Evolucija rave estetike: od undergrounda do digitalnog svijeta
Novo desetljeće donosi oživljavanje rave estetike kroz visoku modu i digitalne zajednice
Na hrvatskoj i regionalnoj sceni posljednjih je godina sve izraženija povezanost između elektroničke glazbe, mode i vizualne kulture. Događaji poput Mo:Dema, Sonusa, Dimensionsa, Outlooka, Seasplash Festivala i Exita postali su mnogo više od glazbenih susreta – pretvorili su se u kulturne platforme gdje se oblikuju novi estetski i identitetski jezici. U njihovim outfitima, scenografijama i digitalnim narativima vidi se snažan utjecaj globalne rave evolucije, ali i autentičan regionalni potpis koji spaja underground energiju, lokalnu improvizaciju i globalne modne impulse.
Rave kao vizualni pokret: kada moda progovori basom (prvi dio)
Taj spoj stvarnosti i virtualnog, ritma i stila, sve više utječe i na način na koji se mladi u Hrvatskoj i regiji izražavaju – kroz modu, performans i digitalne medije. Upravo tu počinje priča o evoluciji rave estetike koja je iz podzemnih skladišta stigla na modne piste i u društvene mreže. Od svjetlećih štapića koji su osvjetljavali podzemna skladišta do cvjetnih kruna koje dominiraju Instagram feedovima, rave moda se razvila u globalni stilski fenomen. Ipak, srž rave estetike ostala je nepromijenjena: kreativnost, povezanost i sloboda izražavanja.
Od underground klubova do digitalnih avatara
U posljednjih nekoliko godina, nakon pandemijske tišine, svjedočimo novom valu povratka rave kulture i njezinog utjecaja na modu. Rave stil ponovno zauzima svoje mjesto u visokoj modi i streetwearu, a digitalni prostor i društvene mreže odigrali su ključnu ulogu u toj transformaciji.
Nakon 2010-ih, modni trendovi ponovno su se okrenuli prema estetici ranih 2000-ih — razdoblju poznatom po eksperimentiranju s digitalnim motivima, umjetnim tkaninama i izraženom individualnošću. Pandemija je usporila ritam festivala na otvorenom, ali je zato potaknula procvat underground scene u urbanim sredinama. Gradovi poput Los Angelesa i Berlina ponovno su postali središta spontanih, alternativnih okupljanja. Oživjela je kultura skladišnih i lot-raveova, koja podsjeća na originalne korijene pokreta — slobodu, zajedništvo i otpor komercijalizaciji.
Ovaj novi val ne može se razumjeti bez interneta. Dok su ranih 2000-ih mnogi tek otkrivali digitalni svijet, današnja generacija odrasla je s njim. Internet je postao i prostor izražavanja i poligon za identitet, što se direktno odražava u modi. Rave odjeća tako više nije samo outfit za noćni izlazak — ona je digitalna persona, vizualni avatar kroz koji pojedinac komunicira s globalnom zajednicom.
Glazba je također imala ključnu ulogu u ovom revivalu. Nakon ere EDM-a i komercijalnog housea, nove generacije okreću se žanrovima poput hardstylea, breakcorea, drum ‘n ‘bassa i hardcorea. Ovi pravci, nekada marginalni, sada ponovno oblikuju klupsku scenu i vraćaju fokus na energiju, ritam i ekstazu pokreta. Takva glazba utjecala je i na vizualni identitet scene: odjeća postaje slojevita, teksturalna, naglašeno DIY pristupa, s elementima cyber gotha, nu-metala i emo estetike.
Raveri nove generacije kombiniraju mašne, čipku, tamnije tonove i krznene čizme s elementima nostalgije ranih 2000-ih — poput privjesaka iz videoigara, anime motiva ili blještavih dodataka. Riječ je o svojevrsnoj digitalnoj evoluciji — spajanju prošlosti i budućnosti u jedan hibridni identitet koji ne poznaje granice između stvarnog i virtualnog.
