Krajem 1990-ih u New Yorku i Detroitu, ali i u Europi u gradovima poput Berlina i Pariza pojavio se jedan novi, zanimljivi stil elektroničke glazbe. Riječ je o electroclashu koji se razvio kroz jedinstvenu fuziju zvuka 80-ih i žanrova poput electra, new wavea i synth-popa s techno i electro-pop zvukom 90-ih.
Žanr je nastao kao reakcija na krute formule techno glazbe, stavljajući naglasak na DIY stvaranju pjesama, scenski nastup i smisao za humor, a The Guardian ga je na prijelazu milenija opisao kao jedan od “dva najznačajnija preokreta u nedavnoj povijesti plesne glazbe“. Electroclash kao naziv žanra, osmislio je DJ Larry Tee, dok se satirični znanstveno-fantastični film Liquid Sky iz 1984. godine navodi kao ključna točka za imidž koji je stil često prisvajao.
U praksi electroclash umjetnici obično koriste minimalističke, pulsirajuće ritmove i bas linije, zujave sintesajzer dijelove koje se sviraju na početničkim klavijaturama, vocodere i često monotone, polugovorne, polupjevne vokale. Za pronalazak najboljih primjera electroclash zvuka, dovoljno je poslušati radove njegovih pionira, kao što su Miss Kittin & The Hacker, I-F, DJ Hell i Fischerspooner. Ovi akteri su uvelike zaslužni za popularizaciju žanra među širom publikom, kao i za medijsku pažnju koju je electroclash dobio te naravno značaj u pop kulturi na prijelazu i samom početku milenija.
Nakon velikog uspjeha, popularnost electroclasha je sredinom 2000-ih krenula padati, no pioniri tog zvuka i žanra su nastavili sa svojim kreativnim djelovanjem i ostali prisutni na sceni do današnjeg dana. Neki su od njih krenuli istraživati nove pravce, stvarajući nove jedinstvene spojeve, obogaćujući druge podžanrove elektroničke glazbe svojom kreativnošću.
Ipak, kako to biva u 2020-ima, brojni trenutci iz glazbe, kulture, mode imaju svoj “revival” i svojevrsni povratak pa tako i electroclash koji se na mala vrata krenuo vraćati 2022. kada je DJ Hell odradio svoju turneju posvećenu upravo electroclash zvuku. Govoreći o electroclashu danas, osim što su njegovi pioniri i dalje aktivni na sceni te ga ponovno znaju zasvirati, žanr je inspiracija za nove umjetnike s elektroničke i pop scene poput Charlie XCX ili LSDXOXO koji su kroz svoju glazbu i nedavno objavljene albume dali omaž electroclashu.
Dašak electroclasha će zagrebačka publika uskoro imati prilike poslušati uz njegovog pionira The Hackera, čiji je doprinos elektroničkoj glazbi nemjerljiv. Ovaj francuski vizionar, osim što je bio tvorac monumentalnog dua s Miss Kittin s kojim su u uvelike obilježili elektroničku glazbu, u svom solo projektu, ali i pod drugim pseudonimima nadahnuo je generacije umjetnika i ljubitelja plesne glazbe.
Osim djelovanja u electroclashu, The Hacker je godine proveo upijajući futurističke techno zvukove iz Detroita, kao i italo disco i acid house. Prošavši techno fazu, uronio je u EBM, sci-fi electro i new wave. Upravo svojom cijenjenom produkcijom koja uvijek gleda prema budućnosti, a nikad prema prošlosti i istančanoj glazbenoj selekciji, The Hackera i dan danas čine iznimno traženim selektorom diljem svijeta.
The Hacker u Zagreb stiže u subotu 12. listopada kada predvodi novu Sequences večer na kojoj će još svirati i Party Vapor, Fabrizio Mammarella i Antonio Zuza. Ulaznice možete osigurati kroz sustav Entrio.
Za najstrašniji dan u (četvrtak 31. listopada), BSH events priprema svoj tradicionalni Día De Los Muertos spektakl uz Adama Beyera, koji će se ove godine održati na Zagrebačkom Velesajmu.
