Na otvorenju Black Rock Citya za Burning Man 2025., ceremonijalni Zlatni šiljak je zabijen u tlo kao središnja točka grada tj. točka od koje se prostiru sve ulice i instalacije u gradu u pustinji.
Tema: Tomorrow Today
Ove je godine tema Tomorrow Today — poziv da snove donesemo u samo sada, kroz kreativnost i participaciju. Prema Burning Man-ovim načelima, ova tematika potiče eksperimentiranje, prototipiranje i aktivnu izgradnju bolje budućnosti danas
Što je Golden Spike?
Riječ je o fizičkom klinu koji se zabije na specifične koordinate. Nakon njega počinje rad na urbanističkoj mreži Black Rock Citya, a čitav ritual simbolizira zajedničku odgovornost: svaka osoba prima čekić i govori iz srca prije udarca, stvarajući simboličko povezivanje zajednice i prostora.
Globalna kreativna scena
Burning Man okuplja sudionike iz više od stotinu zemalja. Posjetitelji koji potiču umjetničku raznolikost i kolektivni doprinos idejama koje utječu na globalnu kulturu i socijalne inovacije.
Burning Man se održava od 24. kolovoza do 1. rujna 2025.
Na polovici smo ljeta, a elektronička glazba ne posustaje jer festivalski ritam i dalje trese svaki kutak Hrvatske, ali i regije. Tisno postaje meka house glazbe zahvaljujući povratku Defected Croatia festivala, Makarska svijetli pod techno zvijezdama uz treće izdanje Stardusta, a Zadar ponovno oživljava svoju urbanu scenu kroz Selected festival. Šibenik i Bihać slave jubileje, dok se Dubrovnik pretvara u pozornicu pod otvorenim nebom. Gdje god da se okrenete čeka vas novi razlog za ples.
Defected Croatia festival vratio se u Tisno. Tijekom pet dana i noći festivala, više od 90 izvođača nastupit će na glavnim pozornicama: Main Stage, Beach Stage i Olive Grove, kao i na brojnim boat partyjima te after-partyjima u legendarnom klubu Barbarella’s. Među istaknutim imenima ovogodišnjeg izdanja su Barbara Tucker, Carl Craig, Catz ‘n’ Dogz, Darius Syrossian, David Penn, Dennis Ferrer, Kerri Chandler, Nic Fanciulli, Riva Starr, Sam Divine, SG Lewis, The Shapeshifters i drugi.
Nakon prošlogodišnjeg premijernog izdanja, Selected festival vraća se jači i zvučniji. Od večeras pa do subote kultna zadarska lokacija Đil na Jazinama, tik uz drevne bedeme koji su pod UNESCO-ovom zaštitom, ponovno postaje srce urbane glazbene scene pod otvorenim nebom. Na festivalu će nastupiti vrhunska DJ imena koja su već osvajala plesne podije od Ibize do Berlina, od Londona do Melbournea. Među headlinerima su Flashmob, KiRiK, Merissa Mahilaa, Chicks Luv Us, Jesse James Jr. i Armando, a festivalsku postavu zaokružuje snažna domaća podrška: Alvize, Anja, Butters, Josip Milkovic, Lumix, Marco Ladisic, marcela, Mate Kokic, Mony i Riba.
Treće izdanje Stardust festivala donosi jedinstveni spoj glazbe i svjetla u čarobnom okruženju Zvjezdarnice u Makarskoj. Festival otvara svoja vrata večeras, a u sljedeća tri dana će se pod zvjezdanim nebom u Makarskoj plesati uz Christiana Crakena, Radio Slavea, Umeka, La-Di-Du i brojne provjerene domaće DJ-eve među kojima su DJ Jock, Shipe, Toni Juranović, Eleven, Kritikal, Megahertz i Zookey.
Imperium festival u Bihaću do nedjelje slavi svoje jubilarno deseto izdanje. Uz moto “Universe”, festival okuplja neke od najjačih imena globalne i regionalne scene, a ovogodišnji headlineri su David Morales, Marco Bailey, Paolo Barbato i Hiljson Mandela. Festivalsko slavlje na Gradskoj otoci će uveličat još i Aldina, Bonjasky, D’Julez, DJ Soul, Eduy, Ena Smajic, Fedja Knajdl, Inis, Irfan F, Kay Jay te Zosko & Folk Fingers.
Membrain festival @ Martinska, Šibenik
Membrain Festival, koji ovog vikenda slavi svoje deseto jubilarno izdanje, donosi poseban doživljaj na tri pozornice s ručno rađenim soundsystemima na kojima će se izmijeniti više od 80 izvođača. Jubilarno festivalsko izdanje krase gostovanja Nookieja, Coco Brycea, Codexa, a tu su još i Fokus, Rizzle, OB1, Vrh i mnogi drugi.
Sonic festival @ Dubrovnik
Četvrto izdanje Sonic festivala donosi glazbeni doživljaj na čak dvije spektakularne lokacije u Dubrovniku, a to su povijesni galijun Tirena i jedinstvenom amfiteatru parka Orsula. Festivalski program počinje intimnim sunset sessionom na starodubrovačkom brodu uz El Maara i Looku ovog petka, a zatim se u subotu nastavlja u parku Orsula uz traženi njemački duo Âme kojima podršku pružaju Bozzo b2b Dyook, Einfakinn i Neroa.
