Ilko Čulić na N1 televiziji pričao o tome kako je MTV stvorio pop kulturu, a zatim otišao u zaborav
Kultni glazbeni kritičar i novinar gostovao je na N1 televiziji gdje je komentirao kraj jedne televizijske ere i utjecaj MTV-a na pop kulturu
Vijest o gašenju svih glazbenih MTV kanala u Europi, koja je odjeknula prije desetak dana, još uvijek izaziva reakcije među ljubiteljima glazbe i pop kulture. O temi je u emisiji N1 Studio uživo govorio glazbeni kritičar, novinar i dugogodišnji akter scene Ilko Čulić, osvrnuvši se na “MTV epohu” koja je oblikovala generacije.
„To se u povijesti popularne glazbe zove MTV epoha, i to će se uvijek tako zvati“, rekao je Čulić, istaknuvši razdoblje od ranih osamdesetih do kraja devedesetih kao zlatno doba kanala koji je “kreirao trendove umjesto da ih prati”.
Podsjetio je da je prijelomni trenutak bio 1983. godine, kada je MTV odbio emitirati Michael Jacksonov “Billie Jean” zbog tadašnje rasističke politike kanala. Tek nakon pritiska izdavača, spot je emitiran i otvorio vrata globalnoj popularizaciji crnih izvođača. „Od tog trenutka MTV je postao svjetska platforma, a ne samo američka televizija“, rekao je.
Uslijedili su formati koji su definirali glazbenu kulturu – emisije poput “120 Minutes” i “Yo! MTV Raps”, koje su svijetu otkrile izvođače poput Nirvane, Nine Inch Nailsa, Red Hot Chili Peppersa, ali i donijele hip-hop u dnevne boravke europske publike. „To su bile emisije koje su stvarale glazbeni ukus, a ne samo pratile top-liste“, istaknuo je Čulić. „MTV je tada bio kustos, a ne oglasni prostor.“
Čulić je podsjetio i na format “MTV Unplugged“, koji je, kako kaže, “promijenio način na koji slušamo akustičnu glazbu”. Serijal u kojem su nastupali Nirvana, Eric Clapton, Pearl Jam, Alanis Morissette i mnogi drugi, stvorio je nove standarde u glazbenom izražavanju i vratio autentičnost u središte pozornosti.
No, kraj ere počeo je s pojavom YouTubea. „MTV je prestao biti bitan oko 2008. godine. YouTube je dobio rat, a sada gledamo potpisivanje kapitulacije“, rekao je Čulić, komentirajući odluku Paramount Globala o gašenju svih glazbenih MTV kanala do kraja 2025. godine. Prema njegovim riječima, publika više ne čeka nove spotove na televiziji, već ih sada sama pronalazi, dijeli i stvara viralne trendove.
Unatoč svemu, Čulić MTV pamti po onome što je ostavilo trag: „Po masi dobrih spotova, po tome što smo zahvaljujući njemu otkrivali nove bendove odmah, a ne mjesecima kasnije. I po Live Aidu, prvom događaju koji smo pratili cijeli dan i noć ispred televizije.“
Cijeli razgovor s Ilkom Čulićem o gašenju MTV-a i njegovom naslijeđu možete pogledati na YouTubeu.
