Skip to main content

HRT emitira dokumentarnu seriju o disco kulturi – “Disko: Ritam revolucije”

Hrvatska radiotelevizija subotom na Drugom programu od 22:50 emitira glazbeno-dokumentarnu seriju “Disko: Ritam revolucije“, koja kroz tri epizode istražuje povijest disco glazbe i njezin utjecaj na glazbenu i društvenu scenu.

Dokumentarna serija, nastala u produkciji BBC-a i PBS-a pod nazivom “Disco: Soundtrack of a Revolution“, vodi gledatelje od underground početaka diska u njujorškim podrumskim barovima 70-ih godina, preko njegovog uspona u mainstream, sve do nasilnog otpora koji je gotovo uništio ovu glazbenu revoluciju.

foto: BBC

Prva epizoda osvrnula se na rane dane disco pokreta, kada su LGBTQ+ zajednica, crnci i etničke manjine u New Yorku, suočeni s diskriminacijom, stvarali prostore slobode i zajedništva kroz plesnu glazbu. Inspirirani duhom oslobađanja nakon stonewallskih nereda, počeli su okupljati nove glazbene snage u podrumskim barovima i stanovima. Druga epizoda fokusira se na sredinu 70-ih, razdoblje vrhunca diska, povezujući ga s pokretima za građanska prava i seksualnu revoluciju. Disco je postao glas borbe za oslobođenje, uz legendarne pjesme poput “Love to Love You BabyDonne Summer i Sylvestrovu himnu “You Make Me Feel Mighty Real“. Ovaj period pokazuje kako je disco bio više od glazbe – bio je društveni pokret koji je rušio barijere i mijenjao norme.

Posljednja epizoda, koja će biti emitirana ove subote 14. prosinca, donosi priču o tome kako su komercijalizacija, elitizam i predrasude prema disku kulminirali u nasilnom otporu krajem 70-ih. Disco, simbol raznolikosti, feminizma i homoseksualnosti, našao se na udaru mainstream publike. Priča završava prikazom transformacije diska i njegovog utjecaja na suvremenu plesnu glazbu.

foto: BBC

Dokumentarac donosi intervjue s ikonama poput Honey Dijon, Davida Moralesa i Françoisa K, uz legendarne snimke i nezaboravne pjesme. Serija pruža revizionistički pogled na eru diska i njegovu ostavštinu koja je zauvijek promijenila plesnu glazbu.

Ako ste propustili prve dvije epizode, možete ih besplatno pogledati na platformi HRTi. Ne propustite posljednje poglavlje ove fascinantne priče u subotu navečer!

Nakon šest mjeseci izbivanja Fakat fajn se vraća svojim korijenima s partyjem u Liftu

Ozbiljno djelovanje Fakat fajna je započelo sa setovima uz zalazak sunca na obali zagrebačkog Jaruna s tjednim programom u Aquariusu na ljeto 2020., a kasnije se nastavila u centru grada s tjednom rezidencijom u bivšem Rockstaru. Fakat fajn se s vremenom sigurno razvijao te je imao svoje momente uzduž i poprijeko “lijepe naše” te susjedne Slovenije, gdje je gostovao po lokalima, klubovima, ali i festivalima.

Ove subote 14. prosinca nakon šest mjeseci izbivanja sa zagrebačke klupske scene, Fakat fajn se vraća svojim korijenima te stiže u novootvoreni zagrebački klub Lift gdje će se predstaviti u sastavu: Uncle Frenkie, Fabian Jakopetz te Lipi. Ulaznice su dostupne kroz sustav CoreEvent.

S obzirom na to da tvorac programa Lipi ima širok glazbeni ukus, Fakat fajn nema strogo određeni žanr već se bazira na elektronici koja iz večeri u večer varira od funka, disca, dark disca, nu disca, space disca preko brojnih house žanrova poput afro housea, tech housea, macabbia housea pa sve do electra i techna.

Prosječna Fakat fajn večer izgleda tako da Lipi pozove jednu ili dvije osobe da mu se pridruže za pultom, a zahvaljujući njegovom širokom ukusu nije mu se problem prilagoditi – što znači da partyji žanrovski ovise o gostima. Tako će se Lipiju na povratku Fakat fajna ove subote za pult pridružiti iskusni zagrebački DJ i producent s 20 godina staža za pultom Fabian Jakopetz te rezident Levels večeri Uncle Frenkie s kojima će cijelu večer zaokružiti u jedan lijepi žanrovski miks.