Jedan od upečatljivih simbola ovog trenda jest povratak krzna — ne nužno pravog, već onog simboličnog i teksturalnog. Na underground raveovima širom svijeta mogu se vidjeti siluete s krznenim čizmama, rukavicama i kapuljačama, često izrađenima od umjetnih materijala u neonskim bojama. Taj vizualni jezik ima i svoje internetske korijene: fandomovi, cosplay zajednice i viralni TikTok trendovi doprinijeli su normalizaciji i reinterpretaciji “krznene” estetike.
Zanimljivo je kako su i muški influenceri i kreatori sadržaja, često kroz ironiju i parodiju, pridonijeli širenju tih motiva u mainstreamu. Estetika koja je nekad bila marginalizirana ili ismijavana, danas se pojavljuje u modnim kampanjama i visokoj modi, s naglaskom na zabavu, identitet i otpor normama. Popularna kultura, videoigre i animirani svjetovi odigrali su ulogu u ovoj transformaciji, čineći granicu između subkulture i pop-kulture sve tanjom.
Modna industrija odavno crpi inspiraciju iz noćnog života. Povijest mode pokazuje da trendovi često kreću iz podzemlja — od punk pokreta do techno minimalizma — a zatim pronalaze put do piste. Isto se sada događa s rave estetom. Krzno, neonske boje, svjetlucavi materijali i pretjerane siluete postali su ponovno poželjni simboli slobode, hedonizma i buntovništva.
U kolekcijama jesen/zima 2022. pojavili su se brojni detalji koji su podsjećali na raver outfite: krzneni rubovi, voluminozne čizme, sjajne teksture i kontrasti boja. Iako su ovi elementi prirodni za hladne sezone, njihova simbolika bila je očita — povratak subkulturne energije na pistu. U kolekcijama proljeće/ljeto 2023. taj se moment dodatno pojačao: sve je više dizajnera eksperimentiralo s prozirnim tkaninama, izrezima i pahuljastim detaljima koji podsjećaju na estetski kod rave scene.
Posebno su zanimljive kolekcije koje kombiniraju streetwear i couture – spoj majica s kapuljačom, bodija i visokih čizama s krznenim detaljima stvorio je novu vrstu siluete. Takvi spojevi govore o dubljem kulturnom pomaku: modna industrija više ne gleda na rave kao na “alternativu”, već kao na izvor autentičnosti i inovacije.
Estetika krzna i teksturalnih materijala pritom se transformirala iz doslovne u apstraktnu. Mnogi dizajneri danas koriste reciklirane ili umjetne materijale koji vizualno oponašaju krzno, ali nose i snažnu ekološku poruku. To je ujedno i simbol šireg pomaka — prema održivosti, ali i prema reinterpretaciji tradicije. Rave je oduvijek bio eksperiment, prostor slobode i pomicanja granica, pa se taj duh nastavlja i u suvremenoj modi.
Burning Man i nova festival estetika
U tom kontekstu, festivali poput Burning Mana, Sonusa, Fusiona ili Dekmantela postali su laboratoriji suvremenog izražavanja. Burning Man, posebno, izrastao je u globalni fenomen na raskrižju umjetnosti, tehnologije i mode. Njegova Black Rock pustinja pretvara se svake godine u živi grad estetike — spoj postapokaliptičnog futurizma, DIY pristupa i spiritualnog eskapizma.
Rave utjecaji na tim događajima vidljivi su kroz kostime, performanse i interaktivne instalacije. Od metalik bodija i cyber pletenica do svjetlećih struktura i skulptura — sve odiše idejom transformacije. Burning Man stil postao je svojevrsni globalni “dress code” za digitalno doba, spoj rave korijena i virtualne estetike Instagrama i TikToka.
