Skip to main content
  • 12.11.2019.

NT Wave: Pokušavam pomicati granice i inovirati. Otkrili smo da je techno u korijenu svih plesova!

O NT Waveu smo pisali nebrojeno puta, no uoči ovako važnog rođendana za nas i za samu scenu odlučili smo mu postaviti nekoliko pitanja kako biste saznali kako je sve krenulo i u kojem smjeru ide ovaj glazbeni inovator.

Piše: 

Na našem rođendanu nastupa od 22h s Dorom Fodor u Live varijanti kao techno gitara + vokal, potom slijedi novi projekt All Stars Band gdje okuplja 6 glazbenika sa klupske LIVE scene koji sviraju u različitim bendovima elektroničke glazbe.

Cijeli taj program će se moći gledati i u Livestreamu, ali preporučujemo da u Aquarius dođete od samog početka u 21.30h kada startamo zvučnom kupkom i More Than Clubbing programom sa brojnim umjetnicima. Najljepši pozdrav Valente i dobro nam došao na stranice Klubske uoči proslave 18. rođendana. Hvala ti što si uzeo vremena za naše plesače.

1. Kako je sve započelo za tebe? Možeš li nam reći nešto o ranim danima s Con Fusion bandom, Kontrapunktom i LessThanAMinute  projektom? Koje su razlike, kojem dijelu tebe odgovara svaka od ovih metoda izričaja i što su značili za domaću scenu i tebe?

Motivacija za projekte koje si nabrojala je plesni ritam i želja da što više sviram uživo u manjim klubovima. Nekoliko puta sam došao blizu mainstreama, ali sam shvatio da postoji opasnost da izgubim poštovanje prema muzici pa sam se povukao. Za LessThanAMinute sa Konradom Lovrenčićem i Mariom Huljevom poticaj mi je bila knjiga "Tihi zov Australije" u kojoj se opisuje način života u australskom plemenu, njihovo shvaćanje plesa i muzike i Worldstick, čudesan instrument kojeg mi je otkrio Roger Ludwigsen, gitarist Marie Boine,  a izrađuje ga Ross Reaver iz Osla. Usmjerio sam se na istraživanje što se može dobiti sa malo tonova u doživljaju muzike.  

U pjesmi Eagle Brother pojavljuje se na početku izvedbe. Inače uvijek se naježim kada poslušam ovu stvar.
{youtube}kprl0CECykA{/youtube}

Con Fusion (mi smo to izgovarali “kon-fuzion) je bio raznolik instrumentalni band koji je svirački dominirao na sceni još u vrijeme Lagano-Lagano festivala u Aquariusu 90-tih godina, a formiran je od muzičara koji su snimili Soul Fingers – Live in BP club i osvojio Porin za najbolju instrumentalnu izvedbu. Imali smo popunjene koncerte i bili među prvim izvođačima koji su u BP-u (klub Boška Petrovića) izvodili nešto što nije bio jazz, nego fuzija raznih stilova i potpuno autorske kompozicije. Boško nas je “pustio” na binu u sklopu „ 1. Hrvatskog jazz sabora“ što je za nas bila velika čast. Sjećam se da sam potpuno odrvenio od adrenalina i shvatio čemu zapravo služi u prirodi.
{youtube}cUq2bTxBj98{/youtube}

Usput smo u klubu  BP (ulaz odmah do Pingvina u Teslinoj) na metar udaljenosti  gledali najveće face jazza, čega tada nismo ni bili svjesni. Ali smo izbrusili ukus i muzički senzibilitet na svjetskim veličinama. Npr. dolazili bi Ulf Wakenius, moj omiljeni gitarist, Nils Pedersen i Martin Drew muzičari legendarnog  Oscar Peterson banda.
{youtube}qTFUYqg5FEw{/youtube}

Boško Petrović, naš sada već potpuno nepoznati i zaboravljeni svjetski  vibrafonist bi govorio: ”Ako želiš napredovati, nastoj svirati s boljima od sebe”.

Negdje u to vrijeme Eddy Ramich je aktivan sa Kontrapunkt večerima u Aquariusu na kojima mu se često pridružujem s gitarom, Dus na klavijaturama, Samir Kadribašić (Jinx) i Krešo Tomec (Cubismo) na basu. Bili su to početci suradnje DJ-a i glazbenika na plesnoj sceni. Giles Peterson je bio oduševljen kad nas je čuo i pozvao nas da održimo koncert u Londonu. Kada smo vidjeli gdje je on počeo i gdje je počela europska elektronička scena shvatili smo zašto mu je na Jarunu bilo tako lijepo. : )

To je bio neuređeni podrumski prostor sa prozorom 20×20 cm za DJ-a. Svaku večer bi producenti donosili DJ-u zadnje mikseve i testirali ih na audio sistemu i publici. Tako se razvijala scena na međusobnim komentarima i kritikama, što mislim da nama fali. DJ-i skoro uopće ne puštaju domaće producente, a to bi doprinjelo kvaliteti produkcije.

LessThanAMinute je bio odgovor na neoriginalne bandove koji su preplavili grad. Konrad Lovrenčić i ja smo počeli u Žabcu na Savi, Plazi, Harmici, Sobi i još nekim mjestima u raznim kombinacijama muzičara skupljenim u “zadnji čas” svirati plesne groovove u neodređenoj formi sa zadanim samo osnovnim harmama i melodijama. Kroz te sessione prošli su svi muzičari koji su danas na elektro live sceni, od Diyale do para bubnjara ABOP-a. Od tih muzičara se iskristlizirala ekipa koja je snimila album LessThanAMinute “To Be” i kasnije u raznim kombinacijama nastavila djelovati kao Tobogan.

Postava koja je snimila album "LessThanAMinute To Be Live” je Konrad Lovrenčić (Elemental, Kries, Mixed up Marry), Elvis Penava (Big Band HRT), Janko Novoselić (Kozmodrum), Čipkice, Toni Starešinić (Chui), Mario Huljev, Damir Babojelić, Maja Savić.

U LessThanAMinute smo uložili puno rada i razmišljanja, bazirali se utjecajima balkanskog etna sa modernom produkcijom i čudnim groovovima. Nadali smo se tih dana ulasku u europski kulturni prostor kao predstavnici svog dijela Europe ali to se nije dogodilo. Ni danas nemamo ravnopravne predstavnike kao zemlja što govori puno o klimi u kojoj smo stvarali i stvaramo. Bili smo ujedno poneseni pojavom izdavaštva na internetu i direktnom vezom do slušatelja jer je u to vrijeme Radiohead objavio prvi free download album. I albumi TO BE, TO BE Live i TO BE Remixed objavljeni su kao Creative Commons (Zajedničko dobro u slobodnom prijevodu). No, uskoro je internet postao preplavljen i zagušio tu vezu za bandove bez izdavača.

U bandu se pojavljuje taj specifičan instrument kojeg sviram i koji nam je donio puno inspiracije, Worldstick. A pjesma “Fildjan” inspirirana je jednom snimkom koju sam pronašao u etnografskom arhivu koja je zvala “Pjevanje uz fildjane” i bila snimljena 1970 u Sarajevu:
{youtube}4rfCadgzH1Q{/youtube}

Trake po kojima su rađeni remiksevi na kompilaciji „To Be Remixed“ se još uvijek mogu skinuti na linku ako netko želi remiksirati kao i kompilacija na kojoj su Josip Klobučar, Filip Motovunski, Yannah, Janko Novoselić, Juice, Radamant, Sven Nalis, Aeon, Bassix, Moz.

Na izlazu iz Aquariusa podjelit ću posljednje primjerke u CD verziji

Svi projekti u kojima sudjelujem teže originalnosti, utjecaju etna, plesnosti, odličnoj produkciji i preciznoj svirci. Također pokušavam pomicati granice i inovirati. U HR nije klima za takve tendencije jer se uglavnom imitira ili se fura na retro, pa nekad osjetim pomanjkanje motivacije. A u susjednoj Austriji je elektro live skoro pa mainstream.

Elektro Guzzi
{youtube}gxX24pk98eo{/youtube}

2. Veteran si na sceni i jedan od onih bez kojih je nemoguće ispričati zagrebačku i hrvatsku elektroničku i glazbenu priču. Što se po tebi promijenilo na sceni u posljednjih tri desetljeća? Koje tendencije vidiš i što te posebno veseli i inspirira? Voliš istraživanja zvuka i intuitivno slijeđenje ideje pa je tako nastao i tetno? Što je tetno za one koji ne znaju i kako elektronika sjeda s kolima i linđom?

U posljednja tri desetljeća se od potpunog kulturocida i naručene glazbe koja je trebala instantno zamijeniti dotadašnju YU kulturu, došlo do ipak kvalitetne glazbe koja doduše još ne konkurira u Europi i svijetu i nema je u državnim medijima, ali mislim da ima puno kvalitetne glazbe koju sam upoznao i promovirao posljednih godina u MIMO projektu s Jelenom Balent, urednicom hrvatskog radija. Ta muzika bi po mom mišljenju trebala biti poznata puno većem broju ljudi, ali se teško probija kroz hermetičnost i zastarjelost medija i You Tube sustav koji ne prepoznaje kvalitetu nego brojke.

Kroz www.mimo.com.hr i www.vibrabox.click pokušao sam skupa sa suradnicima skrenuti pažnju na muziku za koju zna jako mali broj ljudi, a koja je zapravo trenutna realna kulturna scena koja nije u kontaktu sa generacijama koje odrastaju bez nje. Moj zaključak je da urednike i medije zanima samo novac i čini mi se da zloupotrebljavaju agencije za prikupljanje tantijema od izvođenja, na način da emitiranjem određene pjesme donose tantijeme autorima i izdavačima. Potpuno je minorizirana edukativna uloga i praćenje realnosti.

Veseli me što danas u Hrvatskoj postoji toliko dobrih bandova i muzike. Super su mi klubovi u kojima se može nastupati i publika koja se okuplja oko tih događanja. Vinyl, Pločnik, KCM prepuni su odličnih događanja. Prije desetljeća nije bilo tako zabavno i raznoliko u Zagrebu. Nažalost, situacija nije takva u drugim gradovima i na tome bi trebalo poraditi.

Tendencije muzičara koje pratim su eksperimentiranje, napuštanje formi i spajanje sa nasljeđem ovih prostora, što mi se jako sviđa. Mislim da svijetu možemo ponuditi vrhunsku glazbu s obzirom na mješanje kultura, zdravi okoliš, muzikalnost ljudi. Samo treba netko neutralan i nekorumpiran da to potakne. U tom smjeru pokrenuli smo udrugu www.vibe.hr koja unatoč djelovanju na tome nije uspjela okupiti muzičare i udružiti oko zajedničkih ciljeva.

U susjednim zemljama to je na prilično visokom nivou:

https://www.musicexport.at/artists/

Tetno izraz je nastao u pripremi predstave „Gu Digi Gu“ sa mojim omiljenim glumcem i znanstvenikom zvuka i komunikacije Željkom Vukmiricom. Prošli smo detaljnu analizu zvuka, muzike, narodnih pjesama, tekstova, plesa, njihovog  porijekla i utjecaja na ljude. Kao i uporabu u izdavačkoj industriji koja je poprilično udaljena od pravog smisla koji je muzika imala u primitivnim plemenima i zajednicama. Otkrili smo da je techno u korijenu svih plesova, kola i mantričnih napjeva za otpuštanje, liječenje, održavanje zajednice. Spajajući Tehno i etno dobili smo Tetno inačicu koju koristim kada objašnjavam na što sam se vezao u svom gitarističko elektroničkom izričaju kao NT Wave.

Oduševljen sam ljeričarima koji sviraju mantrične jednostavne melodije i lupaju desnom nogom o pod. Tako i ja sviram. Slično technu je i posavski način sviranja šargije, saza, violine i dvojnica. Puno mi pomaže kada se ne osjećam kao imitator zapadnih trendova, nego da imam temelje u svom prostoru. Dora Fodor, pjevačica s kojom surađujem također se povezuje glasom sa emocijama i etnom i to kod nje obožavam.

Tetno : )
{youtube}kPtp7XL0log{/youtube}

{youtube}CN8IR8cx8lg{/youtube}

Techno Gitara
{youtube}QVRjF3uoNIk{/youtube}

Jeste li znali da smo u podravini 70tih imali repere?
{youtube}r9uPn2MDNDY&t{/youtube}

3. Beat Busters su velik i sjajan projekt koji se razlio internacionalno te s vremenom sjeo više uz skute lie nastupa? Što je to toliko privlačno u live-u i koliki dio nastupa je strogo uvježban, a koliko nastaje na licu mjesta? Da pokušaš obuhvatiti ono što radiš kroz sve projekte kako bi to opisao u jednoj rečenici?

Beat Busters 2.0.je inovacija koju smo razvili Konrad Lovrenčić, Dalibor Gašić i ja uz pomoć udruge Kontejner koja je pomogla da sve izgleda super i tehnički funkcionalno. Radi se o bežičnom sistemu 12 samplova razmještenih po tijelima performera koji na njima uživo izvode glazbu. Beat Busters kao ideja potječe iz nešto davnijih dana kada se jača cijela scena čvrstog ritma koju je predvodila ekipa udruge Vibra sa Ivom Vrdoljak kao voditeljem (danas predavačem menagementa u EMI školi). Bili su tada uključeni Bass Invaders DJ-i, Tobogan, ABOP, Dženeration81, Cappiscone, a muzičari iz bandova bi u kostimima povremeno izvodili performans na događanjima u Boogaloo i Medici. Danas je aktivna i Beat Busters radionica suvremenih ritmova nastala u to vrijeme.

Jedna najava za događanje je izgledala ovako :
{youtube}wE9sNMpeXVQ{/youtube}

Pozvani smo predstaviti inovaciju na Music Tech Berlin i prošli zanimljivu turneju.
{youtube}pA28R9l8UNA{/youtube}

Ovako su izgledali Beat Busters rođendani, na kojima se može vidjeti puno značajne ekipe za nezavisnu scenu:

Kroz sve bandove pa i Beat Busterse pokušavali smo intuitivno svirati. Beat Busters imaju određeni set samplova na svojim kostimima, a kako će ih upotrijebiti ovisi o svakom muzičaru naosob. Važno je besprijekorno vladanje ritmovima i slušanje drugih, te praćenje pulsa publike. Naš veliki problem je što publika nekad ne vjeruje da mi to sviramo, pa moramo sići među njih i dati im priliku da sami sviraju na nama.

U jednoj rečenici opisao bi svoj rad kao istraživanje, povezivanje, glupiranje, maštanje i autentičnost.

4. Dženeration81 je bio uron u drum and bass, a djeluješ i kao dio Tobogan sastava. Koji su ti najdraži nastupi koje bi volio izdvojiti u ovim domenama i kako prvenstveno vidiš svoju ulogu kada se popneš na binu s bilo kojim od mnoštva sastava u kojima si djelovao/djeluješ?

Na prvom mjestu mi je koncert LessThanAMinute u &td-u koji je srećom snimljen. Izdvojio bi koncert Dženeration81 u Osijeku kada smo tri sata svirali žestoki d’n’b u tempu 180 bpma. Đuro Dobranić na bubnju je tada smršavio par kila, Venom (SŠSŠ), Theron Touret (ABOP) i ja smo bili mokri, a publika je bila više u zraku nego doticala pod. Gledao sam lica u tom zanosu i bestežinskom stanju i produbljivao svijest o moći koju ima takva muzika.

Tobogan koncert u sklopu Clubture foruma u Medici je malo manje ekstatičan jer su tempa bila “normalnija”, ali činilo mi se da se sve poklopilo u zajedničku plazmu muzičarenja, plesa, neverbalnog komuniciranja i telepatije.

Tobogan, (snimano uživo pa smo zato malo ozbiljni)
{youtube}4SCgU5s2PLM{/youtube}

Kada se popnem na binu osjećam naizmjence strah i nesigurnost pa onda kao medij koji je zapravo nebitan u procesu koji vode muze s publikom. Volim iz gitare dobiti zvukove koji su atipični pa se nekada publici čini da ništa i ne sviram. A kada prestanem svirati svi se pitaju što se dogodilo i gdje je nestala ta zvučna zavjesa koja se cijelo vrijeme provlači kao duh. Volim poduprijeti druge da se izražavaju, a volim i nametnuti brži tetno ritam gdje je moguće.

