Skip to main content

Kosovski techno umjetnici u Amsterdamu

Nakon uspješnih nastupa i projekata u Luksemburgu, Francuskoj i Italiji, ovaj put stižu u Amsterdam, gdje će 1. travnja nastupiti u renomiranom klubu Melkweg, u sklopu događaja Techno Tuesday.

Ovaj kultni event organiziraju Dexon i Linda, dobitnici nagrade Gouden Kabouter za najbolju kulturnu techno noć u Amsterdamu.

Kako se elektronička scena neprestano mijenja, a tempo postaje sve brži, Vegim i Flekitza ostaju vjerni svojoj produkcijskoj etici. Njihova posvećenost studijskom radu i razvoju etiketa TMM Records i Alhena Records nastavlja oblikovati suvremeni underground techno.

Birajući umjetnike i kreirajući beskompromisne trake, grade zvučni pejzaž koji prkosi trendovima, ostajući autentičan i sirov.

Vegim, osnivač etikete Alhena Records, uoči nastupa u Amsterdamu donosi novo izdanje – Individual Motion, koje službeno izlazi 25. ožujka 2025. Ovaj EP, već dostupan ekskluzivno na Beatportu i Bandcampu, predstavlja njegov snažan povratak na scenu s dinamičnim grooveovima i kompleksnim zvučnim pejzažima koji potiču maštu i kreativnost. Uz to, posljednjih mjeseci dijeli ekskluzivne trake na svom SoundCloud profilu, nudeći fanovima uvid u njegovu evoluciju i zvučne eksperimente.

Osim rada u studiju, Flekitza je aktivna na više projekata. Kao članica ekspertnog žirija za Kosovo u okviru hrvatske glazbene nagrade Ambasador, godinama prati i podržava kosovsku klupsku scenu. Prošle godine uručila je nagradu za najbolji klub u regiji prištinskom klubu Zone. Također je osnivačica portala Kosovo Clubbing.

Dodatno, Flekitza je jedna od ključnih osoba u organizaciji prvog balkanskog sajma elektroničke glazbe, Muse-X, koji će se održati u travnju u Tirani, čime dodatno doprinosi razvoju i promociji elektroničke glazbe na Balkanu.

Uz to, zauzeta je radom u studiju na novom zajedničkom izdanju s Vegimom, koje će biti objavljeno na njihovom labelu TMM Records. Nakon što je njihova prva vinilna ploča „Shifting Operations” iz 2022. godine rasprodana, nastavljaju s izdavanjem vinila i izgradnjom fizičke kolekcije underground techno zvuka.

Ovaj događaj dio je europske turneje Vegima i Flekitze, ali Techno Tuesday u Amsterdamu ostaje jedini otvoreni nastup za javnost. Ostali performansi bit će održani na privatnim i tajnim lokacijama, u skladu s rastućim trendom „no phone policy” u klubovima, koji ponovno vraća fokus na glazbu i doživljaj.

Stihovi koji su preobrazili rave generaciju: The Prodigy – Firestarter

Dana 18. ožujka 1996., The Prodigy je objavio “Firestarter”, singl koji je zauvijek promijenio elektroničku glazbu.

Foto Keith Flint – Youtube Screenshot

Ova eksplozivna traka bila je prvi singl s albuma The “Fat of the Land” i označila je prekretnicu u zvuku benda. Važna je to crossover pjesma, koja spaja elektroničke ritmove s industrial metalom i punk rockom.

Vokalna izvedba Keitha Flinta s vokalom u stilu punk rocka, uz sirove gitarske rifove i moćni breakbeat ritam, pretvorila je “Firestarter” u himnu rave generacije. Spot, snimljen u mračnom tunelu, dodatno je pojačao kontroverzu i kultni status pjesme.

Danas, 29 godina kasnije, “Firestarter” ostaje simbol revolucije u elektroničkoj glazbi, dok The Prodigy i dalje inspirira nove generacije izvođača.

