Skip to main content
  • 11.03.2021.

Godinu dana bez koncerata

Pandemija kao najveća kriza koncertne industrije u povijesti dovodi u pitanje opstanak djelatnost organizacije koncerata i glazbenih festivala u Hrvatskoj

Piše: 


Prošlo je točno godinu dana od objave Svjetske zdravstvene organizacije o početku pandemije koronavirusa koja je najsnažnije pogodila koncertnu industriju. Koncerti i glazbeni festivali prvi su onemogućeni u održavanju glazbenih programa i zadnji će biti omogućeni.

U godinu dana pandemije nije bilo nikakve mogućnosti za zdravstveno sigurnu organizaciju koncerata ili glazbenih festivala u formatu koji publika i glazbenici očekuju i poznaju, ali su se profesionalni organizatori koncerta i festivala u Europi pripremali za stvaranje preduvjeta za sigurno održavanje koncerta i glazbenih festivala u uvjetima 'novog normalnog'. Članovi Udruge koncertnih promotora – Promo koja je aktivna od 2007. godine, dio su europske mreže profesionalnih organizatora koncerata i glazbenih festivala koja je radila na mogućnostima sigurnog održavanja koncerta i glazbenih festivala u uvjetima pandemije.

Udruga koncertnih promotera Promo najstarija je i najaktivnija udruga koja okuplja najznačajnije profesionalne organizatore koncerta i glazbenih festivala kojima je organizacija koncerata glavna, a često i jedina djelatnost kojom se bave. Radi se o najstručnijim ljudima u Republici Hrvatskoj s najviše iskustava u području organizacije koncerata i glazbenih festivala. Zahvaljujući aktivnostima Udruge Promo ostvareni su značajni rezultati u stvaranju međunarodno konkurentnijih uvjeta za profesionalno organiziranje koncerta u Republici Hrvatskoj – od smanjivanje naknade ZAMP-u, smanjivanju stope PDV-a na ulaznice, uvrštavanju kvalitetne suvremene autorske (tzv. rock) glazbe u javne potrebe u kulturi Republike Hrvatske pri Ministarstvu kulture do uvođenja poreza po odbitku za umjetnička gostovanja.

Bez tih postignuća profesionalnih organizatora koncerata, rock klubova i glazbenih festivala u Hrvatskoj ne bi bilo, odnosno koncertna ponuda za desetke tisuća građana Hrvatske bila bi kvalitativno i kvantitativno dramatično smanjena, a za pojedine glazbene žanrove i nepostojeća. Temeljem svega navedenoga, Udruga Promo nezaobilazan je sugovornik za kvalitetno prevladavanje najveće krize u kojoj se koncertna scena svijeta pa tako i Hrvatske nalazi.

Fond oporavka

Zbog djelovanja više sile, bez presedana u modernoj povijesti, koncertna industrija iznimno snažno je pogođena s padom prihoda od preko 95% zbog čega su mnoge europske zemlje uvele nekoliko vidova državne pomoći sa svrhom opstanka koncertne industrije.

Koncertna industrija zapošljava veliki broj ljudi i generator je prihoda za prateće industrije kao što su iznajmljivanje profesionalne scenske opreme (razglasi, bine, rasvjeta, prateća infrastruktura), hotelijerstvo, ugostiteljstvo, zaštitarske tvrke, autoprijevoznici, transportna logistika itd.

Koncertna industrija posebno je značajna iz razloga što je dio koncertne industrije presudan čimbenik u zadovoljavanju javne potrebe u kulturi za izrazito velik broj naših sugrađana. Upravo je pandemija pokazala važnost umjetnosti za kvalitetu života ljudi. Iako su osnovne živežne potrebe zadovoljenje, ljudi su na rubu izdržavanja epidemioloških mjera jer mjere pogađaju specifično ljudske fenomene kao što je npr. sudjelovanje publike u izvedbi umjetničkog djela uživo, a koncerti kvalitetne suvremene glazbe jesu umjetnička forma koja postiže katarzični učinak kod ljudi kao umnih društvenih bića.

Kako bi građani Republike Hrvatske nakon pandemije imali mogućnosti zadovoljavati svoju potrebu u kulturi te kako bi kvaliteta života u segmentu kulturne ponude bila što bliža kvaliteti života ostalih građana Europske unije, nužna je uspostava fonda oporavka i na području koncertne djelatnosti kako bi djelatnost organizacije koncerta i glazbenih festivala u Hrvatskoj bila konkurentna na razini Europske unije i svijeta. Uključenost u kulturne sadržaje najviše svjetske kvalitete iznimno je važna za male zemlje – kako za građane koji participiraju u tim sadržajima, tako i za kvalitetu i razvoj domaće umjetničke produkcije, jer su bez sudjelovanja u međunarodnim umjetničkim tokovima osuđene na provincijalizaciju.