Kompletan vikend program partyja diljem Hrvatske i regije možete istražiti u našem kalendaru.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Tomislav Šuflaj prisutan je na domaćoj sceni elektroničke glazbe već gotovo četiri desetljeća. Počeo je kao DJ još krajem osamdesetih, bio je rezident brojnih kluba raznih profila i kapaciteta, uređivao radijske emisije te je bio i glazbeni urednik, pisao je i izdavao prve tiskane časopise posvećene elektroničkoj glazbi, a kasnije pokrenuo i vlastiti blog pod nazivom sessiondigger, koji je postao prepoznatljivo ime među pratiteljima domaće scene. No, u posljednjih nekoliko godina Tomislav se sve više okreće i glazbenoj produkciji, predstavljajući se pod novim aliasom Shoe Fly.
foto: privatna arhiva
„Stvaranje glazbe je nekako čekalo svoj red i to se i dogodilo“, otkriva Šuflaj, ističući kako je glazba oduvijek bila njegova konstanta, neovisno o ulozi koju je preuzimao. „Nešto više od dvije godine objavljujem izdanja pod imenom Shoe Fly. Kroz taj sam period objavio desetak i više izdanja.“
Iako se ne ograničava žanrovskim odrednicama, u njegovim radovima osjete se tragovi nu-disca, dark-disca, synth-wavea i housea, a nije mu ni techno stran jer ima nekoliko izdanja u tom pravcu. „Glazbeni identitet sessiondiggera i Shoe Flyja je jednostavno elektronička glazba. Nisam žanrovski opredijeljen“, govori nam Tomislav te dodaje kako kao sessiondigger i dalje nastupa te da se s tim imenom potpisuje kao remikser.
foto: privatna arhiva
Nedavno je tako objavljen i njegov album prvijenac “Unbiased Self“, koji se može opisati kao kolekcija osobnih, introspektivnih, ali lako slušljivih elektroničkih skladbi. Sam proces stvaranja albuma je došao spontano i prirodno.
“Imao sam samo ideju napraviti album. Imao sam i neke skladbe napravljene već prije, koje nisam objavio, ali sam si mislio kako će to jednog dana biti za album. Ostale, koje sam napravio u mjesecima prije izlaska albuma su logično, poprimile zajednički karakter zvuka i usmjerenja, što je nekako i prirodni put kad produciraš glazbu,” ističe nam Shoe Fly.
Kroz sami proces stvaranja albuma Tomislav je težio da maksimalno koristi vlastite elemente, ali tu su naravno i kupljeni sampleovi te vokali. Od instrumenata koristi klavijature i gitare jer se s njima najbolje snalazi, a sami temelj produkcije leži u stvaranju ritmičke strukture i basslinea, oko čega se onda gradnja trake nastavlja. “Volim kad napravim niz patterna na drum mašini i sekvenceru i onda to snimim kao da radim live. One take… Tu bude nesavršenosti, ali ja to ne korigiram.”
Pjesme na albumu prvijencu su izašle iz njega samog, a kako nam otkriva radio ih je sa željom da se svide slušateljima i na način da požele ponekad poslušati taj album. “Nisam ih radio za sebe, ali ih jako volim. I naslušao sam ih se te mi nisu dosadile“, priča nam Šuflaj te kaže da ako mora odabrati omiljenu pjesmu s albuma da je to onda “Entropy” jer je tu najviše zadovoljan s napravljenim i odsviranim.
Nakon albuma prvijenca jasno je da Tomislav Šuflaj ne staje s glazbenim stvaranjem. „Moja je namjera i želja u budućnosti isporučiti još puno dobre glazbe. Pa i sad radim na jednom EP-u“, poručuje za kraj.
Album “Unbiased Self” možete pronaći na Bandcampu te uskoro i na svim ostalim streaming platformama, a sve novosti o radu Tomislava Šuflaja pratite putem bloga i društvenih mreža – sessiondigger i Shoe Fly.
Karijeru započinje 2001. godine u izvedbenoj skupini Uomini Plus, no preopterećenu skandalima napušta je 2005. i posvećuje se samostalnom djelovanju na polju DJ-inga. Od 2010. član je kolektiva Ekstrakt, koja se bavi organizacijom tzv. rave okupljanja na području Zagreba i uže okolice.
Kroz njihove je programe prošlo mnoštvo domaćih, ali i zvučnih stranih imena koji su publiku uveseljavali što u klupskom, tako i prirodnom okruženju. Labud uglavnom vrti techno, uz povremene eklektične izlete u house, electro i breakbeat.
Povodom nastupa na Sonusu popričali smo o njegovom putu po sceni, Ekstraktu, Mastersu…
Tvoja DJ karijera traje više od dva desetljeća. Kako gledaš na razvoj domaće scene od svojih početaka do danas?
Od sredine 90-ih sam involviran u zagrebačku klupsku scenu, prvo kao posjetitelj, a od početka 2000-ih i kao DJ, tako da sam svjedočio većini zbivanja na sceni. Iako su mi sami počeci sigurno obojani tinejđersko-roza naočalama, to razdoblje od 1994. do 1999. je bilo baš jako intenzivno, dosta teško je to dočarati. Uvjeti na samim partijima su sigurno bili lošiji, od ozvučenja nadalje, ali postojala je baš neka luda energija i pozitivan ushit oko svega.
