Skip to main content

Kakve veze ima Mamić s glazbom?

U ovoj kolumni dotaknuo bih se vrlo česte dvojbe oko toga što je glazbena industrija, odnosno njenih podgrana poput izdavaštva, nakladništva, umnožavanja itd.

Zašto krenuti od Mamića i aktivnosti Dinama te ih staviti u ovaj kontekst? Glavni razlog je u tome što Mamić i Dinamo najviše novaca zarađuju od prodaje igrača nastalih u Dinamovoj nogometnoj školi, a ne od prodaje ulaznica na utakmicama Dinama. Ako tu paralelu povučemo u svijet glazbe, znači li to da bi izdavačke kuće koje se bave prodajom CD-a trebale investirati u glazbene škole? Teško je iz ove dosta uske i ograničene perspektive dati odgovor, ali slobodan sam ju proširiti, kao neku vrstu mentalne vježbe.

vinyl

Npr. Nina Badrić je započela s pjevanjem u zboru Zvjezdice. E sada tko plaća aktivnosti tog zbora? Plaćaju ga porezni obveznici. A tko zarađuje? Croatia Records konkretno u ovom primjeru koja je privatna tvrtka. S obzirom na recesiju kao konstantni trend u zadnjih par godina, budgeti za kulturu i umjetnost se vrlo bitno skraćuju, što ostavlja institucije poput zbora Zvjezdice bez prihoda, a bez prihoda nema ni rezultata, odnosno kvalitetnih pjevačica. Stoga je u današnjem poslovnom svijetu sve prisutniji pojam društvena odgovornost, te analize koje sagledavaju koliko je neka tvrtka društveno odgovorna i koji su njeni poslovni rezultati, traži se koleracija te dvije stvari. Uspješnije tvrtke su društveno odgovornije. (više o ovoj tematici možete pronaći na https://www.dop.hr/ ). Istovremeno svjesni smo da tvrtke koje se bave prodajom i umnožavanjem doživljavaju sve veći pad prodaje i nalaze se u recesiji.

Znači do sada smo definirali dva trenda, jedan je smanjene priljeva javnog novca u umjetnost i kulturu, te smanjenje prihoda kompanija koje se bave umnožavanjem glazbe i prodaje. Kada se ova dva trenda zbroje, imamo situaciju koja nas tjera da razmišljamo “out of the box”, odnosno da pokušamo tražiti rješenja izvan klasičnih obrazaca poslovanja. Jer održivost poslovanja u ovim uvjetima je upitna.



Da se vratimo na pitanje s početka – što je onda glazbena industrija? Glasno razmišljajući možemo li nešto nazvati matematičkom industrijom? Ili filozofskom industrijom? Može li se glazba uopće stavljati u okvire industrije? Ili treba sagledavati glazbu kao nešto što je iznad industrija, iznad nečega što je materijalno?

Ima li itko pravo spominjati da je umnožavanje CDa kod kuće loše za glazbenu industriju? (sigurno je loše za one koji prodaju iste te umnožene CDe, ali je isto tako i diskutabilno da je to loše za samog autora glazbe, jer će tako doći do više slušatelja). Zašto nitko od onih koji imaju moć da ih se glasno čuje ne kaže da su zvučnici loše kvalitete loši za glazbenu industriju? Zašto nitko od njih ne kaže da su plaće glazbenim pedagozima male? Zašto nitko ne kaže da je neimanje arhive svih hrvatskih objavljenih pjesama na web stranicama HRT-a loše za glazbenu industriju? Zašto nitko ne prozove gradonačelnika Virovitice na primjer zato što tamo nema dovoljno “practice room-ova” za vježbanje bandova? Zašto nitko ne prozove graditelje sportskih dvorana u kojima se i održavaju glazbeni koncerti da je akustika loša?

cd izdanje

Iz gore navedenih pitanja vidimo da je samo jedan dio takozvane glazbene industrije pokriven javnom diskusijom, odnosno onime što možemo vidjeti u medijima svakodnevno, a razlog tome vidimo u tome jer oni koji imaju moć da ih se čuje, bave se samo problemima jednog djela industrije, odnosno industrije distribucije plastičnih kutija, a ne stvarnim interesima glazbe u cijelom.

