Skip to main content

Izvještaj s Muse-X konferencije: Spoj glazbene industrije, umjetnosti i balkanske budućnosti

Na trgu ispred Nacionalnog stadiona u Tirani održano je prvo izdanje Muse-X expofesta, koji je kroz panele, glazbeni program i interdisciplinarne sadržaje okupio aktere regionalne i europske scene, a u programu su sudjelovali i predstavnici hrvatske elektroničke scene

Piše: 

Početkom travnja u Tirani je održano premijerno izdanje Muse-X expofesta, jedinstvene glazbene i umjetničke konferencije koja spaja festivalski duh s ozbiljnom profesionalnom platformom za glazbenu industriju.

Smješten ispred albanskog Nacionalnog stadiona, na Piazza Italia trgu, Muse-X je tijekom tri dana okupio brojne profesionalce iz svijeta glazbe, umjetnosti i kulture, uz raznolik festivalski program obilježen tematskim večerima po žanrovima, interaktivne sadržaje i interdisciplinarne izvedbe.

Hrvatsko sudjelovanje i nova glazbena povezanost

U sklopu programa, tim portala Klubske Scene aktivno je sudjelovao u dijelu panela i neformalnih razgovora sa sudionicima iz čitave regije, razmjenjujući iskustva i ideje s kolegama iz Albanije, Bugarske, Bosne i Hercegovine, Kosova, Srbije i drugih zemalja. Muse-X se pokazao kao plodno tlo za nova partnerstva, booking suradnje, promociju hrvatskih izvođača, ali i za širu regionalnu suradnju unutar elektroničke glazbe i srodne kulturne industrije.

Poseban fokus večeri posvećene elektroničkoj glazbi bio je na nastupu Petra Dundova, koji je svoj prepoznatljiv melodični techno zvuk donio pred publiku u samom centru Tirane. Njegov nastup bio je jedan od vrhunaca festivalskog dijela i snažan podsjetnik na utjecaj hrvatske elektroničke scene u regiji i šire.

Hrvatsku scenu na Muse-X-u predstavljao je i Amar Fočo, manager Noa Beach Cluba, koji je svoje znanje bogato znanje podijelio na panelu “Without Missing a Beat“.

Paneli koji otvaraju pitanja budućnosti scene

Konferencijski dio Muse-X-a okupio je stotine profesionalaca iz Albanije, Bugarske, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije, ostatka Europe i Velike Britanije – od promotora, organizatora festivala, managera i agenata, do umjetnika, novinara i kulturnih djelatnika. Tijekom tri dana raspravljalo se o ključnim izazovima i prilikama glazbene scene regije uz fokus na razvoj festivala, održivost kulturnih projekata, monetizaciju glazbe, kao i potrebu profesionalizacije managementa i međusektorske suradnje.

Jedan od najzanimljivijih panela bio je “Without Missing a Beat“, posvećen rastu broja festivala u regiji. Raspravljalo se o razlozima zbog kojih elektronička glazba dominira festivalskim programima, ulozi publike u širenju žanrova te o tome kako lokalne vlasti mogu dodatno poduprijeti ovu industriju. Posebno je bilo zanimljivo istaknuti kako se balkanski festivali sve više pozicioniraju i kao platforme za afirmaciju regionalnih izvođača, a ne samo kao destinacije za globalne headlinere.

S druge strane na panelu “Boutique Festivals: Intimacy, Artistry, and the New Underground” raspravljalo se o važnosti manjih, iskustveno orijentiranih festivala i njihovoj ulozi u izgradnji glazbene zajednice koji su temelji zdrave scene.

Na panelu “Syncing Sound and Strategy” postavljalo se pitanje može li Albanija, a time i šira regija, kroz glazbene događaje postati relevantna kulturna destinacija – ne samo za ljeto i party turizam, već i kao prostor za cjelogodišnji kulturni razvoj. Bilo je govora o potrebi koordinacije događanja na nacionalnoj razini kako bi se izbjegla preklapanja i maksimizirao učinak festivala na turizam, lokalnu ekonomiju i kulturnu percepciju regije.

Panel “What Happens After the Funding Runs Out?” dotaknuo se goruće teme dugoročne održivosti umjetničkih i glazbenih projekata. U fokusu je bila tranzicija s modela koji ovise o donacijama i grantovima prema održivim sustavima kroz sponzorstva, community podršku i regionalnu suradnju.

Također se raspravljalo o ulozi glazbenih managera u regiji, gdje je na panelu “Do We Need/Have Managers In The Balkans?” izražena potreba za većom profesionalizacijom industrije od edukacije mladih profesionalaca do izgradnje mostova između izvođača i tržišta.

Ovo je samo dio panela koji su se održali, a više zaključaka s njih, kao i s drugih panela na Muse-X-u donosimo uskoro.

Kultura, moda i interdisciplinarni program

Muse-X nije bio samo konferencija i festival, bio je i kulturna manifestacija koja je brišući granice između žanrova i disciplina okupila umjetnike iz više područja. U posebno kuriranom programu predstavljen je niz interdisciplinarnih performansa, modnih revija i plesnih predstava koje su povezivale tradiciju i suvremenost.

Otvaranje festivalskog dijela obilježio je spektakl koji je spojio elektroničku glazbu, klasični klavir i akrobatiku Nacionalnog cirkusa.

Održane su i modne revije koje su pratile glazbene tematske večeri: Electronic Fashion Show dizajnerice Ere Bajo, Hip-Hop Fashion Show u režiji Alise Dudaj, te Rock Fashion Show Kejdi Biraçija. Svaka revija bila je i performans koji je vizualno pratio duh glazbenih večeri, spajajući beatove s dizajnom i pokretom.

Jedinstveni trenutak bila je i izvedba alt-hip-hop izvođača La Fazanija u suradnji s Nacionalnom školom suvremenog plesa, koja je prezentirala sinergiju suvremenog plesa i glazbe kao oblik pripovijedanja.

Uz to, na više mjesta na lokaciji bili su izloženi artefakti i povijesni predmeti iz albanske prošlosti, dok su u programu bili integrirani i tradicionalni plesovi, narodne nošnje i elementi folklorne kulture s čime je Muse-X svjesno gradio most između prošlosti i budućnosti te stvarao kulturni kontinuitet.

Što budućnost nosi za Muse-X?

Muse-X je već sada pokazao potencijal da postane vodeća regionalna glazbena konferencija. Tijekom neformalnih razgovora s organizatorima, najavljeno je da se za iduće izdanje, planirano za proljeće 2026., razmatra proširenje programa na još jedan dan, koji bi dodatno otvorio prostor novim glazbenim žanrovima i disciplinama.

Kao sudionici ovog premijernog izdanja, možemo potvrditi da Muse-X ima potencijala biti više od konferencije. To može postati pozornica za budućnost Balkana, prostor za suradnje i kreativnosti, te platforma koja ima potencijal izgraditi jaču i povezaniju glazbenu industriju u regiji.

sonus desktop
sonus 600
Ovo je priča o tome kako je Spiller stvorio svoj plesni klasik ‘Groovejet’ sa Sophie Ellis-Bexter, koji je oborio ljestvice
richie 600
Ovo je priča o tome kako je Spiller stvorio svoj plesni klasik ‘Groovejet’ sa Sophie Ellis-Bexter, koji je oborio ljestvice