Sama činjenica da si u Zagrebu imao klub za 200-300 ljudi gdje četvrtkom nastupaju Jeff Mills, Richie Hawtin, Claude Young, Sven Vath ili Surgeon iz današnje perspektive zvuči kao neki SF roman. Scena se razvila na bolje u raznim aspektima, počevši od broja i kvalitete domaćih DJ-a, pa sve do tehničkih uvjeta na eventima – često plešemo uz Void, Funktion-One ili neki drugi vrhunski sound system, uz bolje osvjetljenje, visualse itd. Zagreb je svoj drugi procvat doživiou razdoblju od 2011.
Do 2016., obilježen Sirupom, Das Hausom i Mastersom. Trenutno je u tijeku trend komercijalnijih događanja i većeg interesa publike za takve evente i mali zamor manjim underground zbivanjima, ali to je i preslika nekakvih svjetskih trendova. Nisam depresivan oko toga što budućnost nosi, jer ma koliko neke stvari trenutno kiksale mislim da promjena ne mora biti nužno loša i da će se razviti neki novi aspekti scene, na bolje. Već sama činjenica da mogu neki random dan izaći u Mediku ili Masters i čuti nekog dvadesetogodišnjaka kako vrti neku super zanimljivu glazbu je dobar znak.
Kako gledaš na opstojnost i budućnost klupske kulture u vremenu instant sadržaja, ekonomskih pritisaka i brze konzumacije zabave?
Nigdar ni tak bilo da ni nekak bilo prikladan je stih ovdje. Na svjetskoj clubbing i festivalskoj sceni puno toga trenutno nije dobro, to je sigurno, pogotovo već spomenuti trend hiper komercijalizacije, kupovine festivala i brendova od strane velikih investicijskih fondova, te monopolizacija i na kraju kontrola koja s time dolazi. Veliki problem su i zatvaranja klubova na globalnoj razini, no uz sve te izazove ne vidim da će ovaj oblik zabave i kulture nestati.
Koliko god se okolnosti i uvjeti mijenjali, ne vidim scenarij u kome će ljudi prestati željeti plesati na glasnu glazbu iz dobrog sound systema. Nedavno sam svirao na jednom ilegalnom partiju u skrivenom šumarku na jadranskoj obali i doživio baš čisto party iskustvo, kada se rasplinu sve brige oko ekonomskih pritisaka, opstojnosti kulture i sličnih problema i samo se izgubiš u glazbi.
Masters se u Zagrebu etablirao kao više od kluba, prostor koji gradi zajednicu. Koliko je po tvom mišljenju važno imati takav klub u kontinuitetu?
Iznimno važno, Masters je jedno od rijetkih mjesta u Hrvatskoj za koje se može reći da su punopravni “klub”. Sami koncept rezident DJ-a, rezident večeri, prilike da redovno poslušaš all nighter rezidenta je po meni iznimno bitan, kako za same DJ-e, tako i za publiku. U Mastersu brojim skoro 15 uzastopnih godina, manje-više od 2011. jednom mjesečno nastupam tamo, tako da slobodno mogu reći da sam ponajviše o DJ-anju, dijalogu s publikom i dinamici clubbing iskustva naučio baš u Mastersu. Za zdravu scenu svaki grad bi trebao imati bar nekoliko takvih mjesta.
Od članstva u skupini Uomini Plus do ključne uloge u Ekstraktu. Koliko su ti ta različita iskustva oblikovala pristup glazbi i organizaciji?
Kroz 25 godina koliko je prošlo od prvog eventa koji sam organizirao naučio sam naravno gomilu toga, ali u retrospektivi sada vidim kako se dosta nekih prvotnih ideja kontinuirano nadograđivalo i mutiralo. Sav pristup vizualnom aspektu evenata, iako u krajnjem grafičkom izrazu različito, ima sličnu nit vodilju i filozofiju još od Uomini Plus plesnjaka, vizuala za Synchro, flyera za Točkicu, pa sve preko Ekstrakt plakata do trenutnog projekta Smack!.
Slično je i s glazbom, iako sada imam puno veću paletu s kojom raspolažem u setovima, od najranijih dana Uomini Plus radi se o kombiniranju techno i house stila s više razlomljenim žanrovima poput elektra, junglea i drugih UK bass permutacija. Uomini Plus je uostalom bio projekt koji je bio baziran na b2b svirci s drugim članom skupine Tinom Turkom, a sada na Smack!večerima opet prakticiram b2b svirke tako da je i tu zatvoren krug. Moglo bi se sažeti u poslovici – vuk dlaku mijenja, ali ćud nikada.
Ekstrakt je poznat po snažnom techno identitetu i underground ethosu. Kako biraš glazbu za setove i što ti je najvažnije u samoj selekciji?
Na clubbing iskustvo gledam kao na kombinaciju aerobnog treninga, terapeutske masaže, mise i kino projekcije, pa s tim u vidu pristupam i izboru glazbe, kako bih što bolje pokrio svaki od tih elemenata. Bitan mi je fini balans između pružanja na kraju krajeva ugodne večeri, ali istovremeno nepodilaženja publici. Što se izbora glazbe za setove tiče, za svaku svirku slažem nove playliste, nemam naviku jedne velike playliste na sticku i onda mjesecima prebiranje samo kroz nju. Generalno imam u glavi za svaki event vibe koji bih htio postići, onda mi je to nit vodilja za sami izbor glazbe za tu večer.