Uz švedskog techno velikana za pultom će se još naći DJ Jock, Ilija Djokovic te Pablo Panda u b2b kombinaciji s Random Walshom.
O Adamu Beyeru gotovo sve se zna. Ovaj glazbeni čarobnjak iza sebe ima tridesetgodišnju karijeru, uspješni brend Drumcode, nekoliko alijasa i zvuk koji konstantno evoluira. Jedan je od rijetkih DJ-a čija karijera traje neprestano i na samom je vrhu još od 90-ih godina. Beyer je više puta nastupao na gotovo svim klupskim festivalima širom svijeta, on je prvi koji je upisao 100 nastupa na svjetski poznatom festivalu Awakenings.
Jedan od najtraženijih hrvatskih DJ-eva i producenata je DJ Jock. Višestruko nagrađivani DJ Jock posljednjih deset godina postiže nevjerojatne uspjehe, još otkako ga je Carl Cox potpisao za svoju izdavačku kuću te istaknuo kao DJ-a i producenta čije vrijeme tek dolazi. Splitski as redovno izdaje trake na vodećim svjetskim etiketama, sklada glazbu za filmove i video-igre, vodi vlastitu klupsku večer Roots, dok vikende provodi nastupajući u klubovima te na festivalima u Hrvatskoj, regiji i diljem svijeta. Od nedavno, Jock djeluje i pod novim pseudonimom JØL kroz kojeg donosi nešto drugačiji zvuk i viziju.
Ilija Djokovic je DJ i producent s beogradskom adresom, koji već nekoliko godina uživa u statusu regionalne zvijezde novog vala. Djokovic se tijekom proteklog desetljeća profilirao kao vrsni producent, koji svoje emocije prenosi kroz melodije i snažne ritmove. Njegovo se ime često može naći na vrhu Beatporta s izdanjima koja su se našla na etiketama poput Armade, Drumcodea, Filth on Acida i Terminala M te dobila podršku renomiranih kolega sa scene. Ilija je nastupao diljem regije, kao i u klubovima te na festivalima svjetske klase poput Untolda, Echowavesa, Watergatea, EGG Londona, De Marktkantine i drugih.
Postavu ovogodišnjeg Día De Los Muertosa zaključuju dobro poznata imena BSH-ovih događaja, tvorac ovog popularnog party brenda Pablo Panda i iskusni rezident Random Walsh (Aldo Morro).
Día de Muertos je praznik koji se tradicionalno slavi 1. i 2. studenog, iako se mogu slaviti i drugi dani, poput 31. listopada ili 6. studenog. Najviše se obilježava u Meksiku i latinskim zajednicama, a ekvivalent je Danu mrtvih koji se obilježava u Europi. BSH events već sedam godina priprema glazbeni spektakl pod imenom Día de Muertos koji je rasprodan tjednima unaprijed te se uvijek održava na posebnim lokacijama. Do ove godine ga je posjetilo čak 15 tisuća ljudi.
Ulaznice za Dia De Los Muertos uz Adama Beyera su dostupne kroz sustav Entrio.
Amsterdam Dance Event dovršio je svoj festivalski program za 2024. godinu. Više od 3000 izvođača sudjelovat će na preko 1000 događaja, koji će se održati na nešto više od 200 lokacija diljem Amsterdama od srijede 16. listopada pa sve do nedjelje 20. listopada. Glavni grad Nizozemske očekuje i više stotina tisuća posjetitelja te tako još jednom opravdava titulu najvećeg događaja elektroničke glazbe na svijetu.
foto: Jasper ten Tusscher
Ove godine Amsterdam Dance Event započinje s pet službenih koncerata otvorenja, koji će se održati istovremeno u srijedu. Riječ je o pet ekskluzivnih događaja na pet jedinstvenih lokacija kao što su stakleni atrij Muzeja Van Gogh, ikonična crkva Zuiderkerk te kultni Melkweg.