5.Hvala ti na ideji All Stars Banda za proslavu KS rođendana. Kako je došlo do oformljavanja ovog privremenog kolektiva, kako si birao glazbenike za koje bi volio da sudjeluju i smatraš l da scena treba više ovakvih inter/intra žanrovskih crossovera koji spajaju ljude raznolikih vještina i pozadina? Što želite ponuditi publici u ovom premijernom nastupu All Stars Banda 15. studenoga u Aquariusu i što bi volio poručiti plesačima i mladim ljudima s velikom željom, talentom i upornošću koji se pitaju je li moguće živjeti od glazbe koju vole?

Otvorila mi se prilika i tehnički uvjeti od Klubske scene zahvaljujući otvorenosti za istraživanja "More Than Clubbing" Gorana i Jeje, pa sam je iskoristio da se nađem s ljudima koje volim i cijenim njihov rad, u zajedničkom ritmu. Sa svakim pojedinačno, osim sa Ciplom (Detour, Bilk) sam nastupao. U stvari ideja mi je da se nađemo dolje među publikom, a ne odvojeni i da publika može izbliza vidjeti što radimo rukama i nogama. Da dožive muziku kao pokret, dinamiku, vještinu…. Mislim da su svi All Stars predani radu i odgovorni prema svom talentu, te da svi žive od toga što vole.

Poručujem i odgovorno stojim iza toga da su ples i muzika najvažnije komponente zdravog razuma, duha i tijela i da bi trebali biti najvažnija aktivnost, čak važnija od rada, učenja, odmora. Postoje mnoge primjene koje se mogu naplatiti i poznajem ljude koji žive od organizacije, edukacije, terapije muzikom i plesom. Mislim da ne živi puno njih točno od onoga što vole (zlatni san), ali nije loš ni srebrni san u kojem uz to što vole, rade i nešto blisko npr. tečajevi, produciranje tona za video, radionice ritma, organizacija plesanja uz vatru, pisanje članaka o novim muzičkim softverima, satovi gitare, mastering, itd. Mislim da je dobro imati više vještina, naročito ako živite u okružju lošeg ukusa.

Mislim da je neophodno potrebno čvršće povezivanje, suradnje, oslanjanje na domaću kreativu i međusobna podrška. Umjetnici bi po meni  trebali koristiti što više domaće produkcije glazbe, videa, pokreta i tako joj davati na važnosti, utjecati na kvalitetu, dijeliti mišljenje. Koristiti lokalne prostore za ples i medije, proučiti mogućnosti koje nudi zakon.

Učiti korisnike da doniraju novce za događaje i vještine koje su im bitne i uljepšavaju im život. Okrenuti se svojoj zajednici, a ne maštati o svjetskom uspjehu jer to je očito samo zamka u kojoj umjetnici izgube svoj utjecaj na blisku okolinu, a time okolina osiromašuje. Možda se izražavati više na materinjem jeziku nego stranim jer tako komuniciramo sa publikom regije kojom smo okruženi, a svijet mi se čini nekako sve dalji i manje je šanse da konkuriramo.

Cijenim samoukost više od bilo koje redovne škole, tako da samoedukacija i znatiželja nikada ne bi trebale stati. I na kraju bi čestitao punoljetnost Klubskoj Sceni i puno uspjeha u budućem radu!

U PRODAJI SU ADVANCE I GRUPNE ULAZNICE

Od početka studenoga prodaji su ADVANCE ulaznice na Entrio.hr ili lancu prodajnih mjesta. Akcija – uzmi 6, plati 5 – GRUPNE ulaznice.

FB event – 18 godina Klubske scene – More Than Clubbing

Pogledajte cijeli program 18. rođendana ovdje.

S Klubskom scenom povoljnije do Aquariusa uz BOLT.

sonus 1
Vezani članci
Pariška koncertna dvorana za dvije tisuće posjetitelja – L’Olympia – u 131 godinu dugoj povijesti ugostila je i Paul Kalkbrennera
defected zagreb mobile
Pariška koncertna dvorana za dvije tisuće posjetitelja – L’Olympia – u 131 godinu dugoj povijesti ugostila je i Paul Kalkbrennera
sonus 2