Poznat si po povremenim izletima u house, electro i breakbeat. Koliko ti znači žanrovska fleksibilnost i sloboda u izrazu?
Mislim da su na moj šareni stil dobrim dijelom utjecale moje ADHD tendencije, jednostavno postanem nemiran i brzo mi dosadi slušati jedan stil. Također mislim da se puno bolje može komunicirati kroz lepezu glazbenih žanrova, budući da je puno širi raspon senzacija i emocija koje se mogu isporučiti na taj način. Jedan house track nikad neće moći izazvati osjećaj tjeskobe u prsima koju će izazvati neka UK hardcore breakbeat stvar, a postoje trenuci kad baš tako nešto treba za plesni podij. Tu je još i moment izazova miksanja naoko nespojivih stvari, to me baš ispunjava.
Ove godine nastupaš na Sonus Festivalu. Koliko je po tebi važno da festivali ovakvog kalibra otvaraju vrata domaćim DJ-ima i prepoznaju lokalne snage?
Sonus od samog početka poziva domaće DJ-e, čak štoviše stavlja ih uz bok headlinerima festivala. Nastupao sam već tri puta na Sonusu i svaki put vrtio bih na glavnom flooru kao warm up za jednog od headlinera festivala. Dojma sam da strani festivali u Hrvatskoj često gledaju na lokalne DJ-e kao nužni “nuisance”, a neki su na kraju odlučili i potpuno raskrstiti s praksom bookiranja domaćih DJ-a. Neki svjetski festivali koji djeluju i kod nas naišli su na dosta velike kritike kada su u raznim zemljama radili evente bez podrške lokalnoj sceni, što je konačno rezultiralo i mijenjanjem politike spram suradnje s domaćim DJ-ima. Dosta često oko svega toga osjećao se “filthy peasants” vibe, što je dio neke složenije priče i odnosa prvog, drugog i trećeg svijeta. U svakom slučaju, Sonus po meni na pravi način pristupa podršci lokalnoj sceni, to treba istaknuti i respektirati.
Kako doživljavaš festivalski kontekst poput Sonusa, kao prostor za širenje osobnog izraza ili više kao priliku da predstaviš duh domaće scene široj publici?
Iako osobno preferiram kontekst manjih klubova, kao izvođač, ali i kao posjetitelj, jer jednostavno najsnažniju energiju osjetim u takvom intimnijem okruženju, festivalski gigovi su mi uvijek zabavan izazov. Festivali imaju skroz drugačiju dinamiku od klubova, na dosta načina su zahtjevniji, pogotovo za balansiranje između specifičnosti osobnog glazbenog izraza i preferencija brojčano veće i ispremiješane festivalske publike. Na tako velikim pozornicama jednostavno nemoguće je odvrtiti standardni klupski set, a s druge strane po meni porazno je prepustiti se nekoj festivalskoj konfekciji, tu nalazim baš zanimljiv prostor za izražavanje i kreativni izazov.
Ekstrakt je ove godine proslavio 15 godina djelovanja. Je li ta obljetnica za kolektiv bila samo simbolična stanica ili se događa svojevrsni revival projekta?
Proslavili smo 15. ročkas eventom u zagrebačkoj Medici, bilo je baš odlično u svakom pogledu, jedan od onih partija na kojem se sve poklopi kako treba. Prvi Ekstrakt party napravili smo 2010. godine baš u Medici i Attacku, tako da smo se prirodno odlučili vratiti na mjesto zločina. Event je na mnoge načine definitivno bio simboličan, ali ne i u smislu nekakvog labuđeg pjeva. Ekstrakt nikad nije službeno prestao s radom, samo smo jako smanjili intenzitet djelovanja, no svima nam je u glavi i dalje kao tekući projekt, tako da…
Aktivno si uključen u nezavisnu glazbenu scenu, i kao DJ i kao dizajner. Kako se ta dva svijeta međusobno nadopunjuju u tvom svakodnevnom stvaralaštvu?
Kod mene su skroz isprepleteni, još od najranijih dana. Moji prvi dizajnerski radovi bili su vezani uz glazbenu scenu i kroz sve godine profesionalnog rada nastavio sam djelovati usko vezan uz glazbu. Još uvijek radim dizajn za razne hrvatske kolektive i labele. Općenito o klupskim eventima razmišljam holistički, ne odvojeno glazbeno i vizualno, zato su mi bili i najdraži Ekstrakt eventi kod kojih bi imali priliku potpune kontrole nad svim aspektima izgleda i zvuka, kao naprimjer Ekstrakt z Bregov partiji na zagrebačkom Sljemenu, gdje smo se mogli igrati s video projekcijama, lightom, odabirom sound systema itd.
Vizualni identitet koji stvaraš pod imenom Ugruv Smek ima vrlo prepoznatljiv stil. Kako bi opisao estetske elemente koji te najviše inspiriraju pri radu?
Ljudsko tijelo izvana i iznutra, flora i fauna, zoom, macro.
Znamo da voliš i ribolov. Je li more za tebe bijeg od gradske vreve, ili i tamo pronalaziš ideje za novi dizajn?
Na moru se čistim od bilo kakvih ideja, samo poniranje u duboko vrijeme i potpuni fokus na lovinu – ubiti ili biti ubijen. I malo sunčanja.
