Skip to main content

Kako je disko kugla od božićne dekoracije postala simbol plesnog podija

Povijest svjetlucavog simbola koji je preživio trendove, žanrove i generacije

Piše: 

Naslovna foto

Još krajem 19. stoljeća, mnogo prije nego što je postala zaštitni znak plesnih podija i noćnih klubova, disko kugla bila je zamišljena kao božićna dekoracija. Prva zabilježena verzija onoga što danas poznajemo kao mirror ball korištena je 1897. godine na božićnoj zabavi sindikata električara u američkom Charlestownu, gdje je trebala stvoriti svjetlosni efekt vidljiv “kilometrima unaokolo”. Danas, više od stoljeća kasnije, disko kugla nezaobilazan je simbol klupske kulture i noćnog života diljem svijeta.

foto: Matthew LeJune on Unsplash

Disko kugla, poznata i kao mirror ball ili glitter ball, sferični je objekt prekriven sitnim zrcalima koji reflektiraju svjetlost u svim smjerovima. Najčešće je obješena iznad plesnog podija i spojena na motor koji joj omogućuje rotaciju, dok reflektori stvaraju prepoznatljiv, raspršeni svjetlosni efekt. Upravo taj efekt, koji prostor pretvara u pokretni mozaik svjetla, razlog je zašto je kugla postala jedan od najsnažnijih vizualnih simbola zabave i plesa.

Prvi dokumentirani projekt o disko kugli opisan je 1897. godine u sindikalnom biltenu Electrical Worker. Tadašnja “proto-disko kugla” bila je statična, okružena žaruljama u boji i jednim snažnim reflektorom, a služila je kao dekoracija za božićnu proslavu. Već tada prepoznat je njen potencijal stvaranja posebnog, gotovo čarobnog ugođaja. Dok je prvi službeni patent stigao 20 godina kasnije, točnije 1917. godine, kada je američki izumitelj Louis Bernard Woeste iz Kentuckyja prijavio tzv. “Myriad Reflector” – sferičnu instalaciju prekrivenu mozaikom zrcala, osmišljenu da plesne dvorane ispuni “plesnim krijesnicama tisuću boja”. Njegova tvrtka Stephens & Woeste početkom 1920-ih započela je komercijalnu proizvodnju zrcalnih kugli, koje su ubrzo postale standardni inventar jazz klubova, plesnih dvorana i klizališta diljem SAD-a.

foto: Greyson Joralemon on Unsplash

Tijekom 1920-ih disko kugla bila je simbol modernog, urbanog provoda, no s Velikom depresijom njezina popularnost opada. Proizvodnja gotovo zamire sve do 1940-ih, kada dizajn preuzima tvrtka Omega National Products iz Louisvillea. Zanimljivo, tijekom Drugog svjetskog rata većinu radne snage u tvornici činile su žene, koje su ručno proizvodile kugle različitih dimenzija od onih veličine božićnih ukrasa do višemetarskih instalacija za dvorane i zabavne parkove. Omega je s vremenom postala vodeći svjetski proizvođač, a procjenjuje se da je u zlatno doba diska proizvodila čak 90 posto svih disko kugli na svijetu. Njihov najpoznatiji model, rotirajuća kugla promjera 48 inča, prodavala se po cijeni od oko 4000 dolara što je bio iznos koji su klubovi rado plaćali jer je kugla jamčila vizualni identitet i atmosferu.

Pravi procvat disko kugla doživljava 1970-ih, paralelno s eksplozijom disco kulture. Postaje nezaobilazan element diskoteka, osobito u klubovima gdje je, poput njujorškog The Lofta ili The Galleryja, često bila jedini izvor svjetla iznad plesnog podija. U tom razdoblju kugla definitivno dobiva ime “disco ball” i ulazi u kolektivnu svijest kao simbol hedonizma, plesa i noćnog bijega od svakodnevice. Kraj disco ere početkom 1980-ih, obilježen i širim društvenim kontekstom poput AIDS krize, privremeno gura disko kuglu u drugi plan. No njezin nestanak bio je kratkotrajan. Već 1990-ih, s usponom elektroničke glazbe i raznim disco revivalima, kugla se vraća na plesne podije, ali ovaj put kao most između prošlosti i suvremene klupske kulture.

Danas, u vremenu stalnih trendovskih promjena, disko kugla ostaje gotovo netaknuta. Prisvojile su je različite scene, a možemo je naći i u raznim kontekstima od kubova i festivala do pop koncerata, kazališta i suvremenog dizajna interijera. Razlog njezine dugovječnosti leži upravo u jednostavnosti i emociji koju nosi jer u jednom pogledu prema stropu budi sjećanje na zajednički ples, slobodu i čistu radost glazbe.

Najveća disco kugla u Zagrebu nalazi se u Petom Kupeu – foto: Emil Varga
jovica 300x600
Kasnonoćna ITV emisija iz 1997. koja je dokumentirala techno, house i rave scenu u trenutku njezina uspona
bsh maceo 300x600
Kasnonoćna ITV emisija iz 1997. koja je dokumentirala techno, house i rave scenu u trenutku njezina uspona