Posljednji val izvođača koji će se priključiti već od ranije poznatoj bogatoj postavi ovogodišnjeg Amsterdam Dance Eventa, predvode Anz, Bambounou, Ben Sims, DJ Nobu, Cera Khin, Dasha Rush, Kölsch, Luke Slater, Pete Tong, Sandrien i Sweely.
Uz niz potvrđenih novih imena u glazbenom programu Amsterdam Dance Eventa, zaključen je i program ADE Pro, koji ove godine dovodi neke od najvažnijih izvođača na svoj konferencijski program. Amelie Lens i Charlotte de Witte, Kölsch, Marlon Hoffstadt, Reinier Zonneveld su samo neka od potvrđenih imena koja će u sklopu ADE Pro konferencije, na ekskluzivnim panelima, otkriti tajne svog međunarodnog uspjeha i zanimljive detalje iz karijere.
Tko sve od hrvatskih, ali i regionalnih aktera odlazi na ekspediciju u Amsterdam, donosimo nešto kasnije ovog tjedna. Ususret ADE-u svakako vrijedi podsjetiti i na naš priručnik koji otkriva kako preživjeti najveći elektronički događaj godine i sve što o njemu trebate znati.
U petak Paul van Dyk se ponovno vratio u zagrebački Boogaloo gdje je priredio trance spektakl uz snažnu podršku Corti Organa i DJ Damiena, na zadovoljstvo svih ljubitelja trance glazbe u metropoli, ali i šire.
Večer je otvorio, iskusni hrvatski DJ i neizostavno lice trance događaja u “lijepoj našoj” – DJ Damien, koji je zagrijao plesni podij i publiku za nastup legendarnog Nijemca. “Jedan od jačih gigova ikad. Hvala svima na energiji.” na društvenim je mrežama poručio DJ Damien nakon svog seta.
Centralni trenutak večeri je bio trenutak kada se Paul van Dyk popeo na pozornicu u velikoj dvorani Boogalooa te krenuo s magijom. Tijekom dvosatnog seta izveo je svoje brojne klasike poput “For an Angel“, “Home“, “Music Rescues Me” te neke nove produkcije kao što je “Back 2 The FVTR” s The Yellowheadsima.
Večer ispunjena tranceom u “hramu sreće” je zaključena hrvatsko-njemačkim duom Corti Organom, koji se nakon nešto kraćeg izbivanja ponovno vratio u metropolu. Za Nikolu i Daniela 2024. je bila plodna po pitanju produkcije, a upravo niz njihovih ovogodišnjih umijeća, izdanih pretežito na Find Your Harmony etiketi, našao u setu koji je stavio “točku na i” na još jedan trance spektakl u Zagrebu.
Inhale/Exhale dolazi tri godine nakon albuma “Surrender”, Rüfüsa Du Sola iz 2021. koji je osvojio nagradu za najbolji dance/najbolju elektroničku snimku 2022. na Grammyjima.
Foto: Rüfüs Du Sol Facebook
Trio trenutno ima ugovor s Rose Avenue/Reprise Records jer je pjesma “Pressure” četvrti singl koji su dosad objavili u iščekivanju novog albuma uz “Lately”, “Music is Better” i već masovno popularan “Break My Love” koji se nalazi na EA SPORTS FC™ 25 soundtracku.
Grupa je pretprošlog vikenda bila predvodnik Portal Music festivala u San Franciscu gdje su svirali svoje nove singlove dijeleći najnoviji kratak pogled na elektroničku zvučnu sliku albuma. Inhale/Exhale je postavljen kao zabavan suvremeni bijeg za obožavatelje Rüfüsa Du Sola pun plesne glazbe kao iz snova i emotivnih atmosferičnih melodija koje će se sigurno zadovoljiti svaki različiti aspekt njihove baze obožavatelja.
“Pressure” sadrži ohrabrujuću poruku “You’ll never break me down, ‘Cause I can take the pressure” koja prikazuje njihov osobniji i refleksivniji pristup ovom novom albumu dok zadržava njihovu omiljenu mješavinu housea, techna i indie elektronike.