Istodobno, brojni brendovi i dizajneri počeli su eksperimentirati s “festival fashion” linijama inspiriranima upravo tim događajima. Outfit koji je nekad bio rezerviran za pustinju Nevade sada se pojavljuje na ulicama Berlina, Barcelone i Zagreba. Taj prijelaz od kratkotrajnog performansa do svakodnevne mode pokazuje koliko je rave kultura danas duboko integrirana u globalni vizualni identitet.
Kultura festivala više nije samo bijeg – ona je postala platforma za samoreprezentaciju i globalni dijalog između tehnologije, ekologije i estetike. Upravo se tu vidi duh nove rave evolucije: sloboda izražavanja više nije ograničena prostorom kluba, već se proteže kroz digitalne i fizičke sfere istovremeno.
Krzno je tako postalo metafora: slojevitost, toplina, tekstura i doživljaj zajedništva. U modnim kolekcijama ono se više ne pojavljuje kao statusni simbol, već kao vizualni znak pripadnosti zajednici koja diše kroz ritam, svjetlo i pokret.
Kako se rave kultura i moda nastavljaju razvijati, sve više prostora dobiva digitalna kreativnost. AI generirani dizajn, virtualni modni predmeti i NFT kolekcije omogućuju umjetnicima i dizajnerima da eksperimentiraju s materijalima, siluetama i bojama na način koji u fizičkom svijetu često ne bi bio moguć. Jedan od poznatih primjera je Dolce & Gabbana NFT Collezione Genesi (2021.), gdje luksuzni brend kombinira fizičke i digitalne predmete, stvarajući novu dimenziju modnog iskustva. Festival i klub više nisu jedina scena – digitalni svjetovi, metaverzum i društvene mreže postali su nova polja izražavanja, gdje granice između stvarnog i virtualnog postaju fluidne, a zajednice se šire globalno. Rave odjeća tako prelazi funkcionalnost i postaje sredstvo identiteta i komunikacije, osobno i kolektivno iskustvo u isto vrijeme.
Ova rave evolucija pokazuje da se moda i glazba neprestano isprepliću, obnavljaju i vraćaju svojim korijenima. Kao i prije trideset godina, rave ostaje prostor slobode — ali sada u novoj dimenziji, između kluba i ekrana. I zato danas, više nego ikad, vrijedi reći: “tvoja rave odjeća nije samo ono što nosiš – to je ono što jesi.“
Neke od najvažnijih kolaboracija
PRADA FEAT. PLASTIKMAN (AKA RICHIE HAWTIN) (2021.)
U 2021. godini, modni svijet svjedočio je izvanrednoj suradnji između Prade i Richieja Hawtina pod njegovim pseudonimom Plastikman. Avangardni pristup Miuccie Prade i Rafa Simonsa susreo se s Hawtinovim minimalističkim techno zvučnim pejzažima ispunjenim dronovima i eteričnim atmosferama u futurističkom partnerstvu. Plastikman je stvorio dva soundtracka po mjeri, jedan za žensku kolekciju proljeće/ljeto 2021. i drugi za mušku kolekciju jesen/zima 2021., stvarajući impresivnu fuziju mode i glazbe koja pomiče kreativne granice.
LOUIS VUITTON FEAT. DAFT PUNK (2008.),
Godine 2008., Louis Vuitton je napravio smjelu izjavu kojom je inovativno spojio modu i elektroničku glazbu. Bivši kreativni direktor kuće, Marc Jacobs, imao je čast surađivati s legendarnim francuskim duom Daft Punk, koji je stvorio ekskluzivni miks od devet pjesama za predstavljanje kolekcije proljeće/ljeto 2008. Homem-Christo i Bangalter su kreirali kompilaciju koja je istaknula klasični zvuk Daft Punka, uključujući njihovu suradnju s Kanyeom Westom, ‘Stronger’, s namjerno grubljim rubom nego inače kako bi se poboljšala izvedba modela na pisti.
LOUIS VUITTON FEAT. HONEY DIJON (2018.)