U svojih nekoliko godina na sceni Fakat fajn je gostovao u Aquariusu, klubu Dva Osam, Funku, Galleryju, LMF festivalu, Out Gardenu, Steelu, Tres Chicu i na brojnim drugim lokacijama. Uz Lipija na gostovanjima Fakat fajna su nastupale kolege poput Antike, Chube, Dancelectrica, Einfakinna, Elene Mikac, Fynolle, Joe2Shinea, Kobalija, Luke China, Mattea Brunnija, Vsne G, Yakke i drugi.

After sponzorira izložbu Marka Edgea u sklopu Ambasadora 2024: Aukcija fotografija za pomoć riječkom Manualu

Izložba će se održati kao dio programa ovogodišnje dodjele nagrade Ambasador, koja slavi najbolje od elektroničke glazbene scene i klupske kulture.

Marko Edge predstavlja najbolje radove iz 2024.

Marko Edge, višestruko nagrađivan fotograf specijaliziran za dokumentiranje party i event atmosfere, ove godine predstavlja svoju najbolju selekciju radova iz 2024. sezone. Izložba uključuje fotografije s najpoznatijih događaja, poput:

  • BSH pres. Solomun @ Cave Romane
  • Sonus festivala
  • Ultra Europe
  • i mnogih drugih koji su obilježili ovu godinu

Marko je svojim objektivom zabilježio trenutke koji prenose energiju i emociju najboljih elektroničkih događaja, čineći izložbu pravom poslasticom za sve ljubitelje klupske kulture i umjetnosti.

foto: Marko Edge

Aukcija fotografija u sklopu Ambasadora

Kao dio izložbe, održat će se aukcija fotografija na kojoj će posjetitelji imati priliku kupiti radove Marka Edgea po početnoj cijeni od 50 eura. Ova jedinstvena prilika omogućuje ljubiteljima fotografije i klupske kulture da posjeduju originalna umjetnička djela koja bilježe nezaboravne trenutke s festivala i partija.

foto: Marko Edge

Humanitarna nota: Podrška riječkom Manualu

Sav prihod prikupljen aukcijom bit će doniran klubu Manual u Rijeci, jedinstvenom members-only plesnom klubu koji se ističe svojim posebnim konceptom.

Manual, smješten u ulici Erazma Barčića 11A, djeluje od prosinca 2019. godine i rezultat je entuzijazma članova neprofitne Udruge 4 KROZ 4. Klub je osnovan kao prostor za okupljanje ljubitelja glazbe i promicanje kreativnosti izvan tržišnih i društvenih normi. Njihova misija uključuje:

  • Povezivanje kroz glazbu
  • Podršku lokalnoj sceni
  • Promicanje zajedništva i kreativnosti

Manual je postao ključni element riječke klupske kulture, no kao nezavisni projekt oslanja se na podršku zajednice kako bi nastavio rasti i razvijati se.

foto: Marko Edge

After: “Zajedno smo jači”

After je brend koji sav profit vraća natrag zajednici kroz projekte koje financira ili podržava na druge načine. Kroz ovu sponzorsku suradnju s izložbom Marka Edgea, After ponovno potvrđuje svoju posvećenost razvoju zajednice i klupske kulture. Brend vjeruje da je zajedništvo ključ uspjeha i poziva sve da se priključe pokretu, jer zajedno smo jači. Kupnjom fotografija na aukciji ne samo da ćete obogatiti svoj prostor umjetničkim djelima, već ćete i pomoći Manualu da nastavi biti vitalni centar kreativnosti i glazbe u Rijeci.

Poziv na sudjelovanje

Pozivamo sve ljubitelje elektroničke glazbe, fotografije i umjetnosti da posjete izložbu koja će biti postavljena od petka do nedjelje u KUC Travno u Zagrebu i podrže ovu jedinstvenu inicijativu. Kupnjom fotografija ne samo da ćete obogatiti svoj prostor originalnim umjetničkim djelima već ćete i pridonijeti razvoju klupske kulture podrškom Manualu.

Ne propustite priliku biti dio ovog kreativnog i humanitarnog projekta koji spaja umjetnost, glazbu i zajednicu. Vidimo se na Ambasadoru!