Stihovi “Firestarter”:

Yeah, yeah, yeah

I’m the trouble starter, punkin’ instigator
Oh, I’m the fear addicted, danger illustrated

I’m a firestarter, twisted firestarter
Twisted, yeah I’m twisted
You’re the firestarter, twisted firestarter

I’m a firestarter, twisted firestarter

I’m the bitch you hated, filth infatuated
Wait, wait
I’m the pain you tasted, fell intoxicated
Intoxicated

I’m a firestarter, fucking firestarter
You’re the firestarter, twisted firestarter
Yeah, yeah

I’m the self inflicted, mind detonator, mind detonator
Yeah, I’m the one infected, twisted animator
Twisted, fucking twisted

You’re the firestarter, twisted firestarter
Twisted, yeah, you’re twisted

I’m a firestarter, twisted firestarter
You’re the firestarter, twisted firestarter
Yeah

Zatvorio se rovinjski klub Steel

Iz Steela su na društvenim mrežama objavili da uskoro planiraju nove stvari pa tako ističu slijedeće: “Ali, stižu nam neke nove prilike. Pratite nas za nove nadolazeće događaje i partye kako bismo zajedno nastavili sa nezaboravnim trenucima koje vam pružamo od 2019.”

U klubu su od 2019. gostovali Umek, Sara Landry, Thomas Schumacher, Stella Bossi, Traumer, Coyu, Cristian Smith, Fatima Hajji, Marika Rossa, Ofenbach, Marko Nastić, Mladen Tomić i brojni drugi, uključujući i pregršt domaćih DJa i producenata (Beatriss, Adoo, Teo Harouda, Insolate, Joe2Shine i domaćin Tomo in der Mühlen).

1979. godine Phillips je predstavio CD uvodeći revoluciju u glazbenu industriju

8. ožujka 1979. (prije 46 godina) Phillips je u Nizozemskoj predstavio Compact Disc (CD) i player. Bio je to početak novog načina doživljaja glazbe.

Sve je počelo kada je velika nizozemska tvrtka za elektroniku pod nazivom Philips odlučila predstaviti novu vrstu glazbenog playera u Japanu. Ovo nije bio bilo koji igrač; bio je to prototip onoga što će postati CD player kakav poznajemo danas.

Philips je imao misiju stvoriti nešto novo i nevjerojatno, a Japan je odabrao kao svoju prvu stanicu jer je on bio središte inovacija u elektronici.

Sada je ovaj novi prototip privukao pozornost Sonya, još jednog velikog igrača u svijetu elektronike. Za razliku od nekih drugih tvrtki koje su imale oprezan pristup, Sony je već istraživao tehnologiju digitalnog snimanja. Vidjeli su nešto uzbudljivo u Philipsovom prototipu i odlučili su se uključiti.

Do 1988. CD-ovi su nadmašili vinil i postali dominantan format za distribuciju glazbe

Sony i Philips udružili su snage kako bi ovu revolucionarnu tehnologiju učinili globalnim standardom. Znali su da će ovo promijeniti igru.

Istovremeno su Sonyjevi vrhunski rukovoditelji bili u akciji. Imali su važne sastanke s Philipsovim timom. Ovi brzi i važni razgovori između velikih šefova obiju kompanija odigrali su presudnu ulogu u stvaranju CD-a.

Kako se Sony sve više uključivao, imali su mnogo pitanja i ideja za Philips. Sony je neko vrijeme radio na digitalnoj audiotehnologiji, tako da su imali vrijedne uvide. Nisu gubili vrijeme i, zanimljivo, u roku od godinu dana došli su do specifikacija za CD koji su nazvali “Crvena knjiga”.

Evo nekoliko ključnih stvari za koje su se odlučili:

CD bi imao veličinu sličnu kompaktnim kazetama, koje su bile popularne u to vrijeme. To je bilo obzirno prema ljudima koji su voljeli slušati glazbu u svojim automobilima.

Složili su se da bi CD-i trebali moći reproducirati glazbu oko 45 do 60 minuta. Na ovu odluku utjecao je tadašnji interes za četverokanalni zvuk.

Vodila se rasprava o tome kako digitalno mjeriti i pohranjivati ​​glazbu. Sony je želio koristiti kvalitetniji pristup sa 16-bitnim sustavom, dok je Philips predložio 14-bitni sustav. Nakon nekoliko eksperimenata konačno su se odlučili za 16-bitni sustav.

