Iako ima samo 20 godina, Ivan Marković poznatiji kao Hyvan, već pet godina aktivno gradi svoje mjesto na zagrebačkoj elektroničkoj sceni. Od svojih prvih koraka u produkciji i DJ pultu, Hyvan je pronašao svoj početni dom u tech-house zvuku, no ne voli se ograničavati samo na jedan žanr.
“Odrastao sam uz elektroničku glazbu i uvijek sam slušao jako širok spektar – od tech-housea preko drum ‘n’ bassa pa sve do techna“, kaže nam Hyvan, koji za sljedeću godinu sprema glazbeni zaokret. “Za 2026. godinu planiram ‘pivot’ s tech-housea u smjernu melodic i progressive techno zvuka. Glavne inspiracije koje su me potakle ka tom smjeru su Carl Cox, Camelphat, Solomun i Vintage Culture, čiji su mi setovi promijenili pogled na glazbu.“
Tijekom posljednjih godina Hyvan je gradio svoj put kroz poznate zagrebačke lokacije poput Aquariusa, Depoa, Funka, Katrana i Regular Bara, što smatra važnim korakom u svom razvoju. “Jako mi je drago što sam uspio tako mlad već dostići sva ova legendarna mjesta grada Zagreba. Veselim se mnogim svirkama koje me čekaju!“
Mladi zagrebački DJ i producent se aktivno bavi i produkcijom vlastitih stvari, kao i kreiranjem brojnih edita i remiksa. Njegov rad prepoznala je i šira publika zbog remiksa pjesme “Sweet Disposition” grupe The Temper Trap, koji je prikupio preko 150 tisuća slušanja, kao i podršku međunarodnih DJ-eva poput Westenda.
Uz nastupe i produkciju, 2024. pokreće vlastitu seriju evenata 7Seconds, s ciljem približavanja house i techno glazbe mlađoj generaciji. “Htio sam pokazati ljudima mojih godina da elektronička glazba nije samo ‘tuc tuc’, već nešto stvarno posebno. Mislim da u Zagrebu nedostaje programa koji mogu biti ‘gateway’ za nove slušatelje, i upravo to želim pružiti kroz 7Seconds.”
Svaki dosadašnji event bio je rasprodan, uključujući one na krovu hotela Zonar, na Vidikovcu Maksimir te u Kinoklubu Jadran Film, u suradnji s filmskim festivalom Playbox Shorts.
U polumraku Dnevnog boravka Rojca, tišinu je prekinuo zvuk klavira. No, iza tipki nije sjedio glazbenik, već su svirale biljke. Na stolu su stajali jaska i eukaliptus benjamin, spojeni tankim žicama na uređaj koji je bilježio njihove električne impulse i pretvarao ih u tonove. publika je promatrala, slušala i reagirala jer svaka promjena u prostoru, svaki pokret, postajali su dio kompozicije.
foto: DC Rojc
Tako je izgledao „SoundGarden Re-Geppetto“, eksperimentalni projekt Marka Grpca u sklopu programa Re-Geppetto Saveza udruga Rojca, koji istražuje spojeve umjetnosti, znanosti i tehnologije.
Polazeći od ideje da se granice između živog i neživog, prirodnog i tehničkog mogu misliti kao porozne i dinamične, projekt koristi EEG uređaj, inače namijenjen praćenju moždanih valova kod ljudi, kako bi registrirao električne impulse biljaka. Ti se impulsi, putem računala i sintesajzera, pretvaraju u zvuk. Rezultat je audioperformans koji nastaje u stvarnom vremenu, kao neposredna interakcija između biljke, umjetnika i publike.
“Ja sam zapravo samo tehničar od biljaka“, priča nam Marko Grbac te dodaje “One sviraju, a ja ih samo miksam uživo. Dodjeljujem im instrumente u Abletonu poput klavira, a zatim radim dinamiku.“
Ideja o sviranju biljaka do njega je stigla sasvim slučajno, iako je bio upoznat s tim konceptom odavno. „Bio sam kod prijatelja Hrvoja Cokarića u Splitu, ručali smo i u pozadini je svirala jako ugodna glazba. Pitao sam ga što to svira, a on me je odveo do terase i pokazao – biljke! Hrvoje mi je objasnio kako sve funkcionira i on me je uveo u to“, prisjeća se Grbac.
*Marko Grbac je prošle godine nastupio s Hrvojem Cokarićem i Vilijem Miličevićem na festivalu Planet Dom u Splitu
Na događaju u Rojcu koristio je dvije biljke iz samog prostora – jasku i eukaliptus benjamin. “Te biljke su navikle na umjetno svjetlo, suprotne su od biljaka u prirodi koje ‘prestanu funkcionirati’ tj. manje su aktivne kada nema fotosinteze. Tako da je bilo lako raditi s ovim biljkama jer su davale jako lijepe impulse“, otkriva Marko te objašnjava da se iz njihovih električnih impulsa, putem uređaja nazvanog Bamboo, u Abelton ulaze MIDI signali koji se zatim pretvaraju u zvukove različitih instrumenata.