Legendarni Massive Attack stižu u Zagreb

Bristolski duo Massive Attack nepovratno je obilježio razvoj suvremene glazbe kao pionirski trip-hop kolektiv čiji glazbeni opus i utjecaj nadilazi granice žanrova i glazbe kao umjetničkog medija. Svoj uvijek inovativan i legendarno intenzivan umjetnički nastup predstavit će pred domaćom publikom na INmusic festivalu #17 u lipnju 2025.

Godine 1987. Andrew Volwes (Mushroom), Grant Marshall (Daddy G) i 3D (Robert del Naja) počinju djelovati pod imenom koje ubrzo postaje sinonim za trip hop. Massive Attack 1991. godine izdaju album prvijenac ‘Blue Lines‘, koji im donosi veliku naklonost kritike. Pjesmom ‘Unfinished Sympathy‘ redefiniraju pop glazbu svojim emotivnim vokalom i sofisticiranom produkcijom. Njihovi kasniji albumi, poput kultnog i atmosferičnog ‘Mezzanine‘ (1998.), donijeli su klasike poput ‘Teardrop‘ i učvrstili njihovu reputaciju neospornih inovatora suvremene glazbe. Massive Attack danas ne samo da nastavljaju inspirirati kroz glazbu, već i kroz društveni aktivizam – svoje nastupe koriste za podizanje svijesti o klimatskim promjenama i borbu za ljudska prava, uz upečatljive vizualne instalacije. Njihovi koncerti su hipnotički doživljaj; spoj umjetnosti, politike i glazbe.

Massive Attack nisu samo bend, već i pokret – simbol umjetničke slobode i hrabrog eksperimentiranja koji i dalje fascinira i nadahnjuje. Pridružuju se programu sedamnaestog izdanja INmusic festivala kao headlineri, uz već najavljene Kings Of Leon, Fontaines D.C., St. Vincent i Yard Act.

Dalton Trance Teleport i Koorie stižu na dodjelu Ambasadora gdje će izvesti glazbu s albuma “Triánta”

Dalton Trance Teleport još jednom udružuje snage s dugogodišnjim prijateljom i kolegom Koorijem kako bi pripremili poseban nastup na nadolazećoj dodjeli nagrade Ambasador. Dvojac će izvesti “Beirut in Dub“, pjesmu s albuma “Triánta” kojim Dalton slavi 30 godina na sceni. Posebnu dimenziju live izvedbi trake će donijeti Koorie, virtuoz na didgeridoou, koji u glazbu unosi autentične etno zvukove.

Album Triánta donosi sedam traka koje se kreću od dub zvuka do chillgressive stilova. Dalton ga opisuje kao svoj najdraži rad dosad, nadahnut nezaboravnim ljudima, mjestima i događajima – poput Beiruta, grada kojem se uvijek rado vraća i gdje uživa u društvu dragih prijatelja.

Dalton Trance Teleport i Koorie već dugi niz godina surađuju na projektima koji pomiču glazbene granice. Njihova suradnja obilježena je zajedničkim nastupima u klubovima i na renomiranim festivalima diljem svijeta, gdje svojim izvedbama stvaraju jedinstvenu glazbenu sinergiju. Dok Dalton donosi prepoznatljiv trance zvuk, Koorie svojim didgeridoo izvedbama unosi autentičnu atmosferu i bogatstvo etno stilova.

Dalton Trance Teleport ft. Koorie je samo djeličak bogatog glazbeno-umjetničkog programa dodjele nagrade Ambasador. Uz ovaj legendarni dvojac će na pozornici nastupiti disco fenomen Groovetastic i projekt Folklorelektro s DJ setom. Što se još sprema ovog petka na Ambasadoru, otkrivamo uskoro!

Osvrt na još jedan propali pokušaj medijskog zastrašivanja kontra kulture elektroničke glazbe

Tako je bilo i ovog vikenda kada je ničim izazvana novinarka Jutarnjeg odlučila house party nazvati technom. Kako to obično i biva, negativnim epitetima opisala proslavu 11. rođendana BSH-a nazvavši je razuzdanom, pozivajući se na susjede koji “nisu mogli spavati od buke“.

Jasno nam je da novinar/ka mainstream medija možda ne razlikuje elektroničke žanrove, ali tu je onda urednik pa i kulturna redakcija (ako postoji) da u tome pripomognu. Shvaćamo i potrebu za senzacionalizmom koji donosi lagane klikove, ali onda bi bilo korektno da se tema podublje istraži i stavi u širi kontekst.