Inhale / Exhale Tracklist
Inhale Lately Breathe Music is Better Levitating Break My Love In the Moment New York The Life Pressure Fire / Desire Edge of the Earth Standing at the Gates Belong Exhale
Goulash Disko festival svoje je zadnje izdanje na viškim plažama obilježio sa šezdesetak izvođača, svakodnevnim radionicama i izložbom o uplivu romske glazbe u mađarsku tradiciju. Kišni ogrtač koji se nadvio nad prva dva dana festivala nije mogao sabotirati neprekidnu zabavu i pozitivnu energiju koja je naposljetku odagnala oblake, te omogućila idiličnu završnicu festivala uz sunčane dane te vedre i plesne noći.
Foto Julien Duval
Jedan od prvih festivala koji se financira isključivo crowdfoundingom uspio je i ove godine realizirati četiri magična dana ispunjena zvukovima gypsy punka, arab disca, swing folka, tribal techna, oriental housea, isto kao i reggae duba s izletom u drum & bass i jungle ritmove. Festival već godinama uspjeva na jedno mjesto okupiti najrazličitije ljude te ih kroz glazbu i umjetnost sve povezati.
Otvorenje glazbenog dijela festivala prepušteno je u sigurne ruke Kudja, aktivista i bioagrikulturista s otoka Hvara koji je svojim psihodeličnim i dubokim dub notama pokrenuo zvučnike na Dog Stageu. Nakon njega su ritmovima kišu rastjeravali MOGA; Ryota Oi, japanski house/funk selektor; Adari, milanski DJ i producent house glazbe i indie dancea; Dave Dinger, član berlinskog Bachstelzen kolektiva; Captain 25 b2b Akira Arisawa i finalno berlinski selektor Fourmi Rouz.
Ono što je uistinu specifično kod ovog festivala jest podržavanje razvoja Komiže, bilo turistički ili kulturno
Mainstage koji se pozicionirao nedaleko od Dog Stage na plaži Kamenica, glazbu je prepustio jednom od starosjedioca Goulash Disko festivala, Rafaelu Aragonu, koji bilježi nastupe na Visu još od 2013. godine. Ovaj je stage dinamičkom fuzijom live nastupa, DJ setova i flow art performansa uspio stvoriti specifičnu nerealnu atmosferu stvorenu za plesanje do jutarnjih sati. Na Rafaelov nastup se nadovezao lokalni ansambl Vis Jazz Quartet nakon kojega je pozornicu preuzela Alma Linda sa svojom groovy, multižanrovskom ekspedicijom kroz etno, funk i electro melodije. Noć su dalje ispunjavale melodije Heart Chora, Taremina b2b Andi.Andean i Amaro Duha. U ranim jutarnjim satima pozornicu su preuzeli bass heavy ritmovi počevši s britanskim sound system kolektivom No Ice Cream Soundom. Na njihove inspirativne Dub, Roots Reggae i Steppas dionice savršeno se nastavio Aries. Član ‘Born On Road’ izdavačke kuće svojim je jungle, drum & bass ritmovima rasplesao sve prisutne te pripremio teren za završnicu prve večeri festivala koju je odradio naš poznati dub anarhist i jedan od dugogodišnjih nositelja nezavisne scene u Hrvatskoj, MMMeniga.
Foto: Piko
Drugi su dan festivala, iako i dalje zavijen u kišne oblake, obogatile cjelodnevne radionice u gradu Komiži. Posjetitelji su mogli sudjelovati u raznim aktivnostima, od yoge i masaže u prijepodnevnim satima do kreativnog stvaranja i upoznavanja s tehnikama rada na glini, klaunskim radionicama, učenjem mađarskog jezika, linorezom i eko printingom. Ove su radionice ispunile dnevni program novim poznanstvima, druženjem i učenjem te je kao takav bio savršena uvertira u još jedno cijelo noćno druženje.
