Skip to main content

Cyborgix 4E75: -Techno je tada bio jako loše prihvaćen uz jako veliki otpor prema njemu-

Ususret ovogodišnjem Ambasadoru, porazgovarali smo s istinskim pionirom elektroničke glazbe u Hrvatskoj Cyborgix 4E75 koji će i nastupiti u sklopu glavnog programa kao Cyborgix 4E75 feat. Jazzy.

Kako je izgledala elektronička scena u samim početcima na Kvarneru, njegova produkcija kroz godine i što priprema za nastup na velikom flooru Boogalooa samo je dio tematike našeg razgovora.

Upoznati smo kako je početak elektroničke scene izgledao u Zagrebu, no kakva je bila situacija na Kvarneru. Kako je izgledala scena početkom 90-ih u Rijeci i okolici?

Prvi party je bio 6. ožujka 1992. u Imperialu u Opatiji koji je inače bio popularni disco club. Ne mogu se sjetiti tko je organizirao party, ali je netko pozvao DJ Pessija iz Italije. On je vrtiotechno cijelu noć. Ne znam kada je party završio. Mi smo otišli oko 7 ujutro, a priča se da je Pessi puštao glazbu do podneva. Prvi party u Rijeci je bio 16. prosinca 1992. u kultnom klubu Palach.

Party je organiziralo nas par iz istog kvarta koji smo bili zaljubljenici u tu vrstu glazbe, pa smo odlučili organizirati techno party po uzoru na one izvan Hrvatske, ali u manjem obliku. Tada smo znali reći: “Ajmo organizirati party da imamo kamo izaći”. Taj party se nažalost nije zvao techno party jer tadašnji voditelji Palacha nisu htjeli da se tako zove zbog drugih posjetitelja tog poznatog rock kluba. Techno je tada bio jako loše prihvaćen i bio je jako velikiotpor prema njemu. Iz tog razloga je party nazvan Acqua Marina Dance Party, što je u biti prvi techno party u Rijeci.

Koji je zvuk elektroničke glazbe u tom vremenu dominirao Kvarnerom, Rijekom. Techno ili House?

Na Preluci se nalazio Quorum Colours gdje je rezident DJ bio Ivan Mastermix koji je zaslužan da se tamo gajio odličan house zvuk. Klub je bio jako posjećen. U klub je dolazilo jako puno stranaca tokom cijele godine i klub je bio jako otvoren za umjetnike i sve ljude koji su razmišljali drugačije. Tamo je znalo biti i privatnih partyja kamo su znali biti pozvani razni DJ-i koji su puštali ne samo house nego i techno. Mi smo s druge strane redovno organizirali techno partyje u Palachu koji su bili izuzetno dobro posjećeni i na kojima se vrtio najprije rave i techno, a poslije i trance.

 

Vaše ime je bilo na flayjerima prvih partyja i to kao special guest. Kako je to izgledalo prije 30 godina?

Na tom prvom partyju sam svirao elektroniku koja je imala elemente techna. Taj moj prvi nastup je bio svojevrsni eksperiment. Tih godina smo tek počeli slušati techno. Ključni trenutak je bio kada nam je jednom prilikom (početkom 92-e, ako se dobro sjećam) prijatelj u autu pustio traku koja je bila čisti rave i rekao nam “ovo je Techno”. Mi do tada nikad nismo čuli taj zvuk, ali smo odmah shvatili da je to nešto s čime ćemo se baviti u ostatku života. Iz te ekipe, manje više svi se i dalje bavimo elektroničkom glazbom, neki malo aktivnije, neki malo manje.

Jesu li ljudi bili zainteresirani za takav zvuk i partyje? Kolika je bila posjećenost?

Pa, na početku nije. Na prvi party je došlo oko 150 ljudi. Dosta njih je došlo radi nas, jer su nas znali i jer se nešto događalo. To su bile ratne godine i nije bilo puno događaja. Dva DJ-a su puštala na tim partyjima, jedan malo mekše na početku da bude više za ljude, a onda drugi koji je vrtio malo tvrđi zvuk. Ja sam na tim partyjima uvijek nastupao kao live act pod imenom Cyborgix 4E75 i ti moji nastupi su trajali od 20 do 40 minuta.

