Od disca do housea: kako je plesni zvuk iz pepela disco ere stvorio novu glazbu
U Chicagu se pojavio Frankie Knuckles, DJ čija će kreativnost zauvijek promijeniti glazbenu scenu
Sedamdesete godine bile su zlatno doba disca. Klubovi su uvijek bili puni ljudi, glitter i disko kugle dominirale su plesnim podijima, a radio postaje su vrtjele hitove Bee Geesa i Donne Summer. Disco nije bila samo glazba – bila je društveni fenomen, simbol slobode i plesnog užitka. Svaka zabava bila je spektakl, a DJ-i su oblikovali atmosferu.
Kraj toj ekstazi došao je 12. srpnja 1979. kad je Disco Demolition Night u Chicagu preokrenuo priču. Na baseball stadionu, tisuće fanova spaljivalo je disco ploče, a mediji su Disco proglasili “mrtvom glazbom”. Iako je ta simbolična noć označila kraj komercijalne dominacije disca, underground zajednice počele su preuzimati kontrolu nad plesnim podijima, tražeći novi zvuk koji će zadržati energiju, ali i donijeti svježinu i inovaciju.
U Chicagu se tada pojavio Frankie Knuckles, DJ čija će kreativnost zauvijek promijeniti glazbenu scenu. U klubu The Warehouse, Knuckles je miksao ploče na način koji spaja soulful vokale, repetitivne ritmove i elektroničke zvukove. Tu se rodio house, minimalistički, plesni i pristupačan zvuk koji je istovremeno bio eksperimentalan i univerzalan. Godine 1984., Jesse Saunders objavljuje “On and On”, službenu prvu house traku, čime se stil dodatno institucionalizira i izlazi iz klubova u širu publiku.
Tehnička inovacija odigrala je ključnu ulogu. Ritam mašine Roland TR-808 i TR-909 te sintesajzeri omogućili su producentima da stvaraju glazbu kod kuće. DIY pristup glazbi omogućio je svakome da stvori vlastitu pjesmu i doprinese razvoju scene. Groove, repetitivni ritmovi i plesna energija učinili su house dostupnim i jednostavno nezaboravnim.
House se ubrzo širi iz Chicaga u New York, a zatim i u Europu. Klubovi, plesni podiji i festivalske pozornice preuzimaju ritam novog zvuka, a ono što je započelo u underground klubovima postaje globalni fenomen. Duh kreativnosti i zajedništva, karakterističan za prvu house eru, ostaje utkan u svaku produkciju i DJ set koji danas čujemo na plesnim podijima.
House je nastao iz pepela disco ere – kao reakcija, reinterpretacija i evolucija plesnog ritma. Njegov utjecaj i danas je prisutan, a plesni podiji diljem svijeta i dalje plešu u ritmu koji je prije više od četiri desetljeća započeo u Chicagu.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske