Kako je Split od grada heroina u 80-ima i 90-ima postao grad ecstasyja u 21. stoljeću? Na to je pitanje pokušao odgovoriti RTL Direkt, polazeći od ovogodišnje analize otpadnih voda koja je otkrila da upravo ecstasy zauzima prvo mjesto među konzumiranim drogama u Splitu.
Novinarka Dragana Eterović istaknula je kako popularnosti ecstasyja doprinosi i festival Ultra Europe, koji svake godine privlači desetke tisuća posjetitelja iz cijelog svijeta. Prema riječima Jure Mađarca Ercega, djelatnika Udruge Help, Split u konzumaciji ecstasyja čak nadmašuje Zagreb, dok je u ukupnoj potrošnji svih droga odmah iza glavnog grada. On je dodao kako ljeto, sezonai dolazak velikog broja turista dodatno potiču porast konzumacije, posebno kokaina, koji u to doba postaje iznimno tražena droga.
Profesor Tonči Prodan s Fakulteta za forenzičke znanosti dodao je da je potrošnja droga u Europskoj uniji u posljednjih pet godina porasla i do 1000%. “Na razini EU, među kojima je i Hrvatska, nije tu nikakav izuzetak u tom smislu. Negdje oko 20% studentske populacije konzumira ili je konzumiralo neku vrstu droge, a čak 30% ljudi u dobi između 15 i 60 godina ili konzumira ili je jednom konzumirao. Dakle, veliki dio populacije zapravo konzumira drogu.”
RTL Direkt – foto: YouTube screenshot
Osim otpadnih voda, proljetos je provedeno istraživanje na korištenim iglama i žlicama koje je pokazalo i snažnu prisutnost kokaina u kombinaciji s ketaminom. Na Makarskoj rivijeri zabilježena je i pojava crystal metha, poznatog i kao „zombie droga“, koja izaziva halucinacije, paranoju i teška fizička oštećenja.
Iako inflacija podiže cijene u svim segmentima života, ona nije značajnije pogodila tržište narkotika. Prema podacima udruge Help, gram kokaina kreće se od 80 do 100 eura, speed i amfetamin od 15 do 20 eura, ecstasy kao bombon od 10 do 15 eura, dok gram kanabisa stoji oko 10 eura. Zaključno je istaknuto kako u gradu pod Marjanom potražnja ostaje stabilna i ne pada.
Soundtrack najnovije verzije popularne nogometne simulacije, EA Sports FC 26, još jednom stavlja elektroničku glazbu u središte pažnje. Više od 100 pjesama izvođača iz preko 30 zemalja donosi različite podžanrove elektroničkog zvuka, popa i hip-hopa, a mnoge od traka bit će ekskluzivne ili premijerno objavljene u igri.
foto: Press / Electronic Arts Inc.
Među elektroničkim izvođačima koji sudjeluju na soundtracku ističu se AR/COx Punctual x NewEra, Barry Can’t Swim, D.O.D, Fred again.., Kilimanjaro, Rudimental, Sammy Virji, Soulwax, The Glitch Mob i mnogi drugi.
Novi FC 26 soundtrack također donosi premijere pjesama PinkPantheress, Kojey Radicala, Saya Gray, Sudan Archives, Little Simz i Johna Glaciera, a po prvi put na soundtracku sudjeluje i profesionalni nogometaš, talijanski reprezentativac i napadač Fiorentine – Moise Kean, pod umjetničkim imenom poznat kao KMB.
Gaming i soundtrackovi poput ovoga imaju snažan utjecaj na elektroničku glazbu, jer milijuni igrača diljem svijeta na taj način mogu po prvi put otkrivaju nove izvođače i žanrove. FC 26 potvrđuje kako video igre i glazba danas tvore snažan kulturni i kreativni ekosustav.
“Već više od dva desetljeća EA Sports oblikuje globalnu kulturu predstavljajući milijunima igrača novu glazbu, izvođače i žanrove. FC 26 je jedan od najraznovrsnijih i najhrabrijih soundtracka do sada jer odražava glas zajednice FC-a kroz glazbu i kulturu“, ističe Steve Schnur, izvršni direktor i predsjednik glazbenog odjela za Electronic Arts.
Soundtrack EA Sports FC 26 možete poslušati na Spotifyju.
Nakon što smo objavili izvještaj, a posebno video sadržaj na našem Facebooku fanovi su potpuno otvorili dušu i komentirali nastup Scootera. Na FB-u četiri video isječka pogledalo je više od 3 miljuna pratitelja. Izdvojili smo neke pozitivne komentare, kao i one sa oprečnim razmišljanjem…
IZDVOJENI POZITIVNI KOMENTARI
Još uvijek nemrem sebi doć 😁 da sam ih konačno vidjela i čula uživo 🔥🔥🔥🔥🔥
Bilo je fenomenalnoooooo. Rekao je vidimo se sljedeće godine. Nadam se da nas neće zaboravit
Nije bezveze najbolji, rasturli su velesajam, i prvi put ovakav hype u hr. Scotaaaaa
kad se sjetim ovih vremena
Legendaran nastup! Vrh!
Nikad vam ništa ne pase šta fali i 40-50 godišnjacima pa i u njima ima života možda vise od nekih 20 godišnjaka
Bilo legendarnooooo.. SCOOTER FOREVER
Bilo je brutalno
Plesalo se plesalo i bilo je super!
Daj ih nagovorite da nam dođu i u Split!!!!!!!!!
Koma,partiji iz 90 tih nikad prežaljeni a neče se ni ponoviti nikad više
Bilo je bolesno dobro 🤩 reko na kraju see you next year…tako da ako se drži rijeci vidimo se 😉 Da je sutra dan bio…ponovno bi otišao.
Dozivljaj
A BILO JE I OPREČNIH RAZMIŠLJANJA:
Eee moj Scootere,propao i on a i njegovi setovi. Slabo jako je slabo ovo za danasnju scenu i clubing tehno. Jeste stara skola ali …
Odlicno ali dosta kratko… bilo je jos pjesama zapravo i hitova koje je mogao odraditi. Cudno za Zagreb nakon koncerta koji je zavrsio 10 min prije ponoci da je odmah bio razlaz i niti jedan sank vise ne radi. Mogao je bilo koji dj odraditi jos bar sat vremena da mozemo jos koju popiti na sanku
Kako usporediti ovaj koncert u Zg sa onim što sam ja doživio u Stuttgartu.Bina je bila močna puno vatre dinamika niti sekunde dosadno.Ovo izgleda kao koncert u humanitarne svrhe.
U svom devetom izdanju nagrada Ambasador se tradicionalno održava krajem aktualne godine s ciljem okupljanja pripadajuće industrije, povezivanja, razmjene ideja, valoriziranja aktera scene i stvaranja veće medijske vidljivosti elektroničkoj glazbi.
Objavljen je i raspored najvažnijih datuma u sklopu Ambasadora:
Ambasador 2024. u KUC Travno – Foto: Enora Paola
05.10. – 15.10.2025. Prednominacijski ciklus
U ovom razdoblju stručni žiri nagrade i redakcija Klubske Scene predlažu projekte, izvođače i autore za sastavljanje nominacija. Ove godine ukinute su “Javne prijave projekata” čime se kompletan izbor stavlja u ruke žirija i redakcije najčitanijeg portala elektroničke glazbe u regiji.
Podsjetimo, stručni žiri čine predstavnici hrvatske i regionalne elektroničke scene sastavljeni od promotora, osnivača labela, DJa, producenata, novinara i nezavisnih istraživača scene. Popis članova žirija je javan, te se objavljuje na dodjeli nagrada, kao i na društvenim mrežama te webu nagrade Ambasador.
21.10.2025. Objava nominacija
Publika i struka će od 21.10. do 05.11. moći glasati za nominirane. Očekuju nas i promjene u nagradama struke i publike, o čemu će više biti poznato nakon objave nominacija.
19.11.2025. Dodjela priznanja
Tko su ovogodišnji laureati bit će poznato na ceremoniji u klubu Boogaloo (Zagreb) uz zanimljivu apstraktnu izložbu tijekom warm up programa. Na samoj dodjeli priznanja planirani su vrhunski nastupi live actova, DJ-a i bendova te nikad viđeno otvaranje uz modnu reviju inspiriranu techno glazbom. Warm up program i after ove godine pripast će u ruke DJ-ima Novog vala Klubske Scene.
20.11.2025. Edukativni program Jezgra
Jezgra je edukativni program Klubske Scene, a ujedno i domaćin panelima sa renomiranim akterima iz industrije koji će razglabati o važnijim temama iz industrije elektroničke glazbe. Kompletan program bit će objavljen uskoro.
I ove godine Ambasador će otvoriti poziv volonterima za pomoć u realizaciji, kao i svim kolektive ili zaljubljenicima u scenu da se pridruže u pripremi glazbeno-umjetničkog i organizacijskog dijela programa.
Nagradu Ambasador pokrenuo je portal Klubska Scena 2016.g., a organizira se u suradnji sa udrugom Klubska kultura. Projekt sufinanciraju Ministarstvo kulture i medija RH i Gizeh.
Ljetni festivali donose euforiju, energiju i osjećaj zajedništva. No, kad se glazba utiša i publika raziđe, mnogi se suočavaju s naglim padom raspoloženja. Taj fenomen poznat je kao post festival blues, a stručnjaci ga objašnjavaju kombinacijom društvenih, psiholoških i biokemijskih čimbenika.
foto: Toni Jurić
Sociolog dr. Rob Gardner u razgovoru za Vice objašnjava kako festivali nisu samo koncerti, već mjesta gdje se stvaraju privremene zajednice. Tamo vlada osjećaj slobode, prihvaćanja i pripadnosti, a ljudi doživljavaju ono što francuski sociolog Émile Durkheim naziva “kolektivnom euforijom“. To su trenuci kada tisuće ljudi dišu u istom ritmu, publika i izvođač razmjenjuju energiju i nastaje jedinstveno iskustvo. Povratak u svakodnevicu, obaveze i rutinu stoga djeluje kao nagli prekid bajke.
Osim društvenog faktora, važnu ulogu igra i kemija mozga. Kako navodi Midnight Rebels, festivali su prava “dopaminska i serotoninska fešta”. Ovi neurotransmiteri zaslužni su za osjećaj sreće, nagrade i povezanosti. Nakon dana intenzivne stimulacije, njihova razina naglo pada, pa dolazi do tzv. “kemijskog mamurluka”. To objašnjava umor, prazninu i osjećaj da se ništa ne može mjeriti s odlaskom na festival.
Psiholozi pak dodaju i treću dimenziju. Prema Psychology Today, riječ je o svojevrsnom emocionalnom mamurluku. Nakon velikog higha prirodno dolazi low. To potvrđuje i “teorija protivnih procesa” psihologa Richarda Solomona koji tvrdi da svaka snažna emocija povlači za sobom svoju suprotnost. Drugim riječima, nakon dana ispunjenih srećom i zajedništvom, prirodno dolazi osjećaj praznine.
foto: Toni Jurić
Dobra vijest je da post festival blues nije dugotrajan. Stručnjaci savjetuju povratak osnovama: kvalitetan san, hidrataciju i hranjivu hranu. Blagotvorni učinak ima i lagana fizička aktivnost te kontakt s prijateljima s kojima ste dijelili festivalsko iskustvo. Pomaže i stvaranje playliste s najdražim trenucima ili planiranje novog izlaska, jer očekivanje budućeg događaja vraća osjećaj uzbuđenja.
Upravo zato nedjeljom na Klubskoj Sceni donosimo rubriku Dođite sebi s ciljem da se lakše regeneriramo nakon intenzivnog noćnog života. Tamo nudimo savjete kako se opustiti, obnoviti energiju i ostati u balansu između uzbuđenja partyja i brige o sebi.
Post festival blues zapravo je dokaz da smo doživjeli nešto vrijedno i nezaboravno. Umjesto da nas obuzme nostalgija, možemo ga promatrati kao prijelaznu fazu. Pred nama je nova uzbudljiva klupska sezona u kojoj ćemo svi zajedno uživati, a nećemo se ni okrenuti i već ćemo slagati planove za iduće ljeto.
Marco Bläsi, poznatiji kao SHDW, više od deset godina stoji iza pulta i oblikuje techno scenu svojim djelovanjem. Nakon dugogodišnje suradnje s Obscure Shapeom i nastupa na prestižnim pozornicama diljem svijeta, danas samouvjereno gradi solo karijeru s kojom potvrđuje status jednog od ključnih imena europske techno scene.
Uoči nastupa na HardBeats festivalu, ovog petka u Ljubljani, razgovarali smo sa SHDW-om o evoluciji njegovog zvuka, produkciji, ulozi etikete Mutual Rytm na sceni i posebnoj vezi koju ima sa slovenskom publikom.
Na techno sceni aktivan si već više od deset godina. Kad pogledaš unatrag, koji bi bili ključni trenuci u tvojoj karijeri koji su te oblikovali kao umjetnika?