___________ Labud na Sonusu vrti u ponedjeljak, 18. kolovoza u Papayi od 21h. Poslije njega dolaze Fjaak, Ben Klock, Richie Hawtin, Anetha i Patrick Mason. Ulaznice za Sonus potražite na web stranici organizatora We Love Sound.
Dok kolovoz tiho zakoračuje u drugi dio ljeta, gradovi i otoci ne posustaju. Neki slave stoljetne običaje, drugi zovu na smijeh pod zvijezdama, a treći stvaraju glazbene čarolije tamo gdje ih najmanje očekujete. U moru događanja, mi smo odabrali tri koja nećete htjeti propustiti i još jedan kulturni bonus za one koji vole šarene boje na zidovima.
foto: Porcijunkulovo 2024.
Porcijunkulovo @ Čakovec
Ljeto u Međimurju donosi trenutke koji se pamte kroz toplinu zajedništva, bogatstvo običaja i veselje koje odzvanja ulicama. Sve to i mnogo više očekuje nas na Porcijunkulovu 2025., jedinstvenom kulturno-turističkom događanju koje će već 61. godinu zaredom ispuniti srce Čakovca neodoljivim šarenilom tradicije, duhovnosti i zabave. Do nedjelje, Čakovec se pretvara u veliku pozornicu živopisnih doživljaja. Pod sloganom “Vjera, tradicija i veselje”, Porcijunkulovo će i ove godine ponuditi bogat mozaik sadržaja. Svaki kutak grada diše posebnim ritmom: od duhovnih programa koji hrane dušu, preko mirisnih gastro ruta koje pozivaju na kušanje lokalnih specijaliteta, sve do kreativnih radionica, uličnih zbivanja i glazbenih večeri koje pozivaju na ples pod zvjezdanim nebom. Detaljan program Porcijunkulova možete saznati ovdje.
7. ljetni festival smijeha-ha @ Rijeka
Ri Teatar do 6. rujna organizira 7. ljetni festival smijeha-ha pod nazivom ‘Kalvarija pod zvijezdama’. Do rujna će se na terasi Kulturnog centra Kalvarija održati 40 programa, 13 različitih naslova. Sve predstave su ljetne komedije, a neke od njih su već gostovale 50-tak puta širom Hrvatske, dok će se u Rijeci one moći pogledati vikendom od 21 sat. Cijeli raspored predstava možete provjeriti na poveznici.
27. PagArtFestival @ otok Pag
Ovog ljeta sve do 20. kolovoza, PagArtFestival ulazi u svoje 27. izdanje, nastavljajući tradiciju povezivanja visokovrijednih umjetničkih sadržaja s autentičnim ambijentima otoka Paga. Program 27. izdanja festivala ponovno okuplja renomirane domaće i inozemne umjetnike, donoseći glazbene večeri u prostore izvan tradicionalnih koncertnih dvorana: I magazin Solane Pag, ledino podno Staroga Grada Paga, na palubu turističkog broda Festini, stvarajući time jedinstveni doživljaj glazbe u dijalogu s prostorom. Svi detalji o programu PagArtFestivala se nalaze ovdje.
HRT kreće u repriziranje dokumentarnog serijala “Grafiti“, prvog takve vrste u domaćoj produkciji koji sustavno istražuje fenomen grafita, street arta i drugih oblika likovnog izražavanja u javnom prostoru. U pet edukativno-zabavnih epizoda, voditelj Luka Tokić vodi gledatelje kroz šareni svijet supkulture koja balansira između umjetnosti i nezakonitog djelovanja. Serija kroz razgovore s grafiterima, likovnim umjetnicima, građanima, odvjetnicima, arhitektima i kulturnjacima propituje granice dozvoljenog u javnom prostoru i poziciju Hrvatske u kontekstu globalne grafiti scene. Prva epizoda emitira se u utorak, 5. kolovoza u 18 sati na Drugom programu HRT-a, a serija je dostupna i na multimedijskoj platformi HRTi.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Dovoljno je da se sjetite svog života prije najviše deset godina i shvatiti ćete koliko se stvari promijenilo. Od tehnologije, rada, ljudskih prava, globalne politike do lokalnih problema, pogleda na život i same zabave.
U današnjem daleko dinamičnijem okruženju a nakon proživljene pandemije izazvane COVIDOM-19, potresa te aktualnim osjećajem da će svaki čas započeti Treći svjetski rat, klupska zabava poprimila je jednu sasvim novu dimenziju.
Pandemija je izazvala neviđen val zatvaranja brojnih klubova širom Europe dok je paralelno gentrifikacija odnosno postupak kojim se starije zgrade u lošem stanju ruše kako bi se izgradili novi, luksuzni stanovi ili poslovni prostori dodatno potaknula brojne vlasnike klubova da odustanu od tog biznisa.
Istovremeno, prema dostupnim istraživanjima nova generacija zabavlja se na jedan posve drugi način od na primjer generacije koja je odrasla uz rave kulturu devedesetih. Manje izlaze noću, manje se druže, više žive online nego uživo i manje konzumiraju alkohol.
Međutim koliko god gentrifikacija izaziva ozbiljne probleme za opstanak brojnih klubova širom Europe, Zagreb konkretno proživljava jedan prilično neobjašnjiv fenomen koji traje unazad tridesetak godina.
