Skip to main content
  • 27.04.2023.

5 studijskih savjeta Petra Dundova

Apsolutni pionir hrvatske elektroničke scene podijelio je svojih 5 savjeta iz studija za portal When We Dip

Piše: 


Petar Dundov je apsolutni prvak elektroničke glazbe u Hrvatskoj. Svojim radom, talentom, glazbenim stažom i diskografiji kroz godine prometnuo se u najplodonosnije hrvatske glazbene autore te je u samom vrhu glazbenih izvoznih proizvoda.

Još od ranog djetinjstva zaluđen je sa glazbom i konceptom stvaranje novih zvukova. U 1989. je kupio svoj prvi sintisajzer te je krenuo s kompoziranjem glazbe pod utjecajem Kraftwerka, Jean M. Jarrea i Depeche Modea. Od prvih traka pa sve što je skladao do danas, ostaje zapisano u povijesti.

Petar Dundov nedavno je objavio svoj novi ambijentalni albumIn Expectation of Dawn”, potom nastupao sa švicarskim orkestrom u fuziji klasike i elektronike, ali također podijelio i 5 studijskih savjeta koje mogu primijeniti producenti svih razina znanja

1. Provjerite prijelaze u mixu

Nekad kada koristite sample ili synth element, oni imaju glasni početni prijelaz. Zvuk udaraljki kao što su mali bubanj, rimshotovi, kongo bubanj, tamburin, pljesak ili bilo što, što je snimljeni s mikrofonom visoke osjetljivosti može imati glasni skok u glasnoći u prvih nekoliko milisekundi. Tijekom mixdowna, takve stvari mogu zbuniti vaše uši, što će stvarati problem u pronalasku prave glasnoće za miks. Često se dogodi da bude ili preglasno ili pretiho. Kako bi se riješio ovaj problem koristite osciloskop kako bi vizualno pogledali gdje su najveći skokovi u glasnoći ili renderajte određeni segment i pogledajte u waveform vieweru. Pokušajte koristit limitator poput Waves L2 ili FabFilter Pro-L2 kako bi ublažili početne skokove u glasnoći. Također poslušajte ponovno i probajte koliko možete sami stišati bez da se zvuk promijeni. Nakon ovoga, trebali bi ste lagano naći željenu glasnoću koja će odgovarati mixu kako spada. Nemojte zaboraviti u finalnoj fazi mixdowna, još jednom provjeriti sve prijelazne elemente.

2. Mix balance

Produkcija trake ome uzeti dosta vremena, stoga je dobra praksa, periodično provjeriti kompletni balans mixa koristeći FFT spectrum analyzer. Provodeći dugo vremena miksajući traku, može dovesti do umora te manjka koncentracije kod sluha te naposljetku da ne čujete točno je li ima možda previše visokih frekvencija ili previše basa. Ako ima previše visokih frekvencija, vaše uši će kompenzirati te će vas navesti da mislite da je sve u balansu, no onda može biti previše visokih frekvencija kojih niste svjesni. Tako možete završiti cijeli proces mixa, samo da bi ste zaključili da je sve snimljeno “tanko”. U tom trenutku je teško popraviti, jer ako ostavite traku kod audio inženjera on će trebati kompezirati na čistoći zvuka u visokim frekvencijama. Dok radite na kompoziciji, aranžmanu ili finalnom mixu, s vremena na vrijeme provjerite kako kompletna traka izgleda na spectrum analyzeru. To će vam sačuvati mnogo vremena u završnoj fazi mixa te olakšati željeni rezultat dobro balansiranog mixa.