Mi smo onda nastavili s partyjima u Palachu i voditelj kluba nas je podržao u tome. Partyji su bili utorkom i srijedom za 50-100 ljudi, ali je s vremenom počelo dolaziti sve više i više ljudi da bi 11. studenog 1994. za Rave Party Multitasking bio rasprodan Palach. Tu je bilo nekih 800 ljudi i 600-tinjak prodanih karata. Što je bio izuzetan uspjeh, a super je i zadanašnje prilike. Danas je nažalost teško toliko ljudi skupiti u Rijeci na nekom partyju.

 

Tražeći po internetu, teško se nađu vaši zapisi i izdanja. Niste ih nešto pretjerano objavljivali?

Ima svakakvih zapisa i krivih također. Mnogi ne znaju, alija ne objavljujem nego je potrebno doći na moje koncerte gdje publika može poslušati live izvedbe. I ono što se nalazi na internetu pod mojim imenom često nije moj rad nego rad nekoga tko se potpisuje pod mojim imenom. Nažalost netko se jako trudi da po raznim mrežama objavljuje nekvalitetnu glazbu pod mojim imenom i tako umanjuje moj trud i rad.

Slijedeći album koji ću objaviti zvat će se Esthétique Noire i to će biti službeno izdanje. Esthétique Noire se bavi istraživanjem ljepote u mračnom distopijskom svijetu. Nažalost živimo u vremenu koje je postalo dosta mračno, otuđeno, u kojemu možemo biti članovi mnogih društvenih mreža, a ustvari biti sami doma i s nikim se ne družiti. Biti sami u svom mračnom kutku. Izvrsni kultni distopijski filmovi kasnih 70-ih i poslije 80-ih godina koliko god mračni bili nisu dali naslutiti ovako izoliranu sadašnjost.

Jedna od stvari što je meni ušla u uho na koju sam naišao, ali vidim i po komentarima na internetu. To je Discovery i vaš izlet u trance…

To je sa mog albuma Charting The Heavens koji je prvi techno album izdan u Rijeci. Izašao je 1995. godine. Je, da ljudi najviše vole tu stvar. Zanimljivo meni je tek postala najbolja poslije. Kada sam ju prvobitno radio, bila je više “usputna” traka. Bila je u stilu tih godina. Mislim da nisam bio ništa u stilu ni naprijed, ni nazad u kontekstu scene vani. Što je meni super s obzirom da je pjesma napravljena samo sa Atarijem i Quasimidi Technox modulom dok su drugi producenti vani imali puno bolju opremu.

 

Kroz godine ste mijenjali glazbene pravce….

Kako sam ja stariji, tako sam sporiji, tako ispada. Ali u biti krenulo je s tim techno raveom, zatim sam išao na hard trance, onda ambijentalno. Zadnje što radim je između nekog avangardnog zvuka i krautrocka, ima jako puno krautrocka u onome što mi radimo. Tu prvenstveno mislim na berlinsku školu elektroničke glazbe koja je nastala kasnih 60-ih godina prošlog stoljeća. To je u principu jedan, ali ne i jedini, izvor zvuka današnje elektroničke glazbe.

Znači zapravo radite puni krug u svijetu elektroničke glazbe…

Da, da! Ja umjesto da idem naprijed, ja idem nazad.

 

Za par dana nastupate na nagradi Ambasador, imate priliku za odraditi live svirku, 15 minuta programa je vama dodijeljeno. Što možemo očekivati od vas na nastupu?

Dolazimo kao Cyborgix 4E75 feat. Jazzy kako i nastupamo zadnjih deset godina. Donijet ćemo brdo synthova. Svirat ćemo kompletno uživo. Ja inače ne koristim niti sekvencer niti ritam mašine. Ono što možete očekivati je da ćemo svirati oko 15 minuta. Možda nešto malo manje, jer kad mi sviramo uživo, ne možemo znati koliko će to točno trajati. Kako svirka nije determinirana nikakvim ritmom, ja ne mogu znati da li sviram 5% brže ili 5% sporije, kako i što će se razviti u kojem trenutku. Ali možete očekivati jedno putovanje krautrockom i avangardnim izražajem s elementima futurizma. Zvučat će kao da je iz budućnosti.

Neka poruka za kraj, da zaokružimo naš razgovor…

Za kraj bi čitateljima htio poručiti da rade glazbu i ono što je možda najvažnije – slušaju tuđu glazbu, druge glazbene pravce, da odlaze na koncerte i partyje koji nemaju nikakve veze snjihovom muzikom. Znači ako neko radi techno, neka ide poslušat house. Neka ide poslušat prijatelje iz svog grada, da ih podrže i vide što oni rade. Neka izbace onaj svjetonazor “taj house”, “to ne slušam”. Neka slušaju unutar elektroničke glazbe druge, jer to je najbolji način da se podržava elektronička scena. Neka slušaju glazbu i od prije, da nauče kako je što nastalo. Naravno treba slušat i rock, punk, i sve druge druge žanrove jer će se tako najbolje izrasti u dobrog glazbenika, producenta ili DJ-a.