Udruga Promo smatra da bi glavni kriterij fonda oporavka trebalo biti jačanje međunarodne konkurentnosti kako bi se kvalitetom i kvantitetom zadržala i unaprijedila koncertna, klupska i festivalska scena. Fond oporavka bi trebao zadržati radna mjesta educiranih profesionalaca u koncertnoj industriji te bi također trebao pomoći rental kompanijama preživljavanje najveće krize koju industrija od svog postanka poznaje. Prema praksi zemalja Europske unije koje su u velikoj većini već podržale svoju koncertnu industriju u 2020. godini i to će nastaviti i u 2021. godini, fond oporavka trebao bi osigurati nužni likvidonosni poticaj tvrtkama u koncertnoj industriji od najmanje 10% ostvarenog prometa u 2019. godini kako Hrvatska ne bi postala pustinja na europskoj koncertnoj mapi.

Europski elaborat koncertne industrije

Izumom i odobrenjem nekoliko učinkovitih i sigurnih cjepiva kao najvažnijeg znanstvenog dostignuća u borbi protiv pandemije konačno su stvoreni alati koji će omogućiti sigurno održavanje koncerata i glazbenih festivala bez fizičke distance čim se dosegne dovoljna razina procijepljenosti populacije. Koncerti i glazbeni festivali suvremene autorske glazbe iznimno su važna javna potreba u kulturi i građani Hrvatske imaju pravo moći participirati u tom kulturnom sadržaju u isto vrijeme kada to budu mogli i drugi građani Europske unije.

Na razini europske radne grupe izrađen je elaborat za sigurno održavanje glazbenih festivala u uvjetima pandemije koronavirusa. Uz glazbene profesionalce koautori elaborata su i znanstvenici s područja medicine dr. Florian Kainzinger i dr. med. Katja Wilhelm iz Think.Health Hygiene Solutions organizacije specijalizirane za proučavanja i razradu rješenja za minimiziranje rizika širenja zaraza na sportskim i kulturnim događanjima. Elaborat sadrži razrađene protokole radi kreiranja preduvjeta za zdravstveno sigurno održavanje velikih glazbenih koncerata i festivala s kontroliranim ulazom. Uz elaborat, provedena su i znanstvena istraživanja u Njemačkoj i Španjolskoj radi provjere rizika širenja zaraze na koncertima i festivalima u zatvorenim prostorima, a u tijeku su istraživanja u Nizozemskoj i Izraelu koja trebaju potvrditi hipotezu o mogućnosti sigurnog održavanja velikih manifestacija na otvorenom. Najavljena su i daljnja istraživanja u Španjolskoj, Francuskoj i Njemačkoj s većim brojem ispitanika u publici.

Elaborat zaključuje da je potrebno uvođenje novih epidemioloških mjera koje će koristiti suvremene alate koji su rezultat znanstvenih i tehnoloških dostignuća u borbi s pandemijom. Osnovni alati s kojima bi se nove mjere provodile su cijepljenje i testovi kako bi se osiguralo da se koncerti i glazbeni festivali, ali i druge manifestacije s kontroliranim ulazom mogu održavati na način koji osigurava sigurnost za svoje posjetitelje. Osnovno polazište je da je zdravlje i sigurnost posjetitelja iznad svega te da se uz potvrde o cijepljenju ili uz negativan test može osigurati da manifestacije s kontroliranim ulazom budu Covid safe zone. S obzirom da je Europska unija započela procjepljivanje stanovništva te da se u narednim mjesecima očekuje sve masovnije cijepljenje europska koncertna industrija smatra da se u prijelaznom razdoblju do potpunog obuzdavanja pandemije trebaju koristiti dostupni alati kako bi se koncerti i glazbeni festivali mogli početi održavati čim se dosegne dovoljna procijepljenost stanovništva, odnosno optimalni epidemiološki uvjeti za ponovni rad koncertne industrije.

sonus 1
Vezani članci
Honey Dijon, David Morales i François K samo su neki od poznatih aktera koji su sudjelovali u stvaranju novog dokumentarca.
wls 20 mobile
Honey Dijon, David Morales i François K samo su neki od poznatih aktera koji su sudjelovali u stvaranju novog dokumentarca.
wls 20 desktop