Na zanimljiv i edukativan način, objasnio je proces nastanka zvuka kao i rada uređaja publici, a potom odgovarao na pitanja sudionika. Kojih je bilo uistinu mnogo. Publiku je zanimalo kako reagiraju biljke, čime se registrira zvuk, kako se prenosi, što odlučuje o glasnoći i tonu nastalog zvuka, koliko se razlikuju zvuci u zatvorenom i otvorenom prostoru, koje tehnike je pri razvoju projekta koristio, u kojim okruženjim te postavljali brojna druga pitanja na koja je Grbac spremno odgovarao.
„Jedan je posjetitelj pitao koja biljka svira na 140 BPM-a“, kroz smijeh kaže Marko. „Objasnio sam da to ne ide tako jer svaka biljka može svirati brzo ili sporo, to se može manipulirati. Također, svaka biljka ima svoje varijacije, svoje ‘raspoloženje’. Kao i mi, ponekad su aktivnije, ponekad mirnije. Tako da nije da je blitva na 60 BPM-a, a kupus na 140 BPM-a.“
foto: DC Rojc
Na praktičnom primjeru pokazao je i prijenos zvuka u video sliku, kako se mijenja dinamika ovisno o interakciji s pojedinom biljkom, potom nekoliko njih istovremeno, a zatim i ugasivši svjetla u Dnevnom boravku Rojca, dočarao utjecaj zamračene prostorije na biljke i njihove performanse.
“Preko Ableton Livea mogu se dobivati grafike koje su responzivne na audio, što znači da reagiraju na zvuk na dinamiku, na dužinu tona, na visinu… Tako da je svaka biljka imala i svoju grafiku koja se stvarala dokle je svirala. Vizualni elementi su se pojačavali, smanjivali, trajali kraće, duže, međusobno su se igrali…“
Umjesto klasičnih glazbenih izraza poput kompozicije, partiture i ponavljanja, „SoundGarden Re-Geppetto“ je predstavio publici intermedijalni proces između organizma i okoline i zvuka koji reagira na svjetlo, toplinu, pokret i prisutnost. U tom dijalogu, biljke su prestale biti objekt promatranja i postale aktivne sudionice umjetničkog čina te prisutnima otvorili pitanje o granicama percepcije, empatije i komunikacije među vrstama.
“Neki ljudi, a i znanstvenici rade testove u kojima oštećuju biljke kako bi vidjeli reakciju, ali ja to ne radim. Nije mi cilj da biljka ‘pati’ zbog znatiželje. Meni je primarno sve skupa jedan umjetnički pristup – da dobijem ugodan zvuk i ugođaj, da biljka i ja zajedno stvaramo“, ističe nam Grbac.
foto: DC Rojc
Publika je tijekom izvedbe bila pozvana kao svjedok procesa koji se odvija u stvarnom vremenu te kao akter koji svojim prisustvom, vlastitim idejama i reagiranjem utječe na dobiveni rezultat. Svaka promjena u prostoru, svaki pokret postali su tako dio kompozicije koja ukida razliku između izvođača i gledatelja, što je publika nagrađivala snažnim pljeskom. Time se „SoundGarden Re-Geppetto“ smjestio u širi kontekst suvremenih umjetničkih praksi koje propituju mogućnosti bioakustike, interspecies komunikacije i ekološke estetike. Projekt Marka Grpca koristi alate kako bi nas ponovno povezao s prisutnošću prirode i to ne samo kao metaforom, nego kao stvarnim, živim entitetom koji komunicira.
Što se tiče budućnosti, Grbac već najavljuje nove korake: „Ovo nije bio ‘one time thing’. Želim projekt dalje razvijati, a sljedeći korak bi bio toplinska reprezentacija – vizualni prikaz topline biljaka kroz kameru.“
U kontekstu sve veće potrebe za razvojem ekološke svijesti u umjetnosti, „SoundGarden Re-Geppetto“ ponudio je suptilan i snažan podsjetnik dokazujući da svijet oko nas neprestano komunicira te da umjetnost može biti prostor u kojem ga napokon učimo slušati.
Simbolično, na Dan mrtvih, 1.11.2013., započinje s radom diskografska kuća PDV od tada svojim djelovanjem ostvarujući materijalne dokaze kreativnosti domaće i regionalne nezavisne glazbene scene, al nisu im strane i internacionalne suradnje.
Motivirani ljubavlju prema gramofonskim pločama članova tima od malih nogu, pogotovo u doba koje je obilježio značajan pad prodaje fizičkih nosača zvuka, pokrenut je PDV tj. Prekomjerna Doza Vinila. Ponajprije da bi pomogli i izdanjima dodatno su osnažili i promovirali domaću i regionalnu nezavisnu scenu, stilski neodređeni, objavljujući ono što smatraju među ponajboljim ostvarenjima.
PDV se u minulom razdoblju izdanjima opasno približio stotki, od kojih je dobar dio do sada rasprodano. U rođendanskom mjesecu pozivaju na neke od zagrebačkih koncerata izvođača koji promoviraju izdanja objavljena na etitketi u ovoj godini:
Petak, 7.11. PDV Party w/ Marinada @ DVA OSAM
Nedjelja, 9.11. Vesna Pisarović Poravna / NO Jazz festival @ Peti kupe
Petak, 14.11. KaliKamo / Sound System Rendezvous @ Boogaloo, Zagreb, a za kraj jedan mali podsjetnik PDV katalog izdanja objavljenih dosad, od posljednjeg prema prvom:
PDV089 – Sveto Dalmatinski i Novi normalni – Propala sezona – CD / Digital PDV088 – TBA PDV087 – Stratus – Hard Core – LP / Digital PDV086 – Marinada – Savršena marinada – LP / Digital PDV085 – Zlobnik – Pjev prokletnika – LP / Digital PDV084 – Vesna Pisarović – Poravna – DLP / Digital PDV083 – KaliKamo – Jedinstvo – LP / Digital PDV082 – Nula – split 10” w/ Enough! – Digital PDV081 – Šumski – Ronioci – LP PDV080 – Kiper – Aksiom – EP / Digital PDV079 – Doom Temple – Moonrock Chronicles – Digital PDV078 – Plazmatick – Fionna – LP / LP (red) / Digital PDV077 – Nula – Album – LP / Digital / Fanzin PDV076 – Alergija – Krv i znoj – LP / LP (splatter) / Digital PDV075 – Ivan Komlinović – Hit The Gate – LP / Digital PDV074 – Ivan Komlinović – Trigger’s Broom – Digital PDV073 – Amnasti – It Took Me So Long – LP / Digital PDV072 – Wasserdicht – Prihajamo v miru – LP / Digital PDV071 – Pardon – Dalmatinska rapsodija – CD / Digital PDV070 – Vladimir & Kalafat – Evala Mare Evala – Digital PDV069 – Stonebride – Smiles Revolutionary – LP / Digital PDV068 – Dubar Sound – Dream Reality – LP / Digital PDV067 – One Dread – Rewind, Play, Repeat – LP / CD / MC / Digital PDV066 – Deafness by Noise – Dial »N« for Noize! – LP / LP (transparent blue) / Digital PDV065 – ### – Nasilno – LP PDV064 – Discohernia – Pljuni na sistem / Čudna šuma – lathe cut 7″ / Digital PDV063 – Bella Technika – Solid State – LP / Digital PDV062 – Inner Terrestrials – The Plague Tapes – CD PDV061 – Pi – E.I. – LP / Digital PDV060 – Sjeverozapad – Pomrčina – Digital PDV059 – Shin – III – Digital / LP PDV058 – One Dread – Mighty Lioness – Digital PDV057 – Banana Zvuk – Legaliziraj Remixes – 7″ / Digital PDV056 – Ida Prester – Luda Remixes – Digital / 12″ PDV055 – One Dread – Remembering – Digital PDV054 – Kali Fat Dub – Životinjska karma – LP / CD / Digital PDV053 – Bijes zdravog razuma / Nula – Šplit (ako može šport, može i šplit) – Digital PDV052 – Vladimir & Kalafat – El Shatt – Digital PDV051 – Radikal Dub Kolektiv – Rajčice Dub / Tomato Jungle – Digital / 7″ PDV050 – Radikal Dub Kolektiv – Radikal Dub Kolektiv – Digital PDV049 – Magul – Magul 2 – Digital PDV048 – V/A – Healing Sounds – Croatia Earthquakes Relief Project – pt. 1 LP / Digital PDV047 – Inner Terrestrials – Heart of the Free – CD / LP PDV046 – Plazmatick – Maziš mi se – DLP / LP / Digital PDV045 – l’after life by coco mosquito – l‘after life by coco mosquito – LP / CD / Digital PDV044 – Plazmatick – Hrđava vremena – LP / Digital PDV043 – ABOP – △ (aka Delta) – LP (SOLD OUT!) / LP (transparent edition) (SOLD OUT!) / CD / Digital PDV042 – V/A – Deep End!Chapter 2 – 12″ PDV041 – V/A – Mladež bez boga-Volume 1 – Digital PDV040 – Nula – Pobjedimo laž – DLP / CD / Digital / fanzin PDV039 – Jan Kincl & Regis Kattie – Two Sides of Blue Funk – Digital PDV038 – ESC Life – Born to Be Mild – LP / CD / Digital PDV037 – ABOP – Right Now – Digital PDV036 – Bella Technika – Section – LP / CD / Digital PDV035 – Vladimir & Kalafat – Riva Degli Schiavoni – CD / Digital PDV034 – V/A – My World Is Upside Down – LP+7″ / Digital PDV033 – Stonebride – Animals on Display – CD / Digital / 12″ PDV032 – Šumovi protiv valova – Šumovi protiv valova – LP / Digital PDV031 – V/A – AKI – DLP PDV030 – Jan Kincl & Regis Kattie – In Plain Sight – LP / Digital PDV029 – Mimika Orchestra – Divinities of the Earth and the Waters – DLP (SOLD OUT!) / CD / Digital PDV028 – Gisaza – Assassin EP – 12″ PDV027 – Jan Kincl & Regis Kattie – Florette Versions – digital EP PDV026 – Ponor – Prah i pepeo – LP (SOLD OUT!) / LP (transparent red edition) (SOLD OUT!) PDV025 – Deafness By Noise – Roots Baby Roots – LP / LP (transparent blue edition) / digital PDV024 – ESC Life / Remedy – split – 7″ / digital PDV023 – Fakofbolan – Provincija uzvraća udarac – LP (SOLD OUT!) / LP+CD (SOLD OUT!) / digital PDV022 – V/A – Deep End! – 12″ PDV021 – Kozmodrum – Gravity – LP (SOLD OUT!) / CD / digital PDV020 – Waitapu – Hortus – LP / CD / digital PDV019 – Vesna Pisarović – Naša velika pjesmarica / The Great Yugoslav Songbook – DLP / CD / digital PDV018 – Bamwise – Soundproof – LP / CD / digital PDV017 – Cojones – Resonate – LP (SOLD OUT!) / CD / digital PDV016 – Bamwise – Run From Sound – digital EP PDV015 – Filip Motovunski – Ten Years Making Beats – DCD / digital PDV014 – Atheist Rap – Überlauf – LP (SOLD OUT!) PDV013 – Hornsman Coyote & Soulcraft – Safe Planet – LP / CD / digital PDV012 – ABOP – ABOP – 12″ (SOLD OUT!) / digital PDV011 – Motus Vita Est – Mašina – LP / CD / digital PDV010 – Ha Det Bra – Societea for Two – LP / CD / digital PDV009 – ESC Life – Access All Areas – LP / CD / digital PDV008 – Stonebride – Heavy Envelope – LP / CD / digital PDV007 – Saša 21 – VD-i1 – LP (SOLD OUT!) PDV006 – Bvandžija – Dvojezična ploča – 12″ / digital PDV005 – Ponor – Ovo je kraj – LP (SOLD OUT!) / digital PDV004 – V/A – Seasplash ritam – DLP / CD / digital PDV003 – Radikal Dub Kolektiv – Vinyl Debts – 12″ / digital PDV002 – Fakofbolan – ...ako ne možeš… – LP / CD / digital PDV001 – Radikal Dub Kolektiv – Hellness centar – LP+CD / CD / digital
Četvrtak mi je bio rezerviran za panele u Felix Meritisu i ovaj dio je ADE organizacijski tim napravio dobru stvar jer su sva predavanja za ADE Pro ekipu bila u zgradi Felix Meritis, a networking hubovi udaljeni svega pet minuta hoda.
ADE @ Felix Meritis – Fotograaf: Jasper ten Tusscher
Prvo predavanje koje pohodim je “From Prototype to Dancefloor: Innovation Lessons”. Na panelu se pričalo kako bi festivali trebali dati ptiliku inovatorima da testiraju svoje proizvode. Tako je jedna od sudionica pričala kako je pokrenula svoj proizvod tj. majicu i tintu za majice koje se koriste samo jednom. Njena ideja da pokrene taj brend je došla od toga što je primjetila da majice za tematske evente nosi samo tijekom tog eventa i poslije više ne, pa da bude u skladu s održivošću, pokrenula je majice na kojima se s tintom isprinta nešto za taj event, a nakon pranja se majice skroz operu i budu čiste bijele. Super ideja, al u praksi, ja volim skupljati tematske majice :D
Sljedeći panel bio je “The Discovery Gap: Beyond Data – Building Artists, Taste and Communities That Last”. Ideja iza ovog panela bila je kojim brojkama i podacima da vjerujemo kada izgrađujemo artista ili brend – primjerice, ako vidimo da je novo lice na sceni s novom hit pjesmom ostvarilo milijune view-ova i uzmemo tu brojku i očekujemo masu prodanih ulaznica, a realnost bude drugačija – jesu li brojke vjerodostojne? Is all data good data?
Foto: Felix Meritis
Druga bitna stvar koju su spominjali u izgradnju community je gledati tko su ljudi koji dolaze na vaše evente konstantno, koji kupuju early-bird karte ili odrade pre-registration ili kupuju grupne karte. Predstavnik Defected-a rekao je jednu pametnu stvar na panelu, qutoeam: “We are constantly talking about data, algorithms, more data… at what point are we gonna talk about the music?” I uistinu, u doba Instagrama, TikToka i Spotifya, svi od A&R menadžera pa do publike vode se hypeom, kvantiteta iznad kvalitete… dokle, to je pravo pitanje. Nastavno na to, menadžer na panelu komentirao je kako se ne bismo trebali voditi podacima, već kreirati podatke i sadržaj i viral-stvo oko onoga što nam zapne za oko.
ADE Pro Matchmaking
Ako imate ADE Pro ulaznicu, imate pristup na Matchmaking dio u mobilnoj aplikaciji. Zamislite to kao Tinder za ljude i artiste u muzičkoj industriji. U principu napišete nešto o sebi, s kime se želite povezati u muzičkoj industriji i onda možete poslati poruku ljudima koji vas zanimaju. Tako sam se ja povezala s dvije osobe. Jedna je Katrin koja mi se javila da ju zanima stanje elektroničke glazbe u Splitu, nisam joj puno pomogla, ali sam ju uputila na druga imena koja joj mogu dati više informacija.
Druga je bila DJ Rea Lemnusha iz Albanije, koja ove godine ima ulogu voditeljice programa na novom izdanju konferencije Muse-X. Na kavi smo komentirale stanje na Balkanu, koliko smo raštrkani međusobno na glazbenoj sceni. Između ostalog, komentira kako je smiješno da je nastupala u Istanbulu, Amsterdamu i Berlinu, a puno manje u susjednim zemljama regije. Srećom pa se to pomalo pomiče i konvergira nečemu, tome doprinose kolaboracije i festivali poput Muse-Xa između ostalih, Ambasador, ali i DJ kolaboracije i eventi.
Nekako se trudimo dovoditi zapadnjačke DJe u Hrvatsku, ali možda bismo trebali ojačati regionalnu kolaboraciju? DJ Rea me dalje poziva na Hör-ov pop up i kaže kako je u suradnji s njima napravila pop-up session u Tirani u sklopu kojeg je pozvala tri regionalna DJ-a da joj se priključe. Odlična inicijativa i primjer kako networking sa zapada dovesti doma.
Predavanje: DataPredavanje: DJ StorytellingPredavanje: DJ Storytelling
Za kraj odlazim u ADE Lab na predavanje “Storytelling in DJ set” koje je vrlo čarobno provela Coco Coquelicot gdje bi glavni takeaway bio da DJ storytelling stvara kroz subjektivnu interpretaciju pjesama i reprezentaciju publici. Predavanje je bilo krcato, a na kraju predavanja bilo je vremena za pitanja. Smiješno je da ljudi i dalje pitaju stvari poput “postoji li struktura kako da postignem dobar storytelling set”. Uzalud vam trud panelisti, kad i dalje DJ traži one size fits them all rješenje…
U prolazu kroz ADE Lab park vidim jednu kamp kućicu iz koje se puštaju pjesme i emitiraju na radiju. Privukla me zanimljiva scena, a to su kazete i kazetofoni spojeni na AH mixer. Ulazim u priču s Maxom, osobom za DJ pultom koji mi pokazuje svoju kolekciju kazeta, kaže kako ih skuplja preko Discogsa, a neke mu poklanjaju prijatelji, pa ih pušta u svojoj emisiji na radiju. Meni osobno nikad viđeni prizor, interesantno!
Zamisli festival. Ne, ozbiljno – zatvori oči (metaforički, jer čitaš ovo) i zamisli: bina trešti, masa pleše, svjetla šibaju, u ruci ti čaša nečeg hladnog, a oko tebe – plastika, smeće, WC-i koji vape za milošću, i kamioni koji bruje kao da je smak svijeta. Lijepo i svima nam dobro poznato, ali realno i pomalo apokaliptično.
E sad zamisli istu stvar, ali ovako: čaša koju držiš nije jednokratna plastika nego višekratna. Struja ne dolazi iz dizelskog agregata nego kroz solarnu energiju. Umjesto burgera od krave, jedeš nešto što izgleda kao burger, miriše kao burger, ali je zapravo biljka. I najbolji dio? Oko tebe gotovo da nema smeća. Festival bez mamurluka za prirodu. Koja utopija.
Ne, to nije utopija, to je DGTL.
Foto: DGTL Amsterdam Facebook
DGTL: Festival budućnosti koji se već događa – i to više puta godišnje
DGTL je počeo 2013. godine u Amsterdamu, u industrijskom prostoru nekadašnjeg brodogradilišta NDSM, a danas je prerastao u globalni festivalski ekosistem koji mijenja način na koji svijet partijanja razmišlja o održivosti (DGTL, 2025). Imao sam prilike biti na jednom njihovom izdanju, tako da ovo što ti pričam nije mit.
Ono što je počelo kao techno i house event za nekoliko tisuća ljudi, danas je međunarodni pokret koji se održava u Amsterdamu, Barceloni, Madridu, Tel Avivu, Santiagu, São Paulu, Limu, Mumbaiju i Bengaluru. (DGTL, 2025)
Svaki od tih evenata koristi isti održivi model – ali se prilagođava lokalnom kontekstu, infrastrukturi i partnerima.
DGTL tim ne misli održivo samo tih nekoliko dana u godini – oni rade 365 dana na razvoju novih rješenja, suradnji s inovatorima i testiranju tehnologija koje kasnije koriste i drugi festivali. Ekipa ima cijeli poseban odjel koji se bavi samo time (Circular Festivals, 2024).
Njihova filozofija je jednostavna: glazba spaja, a ekologija održava ono što spaja.
DGTL je prvi veliki festival koji je postao u potpunosti cirkularan – što znači da sve što uđe u festivalski prostor mora izaći u nekom novom obliku: reciklirano, ponovno upotrijebljeno ili kompostirano. (Circular Festivals, 2024)
To nije samo marketinška floskula, nego matematički dokazivo: DGTL mjeri svoj otpad, emisije i potrošnju energije, pa rezultate dijeli javno. (Future Festival Tools, 2023)
Hardcup sustav
Zaboravi plastiku. Na ulazu dobiješ višekratnu čašu uz depozit koji vraćaš po završetku festivala. Ako zadržiš čašu – dobivaš suvenir; ako vratiš – planeta diše lakše.
Fun fact: 98% posjetitelja vraća čašu! (DGTL, 2025)
To je psihologija održivosti na djelu – kad se pravilna praksa učini jednostavnom i zabavnom, ljudi je rado prihvate.
DGTL koristi 100% obnovljive izvore energije, uključujući solarne panele, biogoriva i nove vodikove agregate testirane 2023. (NDSM, 2024)
U backstageu postoji digitalni energy command center koji u stvarnom vremenu prati potrošnju električne energije i automatski ju balansira kroz mrežu između bina. (Circular Festivals, 2024). Drugim riječima – više tehnologije nego u NASA-i ’69, ali u službi zabave i planete.
Circular food court
Od 2016. DGTL je prešao na vegetarijanski, a kasnije i biljni meni, smanjujući svoj CO₂ otisak za više od 50%. (InnoQuarter, 2023). Hrana se servira u kompostabilnoj ambalaži, a ostaci se vraćaju u sustav kroz urbane vrtove Amsterdama. (Future Festival Tools, 2023). Kuhari surađuju s lokalnim proizvođačima, a hrana je toliko dobra da su i najtvrdokorniji mesojedi počeli propitkivati svoje odluke između zalogaja.
Mobilnost i putovanja
DGTL potiče dolazak javnim prijevozom, biciklom ili car sharing aplikacijama. Za međunarodne izvođače koristi Sustainable Aviation Fuel (SAF) i radi s partnerima koji pomažu smanjiti emisije. (DGTL, 2025) Čak i planiranje smještaja izvođača i volontera uključuje princip „blizine“ kako bi se minimalizirala potreba za transportom.
Inkluzivnost i jednakost – jer održivost nije samo ekologija
DGTL ne priča samo o planeti, nego i o ljudima. Njihova filozofija održivosti uključuje jednakost, sigurnost i inkluzivnost.
U Amsterdamu postoji Awareness Crew – tim koji brine da festival bude siguran prostor za sve, bez obzira na spol, orijentaciju, porijeklo ili sposobnosti. (DGTL Amsterdam, 2025)
Prostor festivala je pristupačan osobama s invaliditetom, a lineup uključuje lokalne i raznolike umjetnike koji često nemaju spotlight na mainstream festivalima. (DGTL Amsterdam, 2025)
Oni shvaćaju da „održivo“ znači više od „ekološko“ – znači društveno pravedno, dostupno i empatično. Jer što vrijedi čista planeta ako ljudi na njoj nemaju jednaka prava na ples?
Glas s terena
“U meni je DGTL potaknuo iskru zbog izvođača koje dovode, i na prvu to je bio primarni razlog zašto sam odlučila volontirati za taj festival. Pošto sam i prije znala za njihove cirkularne održive inicijative, a u Nizozemsku sam došla na studij jer je poznata po tome, ta kombinacija mi je bila još veći razlog da to podržim.
U proteklih nekoliko godina u Nizozemskoj posjetila sam hrpu festivala i evenata, i mogu reći da je infrastruktura eko inicijativa među klubovima i festivalima puno značajnija nego u Hrvatskoj. Imam osjećaj da je kod nas nekako fokus potrošnja i konzumacija, ali za nekoga tko je na to navikao mora biti svjestan da je u Nizozemskoj to već postao i društveni standard. Mnogi su počeli pratiti inicijative DGTL-a koje oni već dugi niz godina rade, no pitanje je samo je li im inspiracija bila sam DGTL ili veće dobro. ” — Lila Bajt, volonterka s DGTL-a
DGTL ima i edukativni aspekt – mnogi posjetitelji nakon festivala prijavljuju promjene u vlastitim navikama: više recikliraju, troše manje mesa i pažljivije biraju događaje koje podržavaju. (Circular Festivals, 2024) Festival tako postaje alat promjene – zarazan na najbolji mogući način.
A što se događa kod nas? Spoiler: više nego što misliš
Ok, DGTL ima resurse, infrastrukturu i globalnu mrežu, ali kod nas postoje ekipe koje pokazuju da se i s manjim budžetom može postići puno.
Već smo imali prilike čuti za Underground d.o.o. – kolektiv koji ne samo da organizira partije, nego i pokreće eko-akcije. Iza svega stoji Natali Pusmus, glazbenica i organizatorica koja vjeruje da održivost nije dodatak programu, nego njegov temelj.
“Pokretač cijele ideje javio se na fakultetu u smislu rada za održiv razvoj i društvene inovacije gdje sam na uspješan način povezala glazbenu, odnosno event industriju s ekološkim aspektom zero waste-a. Osobno me smetalo da na velikim koncertima, festivalima pa čak i manjim događanjima i partijima, ostaje ogromna kolicina smeća za koju svatko smatra da nije odgovoran – međutim mi smo najveći konzumenti i proizvođači smeća te je na nama da se osvijestimo da je moguća promjena mentaliteta i stava prema zbrinjavanju istoga.” — Natali Pusmus
Njihovi događaji su minimalistički, ali promišljeni: bez plastike, s poticajima za korištenje javnog prijevoza, lokalni catering bez ambalaže, DIY dekoracije koje se recikliraju iz eventa u event. To je zero waste filozofija u praksi – i to domaće proizvodnje.
“Naša, a i šira publika je ideju prihvatila odlično, međutim, smatramo kako ima još puno prostora za edukaciju zajednice te smo se udružili s Čistećim medvjedićima koji imaju vrhunski tim koji čak i putuje po svijetu kako bi prenosio znanje i čistio zagađene površine. Uz njih pokušavamo skupiti sto vise volontera koji će doći prije same đuskice i zajedno s nama čistiti zelene površine koje su postale ilegalni deponij svakome tko nema svijest o samome činu i posljedicama.
Naravno – kako bi “nagradili” ekipu koja se vjerno skuplja, odlučili smo od samog početka da će isti imati besplatnu kartu za đuskicu nakon. Samim time privlačimo mlade koji su ekološki raspoloženi i voljni pomoći, pridonijeti čišćem okolišu, a kasnije partijati do jutra s mišlju da su napravili veliki iskorak za scenu. Nadam se da će u skorije vrijeme više organizacija pokušati sljediti naš primjer jer s ljepšim vremenom svima nam je draže družiti se i đuskati u prirodi, a da pritom istu čuvamo i cijenimo.” — Natali Pusmus
Mali koraci, veliki učinci
Ne trebamo svi sutra imati DGTL infrastrukturu. Dovoljno je da svaki festival preuzme mali dio odgovornosti.
Starter pack za održivu produkciju:
Čaše s depozitom. Jer jednokratna plastika je spika iz 2010.
Lokalna hrana. Podrži male proizvođače i smanji CO₂.
Reciklaža s edukacijom. Kanta + tabla + volonter = magija.
LED rasvjeta i planirano korištenje struje. Bolje za budžet, bolje za Zemlju.
Kompostiranje hrane. Hrana nije otpad – osim ako je iz menze od prekjučer.
Promocija javnog prijevoza. A zašto ne i nagrada za bicikliranje?
DGTL pokazuje da inovacija i održivost mogu ići ruku pod ruku, dok lokalni kolektivi poput Underground d.o.o.-a dokazuju da se promjena može dogoditi bilo gdje – čak i ispod mosta uz dobar bas.
Ekologija u festivalskoj produkciji više nije “hipsterski hir” ili “extra trošak”. To je nova norma. Ako se može slaviti glazba, svjetlo i zajedništvo – pa može se i planeta poštedjeti.
Nije stvar u tome da svi festivali postanu DGTL, nego da počnu razmišljati kao DGTL. Jer prava revolucija počinje kad zabava i odgovornost zaplešu u istom ritmu.
Do tada, sljedeći put kad odeš na festival, obrati pažnju na čašu u ruci, hranu na tanjuru i smeće pod nogama. I zapamti – svaki party ostavlja trag. Na tebi je da odlučiš kakav.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Ovog vikenda čeka nas niz tematskih događaja koji spajaju energiju tame i ritam elektroničke glazbe. Noć vještica preuzima gradove, klubove i plesne podije u kojima se svjetla prigušuju, maske se spuštaju, a glazba nas vodi kroz iskustva u kojima se brišu granice između stvarnog i zamišljenog. Od Zagreba do Dubrovnika sve je puno događaja, a u nastavku provjerite samo djeličak onog što možete iskusiti u najstrašnijoj noći u godini.
