Skip to main content

Kako DGTL, Underground d.o.o. i ekipa rade tulume bez ekološkog mamurluka

Zeleni festivali nisu više sutrašnjica

Piše: 

Naslovna foto

DGTL Amsterdam Facebook

Zamisli festival. Ne, ozbiljno – zatvori oči (metaforički, jer čitaš ovo) i zamisli: bina trešti, masa pleše, svjetla šibaju, u ruci ti čaša nečeg hladnog, a oko tebe – plastika, smeće, WC-i koji vape za milošću, i kamioni koji bruje kao da je smak svijeta. Lijepo i svima nam dobro poznato, ali realno i pomalo apokaliptično. 

E sad zamisli istu stvar, ali ovako: čaša koju držiš nije jednokratna plastika nego višekratna. Struja ne dolazi iz dizelskog agregata nego kroz solarnu energiju. Umjesto burgera od krave, jedeš nešto što izgleda kao burger, miriše kao burger, ali je zapravo biljka. I najbolji dio? Oko tebe gotovo da nema smeća. Festival bez mamurluka za prirodu. Koja utopija.

Ne, to nije utopija, to je DGTL.

Foto: DGTL Amsterdam Facebook

DGTL: Festival budućnosti koji se već događa – i to više puta godišnje

DGTL je počeo 2013. godine u Amsterdamu, u industrijskom prostoru nekadašnjeg brodogradilišta NDSM, a danas je prerastao u globalni festivalski ekosistem koji mijenja način na koji svijet partijanja razmišlja o održivosti (DGTL, 2025). Imao sam prilike biti na jednom njihovom izdanju, tako da ovo što ti pričam nije mit.

Ono što je počelo kao techno i house event za nekoliko tisuća ljudi, danas je međunarodni pokret koji se održava u Amsterdamu, Barceloni, Madridu, Tel Avivu, Santiagu, São Paulu, Limu, Mumbaiju i Bengaluru. (DGTL, 2025)

Svaki od tih evenata koristi isti održivi model – ali se prilagođava lokalnom kontekstu, infrastrukturi i partnerima.

DGTL tim ne misli održivo samo tih nekoliko dana u godini – oni rade 365 dana na razvoju novih rješenja, suradnji s inovatorima i testiranju tehnologija koje kasnije koriste i drugi festivali. Ekipa ima cijeli poseban odjel koji se bavi samo time (Circular Festivals, 2024).

Njihova filozofija je jednostavna: glazba spaja, a ekologija održava ono što spaja.

„No waste. No emissions. No bullshit.“

DGTL je prvi veliki festival koji je postao u potpunosti cirkularan – što znači da sve što uđe u festivalski prostor mora izaći u nekom novom obliku: reciklirano, ponovno upotrijebljeno ili kompostirano. (Circular Festivals, 2024)

To nije samo marketinška floskula, nego matematički dokazivo: DGTL mjeri svoj otpad, emisije i potrošnju energije, pa rezultate dijeli javno. (Future Festival Tools, 2023)

Hardcup sustav

Zaboravi plastiku. Na ulazu dobiješ višekratnu čašu uz depozit koji vraćaš po završetku festivala. Ako zadržiš čašu – dobivaš suvenir; ako vratiš – planeta diše lakše.

Fun fact: 98% posjetitelja vraća čašu! (DGTL, 2025)

To je psihologija održivosti na djelu – kad se pravilna praksa učini jednostavnom i zabavnom, ljudi je rado prihvate.

Zelena energija i tehnološki „backstage“

DGTL koristi 100% obnovljive izvore energije, uključujući solarne panele, biogoriva i nove vodikove agregate testirane 2023. (NDSM, 2024)

U backstageu postoji digitalni energy command center koji u stvarnom vremenu prati potrošnju električne energije i automatski ju balansira kroz mrežu između bina. (Circular Festivals, 2024). Drugim riječima – više tehnologije nego u NASA-i ’69, ali u službi zabave i planete.

