Skip to main content

Adriatic Social Club – hi-fi bar i kolektiv koji misli globalno, a djeluje lokalno

U srcu Splita, Adriatic Social Club već nekoliko godina gradi svoju priču kao hi-fi bar i mjesto susreta gdje glazba ima glavnu riječ

Piše: 

Smješten nedaleko od centra grada, Adriatic Social Club njeguje intimnu atmosferu i topli, gotovo mediteranski ugođaj, predstavljajući selekciju glazbe koja spaja afričke ritmove, brazilske melodije, boogie, disco, italo, ali house, kao i sve i ostale kvalitetne glazbene žanrove. Upravo tu smo razgovarali s DJ Ozom, DJ-om, ali prije svega osobom koja je dugi niz godine prisutna na splitskoj, kako alternativnoj, tako i glazbenoj sceni, koji je s Matijom Duićem i pokrenuo Adriatic Social Club.

U opuštenom razgovoru prisjetili smo se kako je sve počelo od stvaranja kolektiva i pokretanja bara, preko glazbenih uzora i selekcijskih principa, pa sve do uloge ASC-a na splitskoj sceni. Dotaknuli smo se i njihovog skorašnjeg nastupa na jubilarnom Love International festivalu, gdje će još jednom predstaviti svoju prepoznatljivu selekciju pod otvorenim nebom Tisnog.

Ideja o kolektivu, odnosno o prostoru kao što je naš postoji praktički od malena, još od jako rane mladosti postoji fasciniranost prostora koji odišu poviješću, nebitno bio to bar, klub, record shop ili knjižara. Moj prvi ulazak u glazbu je bio sredinom 90-ih prvo kroz hip-hop, a od kraja 90-ih je elektronička glazba postala broj jedan. Tih godina se u svijetu, ali i Splitu događala velika ekspanzija klupske scene. Tih godina je to bio jedan veliki urbani pokret i tada je baš jako puno ljudi odlazilo na partyje. Naravno, treba uzeti i kontekst vremena da je tada sve to bilo nešto novo i nekome mlađem danas je to možda teško približiti jer se danas nešto bi tno i tako veliko nažalost ne događa.

Započinje nam s pričom DJ Oz koji ističe kako mu je praktički cijeli život naslonjen na glazbu, te pojašnjava da se sama ideja oko Adriatic Social Cluba razvijala godinama. Također nam napominje kako je oduvijek imao afinitet za učenjem s izvora, a kroz život je pokušao što više putovati, upijati stvari i preslikavati ih ovdje. U jednom trenutku kada su se stvari posložile, zajedno s partnerom Matijom Duićem je složio plan, te su se upustili u pokretanje Adriatic Social Cluba – kolektiva, a samim time i bara koji je inspiriran japanskom kulturom listening barova.

Prvi takav bar se otvorio u Londonu 2015. godine i zove se Brilliant Corners. Mi smo treći u Europi otvorili, što je za grad kao Split, u biti i cijelu Hrvatsku dosta zanimljivo. No, sve ono što smo Matija i ja prošli, čemu težimo od mladosti, što smo istraživali kroz godine se taložilo u nama i naposljetku manifestiralo u ovaj prostor. Prije godinu dana, otvorili smo i drugi prostor u centru grada koji se zove Parasol, on je recimo estetski još bliže tom japanskoj estetici. U principu sve je slično kao i ovdje, samo što je to prostor s hranom, jer ipak u centru bez hrane ne možeš opstati.

Iako su ponosni na ono što su izgradili s Adriatic Social Clubom i činjenicu da u Splitu imaju svoj kutak koji živi glazbu i kulturu na njihov način, DJ Oz bez zadrške progovara o stanju scene u gradu.

