Skip to main content
  • 19.03.2019.

Reportaža: Elevate u Grazu – Real is Fake

Producent posljednjeg Ambasadora NT Wave posjetio je u ime Klubskascena.hr, Elevate festival u Grazu i donosi nam kratki pregled događanja koja je obišao.

Piše: 


Elevate spaja glazbu, video umjetnost, performance i umjetnost komuniciranja. Odvija se na predivnim lokacijama u užem centru grada pa je i minglanje između njih čisti užitak. Iako je blizu Hrvatske iz nekog (zabrinjavajućeg) razloga (lijenosti) bio sam samo jednom na inicijativu kolege bubnjara Janka Novoselića, a sada sam otišao kao predstavnik Klubske scene za koju nastojim razvrstati, opisati i prenijeti dojmove kako bi sebe i vas motivirao na posjet iduće godine.

“Istina” je tema i okosnica ovogodišnjeg petnaestog po redu Elevate festivala. Slogan “Real is Fake” odlično je sažeo probleme digitalnog informiranja i postavio diskusiju kao jedinu konstantu u traženju istinitih informacija i pravih vrijednosti. U subotu 2. ožujka bio je programski vrhunac festivala i kako su se neka događanja preklapala izabrao sam nekoliko panela i nekoliko koncerata, a to su:


 

1. Fischbowl discussion: Together against right-wing extremism

Diskusija je bila vrlo zanimljiva i otvorila razne poglede na problem rastućeg nacionalizma koji je očito prisutniji u manjim sredinama Austrije iz kojih dolazi većina sudionika. Stefan Schartlmüller (at) je postavio zanimljivu tezu kako se kroz otvoreni razgovor sa ekstremistima u okolini može doći do izvora njihovih frustracija i zatim lakše naći zajedničku točke s koje je moguće razviti argumentiranu diskusiju. On sam organizira susrete građana gdje se diskutira općenito o demokraciji i moći građanskog odlučivanja, jer kako kaže nitko zapravo ne educira obične ljude o demokraciji. To naziva Democracy repair caffe, a jedan takav održao je i na Elevateu. Ekstremnija mišljenja bila su da se nema što razgovarati i tolerirati nacionalizam nego ga jednostavno gušiti jer je izvor svih diskriminacija, prema ženama, homoseksualcima, životinjama….princip je isti. Neki sudionici istaknuli su da nacionalizam među mladima može biti samo pokušaj traženja identiteta i da možda nije toliko zabrinjavajuć u tom kontekstu.


 

2. Echo Chambers and Bubble Breakers

Voditelj Marko Dinić vodio je ovaj zanimljiv panel o tome koliko nas socijalne mreže zatvaraju u komforne zone, u okruženje ljudi koji misle isto kao i mi i koliko to može utjecati na našu nerealnu sliku svijeta oko nas jer čujemo eho vlastitog glasa. Često “unfrendam” ljude koji ne misle kao ja i imam osjećaj da sam popravio svijet. No, onda me često iznenadi izbor kandidata na izborima ili okupljanje mase koje sam mislio da je nemoguće. Ako to ne radim sam, algoritam na mrežama brine da to učini, da mi pokaže samo što me zanima i tako se zatvaram u balon koji nije realnost, nego “fake”. (Real is Fake). Treba li način rada tih algoritama uvesti kao temu u obrazovni kurikulum? Koliko PC (Political Correct) jezik može utjecati na mreže? Paul Poet naveo je kako politički korektan način izražavanja može dovesti mirotvorca u poziciju nasilnika zbog jedne krivo izabrane riječi u statusu. I kuda uopće vodi takva korekcija jezika kada se primjenjuje ekstremno, kao npr. u izbjegavanja izricanja spola u obraćanju.


 

3. Dorian Concept

Dorian Concept je glazbenik koji uživo svira klavijature i po tome je prepoznat u  početcima na RBMA. Sjećam se kada su ga Jana Valdevit i Eddy Ramić ugostili u Zagrebu i tada su svi ostali opčinjeni njegovom upotrebom Korga M20 iz kojega je vadio presete i efekte koje nitko do tada nije čuo unatoč što su mnogi posjedovali isti sint. Ableton je koristio za osnovni beat, a ostalo je svirao uživo i to virtuozno.

Već je prošlo dosta vremena od tada i stvari su ostale iste osim uvođenja video screen dodatka koji omogućuje prisutnima da vide stvari iz istoga kuta kao Dorian. Tri kamere snimaju sintesjzere i njegove ruke, te se editing i video efekti događaju sinkronizirano sa muzikom uživo. Vrlo impresivno i dinamički uspinjuće do kraja koncerta kada se editing videa ubrza  u skladu sa bržim sviranjem. Dorian koristi sva tri velika proizvođača sinteva Roland, Korg i Yamahu.


