Skip to main content
  • 7.10.2020.

FabFilter Pro-L 2 recenzija

Limiter je jedan od osnovnih alata glazbene produkcije koji ograničava razinu zvučnog signala na određenu, zadanu vrijednost.


Ovaj alat se koristi od davnih dana glazbene produkcije, kada je bilo bitno prilagoditi razinu glasnoće za određene fizičke medije. Danas je ovaj alat još bitniji budući se većina glazbe ne konzumira s fizičkih medija, već s online streaminga kao što su Spotify, Deezer, Youtube

Svaka platforma ima svoje ograničenje (limitaciju), tako da bez obzira što vi napravite svoju traku glasnu, određena streaming platforma će glasnoću odrezati i prilagoditi na njihov standard. Isto vrijedi i obratno ako je vaša traka pretiha.


Klikni ovdje za fotografiju u visokoj rezoluciji

Stoga je bitno kontrolirati razinu glasnoće, odnosno njenu percepciju i prilagoditi ju standardima za određeni medij ili streaming koji je trenutno najrelevantniji za određeni glazbeni žanr. Kod mainstream glazbe će to biti Spotify, dok je standard klubske glazbe CD (iako se većina glazbe izdaje samo u digitalnom obliku i DJi je puštaju putem USBa, određeni tehnički parametri koji su vrijedili za CD, vrijede i dalje za svrhu puštanja glazbe u klubu).

Što se zvučni signal više “gura” u limiter, percepcija zvuka se doima glasnija, ali zvučni signal ne prelazi zadanu vrijednost. Naravno što se zvučni signal više “gura” u limiter, dolazi do postepene distorzije zvuka, tako da je bitno naći prikladan omjer. Može se primjenjivati na individualne kanale, grupe kanala ili zbroj svih kanala (master kanal).

Postoji pregršt kvalitetnih hardwerskih limitera, čija cijena zna biti i nekoliko tisuća eura. U modernoj produkciji sve su više popularni softwerski limiteri s mnoštvo inovativnih opcija prikladnih za modernu glazbu. Jedan od najboljih na tržištu je FabFilter Pro-L 2 o kojemu ću pisati u ovoj recenziju.

FabFilter tvrtka radi pregršt visokokvalitetnih plugina, koje koriste brojna velika imena, ne samo u elektroničkoj glazbi, već u širem spektru moderne glazbene produkcije. L 2 je druga generacija njihovog limiter plugina.


Grafičko sučelje


Klikni ovdje za fotografiju u visokoj rezoluciji

Ono po čemu se posebno ističe ovaj plugin je ugodno grafičko sučelje i vizualan prikaz promjene koje plugin radi na dodijeljeni zvučni signal. Vrlo detaljno možemo vidjeti promijene koje limiter radi tranzijentima, kao i razini glasnoće. Ispod limitiranih tranzijenta ispisuje se koliko dB je reducirano. Može se odabrati između četiri veličine prozora kao i full screen pogled.

Preseti


Klikni ovdje za fotografiju u visokoj rezoluciji

U izborniku možemo naći brojne presete, već prethodno pripremljene za različite individualne kanale i grupe kanala, koje nakon toga s lakoćom možemo modificirati prema vlastitim potrebama.

Stilovi


Klikni ovdje za fotografiju u visokoj rezoluciji

Posebno su zanimljivi stilovi koje bi mogli opisati kao karakter zvuka. Njih ima osam i svaki je prikladan za određeni glazbeni žanr ili određenu svrhu:
Transparent – Izbjegava se “pumpajući” efekt  zvuka i “bojanje” zvuka. Prikladan je za rock ili pop glazbu.

Punchy– Najmanje transparantan, “pimpajući” efekt zvuka. Prikladan za individualne kanale bassa, gitare ili vokala.

Dynamic– Osnažuje tranzijente prije apliciranja limitacije. Prikladan za rock glazbu ili drugu energičnu glazbu.

Allround – Balans između glasnoće i transparentnosti, višestruka primjena.

Agressive –Za glasan mastering, elektroničku glazbu, rock ili metal.

Modern –Višenamjenski stil i često korišten, zvuči čisto i prirodno. Prikladan za mainstream glazbu.

Bus – Prikladan za grupe ili individaulne kanale udaraljki ili perkusija.

Safe –Bez distorzije, suptilan i prikladan za klasičnu glazbu, jazz, akustične instrumente.

Dodatne opcije za kontrolu limitacije


Klikni ovdje za fotografiju u visokoj rezoluciji

Lookahead– Ispituje dolazni signal zvuka i predviđa koliko je potrebno smanjiti zvučni signal da bi se dobila zadana razina glasnoće. Kraći “Lookahead” naglašava tranzijente i povećava se percepcija glasnoće, dok su kod duljeg “Lookaheada” tranzijenti manje naglašeni i zvuk se doima tiši.

Attack i Release –Pomoću ova dva parametra se kontrolira koliko će brzo limiter reagirati i koliko će se trajanje limitacije zadržati. Kraći “Attack” i dulji “Release” daju čišći zvučni signal, ali može uzrokovati efekt pumpanja. S druge strane, dulji “Attack” i kraći “Release” mogu povećati percepciju glasnoće, ali i izazvati distorziju.

