Skip to main content

Hrvatski inovator predstavio MatanX, električni automobil izrađen od konoplje

Prvo domaće e-vozilo od konoplje, zamišljeno za dostavu, oglašavanje i gradove, već je stiglo na zagrebačke ulice

Piše: 

Naslovna foto

Facebook / Iggy Kolovrat

Bilo je to 1941. godine kada je Henry Ford svijetu predstavio automobil izrađen od konoplje, soje i pšenice, a New York Times tada je pisao kako je riječ o vozilu deset puta izdržljivijem od čelika. Više od osam desetljeća kasnije, ta se ideja vraća, ovaj put iz Hrvatske.

MatanX na zagrebačkim ulicama – foto: Facebook / Iggy Kolovrat

Kako je prikazano u prilogu RTL Direkta, domaći inovator Igor Kolovrat razvio je prvo hrvatsko električno vozilo s karoserijom od industrijske konoplje.

Za razliku od Fordova prototipa, MatanX je u potpunosti električan, a zamišljen je kao urbano vozilo nove generacije koje je tiho, lagano i prilagođeno gradskim zonama. „Zadnjih godina se puno priča o zagađenju, mikroplastici i kemikalijama. Onda sam rekao – zašto ne bismo napravili cijelo vozilo od konoplje“, izjavio je Kolovrat.

Tri puta čvršća od čelika

Prema Kolovratovim riječima, konoplja je tri puta čvršća od čelika i tri puta lakša, a istodobno omogućuje znatno manji utjecaj na okoliš. MatanX ima čeličnu konstrukciju, dok su vanjski paneli izrađeni od konopljinog biomaterijala. S jednog hektara industrijske konoplje, tvrdi Kolovrat, moguće je proizvesti materijal za stotinjak ovakvih vozila.

Vozilo ima automatski mjenjač, servo volan i klima-uređaj, dok mu maksimalna brzina ne prelazi 80 kilometara na sat. Zbog električnog pogona vožnja je gotovo nečujna, što ga čini pogodnim za gradske jezgre, otoke i turističke zone, objašnjava inovator za RTL Direkt.

foto: YouTube screenshot / RTL Direkt

Nije klasičan automobil i ne želi to biti

Kako piše Jutarnji list, MatanX pripada kategoriji teških četverocikala, ukupne je mase 630 kilograma, a može prevoziti do 750 kilograma tereta. Maksimalna brzina iznosi oko 72 kilometra na sat, no vozilo je prvenstveno zamišljeno za zone s ograničenjem brzine od 30 ili 40 kilometara na sat. Baterija MatanX-a puni se za otprilike sat vremena, a zahvaljujući električnom pogonu, vožnja je gotovo nečujna.

Osim što je izrađen od nekonvencionalnog materijala, MatanX je zamišljen kao višenamjenska platforma. Vozilo ima dva velika LED ekrana za oglašavanje lokalnih poduzetnika, USB priključke za punjenje uređaja te senzor na krovu koji u stvarnom vremenu mjeri desetak različitih zagađivača zraka.

Ovo jedinstveno vozilo može poslužiti i kao mobilni promo-štand, pop-up trgovina ili dostavno vozilo, a u pojedinim verzijama i kao mala pozornica ili šank. Upravo takva multifunkcionalnost bila je razlog zašto su prolaznici u Zagrebu zastajali i fotografirali neobično narančasto-sivo vozilo, o čemu izvještava 24sata.

Vozilo se ne prodaje, već ostaje u sustavu

Kako dodatno navode domaći mediji, MatanX se neće prodavati krajnjim kupcima. Poslovni model temelji se na pretplati, oglašavanju, dostavi i analizi podataka o zagađenju zraka. Godišnja pretplata iznosit će 90 eura, a prihod se ostvaruje i putem oglasnih poruka koje se prikazuju na vozilima. Projekt bi trebao započeti u Zagrebu i Amsterdamu, gdje Kolovrat već ima poslovnu bazu, a cilj je do sljedeće godine povećati flotu s tri na 30 vozila. Povrat investicije, procijenjen na oko 20 tisuća eura po vozilu, očekuje se unutar deset mjeseci.

Kolovrat ističe kako automobil od konoplje nikada nije bio cilj sam po sebi. „Ovo je način da pokažemo što se sve može napraviti od tog materijala“, dodajući da su već razvili i druge proizvode poput čaša od konopljinih vlakana.

Reakcije javnosti, priznaje, bit će podijeljene – no upravo je to i bila namjera. Jer, kako zaključuje inovator, ako nema reakcija, kao da se ništa nije ni napravilo.

bsh maceo 300x600
Kasnonoćna ITV emisija iz 1997. koja je dokumentirala techno, house i rave scenu u trenutku njezina uspona
hard 300x600
Kasnonoćna ITV emisija iz 1997. koja je dokumentirala techno, house i rave scenu u trenutku njezina uspona