Skip to main content
  • 27.03.2024.

Resident Advisor kritizirao Unesco: “Berlin nije izumio techno”

Početkom tjedna, Resident Advisor je objavio polarizirajući osvrt na jedan od značajnijih događaja u povijesti elektroničke glazbe.

Piše: 

Sredinom ožujka, berlinska techno kultura je dobila status UNESCO-ve nematerijalne kulturne baštine (ICH) nakon desetljeća lobiranja i rada njemačkih elektroničkih aktera da se postigne taj željeni cilj. Iako je ovu odluku uvelike pozdravila velika večina elektroničke scene, cijenjeni magazin Resident Advisor je objavio poduži osvrt u kojem kritiziraju UNESCO.

Techno je izum kulturnog i glazbenog napretka, pretežno afro-američke mladeži u Detroitu sredinom 80-ih. Tih godina se u Chicagu i New Yorku, rađali house te hip-hop. To su bili novi pokreti, koji su redefinirali popularnu glazbu i noćne klubove krajem 20. stoljeća. Iako je hip-hop svoj najveći utjecaj stekao u Sjevernoj Americi, techno i house su isprva bili objeručke prihvačeni i hvaljeni u Europi” piše novinar RA Tajh Morris koji objašnjava povijest techna te proziva UNESCO što nigdje u službenom priopćenju nisu spomenuli Detroit ili utemeljitelje žanra već samo da se “techno temelji na različitim glazbenim razvojima, da je proistekao iz DJ kulture i da je zvučni zapis optimizma nakon njemačkog ponovnog ujedinjenja”.

U svom daljnjem osvrtu UNESCO-ove odluke, novinar RA spominje kako su afro-amerikanci i afrička dijaspora zaslužni za najveći dio glazbenih inovacija 20. stoljeća, ali da to nikad nebi znali ako se pogleda lista kulturne baštine. Ipak, napominje kako dio problema leži u tome da Sjedinjene Američke Države nisu ratificirale UNESCO-ovu konvenciju o materijalnoj baštini iz 2003. te da se SAD ponovno pridružio UNESCO-ou tek 2023. Što naposljetku znači, sve dok političari u Washingtonu ne potpišu konvenciju, detroitski techno možda nikad neće biti priznat od strane UNESCO-a.

Kako novinar Tajh Morris tvrdi, nespominjanje Detroita u priopćenju UNESCO-a i njemačke komisije je nepravda, koja nije izolirani incident jer su i drugi mediji poput BBC-a zaboravili na Detroit i njegove osnivače. Nadalje, u osvrtu provlači se teza negiranja korijena brojnih žanrova, među kojima je i techna jer mnogi ljudi tvrde da on nebi preživio bez Europe.

Na samom kraju osvrta na Resident Advisoru, stoji zaključak. “Gdje bi bio berlinski techno da nije bilo Underground Resistancea, Mikea Huckabyja ili Jeff Millsa? Kako se tako očigledno zanemarivanje afričkog čovječanstva može prikazati u imenu kulturnog središta poput Berlina? Zašto je tako teško za Europljane da budu empatični i daju zasluge tamo gdje treba?

sonus 1
Pariška koncertna dvorana za dvije tisuće posjetitelja – L’Olympia – u 131 godinu dugoj povijesti ugostila je i Paul Kalkbrennera
sonus 1
Pariška koncertna dvorana za dvije tisuće posjetitelja – L’Olympia – u 131 godinu dugoj povijesti ugostila je i Paul Kalkbrennera
brejcha 2