Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
Skip to main content

Izvještaj iz Lisabona sa Sonara: Sve se vrti oko hard techna

Nakon tri dana partijanja u Lisabonu, na portugalskoj inačici Sonar festivala, dojmovi su se slegli

Piše: 

Sonar je festival posvećen glazbi, kreativnosti i tehnologiji koji je nastao u Barceloni još davne 1994. Kroz godine Sonar je postao važan festival elektroničke glazbe na europskom tlu, proširio se u nekoliko gradova i na nekoliko kontinenata, no jedina lokacija gdje je ostao dugoročnije van Barcelone je Lisabon.


Foto Pedro Francisco

Sonar u Lisabonu prošlog proljeća bio je jedan od prvih festivala u Europi koji je uslijedio nakon relaksacije pandemijskih mjera i zainteresiranost za njega je bila velika. Zainteresiranost i u 2023. za festival je bila velika jer on naznačava početak festivalske sezone diljem Portugala, ali i ostatka Europe.


Foto Eduard Filh

Festival je za ovogodišnje izdanje pripremio trodnevni glazbeni program podijeljen u dva dijela, na dnevni i noćni dio, a kao što postulati Sonara nalažu uz glazbu, festival je imao konferencijski dio, brojne izložbe te umjetničke instalacije.


Foto: Neia

Samim pogledom na listu izvođača kao i na raspored, moglo se zaključiti kako će izgledati festivalski vikend u Lisabonu. Dnevni program je imao naglasak na house zvuku, dok kroz noć se išlo od laganih techno melodija do onih najtvrđih.

Prva festivalska večerdonijela je program na dvije pozornice, SonarHall i SonarClub. SonarHall je intimnija pozornica smještena ubotaničkom vrtu, gdje su na repertoaru bili izvođači koji izvode live nastupe, dok je SonarClub bio glavna pozornica namijenjena najvećim elektroničkim imenima.


Foto: Neia

Kroz sve dane festivala zainteresiranost za ples u botaničkom vrtu uz kvalitetne elektroničke melodije bila je velika te su partijaneri često ostali ispred ulaza zbog ograničenog kapaciteta. No kada je u pitanju SonarClub mjesta je bilo i više nego dovoljno za nekoliko tisuća partijanera, koji su još prvog dana naslutili što ih čeka u nastavku vikenda.

Foto Eduard Filh

DJ-ica s napuljskom adresom, Anfisa Letyago odradila je slični set kao i na Ultri u Miamiju, gdje je prezentirala brojne svoje objavljene trake, ali i tek one koje će objaviti. Najveću pažnju partijanera, prvog dana privukao jeI Hate Models koji je za Sonar pripremio ekskluzivni audio-vizualni show. Spektakularne animacije, grafike, vizuali spojeni sa popularnim hard techno melosima doveli su publiku do vrhunca. Upravo o setu I Hate Modelsa se najviše pričalo tijekom vikenda te su brojni posjetitelji po njemu uspoređivali ostatak izvođača. Zatvaranje programa u petak pripalo je Reineru Zonneveldu koji je priredio live show također u SonarClubu, a osim zanimljivog seta, kombinacije melodija, bass linija i kickova koje je stvarao u trenutku, nekoliko ID-jeva zapelo je za uho brojnim plesačima koji ga već na Instagramu ispitivaju kada će trake objaviti.