O generalnoj kvaliteti samog izvještavanja glazbenih događaja, posebice onih alternativnih, elektroničkih, urbanih koji rade na glazbenoj edukaciji publike, na mainstream medijima bi se moglo do prekosutra.

No, ono što nas posebno muči i zanima jest zbog čega je neki house ili techno party razuzdan?

Mediji se u rubrici kultura previše bave onim s čime se ne bi trebali baviti. Ovo je bila prilika da se na mainstream mediju istraži i približi širom čitateljstvu nešto što je u svijetu svakodnevica, ali u Hrvatskoj nažalost tek trend, a to je spoj elektroničke glazbe i suvremene umjetnosti.

Vikend je prilika kada se kroz mainstream medije može plasirati kvalitetno štivo i pozitivni tekstovi koji mogu napraviti promjenu, ali dobar dio naših medija će to vrijeme rađe provesti na pisanju crnih kronika i napuhavanju nečega što bi se u političkom diskursu naše države naposljetku nazvalo “ne tema“.

Zašto ovo ističemo? Zato što su upravo ti mainstream mediji oni koji stvaraju i mijenjaju percepciju stanovništva. Vrijeme je da i oni postanu edukativni i afirmativni, a ne da preko tri desetljeća jedan subkulturni pokret koji je prerastao u globalni fenomen vrijedan gotovo 12 milijardi dolara koji donosi značajnu vrijednost i prihode Hrvatskoj, kako kroz turizam, tako i kroz kulturni život – prikazuju kao PROBLEM.

Mainstream mediji bi trebali pisati više o našim produktivnim autorima elektroničke glazbe koji osvajaju plesne podije diljem Europe, Sjedinjenih Američkih Država…

Novinarka koja je napravila halabuku oko “razuzdanog partyja” je očigledno nedovoljno informirana, ali partyji u muzejima na aerodromima, u galerijama, na kulturnim spomenicima, u sklopu UNESCO baštine su dio svakodnevice europskih metropola poput Amsterdama, Berlina, Bruxellesa, Bukurešta, Londona, Pariza, a bome i glavnih gradova našeg susjedstva – Beograda i Sarajeva pa zbog čega bi Zagreb ili Hrvatska trebali onda čekati?

Dovoljan primjer tome jest ceremonija ponovnog otvaranja katedrale Norte-Dame u Parizu. Pogodite koja je subkultura imala završnu “točku na i” cijelog spektakla? Elektronička glazba.

Usporedbe radi, tko je nama svirao na otvaranju Pelješkog mosta? Nitko tamo nije ni čuo za elektroničku glazbu osim kada je trebalo “omastiti brk” na nekom javnom natječaju ili pak kada bi proglasio Ultru strateškim projektom partnerom Vlade i hrvatskog turizma. To je dovoljan mig svima nama (koji još uvijek vjerujemo da će se stvari jednog dana ispraviti, a neće) da “prgavi igraju prgavo”.

foto: @geoh.photo / ceremonija ponovnog otvaranja katedrale Norte-Dame u Parizu

Mainstream mediji bi trebali pisati više o našim produktivnim autorima elektroničke glazbe koji osvajaju plesne podije diljem Europe, Sjedinjenih Američkih Država, kao i onim koji djeluju i rade značaj u Hrvatskoj i regiji.

Mainstream mediji bi trebali pisati o zarobljenim kulturnim institucijama i glazbenim udrugama koji tjeraju mlade izvan zemlje jer su javni natječaji uglavnom napravljeni za prijatelje prijatelja. Trebali bi istražiti koliko glazbene udruge ubiru od elektroničke glazbe i zašto skoro ništa ne vraćaju u razvoj iste…

No, oni i dalje o elektroničkoj glazbi pišu kao o problemu i stavljaju svaki veći događaj u crnu kroniku. Možda jer je lakše, možda ne znaju bolje, a možda postoji i neki treći razlog.

Zašto nema elektroničke glazbe u mainstream medijima, ili još bolje zašto naša voljena glazba, kultura i scena ima ovakav tretman da svaki veći party ili festival završi u crnoj kronici – prvi ćemo u Hrvatskoj otvoriti to pitanje panelom “Elektronička glazba i mediji – međusobno prepoznavanje” koji će se održati u subotu 14. prosinca u sklopu jedine nezavisne glazbene nagrade Ambasador.