Circular food court

Od 2016. DGTL je prešao na vegetarijanski, a kasnije i biljni meni, smanjujući svoj CO₂ otisak za više od 50%. (InnoQuarter, 2023). Hrana se servira u kompostabilnoj ambalaži, a ostaci se vraćaju u sustav kroz urbane vrtove Amsterdama. (Future Festival Tools, 2023). Kuhari surađuju s lokalnim proizvođačima, a hrana je toliko dobra da su i najtvrdokorniji mesojedi počeli propitkivati svoje odluke između zalogaja.

Mobilnost i putovanja

DGTL potiče dolazak javnim prijevozom, biciklom ili car sharing aplikacijama. Za međunarodne izvođače koristi Sustainable Aviation Fuel (SAF) i radi s partnerima koji pomažu smanjiti emisije. (DGTL, 2025) Čak i planiranje smještaja izvođača i volontera uključuje princip „blizine“ kako bi se minimalizirala potreba za transportom.

Inkluzivnost i jednakost – jer održivost nije samo ekologija

DGTL ne priča samo o planeti, nego i o ljudima. Njihova filozofija održivosti uključuje jednakost, sigurnost i inkluzivnost.

U Amsterdamu postoji Awareness Crew – tim koji brine da festival bude siguran prostor za sve, bez obzira na spol, orijentaciju, porijeklo ili sposobnosti. (DGTL Amsterdam, 2025)

Prostor festivala je pristupačan osobama s invaliditetom, a lineup uključuje lokalne i raznolike umjetnike koji često nemaju spotlight na mainstream festivalima. (DGTL Amsterdam, 2025)

Oni shvaćaju da „održivo“ znači više od „ekološko“ – znači društveno pravedno, dostupno i empatično. Jer što vrijedi čista planeta ako ljudi na njoj nemaju jednaka prava na ples?

Glas s terena

“U meni je DGTL potaknuo iskru zbog izvođača koje dovode, i na prvu to je bio primarni razlog zašto sam odlučila volontirati za taj festival. Pošto sam i prije znala za njihove cirkularne održive inicijative, a u Nizozemsku sam došla na studij jer je poznata po tome, ta kombinacija mi je bila još veći razlog da to podržim.

U proteklih nekoliko godina u Nizozemskoj posjetila sam hrpu festivala i evenata, i mogu reći da je infrastruktura eko inicijativa među klubovima i festivalima puno značajnija nego u Hrvatskoj. Imam osjećaj da je kod nas nekako fokus potrošnja i konzumacija, ali za nekoga tko je na to navikao mora biti svjestan da je u Nizozemskoj to već postao i društveni standard. Mnogi su počeli pratiti inicijative DGTL-a koje oni već dugi niz godina rade, no pitanje je samo je li im inspiracija bila sam DGTL ili veće dobro. ”
Lila Bajt, volonterka s DGTL-a

DGTL ima i edukativni aspekt – mnogi posjetitelji nakon festivala prijavljuju promjene u vlastitim navikama: više recikliraju, troše manje mesa i pažljivije biraju događaje koje podržavaju. (Circular Festivals, 2024) Festival tako postaje alat promjene – zarazan na najbolji mogući način.

A što se događa kod nas? Spoiler: više nego što misliš

Ok, DGTL ima resurse, infrastrukturu i globalnu mrežu, ali kod nas postoje ekipe koje pokazuju da se i s manjim budžetom može postići puno.

Već smo imali prilike čuti za Underground d.o.o. – kolektiv koji ne samo da organizira partije, nego i pokreće eko-akcije. Iza svega stoji Natali Pusmus, glazbenica i organizatorica koja vjeruje da održivost nije dodatak programu, nego njegov temelj.

“Pokretač cijele ideje javio se na fakultetu u smislu rada za održiv razvoj i društvene inovacije gdje sam na uspješan način povezala glazbenu, odnosno event industriju s ekološkim aspektom zero waste-a. Osobno me smetalo da na velikim koncertima, festivalima pa čak i manjim događanjima i partijima, ostaje ogromna kolicina smeća za koju svatko smatra da nije odgovoran – međutim mi smo najveći konzumenti i proizvođači smeća te je na nama da se osvijestimo da je moguća promjena mentaliteta i stava prema zbrinjavanju istoga.”
Natali Pusmus

Njihovi događaji su minimalistički, ali promišljeni: bez plastike, s poticajima za korištenje javnog prijevoza, lokalni catering bez ambalaže, DIY dekoracije koje se recikliraju iz eventa u event. To je zero waste filozofija u praksi – i to domaće proizvodnje.