Jedan od ključnih trenutaka za mene bio je 2015. kada smo počeli objavljivati glazbu na našoj etiketi From Another Mind. Trake koje smo tada izdavali zvučale su svježe i dobili smo nevjerojatnu podršku brojnih utjecajnih umjetnika. Naš EP “Die Weisse Rose” otvorio nam je mnoga vrata i dao priliku za suradnju s renomiranim etiketama i izvođačima. Ubrzo nakon toga izašao je “Himmel & Erde” na etiketi REKIDS, a pojavljivanje na prvom Afterlife izdanju bio je još jedan važan trenutak. Ti trenuci bili su naš proboj i doveli su do zgusnutog rasporeda nastupa koji su oblikovali naš put kao umjetnika.
Dobar dio tvoje karijere bio je u dugogodišnjoj suradnji s Obscure Shapeom. Dijelili ste DJ pult, producirali glazbu, organizirali događaje i vodili etiketu. Što te to partnerstvo naučilo i kako te pripremilo za solo karijeru i vođenje vlastitih platformi?
Rad u duetu toliko godina naučio me puno o suradnji, strpljenju i pronalaženju zajedničkog jezika kao umjetnika. Vođenje From Another Mind i bezbrojni back-to-back setovi dali su mi neprocjenjivo iskustvo u izgradnji vizije, stvaranju zajednice i čitanju energije na plesnom podiju. Te godine oblikovale su moj način razmišljanja i dale mi samopouzdanje za solo projekte, gdje sam sve što sam naučio mogao primijeniti na svoj način kroz platforme poput Mutual Rytm.
Tvoj zvuk se razvio od ranih dana From Another Mind do onoga što danas čujemo s Mutual Rytm. Kako bi opisao to putovanje kroz zvuk i koji su elementi ostali konstantni u tvojoj glazbi?
Mislim da je prirodno da se umjetnik, i etiketa, razvijaju i istražuju nove teritorije. I From Another Mind i Mutual Rytm oduvijek su oblikovani mojom kolekcijom ploča, uglavnom glazbom od sredine/kraja 90-ih do ranih 2000-ih, koja odražava trake koje su me najviše pogađale.
U danima From Another Mind fokusirali smo se na big-room, melodične trake, kao i one koje su kao himne. S vremenom je moj zvuk postao sve više ogoljeniji, raw i driving. S Mutual Rytm želim stvarati glazbu koja funkcionira kao DJ alat, ali i dalje nosi dubinu, emociju i karakter.
Ono što se nije promijenilo je emocionalna intenzivnost, pažnja na detalje i pripovijedanje – bilo da se radi o jednoj traci ili čitavom setu. Ti elementi povezuju moju glazbu od tada do danas i ostaju temelj svega što objavljujem ili puštam.
Kada si u studiju, što ti obično potakne kreativnost? Kreneš li od ritma, melodije, atmosfere? Kako te ideje prevodiš u zvuk po kojem te poznajemo?
Za mene kreativnost dolazi iz onoga što osjećam u tom trenutku. Može biti oblikovana iskustvima s turneja, radom s drugim umjetnicima na etiketi ili onime što se događa u mom privatnom životu. Ne slijedim strogi koncept. Puštam da me glazba vodi. Ponekad sve krene od ritma, ponekad od melodije ili određene atmosfere, i onda pratim taj trag, nadograđujući ono što mi zvuči ispravno. Sve je u hvatanju vibea i prevođenju tih osjećaja u glazbu.
Pokrenuo si Mutal Rytm 2022. godine. Tri godine kasnije, kako gledaš na njegov rast i ulogu koju ima u današnjoj techno sceni?
Kada se osvrnem na razdoblje od osnutka Mutual Rytm, osjećam ponos i zahvalnost na onome što smo izgradili u kratkom vremenu. Od samog početka etiketa je bila više od samog izdavanja glazbe. To je prostor gdje se umjetnici mogu u potpunosti izraziti, gdje se svakom izdanju posvećuje pažnja, i gdje mogu podržati nadolazeće talente dok istražujem nove ideje. U protekle tri godine surađivao sam s nevjerojatnim umjetnicima različitih generacija, izdavao glazbu koja duboko rezonira i povezao se sa zajednicom koja dijeli moju strast prema technu. Neka izdanja su upravo ona vrsta glazbe za koju se nadam da može inspirirati druge producente, što čini rast etikete i činjenicu da dopire i do DJ-eva i do slušatelja još posebnijim. I doista imam osjećaj da smo tek na početku.
Jedna od vrijednosti na kojima inzistiraš s Mutual Rytm je autentičnost ispred trendova. Kako održavaš tu filozofiju u industriji koja se često vodi hypeom? Koje kvalitete tražiš kod umjetnika koje potpisuješ za etiketu?
