Skip to main content

Andrea Ljekaj: “Poput živog organizma, moj zvuk evoluira, razvija se, znatiželjan je, mijenja oblike”

Nakon osvojene nagrade Ambasador i uspješnog albuma prvijenca, Andrea Ljekaj nizati kreativne projekte te pomicati granice

Piše: 

Za Andreu Ljekaja, 2025. godina protekla je u znaku stvaranja, istraživanja i novih poglavlja. Nakon što je početkom godine objavio hvaljeni album Terapiya pod vlastitom etiketom ATJE, nagrađivani glazbenik nastavio je graditi svijet u kojem se glazba isprepliće s dizajnom, vizualima i senzornim iskustvima. U razgovoru otkriva kako izgleda njegov kreativni proces, na koji način se razvija njegova etiketa, koliko mu znače priznanja struke i što sve planira u budućnosti.

foto: Valerio Baranović

Pozdrav Andrea! Možemo reći da je 2025. za tebe do sada bila velika i vrlo plodna godina pogotovo po pitanju glazbe, počevši od albuma do suradnji i novih izdanja na ATJE-u. Kako bi je ti opisao iz svoje perspektive?

Ove godine sve nekako teče prirodno, i kad je riječ o glazbi koju radim i o ATJE-u – uistinu manifestirajuće razdoblje. Osim albuma “Terapiya” i EP-ja sa Svenom Nalisom, godinu su obilježile i svirke u Zagrebu, Berlinu i Šibeniku te ulazak u filmske vode kroz glazbu.

Kad se danas osvrneš na “Terapiyu”, kako gledaš na njezin put od singla koji je osvojio nagradu do albuma koji je obilježio tvoj dosadašnji rad? Kakve su reakcije publike, a kakve kolega na album?

Pozitivan feedback koji se dogodio oko “Terapiye” je nadmašio moja očekivanja – od podrške Laurenta Garniera i Acid Paulija do neizmjernog supporta prijatelja i kolega. Album se od izlaska ne prestaje vrtjeti na radijima i u klubovima, i mislim da je već proživio lijep životni ciklus, zbog čega sam nedavno izdao i EP “Prashina” sa Svenom.

Osim albuma, ove godine si izdao i EP sa Svenom Nalisom koji je već izdavao za ATJE. Kako je došlo do suradnje i EP-ja?

EP je nastao sasvim spontano. Sven je došao kod mene na vikend i iz našeg jamanja rodila se “Prashina”. Sve pjesme s izdanja nastale su s lakoćom, pa su i takve nazive zaslužile.

Tvoj zvuk se može doživjeti kao promišljen, ali neuhvatljiv i nikad u jednoj ladici. Kako bi opisao evoluciju svog zvuka u posljednjih nekoliko godina i što te danas najviše pokreće u studiju?

Upravo tako. Poput živog organizma, moj zvuk evoluira, razvija se, znatiželjan je, mijenja oblike i teško ga je uhvatiti. To je ono što moj posao čini zabavnim i zanimljivim, a najvažnije je ostati otvorenog uma i zadržati znatiželju.

Koliko se tvoj način stvaranja promijenio kroz godine? Imaš li danas određenu rutinu u studiju ili se i dalje oslanjaš na trenutke inspiracije koji te vode bez pravila?

Ako se želiš baviti glazbom cijeli život, moraš pronaći različite načine da ti proces stvaranja ostane zanimljiv. U mom slučaju to su istraživanje novih zvukova i instrumenata te rutina koja se mijenja iz godine u godinu. Svaki dan provedem nekoliko sati u studiju – bilo da produciram, skladam ili miksam, a nekoliko puta tjedno vježbam bubanj. U tom se vremenu često dogode i trenuci inspiracije i spontanosti, što je sjajno, ali s vremenom sam naučio više se oslanjati na rutinu jer mi pomaže da dovršim stvari.

foto: Hana Belobrk

ATJE si pokrenuo kao prostor za slobodno izražavanje. Dvije godine kasnije, koliko te ta ideja još nosi i kako se label razvijao od tada?

ATJE već neko vrijeme djeluje i kao studio koji pruža usluge klijentima iz glazbene industrije, a ne samo kao prostor za izražavanje i izdavačka kuća. U prostoru i dalje uživamo i stvaramo, pa bih rekao da me ideja ATJE-a i dalje snažno nosi. Do sada smo izdali šest izdanja, odradili rezidenciju na londonskom Bloop radiju, organizirali nekoliko evenata i jednu izložbu ove godine. U usporedbi s velikim izdavačima, doima se da smo spori, ali zapravo ne stajemo.

ATJE ima vrlo prepoznatljiv vizualni identitet koji se proteže koji se proteže od covera do čokoladica. Koliko ti je vizualna komponenta važna u prezentaciji glazbe i koliko se u njoj ogleda karakter etikete?

Vizualna komponenta nam je iznimno važna, što se može vidjeti iz svega što radimo. Nastojimo da se kroz vizual reflektira i glazba koju izdajemo, posvećujemo veliku pažnju detaljima i konstantno razvijamo naš vizualni identitet, kao i zvuk koji predstavljamo.

Kad smo već kod toga je li ostala još koja ATJE čokoladica ili su sve razgrabile?

Sve su ATJE čokoladice rasprodane. Bila je riječ o limitiranom izdanju, i nakon sto komada zaključili smo tu priču. Zahvalan sam svima na podršci, posebno prijateljima i kolegama koji su došli na predstavljanje čokolade i albuma te pridonijeli razvoju našeg brenda.

Što budućnost donosi za tebe i ATJE? Možeš li nam nešto već otkriti?

Za 2026. godinu plan je izdati novi album uz koji ćemo predstaviti i novi proizvod koji će dotaknuti i druga osjetila. U izradi je i novi solo EP Svena Nalisa, suradnje s Nikolom Batelićem i Plazmatickom, te glazba koju skladam za kratkometražni film “Krsnik”. Krug ljudi s kojima surađujem prilično je uzak, ali atmosfera je sjajna i uživam u tom procesu.

foto: Ivan Djukez

Krajem 2024. si osvojio nagradu Ambasador, a godinu prije si imao prilike i nastupiti na samoj dodjeli. Koliko ti ta nagrada znači i kakvu ulogu, po tvom mišljenju, ima za hrvatsku i regionalnu elektroničku scenu?

Svaka pohvala od struke mi puno znači i potvrda je da ono što radim ima vrijednost. Nagrada Ambasador ne dodjeljuje samo priznanja akterima elektroničke scene, već okuplja umjetnike i ljude iz glazbene industrije iz cijele regije – spaja ih, otvara nove prilike za suradnju i networking. Zato sam svake godine prisutan na dodjeli i druženju.

IX. dodjela nagrade Ambasador održat će se 19. studenoga u klubu Boogaloo. Više detalja o ovogodišnjem izdajnu možete pročitati ovdje.

old kitchen 300x600
MUTEK Montreal 2025. još je jednom potvrdio svoju reputaciju jedne od najnaprednijih institucija u elektroničkoj glazbi
old kitchen 300x600
MUTEK Montreal 2025. još je jednom potvrdio svoju reputaciju jedne od najnaprednijih institucija u elektroničkoj glazbi