Nakon što BSH već godinama organizira “Dia de los Muertos”, najposjećeniji Halloween party u Hrvatskoj, vrijeme je da sličnu energiju prenesu i na slovensku scenu. Dan prije Noći vještica kada se maske stave i noć postane tamnija, energija Patricka Masona postaje savršen spoj. Njemu će se na ovom spektaklu koji se održava u Velana Eventum Ljubljana pridružiti slovenske snage RotorMotor i Glia. Ulaznice su dostupne kroz sustav Entrio.
Najveći Halloween događaj u Zagrebu vraća se s energijom, plesom i svjetskim DJ zvijezdama. U petak, Jadran Film pretvorit će se u magični svijet Día de los Muertos, noć kada se plesom, glazbom i bojama slavi život i sjećanje. Na čelu glazbene postave nalaze se svjetski poznati DJ-i Patrick Mason i Alycia Bezgo, koji donose vrhunsku energiju, ritam i performans kakav Zagreb dosad nije doživio. Ulaznice su u prodaji kroz sustav Entrio.
Najstrašnija noć u godini donosi nam posebno izdanje Future Scopea u Boogaloou. Očekuje vas noć puna mračne scenografije, moćnih vizuala i vrhunskog techno zvuka uz neka od najjačih imena domaće elektroničke scene među kojima su Petar Dundov, Mr. DJ Dario, Kiki, Glia, Shipe b2b Ska i Lalita Kali. Upad do ponoć iznosi 10€, a iza 15€.
Jedno od najiščekivanijih gostovanja ove jeseni u Malom Barbsu svakako je HomoElectric Halloween ovog petka. Legendarni manchesterski kolektiv HomoElectric, poznat po kultnim queer partyjima i jedinstvenoj energiji na plesnom podiju, u Zagreb stiže u suradnji s The Garden Productions. Iza DJ pulta Malog Barbarella’sa te noći bit će njihovi rezidenti Gina Breeze i Jamie Bull, uz atmosferu koja je sinonim za slobodu, inkluziju i ples do jutra. Ulaznice su dostupne kroz sustav Entrio.
Greenlight Halloween @ Tuneli ispod grada, Rijeka
Greenlight Collective sprema svoj prvi tematski party ovog petka i to Halloween u idealnom prostoru za spooky atmosferu – tunelima ispod grada Rijeke. Od 21h pa do dugo u noć kroz večer u riječkom podzemlju vodit će vas lokalni lineup: Roland, Pvranix te Greenlight rezidenti: andreas, Grenco, Ian Staraj, Andrija Mlacović i Ivan Erjavac.
Artnote pres. Halloween w/ Blame The Mono @ klub Uljanik, Pula
Nakon nezaboravnog ljetnog eventa i svih dojmova koji su se slegli, Artnote se vraća s novim, većim i mračnijim događajem. U petak maske ponovno oživljavaju, bass preuzima kontrolu, a plesni podij postaje utočište do ranih jutarnjih sati. Artnote se vraća u kultni prostor Uljanika, mjesto gdje se povijest i sirova energija stapaju u jedinstveno, nezaboravno iskustvo. Najstrašnija noć u Puli će proći uz Blame The Mono, Beatriss, Sandro Stehlika, Kizu, Definera i Maskija.
Underground d.o.o @ Oxygene, Osijek
Nagrađivani kolektiv Underground d.o.o se ponovno vraća u Osijek, ali ovog puta zauzima prostore Oxygena. Dan poslije Noći vještica, u subotu, rezidenti kolektiva Otto, Rikros, Radios i Pusmus najavljuju strašne pokrete i kombinacije koje će krasiti dancefloor te pozivaju sve da uživaju u tvrdom ritmu techna koji će još dugo odzvanjati cijelim Osijekom.
AfterEgo Chronicles @ Lazareti, Dubrovnik
AfterEgo Chronicles se vraća u dubrovačke Lazarete. Druga runda AfterEgo Chroniclesa u Dubrovniku je u znaku Halloween specijala kojeg predvodi Marko Nastić, dok uvod u večer, kao i samo zatvaranje večeri je u rukama domaćina Roberta Brignanija.
Kompletan vikend program partyja diljem Hrvatske i regije možete istražiti u našem kalendaru.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Upravljajte svojom privatnošću
To provide the best experiences, we and our partners use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us and our partners to process personal data such as browsing behavior or unique IDs on this site and show (non-) personalized ads. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Click below to consent to the above or make granular choices. Your choices will be applied to this site only. You can change your settings at any time, including withdrawing your consent, by using the toggles on the Cookie Policy, or by clicking on the manage consent button at the bottom of the screen.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.