Festival u ovogodišnjem velikom izdanju i dalje uspjeva održati osjećaj privatnosti i zajedništva karakterističan za neka manja okupljanja
Na Dog Stageu su u 16 sati membrane na zvučnicima počeli rastezati isključivo DJ-evi s berlinskom adresom. Pa je tako prvi na redu bio Čileanac Andi.Andean, nakon kojega su u istom down tempo house, indie dance điru nastavili Andijevisugrađani Elias Dore, Elizen the Emperor i Judith Van Waterkant. Taremina, Cosima, AmuAmu, Hans Faehrmann i Vikamin.
Mainstage je u četvrtak začarao Aporia, njemački glazbenik s tradicijom dolaska na Goulash Disco Festival još od 2014. godine, kada je slučajno saznao za njega. Svojim dubstep zvukom uvukao je sve posjetioce u još jednu rasplesanu večer koju su zatim obogatili Britanac Mistafire, elektronički neu jazz kolektiv Haztet, meksički duo s trenutnom adresom u Briselu, Memo Pimiento, domaći elektronički punk band Tannu Tuawa, još jednom Hvaranin Kudjo nakon kojega je uslijedio već Goulashu dobro poznati i vjerni sastav Balkalar sa svojom nevjerojatnom energijom kojom održavaju tradicionalnu balkansku muziku živom. S već ozbiljno uzavrelom atmosferom i prekapacitiranim plesnim podijem nakon Balkalara suočio se Francuz Ruby My Dear, dugo očekivani DJ s ozbiljnom breakcore selekcijom koja nikoga nije ostavila imobilnog. Nakon sat vremena potpune manije scenu je preuzeo član Balkalara, ujedno i etablirani hrvatski producent i glazbenik Klaada koji je sve prisutne poveo na nezaboravno iskustvo kroz fuziju tradicionalnih i modernih melodija stvarajući unikatnu atmosferu karakterističnu Goulash Disko festivalu. Gleekch koji je preuzeo štafetu nakon Klaade donio je svoj specifičan spoj psybreaka, psytrancea, Glitcha i drum & bassa. Završnica je pripala već prije spomenutom Belgijancu, starosjediocu Goulasha Rafaelu Aragonu.
Foto: Santi
Petak je zasjao uz sunce i predivan pogled koji se pruža s komiške strane otoka. Nakon još jednog regeneracijskog jutra provedenog na radionicama ili druženju na plaži u 16 su sati oba dva stagea bila u funkciji. Dog Stage je otvorila Anacaona uz prikladne afro latinske ritmove, kao stvorene za sunčanje i uživanje. Nakon nje je uslijedio meksički duo Memo Pimiento na koje se savršeno nadovezao Al Jive Mestizo, Sicilijanac s bogatom selekcijom ethnic-tribal housa koju je skupljao na svojim nebrojenim putovanjima. Rafael Aragon koji je nastupao na svojem trećem ovogodišnje Goulash Disco nastupu preuzeo je dotadašnje postavljenu pozitivnu atmosferu koju je začinio s daškom svoje melodične selekcije. Sebcat, član svjetski poznatog kolektiva ‘Rebel up!’ osnovanog u Nizozemskoj donio je dašak nove atmosfere malo sirovijeg zvuka. Na njega se nadovezao Argentinac Don Plok, miksajući moderne i tradicionalne afričke ritmove; već spomenuti berlinski DJ Fourmi Rouz i Francuz Solstice igrajući se s afričkom glazbom umiješanom u techno i UK bass ritmove. Završnicu je do 9 ujutro odradio DJ Ridou, osnivač grupe Ravin’Ravine koji svojom selekcijom nije dozvolio prisutnima jedan trenutak dosade.