 

4. Kassel Jaeger

Glazbenik na modularu koji je hrpom kablova uspio proizvesti nevjerovatne dron pejzaže koji uvlače publiku u sebe i omogućuju mozgu i ušima da stvore novu percepciju zvuka, glitceva, harmonija, sub baseva koji se pojavljuju i nestaju, šumova, krckanja…. Mislim da koristi gitaru koja je bila na stolu ili kao oscilator ili kao triger za neke momente koji podižu na razinu više.

 

5. Astrid Sonne

Viola u rukama Astrid Sonne je zazvučala široko, izuzetno vjerno i kvalitetno

A kada su se počeli pridruživati elektronički zvukovi s Abletona stvar je dobila futurističko simfonijsku notu i moglo se doživjeti budućnost ili bolje reći sadašnjost simfonije koju pokreće jedna osoba uz podršku tehnologije. Po mom ukusu i cijelih sat vremena nastupa moglo je biti orjentirano oko viole jer je u srednjem dijelu počela koristiti nepredvidivo isprekidane sekvence i zvukove koji su svakome tko ima Ableton već manje više poznati, pa i predvidivi. Na kraju koncerta opet je povela viola i ostavila me u super raspoloženju. No, nisam očekivao ono što će slijediti.

6. Mopcut

Trio je počeo iznenada kao jedan i zahuktala mašina nije se zaustavljala do gromoglasnog aplauza i izraza nevjerice na licima. Vokalistica s rukama na čudnoj drvenoj kutiji sa mnoštvom mikro prekidača zvučala je kao da je pospajala nasumce izrezane radio valove od početka radija i etno napjeve svojih predaka te ih ponovo slijepila u jedan glitch mozaik koji je imao vremensko i stilsko putovanje u kratkim segmentima od etna, opere, vrištanja, sirena, dvoglasnog pjevanja,  ambormalne visine i nizine, distorzije pa i nasumičnih prekida vokala.

Gitarista je vadio zvukove koji nemaju nikakve veze s gitarom kakvu znamo osim u kratim sekundama kada je gitara zazvučala kao da ju svira gitarski heroj na stadionu. Bubnjar je svirao osim bubnjeva i bas sint. Svi dolaze iz impro jazz žanra. Ludilo!

7. Workshop with Nnimmo Bassey

Nimo je aktivist protiv polucije štetnih plinova na području Afrike

IznIo je svoje viđenje rada političara koji su odgovorni za nastale štete i koliko kapital utječe na odluke u parlamentu i potkupljivanje zastupnika od strane korporacija. Thomas Waitz iz austrijske stranke zelenih bio mu je sugovornik i uglavnom su se složili da je i u Austriji problem sličan, a vjerojatno i u cijelom svijetu. Sudionici su dali dvadesetak prijedloga kako tome doskočiti, od gerila aktivnosti, buđenja javne svijesti o nekom problemu pa do preispitivanja samih sebe i koliko smo zapravo našim djelovanjem dio sistema koji nas uništava, npr kupnjom proizvoda koji izazivaju onečišćenje.


Seminar o zagađenju planete
 

8. Zvučne Instalacije u Orpheumu

rect_0011       (Benjamin Stahl, Paul Wolff/at) Interactive Installation

reset.discover              (Antonia Manhartsberger, Constantinos Miltiadis/at) VR Installation

Općenito na svim lokacijama je zvuk besprijekoran, osiguranje ljubazno, WC-i čisti, osvjetljenje odlično (osim povremenih prejakih strobo efekata u Dom in Berg i Tunelu). Na svakom koraku mogu se uzeti aktivističke brošure koje upućuju na patnju iz koje nastaje mlijeko i meso, te o transportu životinja, tako da sam dobio dojam da je veganski pokret u porastu, što me kao vegana izričito veseli.


Lift u Schlossbergu koji unutar brda povezuje koncertne hale
 


Na križanju tunela u brdu Schlossberg

Uvjeti su jednostavno savršeni što mi izmami laganu tugu jer se Hrvatska još uvijek bori s minimalnim uvjetima za doživljavanje i izvođenje programa. Da ne zaboravim spomenuti jedno domaće ime koje se pojavilo među govornicima: Srećko Horvat . Elevate stvarno podiže na viši nivo svijesti, komunikacije, vizuala, performansa i sluha. Volio bih da se iduće godine družim sa više vas koji ste ovo pročitali, a ne samo s Davorkom Begović (organizatoricom Izloga suvremenog zvuka).

Fotografi: Johanna Lamprecht, Kleft, David Visnjic

 

 

 

brejcha 1
Vezani članci
Pariška koncertna dvorana za dvije tisuće posjetitelja – L’Olympia – u 131 godinu dugoj povijesti ugostila je i Paul Kalkbrennera
sonus 1
Pariška koncertna dvorana za dvije tisuće posjetitelja – L’Olympia – u 131 godinu dugoj povijesti ugostila je i Paul Kalkbrennera
sonus 2