E sada kakve onda veze ima Mamić s glazbom? Pa u tome da on umjesto da se žali na to da prodaje malo karata na utakmicama i pokušava sudski zabraniti tehnologije koje omogućavaju praćenje nogometa iz udobnosti svog doma, traži druge načine ostvarenja prihoda, te tako osigurava sredstva da se nogomet i dalje igra. Moralnost i etika njegovih postupaka, te takozvani leadership style nisu predmet ove diskusije, stoga se od toga ograđujem.

{youtube}9CHa5oUYebU{/youtube}

U percepciji glazbe siguran sam da nije poželjno ju definirati kao glazbena industrija, nego kako kaže i Wikipedija “Glazba je umjetnost tona koja oplemenjuje ćud čovjeka, budi osjećaj za red i ljepotu, te time idealizira i karakterizira različite narode” koju prate i potpomažu određene aktivnosti ljudi organizirane u pravne subjekte, čineći tako više industrija, odnosno skupova aktivnosti koji će krajnjem korisniku omogućiti oplemenjivanje ćudi glazbom. To može biti proizvodnja dobrog zvučnika, to može biti škola za glazbenike, to može biti internet servis za stream glazbe, to mogu biti web servisi za prodaju karata na koncerte, to može biti izgradnja practice room-ova ili studija, to može biti dvorana za koncerte. Iskreno mislim da je više za glazbu napravio Youtube i Soundcloud, nego svi oni koji u svojim javnim nastupima spominju interese glazbene industrije.

soundcloud

 

Chew The Fat! Croatia osvaja Zagreb

Kada to sve stavite na hrpu čini se da se radi o grupi neuništivih gadova koji su sklopili ugovor s vragom ili su sam vrag. Ako se taj vrag zove prljava bass mjuza onda i niste daleko od istine. Oni su vaši mjesečni domaćini Chew The Fat!-a, ovoga puta u domaćoj "resident" postavi – Yesh, DMT, MC Tone Tuoro i VJ-polygon – koju su od milja nazvali "Resident Evil". Oni su najbolji u tome da su zločesti, a ipak nisu nimalo zli. To će vam dokazati ove subote, 12.1., u malom pogonu Tvornice kulture.

YESH (CTF! Cro / JabbaTon / Radio808, ZG)

Osnivač poznatog zagrebačkog kolektiva Jabba Crew te već devetu godinu organizator i rezident DJ klupske večeri JabbaTon u sklopu programa KSET-a. Od listopada 2009. započinje i novu klupsku večer, serijal hrvatskog izdanja prestižne londonske klupske večeri Chew the Fat!, a u listopadu 2011. pod svojim aliasom RRRamon! uz kolegu DMT-a pokreće i treću večer imena Black Light posvećenu malo drugačijim glazbenim stilovima. Vodi radijsku emisiju "Night Drive" na RadiJu 808, a od nedavno je i vlasnik etikete JabbaTon Records posvećene izdanjima bass glazbe.

Nastupao je na najvećim festivalima u regiji kao što su EXIT, Springfestival Graz, Outlook, Terraneo, Hideout ili Seasplash. Dijelio je pozornicu s imenima kao što su: Lee "Scratch" Perry, Erol Alkan, Jon More (Coldcut), DJ Craze, Krafty Kuts, Marky, Noisia, Mo’ Horizons, Plastician, SP:MC, Toddla T, JME & Skepta (Boy Better Know), Girl Unit, Bok Bok, The Nextmen, MRK1, Beni G (Jack Beats), Deekline, Ed Solo, Durrty Goodz, Ghetts, Killa P, No Lay, JFB, Last Japan, Total Science…

Glazbeno je raznolik te se žanrovski ne ograničava iako se u zadnje vrijeme najviše koncentrirao na drum'n'bass, trap, dubstep i grime.