Veliki studentski party uz Niki Belucci u Boogaloou za vikend

U popularni zagrebački klub, u subotu 10. prosinca, stižu dobro poznati DJ-evi studentskih partyja Turk i Cex uz posebnu gošću Niki Belucci. XXL izdanje Studentijade prostirat će se na dva plesna podija “hrama sreće”. Akcijske cijene pića prilagođene studentskim džepovima, kao i dosad čekaju partijanere.  

Niki Belucci rado je viđena gošća hrvatske publike. Tijekom ljetnih mjeseci često ju se može uhvatiti u nekom od klubova na jadranskoj obali. Mađarska DJ-ica svoju karijeru u glazbi je započela 2003. godine, dok je popularnost van granica svoje domovine stekla 2007. nakon sudjelovanja na francuskoj DJ konferenciji “Siel”.



U kasnim 2000-ima. osvaja i nagradu najbolje ženske DJ-ice prema French DJ Awardsu te postaje rezident DJ u kultnoj Amnesiji na Ibizi. Osim po glazbi, dio karijere joj je obilježen po provokativnim izdanjima na nastupima i posebnim topless showovima.

Do ponoći ulaz je besplatan preko promotora, a iza ponoći je 40 kuna.

Vodičanin Carnero, pridružuje se Herzelu na Closing partyju nagrade Ambasador

Prvi dan nagrade Ambasador rezerviran je za svečanu dodjelu priznanja u 35 kategorija, dok je drugi u znaku Simpozija s edukativno-diskurzivnim programom. Finiš ovogodišnje nagrade Ambasador je u klubu DVA OSAM gdje dolazi Herzel koji je najavio da donosi široku fuziju elektroničkih žanrova. Uz makedonskog DJ-a i producenta, za glazbu je zadužen i Carnero.

Vodičanin s zagrebačkom adresom, Carnero dio je Metz Attack kolektiva. Njegov zvuk oblikovala je i inspirirala glazba s festivala koji se održavaju u Tisnom, jer je uz njih odrastao. Kao DJ imao je priliku zasvirati na festivalima uz koje mu se stvorila ljubav prema elektroničkoj glazbi te se može pohvaliti setovima s Love Internationala, Blast Festa te najavljuje svoj nastup na sljedećem izdanju Dekmantel Selectorsa. Trenutno je rezident zagrebačkog kluba Masters, a nastupao je diljem Hrvatske u klubovima kao što su klub Kocka, Tunel, SoundFactory, Pločnik i drugi.

 

Ulaznice su dostupne u pretprodaji preko poveznice, a dostupne su i u dućanu ploča PDV, na prvom katu kluba Pločnik, u Međimurskoj ulici 21 u Zagrebu.

FB event: Closing party nagrade Ambasador / Herzel, Carnero

Dobili poticaj za sadnju konoplje, umjesto toga posadili 8000 stabljika marihuane

Zadarska policija je dovršila kriminalističko istraživanje protiv 59-godišnjaka zbog sumnje u pokušaj počinjenja kaznenog djela protiv gospodarstva, a protiv njega je sada podignuta i kaznena prijava. Sumnjiči ga se da je u svibnju 2021. godine podnio zahtjev za državnu potporu veću od 80.000 kuna te naveo netočne podatke o kojima ovisi donošenje odluke o potpori. Kako navodi policija, muškarac je podnio zahtjev za plaćanje korištenja poljoprivredne površine 15.07 hektara, za koju je lažno prikazao da će na njoj saditi različite poljoprivredne kulture. No, u rujnu je kontrola koju su provele nadležne institucije pokazala da je zemljište koristio suprotno iskazanoj namjeni, izvijestila je policija. Sumnja se da je 59-godišnjak uz pomoć 35-godišnjaka sačinio neistiniti ugovor o davanju zemljišta na plodouživanje kako bi u postupku donošenja odluke o davanju državne potpore ostvario veći novčani iznos. Temeljem toga su njegovom OPG-u neosnovano isplaćena novčana sredstva u iznosu većem od 68 tisuća kuna po osnovi potpore za 2020. godinu na štetu nadležne agencije, dok su novčana sredstva u iznosu većem od 55 tisuća kuna po osnovi potpore za 2021. godinu prihvaćena i odobrena, ali isplata nije bila izvršena. Kako otkriva Zadarski.hr, riječ je o slučaju sadnje industrijske konoplje u Smilčiću za koju se kasnije utvrdilo da je zapravo marihuana. Zbog uzgoja čak 8.8 tona marihuane vrijedne 17.7 milijuna eura (7728 stabljika), što je najveća količina zaplijenjene droge u Hrvatskoj, kazneno su prijavljena trojica hrvatskih državljana. Nakon provedenog kriminalističkog istraživanja, protiv osumnjičenog 59-godišnjaka je nadležnom državnom odvjetništvu u Zadru podnesena kaznena prijava zbog sumnje da je počinio kazneno djelo subvencijske prijevare u pokušaju.

