Skip to main content

Marko Felinger: “Progresivan zvuk je svojevrsna vožnja ili priča koju treba doživjeti u cijelosti”

Marko Felinger iz Osijeka već dva desetljeća gradi prepoznatljiv glazbeni identitet, spajajući mračne melodije deep progressivea i techna u hipnotički zvuk koji ne ostavlja ravnodušnim

Naslovna foto

Heidi Samardžić

Iza pulta je prvi put stao sa svega 15 godina, a njegova dugogodišnja strast prema elektroničkoj glazbi pretvorila se u stil koji mu je osigurao poštovanje unutar regionalne underground scene.

Marko Felinger – Foto: Heidi Samardžić

Kao DJ iza sebe ima brojne projekte te istinski doprinos kulturi progressive zvuka u Hrvatskoj, a veliko priznanje dobio je pozivom da nastupi na ljetnom Balance Croatia festivalu u Tisnom kao i skorašnjem pre-partyu 31. svibnja u The Garden Taproomu.

S Markom smo popričali o glazbenom identitetu, osječkoj sceni, setovima i uzorima, a on je uz to odlučio pokloniti i miks za sve ljubitelje progressive house zvuka:

“Kao i u klubu, tako i sa svakim mixom koji snimim nastojim uvijek ispričati priču koja ima svoju strukturu. Od samog uvoda i polaganog dizanja energije do vrhunca i na kraju odjave uz jedan svježe remiksiran klasik (Z2 – I Want You) koji sam kao dijete toliko često u originalnoj izvedbi slušao. Uživajte, nadam se da će svidjeti onima koji ga odluče poslušati.”

  1. Tvoj glazbeni identitet čvrsto je vezan uz progressive house. Što te privuklo tom zvuku i kako si ga kroz godine oblikovao u nešto što zovemo “Marko Felinger signature”?

Još kao dijete uvijek me privlačila melodija. Kada sam kao osnovnoškolac otkrio elektroničku glazbu na vrhuncu je bila progressive house/trance scena koja je na prijelazu stoljeća meni zaista zvučala impresivno. S takvim zvukom sam prije više od 20 godina i započeo svoju DJ priču te danas primjećujem da su odstupanja od onog izvornog u mom slučaju minimalna.

Mislim da je to kroz godine publika prepoznala i da već zna otprilike što očekivati kada vide moje ime na popisu izvođača. Kakav god da je event u pitanju moj doprinos bio je kroz prepoznatljiv progresivan zvuk i koncept gdje je u prvom planu svojevrsna vožnja ili priča koju treba doživjeti u cijelosti.

  1. Koji klub, prostori i umjetnici su oblikovali osječku scenu za vrijeme tvojeg puta po sceni?

Sada već davne 2002. godine prvi put sam zakoračio u neke od osječkih klubova, prvo kao partijaner, a zatim godinu poslije i u ulozi mladog DJ-a. U to vrijeme bilo je više lokacija i klubova koji su bili dio scene, ali uvijek ću isticati klub Oxygene (koji još uvijek radi) i klub Vega jer sam tamo doživio one trenutke koji su me doveli do odluke da bi i ja volio biti dio te neopisive energije.

U to vrijeme bilo je mnogo DJ-a na sceni, ali meni je najviše odgovarao Loki Masa jer je on svojim progressive repertoarom odskakao od ostalih kolega koji su uglavnom bili posvećeni techno ili house zvuku. Osim toga, u to vrijeme su radijske emisije bile popularne i Loki je vodio legendarnu emisiju “Clubhopping” na Slavonskom radiju.

Od programa koji su tada podigli osječku scenu na zavidnu razinu na prvom mjestu je definitivno Drumatica koju je pokrenuo DJ Sly. To je bio ozbiljan serijal evenata s posebno selektiranim gostovanjima iz cijelog svijeta i zbog toga je Osijek svojevremeno imao zavidan party kalendar.

  1. Osijek ima svoju elektroničku scenu, no često je u sjeni Zagreba i obale. Kako ti vidiš trenutni razvoj scene u Slavoniji i postoji li prostor za veći iskorak?