Čak bi i gentrifikacija bila pametnija od aktualnog statusa tih nekad važnih klubova za noćni život Zagreba
Nekad iznimno popularni klubovi poput Kulušića, Lapidarija, Saloona, KSET-a itd. zatvorili su svoja vrata i dan danas zjape prazni. Nitko ništa novog nije na tom mjestu sagradio ili otvorio neki fensi restoran, poslovni prostor. Prilično neobjašnjiv fenomen i stanje u kojem baš nitko nema nikakve koristi. Čak bi i gentrifikacija bila pametnija od aktualnog statusa tih nekad važnih klubova za noćni život Zagreba.
Kulušić – Foto: M. Bajić
2024. godine je po prvi puta u Hrvatskoj održana konferencija o ekonomiji noćnog života pod nazivom ‘Rejvitalizacija’ upravo s ciljem ukazivanja na ekonomske održivosti klupske scene i jačanjem kapaciteta kreativaca koji se bave clubbingom i drugim bliskim kulturnim aktivnostima. Konferenciju je organizirala Tena Šarčević koja je tim povodom u intervjuu za tjednik Nacional izjavila:
„Stvari se konstantno mijenjaju, pa nisam uopće sigurna da išta treba održavati na silu. Ipak, uvijek sam za to da se ono što imamo i što postoji pokuša učiniti što boljim i kvalitetnijim. Ništa nije crno-bijelo. Elektronička glazba je, kad se tek pojavila, bila masovni pokret, dok ona danas na klupskoj razini funkcionira u puno manjem obujmu, pa je to promjena kojoj se često čudimo i pokušavamo nešto ‘spasiti’. Ipak, vjerujem da novije generacije – a i sama sam od onih koji su većinski odrasli uz tehnologiju – imaju načine druženja i upoznavanja i mimo vatrica u inboxu.
Iako možda, kolektivno gledano, ne posjećuju toliko klubove s elektroničkom glazbom, možemo vidjeti da su trap koncerti i komercijalniji festivali poput Ultre prepuni klinaca. Premda možda glazba koja se tamo reproducira i izvodi nije vrhunac umjetnosti, ona može biti dobar uvod za kasnije dublje profiliranje glazbenog ukusa. Osim toga, ne smijemo zaboraviti narodnjačke klubove koji drže kontinuitet i primat, privlače između ostalog brutalnim produkcijama, a upravo tamo se najviše troši i zarađuje”.
Tena Šarčević – Foto: Alma Drnovac
Voditi klub u današnje vrijeme, kada se životne navike mijenjaju preko noći doista nije lako. Međutim postoje i odlični primjeri koji govore koliko je važna poslovna politika vođenja kluba. Tako je na primjer klub Jabuka nakon promjene vodstva kluba i samog imena u Dva Osam promijenio program do te mjere da umjesto jednog ili najviše dva dana u tjednu, koliko se održavao program u Jabuci, Dva Osam danas radi šest dana u tjednu nudeći uz klasičan ‘jabučni’ dark repertoar i reggae, bass soundsystem, Hip hop, K-pop itd. Ukratko prilagodili su poslovanje kluba novim generacija.
Kao uostalom klub Boogaloo koji je živnuo do te mjere da je praktički postao jedan od najposjećenijih klubova danas u Zagrebu zbog iznimno velikog broja probranih stilski različitih koncerata za sve generacije. Močvara je također pametnom programskom politikom zadržala specifičan status oaze za pripadnike svih supkultura pa ne čudi da je njihov program poznat i do šest mjeseci unaprijed.
U velikoj mjeri isplativ. Na sličan način radi i jedan od najboljih klubova u Hrvatskoj – Azimut u Šibeniku dok se Split može pohvaliti novim koncertnim prostorom Porat Club Split koji bi pametnom programskom politikom i te kako mogao podići klupski život grada Splita.
Početkom ove godine provedeno je istraživanje pod nazivom “Zagreb Night-Time Economy: Hit or Myth“, koje se temeljilo na anketama i intervjuima provedenima s vlasnicima i voditeljima koncertnih prostora a s ciljem integriranja noćnog života u kulturnu i ekonomsku strategiju grada.
David Morales u Boogaloo klubu
Tom prilikom je detektirano šest ključnih problema koji otežavaju razvoj urbane noćne scene pa smo za mišljenje o tim problemima potražili kod Mate Škugora, jednog od najpoznatijih organizatora koncerata u Hrvatskoj, glazbenim promotorom i organizatorom brojnih festivala, te osobe koja je dobro upoznata upravo s detektiranim problemima vezanim uz rad klubova i ekonomiju noćnog života u gradovima. Šest navedenih problema odnose se na:
1. Nedovoljnu promociju i vidljivost događanja 2. Probleme s bukom 3. Lošu prometnu povezanost 4. Ekološke probleme 5. Sigurnosne izazove 6. Birokratske prepreke za organizatore
Stoga smo pitali Škugora zbog čega se po njegovom mišljenju brojni klubovi vrlo slabo oglašavaju, oslanjajući se prvenstveno na svoju stalnu publiku dok istovremeno velik broj građana grada Zagreba i turista nema nikakva uvid u dnevni i tjedni program klupskih događanja?
„Klubovi u pravilu raspolažu ograničenim programskim budžetima i posluju na samom rubu egzistencije, pa je razumljivo i da su dostupna im sredstva za oglašavanje prilično skromna. Ali pitanje je koliko bi se postiglo i bitno većim sredstvima bez odgovarajućih komunikacijskih kanala kojima bi se došlo do željene publike. Pritom mislim na nepostojanje specijaliziranih medija koji bi pokrili dovoljno širok spektar domaće publike, kao i nepostojanje dobro osmišljene kvalitetne platforme putem koje bi se turisti mogli na odgovarajući način informirati o događanjima u Zagrebu. Takvu online platformu imaju brojni gradovi i vrlo je često početna točka mnogima, pogotovo mladim ljudima koji i jesu glavna klupska publika, pri planiranju putovanja.“
Mate Škugor
Više je nego intrigantna činjenica da dobar dio klubova, unatoč dobivenim dozvolama svih nadležnih gradskih tijela još uvijek vode bitku sa stanarima u okolnim zgradama zbog buke na koju se stanari žale, zbog čega sami klubovi imaju problema zbog učestalih pritužbi stanara. Škugor se naravno susreo nerijetko s tim problemom dok je vodio klub KSET.
„Dugo sam vodio „borbu“ sa stanarima zgrada u susjedstvu KSET-a, pa sam dobro upoznat s tom vrstom problema i frustracija koje sa sobom nose. Susjedima daleko više smeta publika koja se zadržava oko kluba u odnosu na eventualnu buku koja iz njega dolazi, budući da su u Zagrebu klubovi većinom usklađeni s rigoroznim zakonskim uvjetima koji, između svega ostalog, diktiraju i razinu buke koja se smije čuti izvan kluba. Bojim se kako za takav „problem“ jednoznačnog rješenja nema. Kao i inače u životu, rješenje i u ovom slučaju predstavljaju kompromisi, odnosno pokušaji dogovora sa stanarima koji bi ih barem donekle zadovoljili.
Ja sam se, primjerice, dan nakon prvog gostovanja grupe De Facto, iz koje će kasnije nastati The Mars Volta, koje je zbog zadržavanja na granici započelo u vrijeme kad je koncert trebao završiti, s predstavnikom stanara zgrade u Zelinskoj, koji se na nas došao požaliti vodstvu fakulteta, dogovorio da ćemo raditi najkasnije do ponoći, s tendencijom da koncert završe do 23 sata, a subotom do 3 ujutro. Nakon toga je krenuo razvoj programa kluba, a probleme su nam tek povremeno stvarali friško doseljeni stanari.“
KSET
Jedan od problema koji je oduvijek prisutan u noćnom životu Zagreba je javni gradski prijevoz odnosno otežani dolazak i odlazak na kasnonoćna događanja osobama bez vlastitog prijevoznog sredstva. Osim noćnih tramvaja koji prometuju od 23:50 do 04:40, te taxi službe, građani bez osobnih automobila imaju velik problem odlaska i ostanka na brojnim noćnim događanjima.
Pitali smo Škugora što misli o uvođenju neke vrste party busa?
„Ideja mi djeluje zanimljiva, ali smatram da bi se njome trebale baviti privatne inicijative a ne Grad. U pitanju je nešto što bi moglo imati komercijalni potencijal i ne vidim razloga zašto se netko, kome je takvo nešto palo na pamet i očito ima poduzetničkog duha, ne bi upustio u organizaciju takvog party prijevoza.“
Iako zvuči dosta nevjerojatno ekološki problem jedan je od šest detektiranih problema. Vrlo često posjetitelji noćnih klubova iza sebe ostavljaju velike količine otpada i to izvan mjesta održavanja zabave. Zanimalo nas je kako Škugor vidi rješavanje tog problema i kako smanjiti onečišćenja izazvana posjetiteljima noćnih klubova u Zagrebu.
„Ljudi su nažalost samo ljudi, pa kad konzumiraju alkohol ili neka druga opojna sredstva ne vode računa o stvarima o kojima bi u normalnoj situaciji vjerojatno vodili. Jedino što mi pada na pamet su strateški postavljene i jasno istaknute lokacije za prikupljanje otpada, te dodatan angažman zaposlenih koji bi se pobrinuli za tako nastali otpad. Mi smo, recimo, prije dvadesetak godina redovito skupljali tako nastali otpad oko KSET-a, ali i u parku pokraj dvorane Martinovka gdje se naša publika znala okupljati za ljepših dana. Dobrodošla bi bila i koordinacija s gradskom čistoćom, koju bi se putem odgovarajućeg internetskog servisa obavještavalo o planiranim događanjima i koja bi prema tome planirala svoje aktivnosti.“
Još jedan problem koji je iskrsnuo u spomenutom istraživanju je sigurnost za posjetitelje noćnih klubova ali ne u samim klubovima već na putu do njih ili oko samih klubova. Iako je MUP bez sumnje najviše nadležan zanimalo nas što poduzeti za sigurnost građana i posjetitelje noćnih klubova u sitnim noćnim satima?
Inzistiranje na zadovoljavanju sigurnosnih uvjeta pri otvaranju klubova, jedna je od meni dražih posljedica članstva Hrvatske u EU
„S obzirom na to da MUP raspolaže ograničenim resursima teško je za očekivati njihovu učestaliju prisutnost oko klubova, ali bi se možda mogao složiti zajednički plan rada klubova s planiranim vremenima početaka i završetaka programa, prema kojemu bi onda policija mogla usmjeravati svoje redovite, i eventualno aktivirati dodatne noćne patrole kojima bi se učestalije „zahvatili“ sami klubovi.“, istaknuo je Škugor.
