Skip to main content

Francuska prepoznala elektroničku glazbu kao kulturnu baštinu i približila ju UNESCO-voj zaštiti

Nakon godina marginalizacije i borbe za priznanje, elektronička glazba u Francuskoj dobila je službenu kulturnu potvrdu

Piše: 

Naslovna foto

Francuska je elektroničku glazbu službeno dodala na svoju nacionalnu listu nematerijalne kulturne baštine, postavši tako još jedna europska zemlja koja elektroničku scenu prepoznaje kao važan dio kulturnog identiteta. Ova odluka predstavlja ključni institucionalni korak prema uvrštavanju francuske elektroničke glazbe na UNESCO-vu reprezentativnu listu nematerijalne baštine čovječanstva.

foto: Alice Triquet on Unsplash

Lista nematerijalne kulturne baštine, u skladu s UNESCO-ovom Konvencijom, obuhvaća „prakse, izraze, znanja i vještine koje zajednice prepoznaju kao dio svoje kulturne baštine“. Na njoj se nalaze raznoliki oblici kulturnog izražavanja od glazbe i plesa do tradicionalnih zanata, gastronomije i lokalnih običaja.

Elektronička glazba ima svoje potpuno opravdano mjesto u našoj nacionalnoj nematerijalnoj baštini“, izjavila je za Euronews francuska ministrica kulture Rachida Dati, potvrdivši ovu odluku. Ministarstvo je pritom nedavno uvelo i posebnu oznaku za klubove, prepoznajući ih kao prostore umjetničkog izražavanja i kulturnih događanja.

Macron želi da francuska elektronička glazba postane dio UNESCO-ve kulturne baštine

Poseban fokus ovog priznanja stavljen je na french touch – širok i stilski raznolik pokret koji se ne veže uz jedan zvuk, već uz geografski i kulturni kontekst. Scenu su oblikovali izvođači poput AIR-a, Boba Sinclara, Cassiusa, Daft Punka, Étiennea de Crécyja i mnogih drugih, a njezin utjecaj daleko nadilazi granice Francuske.

Daft Punk – foto: Drunk Monkeys

Važnu ulogu u ovom procesu imao je i francuski predsjednik Emmanuel Macron, koji je ranije ove godine otvoreno pozvao na međunarodno priznanje francuske elektroničke glazbe. „Volim Njemačku, znate koliko sam proeuropski nastrojen“, izjavio je tom prilikom Macron te dodao: „Ne moramo od nikoga uzimati lekcije. Mi smo izumitelji electra. Imamo French Touch.

Njegova izjava jasno se nadovezuje na činjenicu da je berlinski techno 2024. godine, nakon dugogodišnje kampanje, uvršten na njemačku listu nematerijalne kulturne baštine, čime je postavljen presedan za institucionalno priznanje klupske kulture u Europi. Francuski slučaj sada slijedi sličan put, uz snažnu političku podršku na najvišoj razini.

Resident Advisor kritizirao UNESCO: “Berlin nije izumio techno”

Za aktere elektroničke scene ovo priznanje ima i snažnu simboličku težinu. Tommy Vaudecrane, predsjednik udruge Technopol i organizator Paris Techno Parade od 1998. godine, opisao je odluku kao povijesni trenutak. „Prve suze koje sam pustio zbog elektroničke glazbe bile su pod suzavcem, kada je bila demonizirana. Suza koju puštam danas je suza radosti jer je naša glazba napokon prepoznata kao kulturna baština“, rekao je za AFP.

A kako hrvatska Vlada u posljednje vrijeme sve češće surađuje s Francuskom, možda bi uz strateške i ekonomske teme vrijedilo otvoriti i pitanje kulturne politike. Ako se već ugledamo na Francuze, možda nije loša ideja pitati i poneki savjet o tome kako se država može odnositi prema elektroničkoj glazbi.

bsh maceo 300x600
Kasnonoćna ITV emisija iz 1997. koja je dokumentirala techno, house i rave scenu u trenutku njezina uspona
bsh maceo 300x600
Kasnonoćna ITV emisija iz 1997. koja je dokumentirala techno, house i rave scenu u trenutku njezina uspona