Mainstage je uz sunčane zrake zagrijavao i njemački DJ AmuAmu sa svojim psihodeličnim i divljim melodijama. Savršeno se na njega nastavio također Nijemac JPattersson s multižanrovskom izvedbom i pozitivnim ritmom, zatim mađarska grupa Hakumba; Talijani Wicked & Bonny ft Berise s Rub-a-Dub stilom i klasičnim zvukom sirena; legendarni band Romano Drom koji predstavljaju modernu gypsy glazbu i kulturu u Mađarskoj. Jinx in Dub koji je preuzeo stage nakon njih donio je britansku bass atmosferu te ritmičnim dub, jungle dionicama rasplesao sve prisutne. KOG & We Be Many multidimenzionalni je performer koji svoje izvedbe veže uz šamanske rituale te je savršeno pripremio publiku za DJ-a HipHoppapotamusa specifičnog po kombinaciji latinske i karipske glazbe s house i drum& bassom. Petak je na Mainstageu završio uz teške dub selekcije popraćene izvrsnim MC-anjem No Ice Cream Sound kolektiva nagoviještajući subotu vrhuncem do sada nezaustavljivo dobre atmosfere.
Foto Julien Duval
Subotnja se groznica mogla osjetiti već od samog jutra. Festival koje je već bio u punom jeku s tri nezaboravna dana iza sebe nudio je posjetiteljima posljednji ples na viškim plažama uz reggae, hip hop i jungle zvukove zagrebačkog turntablista BonTonija na Dog Stageu te soulful melodije britanskog Family Banda na Mainstageu. Sada već svima poznati Aporia nastavio se skladno na Bontonija nakon čega je preuzeo Mistafire. Dog Stage je cijelu subotu bio pod opsadom UK bass zvuka uz nastupe DJ Hiphoppapotamusa, legende Goulasha Wagglera b2b Jambada, Jinx in Duba, spoj talentiranog dvojca Jmana i Illinformeda pod nazivom Babylon Dead, Wicked &Bonny ft Berise, Feline b2b Maetrixa, majstora amen heavy ragga junglea Ezre te finalno Seshire Cata koji nije stao s puštanjem sve do 9 ujutro.
Festival je prerastao tjedan dana čistog hedonizma i zabave te se pretvorio u određeno stanje uma koje sve posjetitelje prati i kroz ostatak godine
Mainstage je nakon Family Banda preuzeo Dave Dinger, član berlinskog Bachstelzen kolektiva koji je publiku savršeno uveo u nastup poljskog sedmeročlanog jazz-funk ansambla Klawo. Na njih su se nastavili Sudanac Moe, Makedonka Zarina Prvasevda, Don Plok, Gribitch i Japanac Akira Arasawa. Flow artisti koji su svakodnevno doprinosili atmosferi svojim nastupima u subotu su napravili izvanredan vatreni performans koji je gledaoce ostavio šokirane preciznošću i fluentnosti njihovih pokreta. Finale je na Mainstageu odradio ponovno Dave Dinger s house, funky prizvukom i odličnim čitanjem publike koju je selekcijom traka vodio na plesno putovanje sve do kasnih jutarnjih sati.
Nedjelja je služila za rekapitulaciju doživljaja uz Goulash Disko izvođače koji su orkestrirali Dog Stageom i domaćim komiškim DJ snagama na Mainstageu. Ono što je uistinu specifično kod ovog festivala jest podržavanje razvoja Komiže, bilo turistički ili kulturno. Festival je kroz godine srastao s gradićem i postao dijelom njegova duha. Brojni strani umjetnici i glazbenici koji su prije ili kasnije nabasali na ovaj otok i njegovu specifičnu prirodu zaljubili su se na prvi pogled te odlučili preseliti upravo tamo. Festival u ovogodišnjem velikom izdanju i dalje uspjeva održati osjećaj privatnosti i zajedništva karakterističan za neka manja okupljanja. Iako možda zadnji put na viškim plažama, Goulash Disko festival će sigurno očuvati svoj specifičan duh i prezentirati se u nekom novom ruhu jer je sam festival prerastao tih tjedan dana čistog hedonizma i zabave te se pretvorio u određeno stanje uma koje sve posjetitelje prati i kroz ostatak godine.
Što će biti dalje i kako će se priča oko Goulash Disko festivala nastaviti pitanje je na koje svi čekamo odgovor.
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.