“Realno, Split danas nema niti jedan alternativni klupski prostor koji funkcionira kontinuirano, s jasnom idejom, identitetom i mogućnošću razvoja nezavisne scene. Nije pritom važno je li riječ o elektroničkoj, rock, indie ili nekoj trećoj vrsti glazbe,” ističe naš sugovornik i dodaje kako je riječ o alarmantnom stanju koje upućuje na dublji problem ne samo glazbene, već i šire kulturne infrastrukture grada. “To je jako, jako tužna slika i realnost današnjeg doba“, zaključuje, naglašavajući kako pritom misli na nedostatak legalnog prostora s jasnim vizualnim identitetom, kvalitetnim razglasom i raznovrsnim programom koji nudi nešto više od pukog izlaska.

Nakon što smo se dotaknuli nešto ozbiljnije teme, vratili smo se na one vedrije i postavili neizbježno pitanje: tko su im bili uzori i što ih je glazbeno oblikovalo kroz godine?

Mi smo generacija koja je odrasla kroz 90-te što znači da su svi naši nekakvi korijeni vezani uz uglavnom afro-američku glazbu. Počevši od jazza, soula, funka preko disca, hip-hopa pa sve do housea i techna. Tu su bili i likovi poput Davida Mancusa, tvorac modernog clubbinga i pokretač kultnog njujorškog kluba The Loft. Moram spomenuti i Larryja Levana, jednog od prvih internacionalnih DJ zvijezda i rezidenta Paradise Garagea. Što se tiče Europe tu je na nas definitivno utjecala UK scena, a zatim uvelike i balearska scena na čelu s pokojnim DJ Alfredom.

Uz sve to, Oz nam je napomenuo da posebno mjesto u njihovoj priči imaju i festivali u Tisnom poput nekadašnjeg The Gardena (današnji Love International), SunceBeat i Electric Elephant na kojima su imali privilegiju učiti od velikih glazbenih selektora i promotora. “Mi se toga ne sramimo, dapače. Smatram da bi svi trebali učiti od ljudi koji znaju više od nas. Puno toga što danas radimo inspirirano je upravo tim iskustvima“, iskreno priznaje te se lako da zaključiti da se taj široki spektar utjecaja danas oslikava i u njihovim DJ setovima.

Kao DJ-i, puštamo široki spektar glazbe. Za svako vrijeme, mjesto i događaj postoji prilagođena glazba. Znači kod nas to ovisi od trenutka kada puštamo. Imamo taj jedan eklektični pristup za koji vjerujem da je pravi. Primjerice, ako vrtimo u dva ujutro svirat će se od disca i housea pa možemo doći i do techna. Bude tu i dosta plesne, egzotične glazbe. U svakom kutku svijeta ima zanimljive glazbe. Ono čemu težimo jest da naša glazba bude ozbiljna u smislu produkcije, a to znači da u 99% slučajeva puštamo glazbu koja je izašla na ploči. To ne govorim zbog nekakvog snobizma, dapače, ali recimo da onaj tko je dublje u glazbi, zna kakva glazba će završiti i na ploči, a kakva samo digitalno. Danas živimo u svijetu hiper-produkcije koja srozava kvalitetu, tako da je nekom mlađem puno teže doći do kvalitetne glazbe, a nažalost i šunda generalno ima kao nikada ranije.

Osim što ih se često može poslušati u domaćem ambijentu Adriatic Social Cluba, kao kolektiv ih se moglo uhvatiti diljem Hrvatske, regije, ali šire na gostovanjima kod prijatelja i glazbenih istomišljenika. Kako nam Oz priča u kontaktu su s mnogim ljudima koji dijele slične afinitete, kao i zvuk poput njih što im olakšava neke bukinge i stvara prilike za suradnje. Upravo kada su u pitanju bukinzi i gostovanja, Oz na tu otvoreno kaže da su možda i prestrogi oko odabira, pogotovo kad se uzme u kontekst da rade u malom gradu poput Splita, ali razlog tome leži što izričito paze na svoj ukus i smatraju da publiku mogu zaraziti s njim. Tako se kroz gotovo osam godina postojanja Adriatic Social Cluba moglo poslušati brojna kvalitetna gostovanja, a svakako među njima vrijedi izdvojiti Young Marco, Zaltan, Invisible City Soundsystem, Legalize Lambada, Marcel Vogel, Millos Kaiser, Apiento, Vladimir Ivković, Mendel, Kleo, Suzy Ijo i druge…