DMT (CTF! Cro / Black Light, ZG)

DMT (David Tešić) je aktivno uključen u glazbenu scenu od 1999. godine kada u suradnji sa članovima hip-hop grupe Connect pokreće radijsku emisiju Ruff Beats Rap Show na Radio Zaprešiću. Ubrzo nakon toga počinje puštati po noćnim klubovima i festivalima diljem Hrvatske (Tvornica, Boogaloo, KvArt/Stara Klaonica, Lemon, Sirup, Gjuro II, KSET, Masters, Industrija Petreković, Pogon Jedinstvo, AKC Medika, ROJC, K Topu, Seasplash Summer Club, Outlook Festival, Hideout Festival, Terraneo, Seasplash Festival, Sirup Nation Festival, IDEŠ? Fest…), Slovenije (Gala Hala, Štuk), BiH (Kriterion) i Austrije (EKH). Sredinom 2004. godine odlazi u Los Angeles gdje je studirao televizijsku produkciju. Za vrijeme studija puštao je po mnogim noćnim klubovima i privatnim zabavama u Los Angelesu i Las Vegasu. Krajem 2009. se vraća u rodni Zagreb i počinje sudjelovati u organizaciji brojnih klubskih programa (Electric Avenue, Chew the Fat! Croatia, Black Light…). U srpnju 2010. godine sa Arianom Vuicom osniva electro-dubstep duet InUrFace, te godinu dana poslije izdaju svoj prvi EP "Conquer Me" za kanadskog izdavača Capital Boom Records. Iako u posljednje vrijeme preferira glazbene žanrove kao što su trap, dubstep, electro, bassline i breakbeat, povremeno ga nostalgija ponese pa zavrti koju hip-hop stvar u svojem setu.

Ulaznica je 20kn prije ponoći, 30 nakon, djelimo 2×2 upada ukoliko u komentaru na članak napišete naziv prethodnog Chew The Fat partija?Dobitnike objavljujemo u subotu.

Noviteti iz TramRide emisije #99


Emisija je snimljena u ponedjeljak a donosi novitete sa elektronske scene. Jubilarno 100. izdanje emitirat će se ovog petka 11. siječnja po uzoru na svjetske trendove. Prijenos emisije počinje u posljepodnevnim satima, direktno iz sarajevskog Kriteriona, sa laganom opuštajućom glazbom i spontanim okupljanjem sudionika sarajevske i bh. scene, koja će kulminirati glavnim dijelom događaja – party u sali kina Kriterion.

Na partyu sviraju, urednik i osnivač emisije Ajnspric, a za pultom će mu se pridružiti sarajevske snage Wedran i Focho, Detaljnije o tome tko će biti gost u studiju pišemo uskoro.
{youtube}edzi-Mbf0BA{/youtube}

1. Store N Forward – Roses (Original Mix) [Afterglow]
2. David Forbes – Engage (Original Mix) [Aria]
3. John O' Callaghan – Raw Deal (Tom Colontonio Remix) [Armada]
4. Rave Channel – Te Quiero (Original Mix) [Armada]
5. Falomir & Eres – Let The Music (Audio Junkies Remix) [Formula Recs]
6. Bart Skills – Hold Your Horses (Wehbba Remix) [Bootleg Social]

TRAMRIDE PREPORUKA u suradnji sa Klubskascena.hr

7. Way Out West – Spaceman (Robert Babicz Mix) [Hope]
8. Interstate – I Found You (Original Mix) [Armada]
9. Young Parisians – Jump The Next Train (Kyau & Albert Remix) [Water Music]

Download!

Zatvara se legendarna prodavaonica ploča!

Tako su se na meti Dope Jamsa našli izvođači poput Carla Craiga, i njegov prošlogodišnji remiks za Recloose i stvar 'Magic', s kojim su ga popljuvali da je pao na niske grane, koji radi lijene trake za bogate klince s Ibize, te da bi takva muzika najbolje pasala u prodavaonice H&M-a, ili neke druge 'shitty' prodavaonice sličnog tipa.
{youtube}wcIZTgW-gGU{/youtube}

Na istoj listi 'najboljih i najgorih 2012.', našao se i poznati, ali opet underground DJ i producent Jus Ed, za kojeg kažu da uvijek radi jedno te istu muziku, bez obzira što se događa uokolo njega, i da im se od nekih njegovih stvari jednostavno povraća. No, on im je uzvratio istom mjerom, rekavši da su se namjerili na krivog čovjeka, te planira izdati singl 'Dum Jams', kao odgovor.