Unatoč činjenici da je osječka scena u usporedbi sa zagrebačkom zaista malena, nekako je kroz vrijeme Osijek pokazao da ima što za ponuditi te ono još bitnije – da postoji publika. Vjerujem da su za to i zaslužni tragovi urbanog duha koji je Osijek oduvijek imao u sebi. Trenutno se osjeti blagi pad na lokalnoj sceni i prisutna je smjena generacija u kojoj je vidljivo da mladi ipak naginju nekim drugim trendovima i supkulturama.

Neovisno o tome, i dalje postoji interes za elektroničkom glazbom i postoji nekoliko uspješnih serijala koji svojim doprinosom brinu o lokalnoj sceni. Prostora za napredak uvijek ima – smatram da samo kvalitetni programi te upornost, ali i hrabrost organizatora može imati utjecaj na spomenute generacije koje tek dolaze.

Marko Felinger – Foto: Heidi Samardžić
  1. S obzirom da si dugo aktivan što smatraš da nedostaje na slavonskoj sceni što bi u neku ruku pomoglo razvoju iste, većim mogućnostima za mlade DJe, aktualne promotore i kreativce?

Ono što definitivno treba Osijeku je barem još jedna opcija kada su u pitanju party lokacije. Siguran sam da bi još jedan ozbiljan klub u gradu kroz zdravu konkurenciju mogao podići scenu. Za sada smo osuđeni na jedan klub koji kontinuirano radi i improvizirane evente u ostalim prostorima koji često ne ispunjavaju sve potrebne uvjete da bi clubbing bio na razini koju Osijek zaslužuje.

Osim toga, sceni bi pomoglo i da postoji nekoliko manjih mjesta gdje se mogu okupljati svi ljubitelji ove glazbe i umrežavati kada nisu na partyu. Na taj način bi se i pružala prilika mlađim DJ-ima da dođu do izražaja i da se kasnije izbore za veći angažman.

  1. Nastupaš na ovogodišnjem izdanju Balance Croatia festivala u Tisnom. Okupili su ikone progressive house zvuka što je raritet na hrvatskoj festivalskoj mapi. Što za tebe znači biti dio tog line-upa?

Balance Croatia festival je zapravo prvi festival u svijetu koji je na jednom mjestu odlučio okupiti sva značajna imena iz progressive house i melodičnog zvuka. Zaista ne bi mogao nikoga dodati na listu izvođača, a da već nije na popisu.

Velika prašina se podigla oko ovog festivala i mnogi veliki izvođači koji dolaze u Tisno komentiraju kako je cijeli line up nevjerojatan te da je ovo jedinstvena prilika za čuti apsolutno sve koji su značajni na spomenutoj sceni.

Organizaciju festivala potpisuje Balance Music, label koji slavi 25 godina postojanja i za koji mogu reći da je uz legendarni Global Underground i Renaissance najviše doprinjeo razvoju svjetske progressive scene. Biti na popisu izvođača ovog festivala je kruna svega što sam radio u posljednja dva desetljeća i zaista sam zahvalan organizatorima na pruženoj prilici da budem dio ovog impresivnog pothvata.

  1. Prije Tisna, čeka te i Balance Croatia promo party u The Garden Taproomu 31.5. Kakav vibe možemo očekivati od te večeri s obzirom na cjelokupni line up?

Tako je, mali dio onoga što nas čeka ovog ljeta moći ćemo uskoro iskusiti u Zagrebu i to uz Khena, koji je već godinama pri samom svjetskom vrhu kada je u pitanju progressive i melodic house glazba. Za ovaj ambijent siguran sam da su organizatori dobro odabrali headlinera jer je Khen jedan od onih koji nema loših dana; vrhunski je profesionalac i besprijekorno čita publiku ispred sebe.

Uz njega je tu i naš Petar Dundov koji se savršeno uklapa u koncept svojim jedinstvenim melodičnim techno i progressive pristupom. Obojica su izdavali i za iste etikete tako da zaista ne vidim bolji lokalni support od Petra. Na kraju tu je i moja malenkost – moj zadatak bit će zagrijati publiku u prvom dijelu večeri uz zalazak sunca u dvorištu Garden Taprooma i pripremiti sve za nastavak.