Deset godina kasnije, s Kim Jonesom na čelu LV-a, njegovoj staroj prijateljici Honey Dijon povjereno je stvaranje glazbene podloge za kolekciju jesen/zima 2018. Kako bi to postigla, Dijon je stvorila posebnu adaptaciju čikaške house himne ‘Takin’ It Straight’ Cori Josias u suradnji koju je sama umjetnica opisala kao „priliku za dijeljenje underground himni i utjecajne glazbe s globalnom publikom“.
KENZO FEAT. JAMIE XX (2013.)
Pod vodstvom Humberta Leona i Carol Lim, Kenzo je prvi put predstavio svoju liniju jesen/zima 2013. s posebnim gostom za pultom. Jamie xx preuzeo je kontrolu nad zvučnicima tijekom revije, stvarajući 10-minutni miks koji je elemente jazza, groovea, tribala, soula i housea podigao na višu razinu. Bio je to spoj eksperimentalnih i ritmičkih zvukova kroz koji je član xx ostavio svoj trag u nasljeđu brenda.
SAINT LAURENT FEAT. SEBASTIAN (2023.)
Godine 2017., Saint Laurent je, pod kreativnim vodstvom Anthonyja Vaccarella, iznenadio modni svijet suradnjom s majstorom francuskog dodira, SebastiAn-om. Umjetnik Ed Bangera otkrio je u svom pohodu u svijet mode da su njegove godine elektro punka iza njega, riješivši se prekomjerne količine distorzija i naglih rezova po kojima je bio poznat u svakoj od svojih ranijih produkcija. Njegov novi aspekt uključuje duge orkestralne balade sa suptilnim progresivnim elektroničkim dodirima izrađenim posebno za svaku kolekciju, u suradnji koja se produžila tijekom godina i sada uključuje do 14 originalnih djela.
DIOR FEAT. JUSTICE (2009.)
Kris Van Assche, tadašnji umjetnički direktor Dior Hommea, naručio od Justicea da stvori četverodijelnu remasteriranu verziju njihove pjesme ‘Planisphere’ iz 2005. godine. Ova suradnja rezultirala je impresivnim spojem prirodnih elemenata i futurističkih okruženja koja su pratila modele na Dior Homme pisti u ritmu Gaspard Augéa i Xaviera de Rosnaya, koji su im pružili snažan, ali elegantan savoir-faire.
GIVENCHY FEAT. THE MARTINEZ BROTHERS (2015.)
Riccardo Tisci i The Martinez Brothers upoznali su se jedne noći na Ibizi, a ono što je moglo ostati kao jednostavno prijateljstvo, preraslo je u nezaboravnu suradnju. Givenchy je pozvao njujoršku braću da nadgledaju soundtrack za nekoliko kolekcija između 2014. i 2016., s originalnim produkcijama koje su oscilirale između eteričnog i ritmičkog, s naznakama loopiranih trap samplova.
GIVENCHY FEAT. DIXON (2016.)
Za mušku modnu kolekciju 2016./2017., DJ i producent Dixon bio je selektor večeri s miksom tri eksperimentalne pjesme. Mini-miks kojim dominiraju disonance i melodije sintisajzera evocirajući 1980-e, stvarajući kontinuiranu emocionalnu napetost tijekom cijelog putovanja. Njemački umjetnik uspio je pružiti jedinstvenu akustičnu atmosferu koja je savršeno nadopunila Givenchyjevu viziju, spajajući haute couture modu s elektroničkom glazbom na zadivljujući način.
BALMAIN FEAT. GESAFFELSTEIN (2019)
Gesaffelstein je svojim albumom ‘Hyperion’ (2019.) otkrio rođenje nove ere u svojoj misterioznoj priči. Za to je autor udružio snage s Balmainom kako bi ovjekovječio njegovu sliku ikoničnom odjevnom kombinacijom koja je odala počast njegovom nadimku “mračni princ techna”. Dok ga je Olivier Rousteign odjenuo od glave do pete – doslovno – Mike Lévy uzvratio je uslugu brendu ne samo uključivanjem u glazbenu liniju njihovog Balmain Festivala 2019., već i pozirajući u svom zapanjujućem bijelom odijelu, maski i crvenom ogrtaču na velikom finalu showa.
