Skip to main content
  • 15.04.2017.

Što su Apply Magic Sauce algoritmi i koliko Internet zna o tebi?

U svom naivnom svemiru u kojemu je čovjek još uvijek superioran stroju, ako ničime drugim osim time da ima sposobnost da uči, mijenja se i ima um i analitičke sposobnosti koje ne može zamijeniti binarno. misliš da Internet o tebi možda ima samo mutnu ideju spola, dobi, regije i slično. Pogađaj ponovo.


Ako si sada zasurfao mali val manije proganjanja i paranoje tada počinješ shvaćati koliko je duboka zečja rupa. Na dnu rupe ne znamo što je – ili izuzetno dominaciji svijetom i kapitalizmom nastrojeni zec ili samo digitalni entitet koji se hrani podacima o svemu i svačemu i destilira ih u profil tvoje osobe. Naravno, parnoja spram velikog brata, jeza koja te hvata pri pomisli na digitalni panoptikum u kojem ništa nikada ne nestaje, ništa nije zaboravljeno i privatnost je nemoguća (možda je za osjećaj sigurnosti dovoljno samo da ne znaš da te se promatra) je svakako opravdana, ali medalje se obično kuju tako da imaju dvije strane jer živiš u 3D svijetu u kojem ništa nije sasvim plošno, i ujedno na makro skali ništa nije sasvim dobro ili sasvim loše u samo po sebi – ovi epiteti nakalemljenu se tek korištenjem određenog predmeta, prakse, ideje, programa…

I tu u priču upada Apply Magic Sauce, alatka koja na temelju goleme količine sakupljenih podataka i vašeg digitalnog otiska prsta svega što posviđnete, posjetite, koliko se zadržavate, evente na koje polazite, fotografije koje objavljujete, vaše razgovore, interese i lutanja sabija u destilat psiholoških osobina kojima može predvidjeti vaše ponašanje i kao krojač urediti vaše iskustvo digitalnog odvrtanjem i zavrtanjem ventila kako bi odgovarali vašoj osobnosti, kao svojevrsna personalizacija Interneta koja se stalno odvija u pozadini bez da si je svjestan.

Apply Magic Sauce je sa svojim funky imenom zapravo produkt mnogo glava i interdisciplinarnog teama iz akademskog okružja iz psihometrijskog centra sveučilišta u Cambridgeu, izgrađen na 30 godina nasljeđa u proučavanju psiholoških mjerenja i bihevioralnih znanosti u okvirima online svemira.

Appy Magic Sauce je načinjen je, kao i većina novih tehnologija u počeku, s plemenitim ciljem poboljšanja iskustva korisnika. Recimo prilično ti je poznato da nabaviš li možda psa, hrčka ii kornjaču, proguglaš jedan dan intenzivno trgovine za kućne ljubimce u blizini i uskoro kreneš viđati hrpe oglasa za žvakalice, lajnice ili hranu za životinje ili se recimo pridružiš yoga seminaru i tvoji oglasi se odjednom preorijentiraju na yoga opremu i radionice. Ovo je sasvim logično jer kapitalizam ne želi rasipati kapital koji stoji u srži imena na oglašavanje bilo kome. već traži svoju ciljanu publiku gdje će njegov marketinški budžet rezultirati najvećim mogućim brojem konverzija stoga laserski cilja samo one korisnike čiji psihološki profil, politička i religijska uvjerenja , interesi i ponašanje stoje u skladu s idealnim kupcem ciljane skupine. Podatak je u suvremeno doba najvrjednija roba koju možeš posjedovati, njime se trguje, on se cijeni i postaje dio većeg konglomerata povećala pod koje te se stavlja kako bi bio podmazani komadić ekonomskog života – lokalno, nacionalno i globalno.

Etički principi originalnog Apply Magic Saucea svakako sugeriraju podložnost nekim zakonskim odredbama koje bi trebale minimizirati mogućnost zlouporabe podataka pa se tvrdi da se ne bi trebala raditi predviđanja ponašanja onima koji na to nisu eksplicitno pristali, da bi se rezultati predviđanja trebali prenijeti subjektu jasno i koncizno, da bi jedini cilj trebao biti poboljšanje iskustva s jasnim benefitima za korisnike i također bi trebalo biti jasno naglašeno zašto je pojedini podatak bio značajan za predviđanje. Cilj je svakako stimulirati i otvorenu debatu o budućnosti tehnologija predviđanja koje će poduprijeti razvoj inovacija za dobrobit samih korisnika.

No uz sam način na koji tvrtke mogu poboljšati svoje poslovanje i naći idealne kupce i na koji kupcima mogu pristupiti točno oni koji u tom trenu traže, način na koji će tvoje iskustvo surfanja biti personaliziran osobni svemir onoga što smatraš relevantnim uz algoritme koji u stvarnom vremenu uče o tebi i ulaze u, više ili manje, vidljivu interakciju, ovo je ujedno i plodno tlo za manipulaciju masom. Pojedinac sam za sebe je inteligentan, masa je samo pokretno oruđe korišteno u veće svrhe i podložno traženju kontrole jednog izvora pa tako nije tajna da su se na ova način prikupljeni podaci koristili i u političke svrhe. Bilo je samo pitanje vremena kada ćemo se civilizacijski naći na točci gdje je moguće dobiti toliko operabilnih podataka od jednom. Uzimajući stoga u obzir bipolarnu ljudsku prirodu eksploatacije svega oko sebe u svoju korist, ne čudi činjenica da je metoda korištena kako bi se manipuliralo kampanjama na posljednjim masovno globalno medijski popraćenim američkim izvorima kao i u sklopu referenduma u Velikoj Britaniji.

Pa ideja prilagođavanja i personalizacije i njeno naličje eksploatacije i dalje žive zajedno na klackalici mogućih budućih digitalnih utopija i distopija, od one gdje će mreža prepoznavati vlasnika računala i predviđati njegova emocionalna stanja i raspoloženja kako bi mu se prilagodila, pa sve do potpune medijske kontrole, unificiranog javnog mišljenja ili stvaranja umjetnih opozicija kako bi se postigla vlastita svrha ili zamaglila realnost u utrci moći radi moći same. Pa eto sljedeći puta kada ti se učini da je nešto baš preslučajno prikladno – šanse su da nije! jednako tako, sljedeći puta kad ti se učini da dobra ideja može ostati dobrom u esenciji i bez stroge zakonske regulative onoga što smije šanse su jednake kao i u prethodnoj tvrdnji! Za svoj osobni profil svega što se o tebi zna klikni ovdje i nasmiješi se! Jesi li spreman za krupni plan?

brejcha 1
Vezani članci
Pariška koncertna dvorana za dvije tisuće posjetitelja – L’Olympia – u 131 godinu dugoj povijesti ugostila je i Paul Kalkbrennera
sonus 1
Pariška koncertna dvorana za dvije tisuće posjetitelja – L’Olympia – u 131 godinu dugoj povijesti ugostila je i Paul Kalkbrennera
brejcha 2