3. Prirodni tok aranžmana

Ovo je jedna od tehnika koje ja koristim od prvog dana kako bi imao prirodan tok u aranžmanu. Jednom kad ste završili sa “skladateljskom” fazom, vrlo vjerojatno ćete imati trake koje se vrte u loopovima od 16 ili 32 bara. U tom trenutku, otiđite u aranžerski prozor i loopajte ih do kraja, zatim traku stavite naend maker na 10 minuta. Uzmite bilo koji kontroler i “naoružajte” traku tako da bi ste mogli snimiti automatizaciju za sve fadere na svim trakama u isto vrijeme. Zatim, sve trake stavite na bešumno te započnite automatsko snimanje te dodajte elemente kako ih osjećate i imate viziju. Ne gledajte na sat, vrijeme ovdje nije problem, samo pokušajte napraviti live mix da imate traku s kojom imate dobar osjećaj. Trebat će vam nekoliko pokušaja da pronađete dobar “flow” za traku. Jednom kad ste zadovoljni, možete izmijeniti automatizaciju s pravim objektima, kako bi ste ju izbrusili s dodatnim editima koje nije moguće napraviti u trenutku snimanja. S ovim procesom ćete dobiti prigodan aranžman za željenu traku s prirodnim tokom.

4. Poslušajte rad sljedeći dan

Ne mogu vam opisat i naglasit koliko je ovaj savjet meni pomogao između stvaranja dobrog izdanja i hit trake. Kada imate snimljen premaster, ostavite ga na miru jedan dan. Odspavajte, pustite mozak na paušu, zatim ga sljedeći dan presušajte.Uzmite olovku i papir te zapišite što čujete. Obično tako možete pronaći jedan zvuk, element koji vam je premekan ili glasan, a uvelike može popraviti kompletni mix trake. Zapišite bilješke o toku aranžmana. Nekad će te napraviti manje edite, možda je breakdown u 8 barova je predug. Možda ćete trebati skratiti 15 sekundi breaka i pojačati bas linije za 1 dB…Znat će te da je traka gotova, kad poslušate jedan neprekidni glazbeni tok gdje sve zvuči kaokoherentni signal – bez trenutaka u kojem nešto želite promijeniti.

5. Zabavite se

Najvažnija stvar u procesu glazbene produkcije je zabava dok radite. Nekad odmah imate ideju što želite napraviti, ali u većini slučajeva to je proces isprobavanja različitih stvari dok ne pogodite nešto što zvuči dobro. Nikad ne znate gdje će vas neka ideja odvesti, nekad sve ide jednostavno, a nekad možete zapesti u aranžiranju bez prave solucije i zaključka trake. Nemojte zapeti za jednu ideju, možda znate da imate nešto što može biti dobro, ali ideju ne možete razviti i to stvara frustraciju. To je trenutaka kada projekt spremite i ostavite za kasnije te krene na nešto drugo. Imao sam brojne situacije kao ove, gdje sam znao da imam odličnu melodiju, ali nisam znao kako razviti traku dalje. To je samo privremeno stanje. Nekad bih se sjetio poslije dvije godine da imam projekt spremljen te bi inspiracija došla s točnom solucijom koja mi je bila potrebna. Stoga, samo se sjetite ako ste imali trnce, to je dobro mjerilo. Samo uzmite vrijeme, ono nije bitno, ostavite sa strane i vratite se takvom projektu u nekom drugom trenutku.

Petar Dundov nalazi se na postavi izvođača koji stižu na 21. rođendan Future Scopea 12. i 13. svibnja na zagrebačkom Jarunu. Veteran hrvatske elektroničke scene nastupa prvog dana uz Jeff Millsa, Derricka Mayja i Kikija. Dok drugog dana nastupaju Paul Kalkbrenner, DJ Jock, Shipe i Neroa.

Ulaznice su dostupne kroz sustav Entrio.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli

brejcha 1
Honey Dijon, David Morales i François K samo su neki od poznatih aktera koji su sudjelovali u stvaranju novog dokumentarca.
sonus 1
Honey Dijon, David Morales i François K samo su neki od poznatih aktera koji su sudjelovali u stvaranju novog dokumentarca.
wls 20 desktop