Lokalna scena u svemu tome nije zapostavljena, dapače priliku za svirku u ASC-u su dobili mnogi domaći DJ-evi, a u budućnosti će biti i još više prilika. Često organiziraju edukacije, druženja i radionice, a na jesen to poprima novu, veću dimenziju s pokretanjem večeri usmjerene novim DJ-evima koji traže svoju priliku.

Ja se sjećam koliko je nama bilo teško dobiti priliku. Zato krećemo s tkz. newcomers večerima gdje želimo zahvatiti još ozbiljnije lokalnu scenu. Znači nije bitno jesi li mlad ili star, nego je bitno da možeš puštati muziku iza koje može stati i da je ona primjerena ovom prostoru – bila ona jazz, hip-hop, indie rock ili house. Kroz to želimo ljudima dati ono što nama, nažalost nitko nije dao, a želimo ih naučiti i elementarnim vrijednostima DJ-inga.

Osim što budućnost u Adriatic Social Clubu donosi nove večeri poput one za nadolazeće DJ-eve, DJ Oz nam otkriva da u sklopu bara se otvaraju i mali record shop koji će osim ploča u ponudi imati magazine, knjige o glazbi, ali i generalno pop kulturi. No to nije sve, u pripremi je i posebna knjiga koja će obraditi splitsku party scenu od 1995. do 2005.

Dugi niz godina sam pisao neke svoje tekstove, od kojih većina nikad nije bila objavljena. Međutim, evo već nekih godinu dana radimo na knjizi. Nadam se da će biti gotova do kraja godine. Imam veliku kolekciju flyera koji pokrivaju taj vremenski period. Knjiga će osim flyera pokriti i neke zanimljive priče iz tog vremenskog perioda. Neće biti samo perspektiva DJ-eva, promotora i organizatora, već će biti i insajderskih priča. U knjizi će biti Pero Vidaković, popularniji kao Pero kapa, Pero Full House, Sina Tudor, i još nekolicina ljudi koji su bili značajan dio scene i od praktički od početka aktivni.

Prije nego što nastave s poslom oko bara i restorana, ekipa Adriatic Social Cluba gostuje u Tisnom na jubilarnom izdanju Love International festivala. Posljednjih sedam godina standardni su dio Sunrise Session pozornice, a tako će biti i ovog puta kada preuzmu DJ pult ovog četvrtka od deset do podne.

Sunrise Session je stage na kojoj se program odvija od šest ujutro do podne, a program na njoj vodi jedan od najlegendarnijih likova – Apiento, koji je bio dio Junior Boy’s Owna. Rekao bih da je taj stage možda najbolje produkcijski isprogramiran. Apiento točno zna što želi s njim, a to je da donese vibe Ibize s kraja 80-ih. Znači nema bine, atmosfera je totalno opuštena, spušten si među ljude i bude 100, 200 do maksimalno 300 posjetitelja jer ipak je zanimljiva satnica u pitanju. Tu sam recimo prije nekih desetak godina imao prilike slušati danas veliki bend Khruangbin. Tada su oni izveli akustičnu verziju svog prvog albuma. Bilo je tu puno stvari koje nas vežu i imamo jako lijepa sjećanja na ljude oko tog stagea. Tu smo svake godinu i radujemo se svakom dolasku.

Ulaznice za Love International festival osigurajte kroz sustav Entrio.

*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske

sonus desktop
kalkbrenner st 600
Povijest techna je razgranata i složena, ali ovi dokumentarci će vam pomoći ju bolje razumjeti
sonus 600
Povijest techna je razgranata i složena, ali ovi dokumentarci će vam pomoći ju bolje razumjeti