  1. Koliko ti nastupi u intimnijim prostorima poput Taprooma znače u odnosu na festivalsku publiku i veliku pozornicu?

Iako festivali znaju biti zabavni i dinamični zbog većeg broja ljudi, umrežavanja s kolegama i nastupima pred većom publikom, više preferiram intimne događaje gdje sam u blizini ljudi. Glavni razlog tomu je doticaj s ljudima i neopisiva energija koja cijelu noć ostaje na podiju dva metra ispred tebe. Volim podići pogled i vidjeti iz neposredne blizine reakcije ljudi, kao i što volim pružiti ruku svima koji su došli do pulta iskazati svoju podršku.

  1. Kako biraš glazbu za set? Vodiš li se emocijom, publikom, trenutačnim raspoloženjem ili strožim konceptom?

Prije svakog nastupa nastojim se pripremiti na najbolji mogući način. Postupak je godinama isti – trudim se biti u toku s najnovijim izdanjima jer ne želim ništa propustiti. Danas je to poprilično velik izazov zbog neopisivo velike količine novih izdanja koja svakodnevno izlaze tako da je selekcija i filtriranje ključna stvar. Ovisno o terminu nastupa i eventu prilagođavam svoju okvirnu selekciju i za svaki nastup imam širi izbor glazbe koji planiram prezentirati. Kod kraćih nastupa više se držim koncepta koji je uvijek sklon prilagodbama, dok za duže ili all-night nastupe isključivo bude improvizacija uz praćenje energije na podiju.

  1. Imaš li uzore ili mentore koji su utjecali na tvoj razvoj kao DJ-a?

Kada je u pitanju DJ-ing, u mom slučaju vještine koje sam stekao bile su rezultat nebrojenih sati vježbanja za gramofonima u svojoj sobi dok sam još bio mladi tinejdžer. Učio sam najviše tako što sam neprestano slušao DJ setove i albume svojih omiljenih izvođača. Najviše me impresionirao engleski progressive/trance zvuk koji su bez kompromisa afirmirali Sasha, John Digweed i Paul Oakenfold. S druge strane, nešto tvrđi zvuk koji sam također volio predvodila je njemačka scena i meni godinama omiljeni Paul van Dyk i Timo Maas.

Sashu i Digweeda i danas smatram inspiracijom i uzorima jer su nakon više od 30 godina i dalje vjerni svom zvuku. Kroz godine često sam ih slušao uživo i nakon svakog njihovog nastupa još uvijek ostanem zatečen. Stoga, nastupati isti dan s njima na Balance Croatia festivalu biti će jedan od onih dana koji ću sigurno pamtiti do kraja života.

___

Marko Felinger nastupa ove subote 31.05. u The Garden Taproomu na pre-partyu Balance Croatia. Za pultom su još Khen i Petar Dundov, a ulaznice se mogu kupiti pretprodaji na Entrio.

Tracklist:

  1. E-Mantra – Moon Ritual
  2. Soul Button – Noxic
  3. George X – Uncensored Feeling
  4. Anton MAKe – Hologram
  5. Eichenbaum – Transcender (EMPHI Remix)
  6. Mind Echoes – Unsafe Numbers (Tonaco & Tomas Garcia Remix)
  7. Michael A – Light Breaker
  8. Moshic – Straight To Heaven
  9. Yohai Mor – Keep It Dark (Dowden Reformat)
  10. Facundo Sval, Dion Paola (AUS) – Betelgeuse (Sabrina Rivas, Soulmade (AR) Remix)
  11. Rama (AR) – Sep Of ’98
  12. Z2 – I Want You (Volen Sentir Remix)
sonus desktop
kalkbrenner st 600
Tajna Chicaga sada je itekako otkrivena: DJ-evi house glazbe nastupaju u klubovima i na festivalima od Londona do Cape Towna
richie 600
Tajna Chicaga sada je itekako otkrivena: DJ-evi house glazbe nastupaju u klubovima i na festivalima od Londona do Cape Towna