni?

Ne znam mogu li reći da imam nekakav status na međunarodnoj sceni, ali svakako vidim stalni napredak od početka – to je bilo još davne 2011. godine pa do danas. Najviše se vidim u produkciji, jer sam većinu nastupa u inozemstvu i dobio zahvaljujući produkciji. Pored toga, SOLVD projekt, kojeg smo pokrenuli 2016. godine, također je pomogao – pored online magazina (s kojim smo završili prije par godina), već desetu godinu organiziramo klupske događaje na kojima dovodimo i strane goste i to mi svakako pomoglo, da sam i sam vise povezan sa scenom a sa druge strane da mogu učiti od stranih artista koje smo doveli.

Alex Ranerro – Foto: Arin Rapus

Tvoj zvuk balansira između housea i minimal techna. Kako si pronašao taj specifičan identitet?

Ne volim baš etiketirati svoj zvuk jer se stalno mijenja. Najveći utjecaj mi je uvijek bio house i to se sigurno čuje u produkciji i setovima. Prije desetak godina počeo sam dosta istraživati minimal, pa me taj zvuk pratio neko vrijeme – vjerojatno i danas, jer neke elemente toga kombiniram u setove i produkciju. U posljednje vrijeme dosta me inspirira mračniji zvuk baziran na individualnosti – barem ja osjećam da tu ima više dubine i da možeš doživjeti stvari na drugom nivou. Ne mora uvijek sve biti veselo da bi bilo dobro, a s druge strane nije svaka tamnija nijansa nužno loša. Bitno je pronaći balans između ta dva svijeta, slično kao i u svakodnevnom životu.

Imaš izdanja na labelima poput Djebali, Bondage Music i Berg Audio. Koje ti je izdanje do sada osobno najdraže i zašto?

U razdoblju od 2018. do otprilike 2022. imao sam baš dosta izdanja – mislim da više od 20 EP-jeva (vinil i digital). U to vrijeme cilj je bio imati release svaki mjesec jer sam tada mislio da je to najbitnije. Onda sam shvatio da je i zvuk koji sam radio postao previše generičan, pa u posljednje vrijeme nisam puno izdavao, već sam istraživao što zapravo sve to znači.

Teško mi je izdvojiti najdraže izdanje jer svako ima svoj trenutak i mjesto u mojoj priči. Bilo je tu izdanja koja su imala jak DJ support, ali možda mi je posljednjih godina najdraža traka “A1 Highway”, koju sam samostalno izdao preko Bandcampa 2022. godine, pod aliasom Farsa. To je zapravo liquid dnb traka koju sam napravio u doba lockdowna, i mislim da na neki način priča o emocijama koje su tada vladale.

Kad gradiš DJ set, na što najviše paziš – energiju publike, flow traka ili osobni osjećaj trenutka?

U posljednje vrijeme dosta sam evaluirao svoje DJ nastupe i zaključio da tu imam još puno prostora za napredak. U principu sam prvo krenuo s produkcijom, a tek kasnije s DJ-ingom, pa je dugo (možda i predugo) trajalo dok nisam shvatio da trebam jednako brusiti i DJ vještine i selekciju. Sve više mi odgovara storytelling set – ponekad uspije, ponekad malo manje, ali to je način na koji se mogu izraziti. Naravno, važno je i pratiti publiku i prema tome prilagođavati selekciju. Možeš ti u glavi imati set, ali kasnije shvatiš da ljudi žele nešto drugo i moraš se prilagoditi. Mislim da je DJ uvijek prvo tu za ljude, a tek onda za sebe – iako treba paziti da u tom balansu ne izgubiš sebe.

Nedavno si preselio u Amsterdam. Kako je došlo do toga i što taj korak znači za tvoju karijeru?

U listopadu će biti godina dana otkako živim u Amsterdamu. Sve je došlo spontano jer je cura imala ideju preseliti se zbog novih iskustava i prilika, a ja u početku nisam o tome previše razmišljao. Neke su se stvari brzo posložile pa sam i ja odlučio napraviti taj korak. Oduvijek sam imao želju živjeti izvan Slovenije jer mislim da tako možeš dobiti novu dimenziju, iskustva i utjecaje.