Zanimljivo je da je unutarnji dio CD-a, dio s rupom od 15 mm u sredini, bio iste veličine kao nizozemski novčić od 10 centi.

U početku su ga nazvali “Digital Compact Disc”, ali su ga kasnije promijenili u “Compact Disc Digital Audio” zbog problema sa zaštitnim znakom.

Tako je 1979. godine, zahvaljujući suradnji Philipsa i Sonyja, rođen CD. Bio je to prijelomni trenutak u povijesti glazbe i postavio je temelje za način na koji danas slušamo glazbu.

1982. je lansiran prvi komercijalni CD player Sony CDP-101, koji je tada koštao oko 1200 američkih dolara. Do 1988. CD-ovi su nadmašili vinil i postali dominantan format za distribuciju glazbe.

Danas, unatoč digitalnom streamingu, vinyli doživljavaju veliki povratak među ljubiteljima glazbe.

20 esencijalnih house instrumentala

Bez vokala koji odvlače pažnju, ovi klasici vode nas na putovanje kroz emocije, ples i euforiju klupskog podija.

Od legendarnog deep i soulful groovea do energičnih tech-house bombi, donosimo 20 nezamjenjivih instrumentala house glazbe prema Defectedu koje su oblikovale scenu i ostavile neizbrisiv trag u povijesti elektroničke glazbe.

  1. Jaydee – Plastic Dreams
  2. Gat Decor – Passion (Naked Mix)
  3. Junior Jack – Thrill Me
  4. Laurent Garnier – Man With The Red Face
  5. Ame – Rej
  6. George Morel – Let’s Groove
  7. G Club presents Banda Sonora – Guitarra G
  8. Chicken Lips – He Not In
  9. Kiasmos – Looped
  10. Jerome Sydenham & Dennis Ferrer – Sandcastles
  11. Soul Central – Strings Of Life (Danny Krivit Re-Edit)
  12. Heller & Farley Project – Ultra Flava
  13. DJ Technic – Gabryelle
  14. Floating Points – Vacuum Boogie
  15. Kerri Chandler – Atmosphere
  16. Paul Johnson – Hour Glass Figure
  17. St Germain – Sentimental Mood
  18. Larry Heard – Mystery Of Love
  19. Julien Jabre – Swimming Places
  20. Deetron – Starblazer (Marco Lys Remix)

Honey Dijon – ikona house scene i LGBTIQ+ aktivizma

Kroz svoj rad, ističe važnost inkluzivnosti, vidljivosti i jednakosti za transrodne osobe i queer umjetnike.

Njena glazbena i aktivistička misija neodvojivo su povezane – ona ne samo da pomiče granice u glazbi, već i stvara prostor za veću inkluzivnost i vidljivost LGBTIQ+ zajednice na globalnoj sceni.

Foto: Honey Dijon Facebook

Evo kako se to odražava u njezinoj karijeri:

Otvorena transrodna ikona

Kao transrodna žena, često govori o izazovima i diskriminaciji s kojima se susretala, ali i o važnosti autentičnosti u umjetnosti.

Zagovaranje kroz glazbu

U svojim DJ setovima i produkciji slavi queer povijest house glazbe, ističući da je house kultura nastala u marginaliziranim crnačkim i queer zajednicama.

Suradnje s LGBTIQ+ umjetnicima

Radila je s Beyoncé na albumu Renaissance, koji slavi queer i ballroom kulturu, te s umjetnicima koji dijele njezine vrijednosti.

Aktivizam i govori

Redovito sudjeluje u panelima i intervjuima o pravima trans osoba te koristi svoju platformu za podizanje svijesti o LGBTIQ+ pitanjima.

Utjecaj u modnoj industriji

Kroz suradnje s brendovima poput Louis Vuittona i Diora, otvara vrata za veću zastupljenost trans i queer osoba u visokoj modi.

Kraljica modnih pista Honey Dijon stiže 10. svibnja na BSH Zagreb Open koji se održava na Zagrebačkom Velesajmu, na platou ispred Talijanskog paviljona br. 15. Ulaznice za ovaj spektakl dostupne su u sustavu Entrio.