Kako se čini, mnogima se ispunila želja, i Dope Jams su najavili zatvaranje, ali kako kažu, zbog prevelike cijene najma prostora, a ne nekih drugih razloga. Otvoreni su od 2006. godine sa željom da svijetu donesu dobru muziku, a sada zatvaraju svoja vrata krajem siječnja, no najprije će održati još jedan tulum zatvaranja par dana prije.

Kako je sve počelo i zašto su se odlučili na ovakav potez pročitajte u kompletnoj IZJAVI osnivača.

Dope Jams

Album baziran na Tolstoju!

Hartman je tražio Apparata, pravim imenom Sascha Ring, da pridonese projektu u organizaciji njemačkog festivala umjetnosti Ruhrfestspiele u Recklinghausenu. On je to naravno prihvatio, a potom je proveo mjesec dana u napuštenoj zgradi tvornice, vježbajući s trideseteročlanim ansamblom.
{youtube}fJn9xZE-YRE{/youtube}

Apparatovi stalni suradnici njegovog live banda, Philipp Timm i Christoph Hartmann, također sudjeluju u produkciji. Iako nije imao namjenu da tu muziku pretoči i u pravo izdanje, trojac je sjeo u studio i prilagodio ga ka pravom albumu.

Krieg und Frieden

Apparatovo posljednje LP izdanje bilo je The Devil's Walk iz 2011. godine, koje je izašlo za Mute, etiketu Daniela Millera za koju će izaći i Krieg und Frieden, a za kojeg je Apparat napisao kako je prvo izdanje koje ni u kojem trenutku nije zaboljelo, te da je puno imperfekcija jer ga je napravio čovjek. Dodaje kako je ploča čudna, bez puno beatova i s puno dronova.

Album će izaći 15. veljače, a stvar A Violent Sky s albuma možete i besplatno skinuti niže.

Najpoželjniji dnevni poslovi DJ-a

Većina domaćih DJ-a iz navedenih razloga ima i onaj dnevni posao, pojedini su imali sreće da je i dnevni posao onaj koji vole raditi, dok drugi odrađuju taj dnevni posao koji im omogućuje da žive, dok čekaju gaže za koje zapravo žive.

Pa kad je već tako potrebno je izbalansirati vrijeme i uskladiti obveze te odabrati posao koji će DJ-u ostaviti dovoljno energije da se stigne aktivno baviti glazbom. Neki od najčešćih poslova kojima se DJi u svijetu bave su: konobarenje, promocija, grafički dizajn, maloprodaja, poslovi na kojima su potrebni inžinjeri zvuka ( u studiju, klubu…), rad na radiopostajama, prodavači glazbene opreme i sl.

radio

Neki DJ-i tijekom ljetnih rezidentura skupe dovoljno novca da ih održi tu i tamo koja svirka vikendom tijekom zime.

Ipak najpoželjniji dnevi poslovi za DJ-e u idealnom svijetu gdje bi taj posao nadograđivao DJ karijeru bili bi:
– Menadžer glazbene etikete
– Novinar za medij koji se bavi tehnologijom ili DJ tehnologijom i opremom ili glazbom
– Zaposlenik ili prodavač u tvrtki koja proizvodi i prodaje glazbenu opremu
– Voditelj noćnog kluba
– Voditelj glazbenog programa u klubu
– Osoba zadužena za sound system u nekom klubu
– Osoba zadužena za rasvjetu, efekte i video projekcije u klubu
– promotor partija i festivala
Audio inženjer
– grafički dizajner
– PR industrija
– rad na radio postajama
– profesor glazbenog u školi

Naravno ima još poželjnih zanimanja, no najvažnije je shvatiti da ponekad trebate pristajati na kompromise i morate znati iskoristiti znanje i na drugim područijima kako bi ispunili svoje strasti.  Upornost i kvaliteta na kraju uvijek nađu svoj put.

dj mixa