Sada, nakon gotovo godinu dana, vidim da je to bila ispravna odluka. Amsterdam je trenutno epicentar scene – ima odlične klubove, festivale i line up-ove. Za mene to znači izazov jer u Sloveniji nema puno prilika za nastupe i networking, dok ih ovdje ima na pretek. Istina, krugovi su dosta zatvoreni, ali ne žuri mi se i nemam pritisak da nešto napravim odmah. Najbitnije mi je da rastem na svim razinama – i kao osoba i muzički – a to mi ovo iskustvo definitivno omogućava.

Produkcija ti je vrlo profinjena i detaljna. Koliko vremena provodiš u studiju i kako izgleda tvoj kreativni proces?

Kao što sam već spomenuo, prvo sam krenuo s produkcijom – prvi put još davne 2009. godine, tako da će uskoro biti 20 godina. Oduvijek sam puno vremena posvećivao kreiranju zvuka i mixingu. Sjećam se da sam 2015., kada mi je još nedostajalo do onog pravog sounda, doslovno doktorirao mixing. Kad sam shvatio da je to craft za sebe, počeo sam i uživati u tom tehničkom dijelu.

Na svaku traku gledam kao na prazan list papira na koji dodajem boje, a na kraju sve mora biti izbalansirano. Ako svaki element ima prostor da živi i diše, i traka će biti snažnija. Bitno mi je i istaknuti ključne elemente koji nose traku – na njih trošim najviše vremena, dok sve ostalo gradim oko njih.

Dolazim iz hip hop svijeta i zaljubljen sam u sampling i resampling, što smatram umjetnošću za sebe. U posljednje dvije godine nisam puno producirao jer sam istraživao što me zapravo inspirira. Uz to, malo sam promijenio zvuk, a kad god se to dogodi, treba vremena da se nauče nove tehnike i principi. Najčešće počinjem s drum sekcijom i bas linijom jer mi to najviše drži traku, a zatim nadograđujem ostale elemente.

Kako gledaš na današnju underground scenu? Gdje vidiš prostor za razvoj i inovaciju?

To je dosta nezahvalno pitanje jer se termin underground posljednjih godina dosta izlizao i djelomično iskomercijalizirao. Danas pričamo o tzv. underground eventima koji generiraju ogromne sume novca s jedne strane i artistima s abnormalnim fee-jevima s druge. Kad to spojiš, teško je reći da li uopće još govorimo o underground sceni.

Po meni, pravi underground danas više živi kroz nove generacije entuzijasta koji rade sve iz čiste ljubavi prema sceni, a ne zbog financija. Naravno, uvijek ima prostora za razvoj – tehnologija je oduvijek igrala veliku ulogu u sceni, a trendovi se ciklički vraćaju iz prošlih desetljeća. Mislim da će se taj “recycling” nastaviti – nekad je dobar, nekad i ne baš. Uvijek će postojati dio scene purista koji drže do “true” kulture, što god to značilo – ali to je već tema za neku drugu priliku.

Ti si, osim DJ-a i producenta, dio Butik festivala od samog početka. Kako je nastala ideja za festival i na koji način želite da se razlikuje od drugih sličnih događaja u regiji?

Početkom 2019. vlasnici (Gašper i Romina) pozvali su me na suradnju oko novog projekta, koji je tada još bio u povojima. Brzo smo se složili i pokrenuli ideju festivala koji bi u Sloveniju doveo najbolje strane izvođače, a istovremeno služio kao domaći festival gdje se različite ekipe okupljaju. Nakon godinu dana priključio nam se i Andraž (program), i tako je nastala core ekipa koja je tu i danas.

Nikada se nismo previše uspoređivali s drugim festivalima – naravno da pogledaš što rade drugi, ali brzo smo shvatili da je najbitnije raditi ono u što sami vjerujemo. Jako smo ponosni što kao regionalni festival imamo publiku iz cijelog svijeta. Također nam je važno da svake godine nastupi dosta domaćih izvođača (cilj je blizu 50%) i da surađujemo s lokalnom zajednicom. Mislim da smo u tih šest godina uspjeli napraviti festival koji nas predstavlja, širi dobar glas sve dalje i pomaže domaćim izvođačima da dobiju prepoznatljivost i nastupe u inozemstvu.

______

Podsjetnik – Butik festival je osvojio priznanje za “Najbolji boutique festival u regiji” na nagradi Ambasador 2023.

Josh Wink se prisjeća produkcije ‘Higher State Of Consciousness’ koju je napravio na dva TB-303
Josh Wink se prisjeća produkcije ‘Higher State Of Consciousness’ koju je napravio na dva TB-303