Umbro i MTV udružili su se na novoj liniji inspiriranoj rave kulturom 90-ih (2023.)
Sportski brend i institucija pop kulture surađivali su na jarkim i grafičkim dizajnima inspiriranim britanskim acid house i rave pokretima s kraja 80-ih i početka 90-ih. Nova kolekcija uključuje nogometne dresove s uzorkom šahovnice, vintage majice i majice s grafičkim logotipima MTV-a i Umbra, kape i kopačke s remenčićima, prsluke, trenirke i još mnogo toga. Siluete odjeće su bez spola i prevelike, povezujući se s “vrećastim” stilom klupske, poslovne i ulične odjeće koji je postao popularan u sjevernoj Engleskoj tijekom vrhunca ravea. Prošlog ljeta, Liverpool FC predstavio je svoj novi Nike gostujući dres inspiriran poviješću dance glazbe grada 90-ih.
Digitalni rave: moda u eri algoritma
U novom desetljeću, rave estetika prelazi iz fizičkog prostora u digitalni. Virtualne revije, AI-generirane kolekcije i AR filteri preuzimaju ulogu svjetlosnih efekata s dance floora. Dizajneri poput Marine Serre, Mowalola Ogunlesi i Balenciage redefiniraju pojam „klupskog outfita” — hibridirajući sportsku funkcionalnost s futurističkom melankolijom. Rave je postao globalna metafora za digitalnu povezanost i zajedničku euforiju, bez obzira plešemo li u klubu, studiju ili kroz ekran.
Zanimljivo je da je današnja rave odjeća i spoj prošlosti i odraz modnog svijeta izvan dance glazbe. Moglo bi se provući utabanim stazama velikog festivala i vidjeti posjetitelja zabave u fluorescentnoj mankini majici, drugog u Adidas Samba majicama i nogometnom dresu te skupinu pojedinaca odjevenih kao glumci Scooby-dooa. Temelj zajedništva u dance glazbi i dalje postoji, a svaki pojedinac dolazi kakav jest, tko god bio. Posljedično, današnja plesna scena ne vidi uniformu. Nema propisane odjeće. Samo jedan veliki zahtjev. Dođi. Pleši. Budi.
Subkultura kao trajna inspiracija
Ono što je nekoć bio bunt, danas je arhetip. Elektronička glazba i dalje oblikuje vizualni identitet generacija — od techno minimalizma i industrial noir estetike do camp-rave ironije TikToka. No iza trenda ostaje ista ideja: moda kao prostor slobode, gdje se tijelo može osloboditi, znoj može biti estetika, a svjetlo identitet.
Kako dublje zaranjamo u digitalni svijet, razvoj koji donosi s aspektima prošlih trendova oblikuje trenutne modne trendove i inspirira vlastite moderne apstrakcije. Krzno je tu da ostane za sada, ali kao i uvijek, trendovi dolaze i prolaze. Vrijeme ide dalje, a s njim i trenutni trendovi. Kamo će nas sljedeće odvesti? Nisam još siguran, ali rave će nam sigurno pokazati svjetlo.
Zaključak: rave kao trajni estetski kod
Rave kultura preživjela je sve – i moralne panike, i institucionalizaciju, i hiperprodukciju trendova. Danas, kad luksuzni brendovi kopiraju estetiku koju su nekoć ignorirali, jasno je da rave nije bio prolazna moda, već globalni dizajnerski jezik. Kao što DJ miksa stare trake s novima, tako i suvremeni dizajneri remiksiraju nasljeđe rejva u nove vizualne identitete. I dok god postoji potreba za zajedništvom i oslobađanjem kroz ritam – rave će imati svoj vizualni kod, na plesnom podiju ili modnoj pisti.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