Autentičnost je oduvijek bila srž Mutual Rytm. Ne pratim trendove niti hype. Oni dolaze i prolaze. Najvažnija je sama glazba i osjećaji koje donosi. Kada biram izdanje, nikad ne razmišljam o potencijalnoj prodaji ili uspjehu. Zajedno s umjetnikom fokusiram se na trake koje pričaju najsnažniju priču. To je ono što daje izdanju dubinu i smisao. Kada potpisujem umjetnike, tražim jasan osjećaj identiteta, prepoznatljiv zvuk i sposobnost stvaranja traka s dubinom i svrhom. Privlače me producenti koji su predani svom radu, imaju nešto osobno za reći i otvoreni su za suradnju i daljnji razvoj svojih ideja. Za mene se radi o izgradnji dugoročnih odnosa i podršci umjetnicima u svakoj fazi njihovog puta, a ne o lovu na kratkoročni uspjeh.
Etiketa ima vrlo prepoznatljiv vizualni identitet s upečatljivim artworkom i dizajnom. Koliko je vizualni aspekt važan u prenošenju etosa Mutual Rytm?
Vizualna strana Mutual Rytm jednako je važna kao i glazba. Nije riječ samo o omotima ploča, nego o stvaranju snažnog, prepoznatljivog identiteta u svemu što radimo: od plakata i vizuala za događaje do mercha. Imati prepoznatljiv dizajnerski jezik pomaže u izgradnji prepoznatljivosti i daje etiketi jasan glas, bez obzira na format. Istodobno, artwork svakog izdanja ima posebnu ulogu: daje glazbi vlastiti identitet i pomaže prenijeti karakter i raspoloženje traka. Nije stvar samo u estetici. Riječ je o odražavanju priče i emocija iza glazbe te stvaranju snažnije veze između umjetnika, izdanja i publike. Za mene vizuali trebaju utjeloviti iste vrijednosti kao i glazba: bezvremenski, jedinstveni i rađeni s pažnjom. Glazba i dizajn idu ruku pod ruku i zajedno stvaraju cjelovito iskustvo s kojim se ljudi mogu povezati i koje mogu pamtiti.
Slovenska publika je otvorenog uma, strastvena i ima pravo poštovanje prema korijenima techna i “old school” zvuku.
Nastupao si u Sloveniji već nekoliko puta, a ovog tjedna će biti četvrti put da nastupaš kod HardBeats ekipe. Kako ti je nastupati u Sloveniji, kakva je publika i atmosfera?
Nastupati u Sloveniji uvijek je posebno, a još više s HardBeatsom i Domenom. On je jedan od najljubaznijih i najpredanijih ljudi koje sam upoznao u ovoj industriji, i suradnja s njim svaki put čini iskustvo nezaboravnim. Slovenska publika je otvorenog uma, strastvena i ima pravo poštovanje prema korijenima techna i “old school” zvuku. To znanje i energija vide se na plesnom podiju, čineći svaki set jedinstvenim i inspirativnim. Za mene to nije samo puštanje glazbe, nego dijeljenje trenutka s ljudima koji se s njom istinski povezuju i zato se uvijek veselim povratku.
Hardbeats se etablirao kao jedan od vodećih techno i hard techno brendova u regiji. Kako ti je biti ponovno dio lineupa i što publika može očekivati od tvog seta ovaj put?
Jako sam sretan što sam ponovno dio HardBeats festivala. Razvio se u jedan od vodećih techno evenata u regiji i uvijek je posebno iskustvo tamo nastupati. Publika svaki nastup čini nevjerojatno zabavnom jer se njihova energija i strast doista ističu.
Od mog seta ovaj put ljudi mogu očekivati putovanje koje spaja bezvremenske klasike, neobjavljene dragulje i neke nove osobne favorite. Volim pustiti da me trenutak vodi i slijediti energiju u prostoru, tako da je uvijek riječ o stvaranju prave poveznice s plesnim podijem.
SHDW se ovog petka vraća u Ljubljanu kako bi zasvirao na rođendanskom izdanju HardBeats festivala. Njemački teškaš nastupiti će na Cvetličarna Stageu powered by Techsturbation Records uz Future.666, Horacija Cruza, Regala i Tinexa u b2b izdanju s Brtinzzom. U isto vrijeme Media Center Main Stage će ugostiti 999999999, BSLS, Ceru Khin, Gumju, Klofama i Vendexa.
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.