https://www.instagram.com/p/CqfT_h9D5uj/

Nakon osam sati noćnog programa prvog dana, za prve ritmove dnevnog programa drugog dana nije trebalo čekati. Festival je već u 14 sati otvorio vrata s programom na dodatne dvije pozornice na otvorenome, koje su se smjestile u prelijepom parku gdje su lagani house ritmovi vodili partijanere kroz poslijepodne i uživanje na suncu. No za one neumorne, ples se odvijao u SonarClubu gdje se tražilo mjesto više zbog dolaska brazilske internetske DJ senzacije Mochakka koji je u 17 sati poslijepodne podigao atmosferu na razinu kakva na partyjima bude u kasnim noćnim satima. Slavlje house glazbe se kroz poslijepodne nastavilo i uz Folamura koji je također za Sonar pripremio posebni audio-vizualni show. Centralni set drugog dana, definitivno je bio od strane Peggy Gou. Južnokorejska DJ-ica i producentica je bila razlog dolaska brojnih partijanera, a iako je bila u strahu da će zakasniti na show zbog problema na aerodromu, Peggy Gou je stigla i zadovoljila više tisuća partijanera koji su se okupili zbog nje. Od laganih house ritmova, preko traženih ID-jeva drugih DJ-eva, do izleta u techno u neizbježne vlastite trake i sve to u nešto više od dva sata seta.

https://www.instagram.com/p/CqhrslFjecQ/

Predah između dnevnog i noćnog programa drugog dana trajao je svega 30 minuta prije dolaska prvog DJ-a. Jedan od traženijih DJ-eva u Berlinu posljednje vrijeme jePatrick Mason, a svoju popularnost drži i u Portugalu. Kroz 90 minuta seta, plesao je s partijanerima, dizao energiju i iz rukava izvukao brojne SoundCloud obrade popularnih traka koje ni Shazam ne može pronaći. Završetkom seta Patricka Masona, niko nije očekivao da će se DJ-a s berlinskom adresom ponovno vidjeti, no on se našao i u ulozi pjevača na setu Hectora Oaksa koji je kroz svoj live nastup doveo brojne izvođače na pozornicu koji su svoje glazbene odabire spajali s elektroničkom glazbom. Ulaskom u kasne noćne sate, želja za bržim techno ritmovima je rasla, a u savršenom trenutku je uslijedio set Enrica Sangiuliana koji je partijanere odveo na pravo glazbeno putovanje koji su doživjeli totalnu ekstazu kada je pustio vlastiti remix Age of Lovea. Još jedan live set koji se odvio u SonarClubu je bio od brzorastućeg talijanskog dua 999999999 koji su večer zakucali na 150 BPM-a i prezentirali svima zašto je hard techno jedan od najpopularnijih pravaca u elektroničkoj glazbi trenutno.

https://www.instagram.com/p/Cqh5659jwR7/

Posljednji dan Sonara na sve četiri pozornice je bio u opuštenim ritmovima, house melodije su ljuljale partijanere koji su uživali u festivalskom parku, suncu i visokim temperaturama koje su grijale glavni grad Portugala. Tijekom nedjelje odrađeni su brojni B2B setovi, a jedan od najzapaženijih je bio Cormac B2B fka.m4a koji su disco house spojili sa zalaskom sunca. Prelaskom iz dnevnih u noćnih sati, program na otvorenom se gasio te je došao trenutak za prelazak u zatvoreno. U SonarClubu tisuće partijanera željno je iščekivao Chet Faker koji je odradio opušteni, soul house set kao zanimljivu uvertiru za samu završnicu Sonar festivala. Točku na i festivala stavila je jedna od najtraženijih DJ-ica današnjice Amelie Lens, koja divljem svijeta privlači novi naraštaj partijanera zaljubljenih u tvrde techno zvukove.

Festivalsko iskustvo na samom zapadu Europe bilo je nešto drugačije od onoga što smo navikli na našim prostorima, posebice kad je trajanje u pitanju. Barem u Portugalu i Španjolskoj, veliki naglasak stavlja se na opušteniji dnevni program, a noćni maratonski program nerijetko traje i do početka sljedećeg radnog dana.

 

Vezani članci
Turn Up The Bass: 20 godina rave scene gluhih (Deaf Rave) u novom dokumentarcu
‘Turn Up The Bass’ slavi 20 godina rave scene gluhih (Deaf Rave) i istražuje predrasude s kojima se zajednica suočava s mainstream elektroničkom scenom
‘Turn Up The Bass’ slavi 20 godina rave scene gluhih (Deaf Rave) i istražuje predrasude s kojima se zajednica suočava s mainstream elektroničkom scenom