Naša, a i šira publika je ideju prihvatila odlično, međutim, smatramo kako ima još puno prostora za edukaciju zajednice te smo se udružili s Čistećim medvjedićima koji imaju vrhunski tim koji čak i putuje po svijetu kako bi prenosio znanje i čistio zagađene površine. Uz njih pokušavamo skupiti sto vise volontera koji će doći prije same đuskice i zajedno s nama čistiti zelene površine koje su postale ilegalni deponij svakome tko nema svijest o samome činu i posljedicama.

Naravno – kako bi “nagradili” ekipu koja se vjerno skuplja, odlučili smo od samog početka da će isti imati besplatnu kartu za đuskicu nakon. Samim time privlačimo mlade koji su ekološki raspoloženi i voljni pomoći, pridonijeti čišćem okolišu, a kasnije partijati do jutra s mišlju da su napravili veliki iskorak za scenu. Nadam se da će u skorije vrijeme više organizacija pokušati sljediti naš primjer jer s ljepšim vremenom svima nam je draže družiti se i đuskati u prirodi, a da pritom istu čuvamo i cijenimo.
Natali Pusmus

Mali koraci, veliki učinci

Ne trebamo svi sutra imati DGTL infrastrukturu. Dovoljno je da svaki festival preuzme mali dio odgovornosti.

Starter pack za održivu produkciju:

  • Čaše s depozitom. Jer jednokratna plastika je spika iz 2010.
  • Lokalna hrana. Podrži male proizvođače i smanji CO₂.
  • Reciklaža s edukacijom. Kanta + tabla + volonter = magija.
  • LED rasvjeta i planirano korištenje struje. Bolje za budžet, bolje za Zemlju.
  • Kompostiranje hrane. Hrana nije otpad – osim ako je iz menze od prekjučer.
  • Promocija javnog prijevoza. A zašto ne i nagrada za bicikliranje?

DGTL pokazuje da inovacija i održivost mogu ići ruku pod ruku, dok lokalni kolektivi poput Underground d.o.o.-a dokazuju da se promjena može dogoditi bilo gdje – čak i ispod mosta uz dobar bas.

Zaključak: Budućnost zvuči (i izgleda) održivo

Ekologija u festivalskoj produkciji više nije “hipsterski hir” ili “extra trošak”. To je nova norma. Ako se može slaviti glazba, svjetlo i zajedništvo – pa može se i planeta poštedjeti.

Nije stvar u tome da svi festivali postanu DGTL, nego da počnu razmišljati kao DGTL. Jer prava revolucija počinje kad zabava i odgovornost zaplešu u istom ritmu.

Do tada, sljedeći put kad odeš na festival, obrati pažnju na čašu u ruci, hranu na tanjuru i smeće pod nogama. I zapamti – svaki party ostavlja trag. Na tebi je da odlučiš kakav.

*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske

Reference

  1. DGTL Official Website – Our Story & Sustainabilityhttps://dgtl-festival.com/en/our-story
  2. Circular Festivals Platform – DGTL Circular Transition Report (2024)https://www.circularfestivals.nl/news/2764512.aspx
  3. NDSM Cultural Foundation – DGTL Festival Amsterdam Profilehttps://www.ndsm.nl/en/culture/dgtl-festival
  4. InnoQuarter – Festival Experiment Guide (2023)https://innoquarter.eu/wp-content/uploads/2021/07/Fest_Exp_Guide_WEB_25june_grain-spreads.pdf
  5. Future Festival Tools – DGTL Circular Model Case Studyhttps://www.futurefestivaltools.eu/wp-content/uploads/2022/09/1-DGTL.pdf
  6. DGTL Amsterdam – Accessibility & Awareness Crew Infohttps://dgtl-festival.com/en/dgtl-amsterdam
hb 300x600
DJ-ica i producentkinja Nadežda Dimitrijević iz susjedne Srbije ostvarila je još jedan veliki uspjeh
hb 300x600
DJ-ica i producentkinja Nadežda Dimitrijević iz susjedne Srbije ostvarila je još jedan veliki uspjeh