I na kraju, birokracija je mnogima jedan od najvećih problema s kojima se susreću pri radu klubova no Škugor smatra da je upravo birokracija i te kako važna za kvalitetan i siguran rad klubova. „Birokratski zahtjevi su raznoliki i sigurno je da ima i onih koji su bespotrebni, ali s druge strane brojni zahtjevi koji se na prvu možda i ne čine toliko neophodni, a u samo startu od vlasnika kluba iziskuju znatna ulaganja, postaju itekako važni kad do nas dopru vijesti o požarima i stampedima u klubovima koji se nalaze u zemljama s lošijim zakonskim regulativama. Inzistiranje na zadovoljavanju sigurnosnih uvjeta pri otvaranju klubova, jedna je od meni dražih posljedica članstva Hrvatske u Europskoj uniji.“
Svih ovih šest problema bilo je u fokusu istraživanja koje su proveli Sanja Tišma, Iva Tolić Mandić i Daniela Angelina Jelinčić s Instituta za razvoj i međunarodne odnose a između ostalog istraživanje je obuhvatilo tri ključne inicijative ovog projekta a to su: razvoj strategije noćne ekonomije kroz suradnju s ugostiteljima, glazbenicima i organizatorima događanja, povezivanje noćne scene s turističkim sektorom radi bolje promocije i rasta lokalne ekonomije, te rješavanje problema buke i sigurnosti uz podršku gradske uprave i lokalne zajednice.
Peti Kupe – Foto: Emil Varga
Između ostalog istraživanja su pokazala da kvalitetno reguliran i podržan noćni život može imati veliki pozitivan utjecaj na ekonomiju grada, stvarajući radna mjesta, privlačeći turiste i jačajući kulturnu scenu. Neki pozitivni pomaci ipak su prisutni.
Krajem 2023. godine na sjednici Gradske skupštine Grada Zagreba usvojen je prijedlog za osnivanje Centra za kulturno-društveni razvoj “Novi prostori kulture” kao odgovora na nedostatak adekvatne kulturne infrastrukture i potrebu za koordinacijom kulturnih programa u različitim gradskim četvrtima. Osnivanje te nove ustanove u kulturi najavljeno je još na predstavljanju Programa razvoja kulture Grada Zagreba 2024. – 2030, u čijoj izradi je sudjelovalo više od 50 umjetnika, kulturnih djelatnika i stručnjaka za kulturu, uz podršku Instituta za međunarodne odnose (IRMO).
Centar će, između ostaloga, upravljati različitim prostorima za kulturnu namjenu s ciljem da u njima organizira glazbene, galerijske, književne i druge kulturne programe, kao i programe za sve uzraste, ali i pruži organizacijske, tehničke i druge povezane usluge za ostale korisnike prostora kao što su udruge, organizacije, umjetnici, lokalne inicijative. Sjajna inicijativa i mudar potez gradske uprave da se ne prepusti klupski život klasičnom tržišnom natjecanju pa tko opstane opstane već da se brojni prostori pretvore u svojevrsne male oaze kulture i zabave.
Nekad iznimno popularna elektronička glazba danas je više odabir manjeg dijela publike sklone noćnim izlascima
Glazbeni žanrovi se mijenjaju. Nekad iznimno popularna elektronička glazba danas je više odabir manjeg dijela publike sklone noćnim izlascima. Rock klubova koji su orijentirani isključivo na rock glazbu također je sve manje dok vlasnici profiliranih narodnjačkih klubova trljaju ruke jer ta glazba i takav vid zabave ne izlazi iz trenda već godinama.
Zanimljivo je da se unazad tridesetak godina u Hrvatskoj nije otvorio ni jedan specijalizirani hip hop ili trap klub s obzirom na iznimnu popularnost tog glazbenog žanra kao i postojeća serija koncerata Drito koja je u pravilu rasprodana tjednima unaprijed a valja primijetiti da ni veliki gradovi poput Zagreba, Splita, Šibenika, Osijeka, Pule ili Varaždina nemaju niti jedan jedini jazz klub.
Nakon neviđene tragedije u Kočanima u Sjevernoj Makedoniji kada se zapalio klub Pulszbog čega je poginulo 59 mladih ljudi dok je preko 155 ozlijeđeno, vlasti Sjeverne Makedonije zatvorile su većinu klubova. Bez sumnje tragedija bez presedana. No zatvaranje većine klubova samo može potaknuti mlade da se druže na otvorenom lišeni bilo kakvog noćnog života i klupske zabave.
Voditi klub u kojem su zadovoljeni svi uvjeti za normalno funkcioniranje, plaćati sve potrebna davanja gradu i državi, organizirati kvalitetan program koji će privući što više ljudi i tako iz noći u noć doista ne može i ne zna svatko. No, ekonomija noćnog života je doista nešto o čemu treba razmišljati i na što bi svaka gradska vlast trebala obratiti daleko više pažnje nego što obraća danas. Kao uostalom svi postojeći i budući vlasnici klubova.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Upravljajte svojom privatnošću
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.