Channel linking – Koristi se za stereo limitaciju. Ako je na “Transient” postavljen na 100% jednako će se limitirati lijeva i desna strana panorame zvučnog signala, ako je “Transient” postavljen na nula i signal je naglašeniji samo na jednoj strani panorame zvuka, recimo samo na desnoj, limitirat će se samo desna strana panorame zvuka. “Release” se uglavnom drži na 100% koji u potpunosti linka lijevu i desnu stranu panorame zvuka. Korisnik može eksperimentirati i spuštati “Release” ovisno prema karakteru ulaznog zvuka.

True Peak Metering


Klikni ovdje za fotografiju u visokoj rezoluciji

Analogni signal ima veći peak (vrh signala) od peaka uzrokovanog digitalnim signalom. Ti peakovi se zovu “True Peak”. Ova opcija ispisuje dB vrijednost “True Peaka” iznad prikazanog izlaznog signala.

True Peak Limiting


Klikni ovdje za fotografiju u visokoj rezoluciji

Da bi se spriječio prijelaz preko ”True Peak” granice tokom korištenja limitera, uključuje se “True Peak Limiting” opcija.

Oversampling


Klikni ovdje za fotografiju u visokoj rezoluciji

Ova opcija se koristi kako bi se prikrilo korištenje limitera, reducira se čujnost limitacije i zvuk zvuči prirodnije. Zvučni signal se semplira 2, 4, 8, 16 ili 32 puta. Preporuča se korištenje do 8 puta jer je 16 i 32 puta previše opterećuje procesor računala. Ova opcija se najviše primjeti prilikom intenzivnije limitacije signala.

Unity Gain


Klikni ovdje za fotografiju u visokoj rezoluciji

Prilikom dodavanja glasnoće (gain) limitacije povećava se ukupna glasnoća signala. U prethodnoj verziji se to rješavalo na način da se držala ALT tipka prilikom povećanja limitacije i za isto toliko se smanjio izlazni signal. Kod L 2 verzije postoji “Unity gain” opcija koja bez obzira na dodanu limitaciju izlazna glasnoća ostaje ista kao i ulazni signal.

Audition Limiting


Klikni ovdje za fotografiju u visokoj rezoluciji

Korisna opcija za preslušavanje samo limitiranog dijela signala. Na taj način možemo lakše dobiti dojam što limiter zapravo radi pridodanom zvučnom signalu.

Loudness


Klikni ovdje za fotografiju u visokoj rezoluciji

Kada se L2 koristi na master kanalu mixing i mastering audio inžinjeri će imati sve potrebne parametre kako bi prilagodili glasnoću platformi, odnosno mediju koji je najprikladniji za žanr pjesme na kojoj se radi. Za CD će to biti -9 LUFS (Loudness Units Full Scale), dok će za streaming platforme biti – 14 LUFS.

Postoji tri moda prikaza:

Momentary– Konstantno očitavanje svakog sitnog pomaka trenutne glasnoće.

Short term– Za sporiji prikaz promjena trenutne glasnoće.

Integrated–  U dugoročni prikaz glasnoće cijele pjesme, prikladno kod postupka normalizacije glasnoće. 
Prikazuje se i LRA (Loudness Range Average), odnosno promjena koja se odvija između tiših i glasnih dijelova pjesme.

Ukupan dojam

Ovaj plugin ima pregršt korisnih opcija koje je vrlo jednostavno koristiti zbog vrlo logičnog i primaljivog grafičkog sučelja. Vizualni prikaz limitacije itekako pomaže u donošenju bržih i ispravnih odluka. Prilikom korištenja standardnog limitera DAW programa, često koristimo neki dodatan plugin ili eksterni uređaj za vizualan prikaz LUFS-a, L 2 ima sve to u sebi. Toplo preporučam svim producentima, mixing i audio inžinjerima, neovisno o kojem glazbenom žanru se radi, ovaj plugin će im itekako biti od koristi.

Jedini manji nedostatak ovog plugina koji sam primjetio prilikom korištenja nekoliko L 2 plugina na različitim kanalima, zna biti dosta intenzivno za procesor, ali to je za očekivati od takvog plugina koji je popraćen konstantnim vizualnim prikazom zvučnog signala.

Cijena FabFilter Pro-L 2 plugina iznosi 169 eura, što je nešto veća cijena za samo jedan plugin, ali zbog svoje široke primjene i budući je jedan od najboljih limiter plugina u industriji, profesionalcima će se ova investicija itekako isplatiti i doprinijeti kvaliteti njihovih glazbenih uradaka.

Ocjena: 10/10

Fabfilter Pro-L 2 link:

https://www.fabfilter.com/products/pro-l-2-limiter-plug-in

Recenziju napisao Kraundler:
https://www.facebook.com/kraundler/

sonus 1
Pariška koncertna dvorana za dvije tisuće posjetitelja – L’Olympia – u 131 godinu dugoj povijesti ugostila je i Paul Kalkbrennera
sonus 1
Pariška koncertna dvorana za dvije tisuće posjetitelja – L’Olympia – u 131 godinu dugoj povijesti ugostila je i Paul Kalkbrennera
defected zg desk