Policija zaustavila ekipu u prikolici za konje, koji su partijali na autocesti

Britanski policajci su imali neobičnu interakciju na autocesti. U rutinskoj kontroli, umjesto na konje, naišli su na partijanere. U kasnim večernjim satima, nedaleko od Upton House and Gardensa, na autocesti A422 prometna policija zaustavila je mlađu žensku osobu koja je vozila terenac 4×4 i imala na njega spojenu prikolicu za konje.

Tijekom razgovora s policajcima, spomenula im je da konje ne prevozi već da ide na party. Umjesto da ekipa u prikolici bude tiho, oni su se komešali te su policajci postali znatiželjni, misleći da je konj ostao u prikolici bez znanja vozačice. Otvorivši prikolicu naišli su na dvadesetak partijanera sređenih u večernje haljine i smokinge spremnih za zabavu, koji nisu vidjeli ništa sporno u njihovom odabiru prijevoznog sredstva.

Kako ne bi bilo daljnjih problema putem, policija je odbacila partijanere na zabavu, dok su vozačici ipak morali ispisati kaznu.

Herzel: Donosim široku fuziju elektroničkih žanrova, disco, house, techno do EBM-a


Na ovogodišnjem izdanju Ambasador nagrada nominiran je za regionalnog izvođača godine što, kaže Aleksandar, puno znači za njega.



,,Nominacija za regionalnog izvođača godine znači puno stvari za mene, a najviše je neka valorizacija truda kojeg dajem cijeli svoj život kako bih radio ono što najviše volim i sretan sam da ta strast prema muzici još uvijek traje. Čast mi je što sam nominiran i želim uspjeh svima koji su nominirani.''

Osim nominacije, tijekom dodjele nagrada 8. prosinca predstaviti će traku ''Bitter Tears'' kroz live act, a dan kasnije, u klubu Dva Osam, rasplesati će nas na closing partyu Ambasadora skupa s Carnerom.



,,Za dodjelu sam spremio live verziju svoje trake Bitter Tears. Istoimeni EP je izašao ove godine za Funnuvojere Records, to je label koji vodi Massimiliano Pagliara. A za closing party klasičnu Herzel selekciju (DJ set) koja je sačinjena od široke fuzije elektroničkih žanrova, disco, house, techno do EBM-a. Svoj zvuk mogu opisati kao eksperiment koji kombinira dosta muzičkih žanrova, ali najviše se pronalazim na rubu te tanke granice između housea i techna. ''



U svojih deset godina broji mnoga izdanja za raznorazne izdavače, a prva dva izdanja koja su mu donijela internacionalnu prepoznatljivost su “No More Lies” i “The Action Of Staying” 2012. godine. Jedan je od voditelja vinyl-only labela ''BRAN'' čiji je cilj upotrijebiti makedonski jazz, funk i pop iz sedamdesetih, osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća u kontekstu današnje elektronike, a u 2020. godini počinje s eksperimentalnijim i apstraktnijim zvukom te izdaje tri albuma pod aliasom HRZL.



Njegova glazba prepoznata je od mnogih svjetski poznatih izvođača, a predstavljena je i u mnogim renomiranim glazbenim časopisima, portalima i radijskim postajama kao što su Electronic Beats, Resident Advisor, DJ Mag, Mixmag, BBC, Ibiza Global Radio… Vrhunac njegovih live actova su pojavljivanja na Dimensions, Love International i Electronic Beats festivalima, a sada je već i regularan izvođač u berlinskim klubovima kao što su Tresor, Griessmuehle, Sisyphos i About Blank.

Pretprodaja ulaznica za petak, 09.12. na ovom linku.

FB event: Closing party nagrade Ambasador / Herzel, Carnero