Skip to main content

Moda i techno u istom kadru: Enora Paola fotografirala DJ-eve u kolekciji Helen Kelen

U svijetu gdje se moda i glazba sve češće isprepliću, mlada fotografkinja Enora Paola pronašla je svoj prostor izraza snimajući DJ-eve i DJ-ice u odjeći dizajnerice Helen Kelen. Riječ je o mini kolekcijama Synthex, koje su se razvijale tijekom cijele 2025. godine i već su prikazane na Bipa Fashion Showu te Zagreb Design Weeku.

foto: Enora Paola

Kolekcije Synthex spajaju sintetičko i zvučno, povezujući modu s techno glazbom, a inspiraciju crpi iz sci-fi klasika poput Matrixa i Blade Runnera te underground estetike europske rave scene. Iako koristi fetišističke i futurističke kodove, kolekcija ih reinterpretira kroz prizmu svakodnevice i održivosti, umjesto spektakla. Fokusira se na ručni rad, eksperiment s tkaninama te upcycling i reworking materijala, postavljajući pitanje estetike u vremenu ekološkog, vizualnog i tehnološkog viška.

Enora Paola u svojim fotografijama tu je estetiku dodatno oživjela. Inspirirana lokacijama koje definiraju elektroničku kulturu i noćni život, snimala je portrete DJ-eva u klubovima, industrijskim halama i privatnim prostorima aftera – mjestima gdje techno živi i diše.

Htjeli smo pokazati kako se ta energija prenosi s glazbe na modu, s prostora na ljude. Sve je dio jednog istog svijeta“, istaknula je Enora.

Serija fotografija na kojima su Pusmus, Teychee, Vazdaisti, Vid i Yvonne donosi autentičan vizualni dijalog između mode i glazbene subkulture, bilježeći trenutke u kojima se stil, zvuk i stav spajaju u jedno.

Marcela: “Ambasador mi je dao veliki vjetar u leđa i dodatnu motivaciju da nastavim raditi ono što volim”

Marcela Zelenika u kratkom je vremenu postala jedno od najzanimljivijih novih imena domaće scene. Nagrada Ambasador u kategoriji Next Gen samo je potvrdila njezin trud i talent, a iza nje je godina puna nastupa, putovanja i iskustava koja su je dodatno oblikovala kao umjetnicu. Kako Marcela gleda na svoju dosadašnju karijeru, uspjehe, izazove i što ima u planu za dalje – otkrila nam je u intervjuu.

Marcela na festivalu Future Sound of Zagreb 2025. – foto: Shooting like Pablo

Pozdrav Marcela! Iza tebe je stvarno velika godina. Kako ti gledaš na prethodne mjesece? Imaš li neki trenutak koji ti se posebno urezao u pamćenje?

Pozdrav! Hvala vam na pozivu. Ova mi je godina stvarno bila dinamična. Bilo je raznih svirki, putovanja, upoznavanja novih ljudi, i stvarno sam zahvalna na svakoj prilici koja mi se pružila. Posebno mi je drago što sam imala par svirki u inozemstvu, tri u Sloveniji i jednu u Italiji, koje su mi ostale u lijepom sjećanju. Sve u svemu, iza mene je stvarno lijep period.

Karijera ti je u zadnje vrijeme stvarno uzela zamaha, a uz sve to još i studiraš. Sada kad je krenula nova akademska godina, kako uspijevaš balansirati između faksa i glazbe?

Zadnjih mjeseci puno se toga promijenilo i u mom akademskom životu. Prebacila sam se na novi izvanredni studij, što mi je dosta olakšalo raspored i omogućilo da bolje balansiram između faksa i glazbe. No uz full-time posao tjedan mi je i dalje prilično ispunjen. Ponekad bude izazovno, ali nekako uspijevam sve uklopiti i držati ritam.

Zadnjih godina tvoj se zvuk fino profilirao između deepa, minimala i soulfulla. Osjećaš li da si našla svoj prepoznatljivi zvuk?

Mislim da se moj zvuk trenutno donekle definirao. Nakon dosta eksperimentiranja najviše sam se pronašla u glazbi koju trenutno puštam u svojim setovima, a to su deep i minimal house. Takvu glazbu volim i slušati u slobodno vrijeme i stvarno uživam u njoj, pa mi je prirodno da je i dio mojih setova.

Koliko ti se pristup setovima promijenio otkako si počela? Jesi li sada više intuitivna ili još uvijek voliš imati plan i selekciju prije nastupa?

Uvijek se volim pripremiti prije nastupa. Za svaki nastup napravim zasebnu mapu s trakama koje biram prema vajbu eventa i svom slotu, pa tako uvijek imam spremnu selekciju. Ali gotovo uvijek se na kraju desi da se jednostavno prilagodim trenutku i publici, pa intuicija ipak igra veliku ulogu. Mislim da ta kombinacija pripreme i spontanosti čini set živim.

Koliko uopće stigneš slušati glazbu izvan priprema za setove? Imaš li neke svoje rituale kad „kopaš“ novu glazbu i tražiš trake za nastupe?

Glazbu slušam svaki dan. Nekoliko sati dnevno mi sigurno ode samo na to. Preko dana preslušam jako puno setova i tako često naletim na nove izvođače i trake. Zapravo baš kroz to spontano slušanje najčešće otkrijem glazbu koja mi se sviđa i koju kasnije želim uključiti u svoje setove.

Marcela na festivalu Future Sound of Zagreb 2025. – foto: Shooting like Pablo

Znamo da se planiraš posvetiti i produkciji. Jesi li već krenula u taj dio priče? Kada možemo očekivati nešto na tom polju od tebe?

U zadnjih nekoliko mjeseci sve više osjećam inspiraciju za produkciju i otvorile su mi se neke nove prilike, pa mogu reći da aktivno radim na tome. Nadam se da ću uskoro moći podijeliti i nešto svoje, ali idem polako, korak po korak.

Lani si osvojila nagradu Ambasador u kategoriji Next Gen. Kako danas, s malim odmakom, gledaš na to priznanje? Je li ti taj trenutak dao dodatni vjetar u leđa ili možda i neku novu odgovornost prema publici i sceni?

Apsolutno sam prezahvalna na dobivenoj nagradi. Dala mi je veliki vjetar u leđa i dodatnu motivaciju da nastavim raditi ono što volim. U početku sam osjećala određeni pritisak, jer sam imala dojam da sada postoje neka očekivanja koja trebam ispuniti, ali s vremenom je to nestalo. Danas tu nagradu jednostavno doživljavam kao lijepo priznanje te poticaj da i dalje uživam u svemu što radim.

Marcela priliko preuzimanja svog prvog Ambasadora 2024. – foto: Enora Paola

Iako si još mlada i relativno kratko na sceni, uspjela si se jako dobro snaći i izgraditi ime za sebe. Koji su ti bili najveći izazovi na tom putu i imaš li možda savjet za novi val izvođača koji tek traže svoje mjesto pod zvijezdama?

Mislim da je najveći izazov bio pronaći način da se istaknem u industriji koja je danas stvarno puna talentiranih artista. Trebalo je vremena da izgradim svoj stil i da se opustim u onome što radim. Što se tiče savjeta, možda zvuči kao klišej, ali stvarno vjerujem da je najvažnije ostati svoj, pronaći zvuk koji te najbolje predstavlja i stalno učiti od drugih. Isto tako, upoznavanje ljudi iz industrije i stvaranje konekcija jako puno znači.

Kako vidiš trenutnu domaću scenu. Ima li dovoljno prostora i podrške za mlade izvođače poput tebe?

Rekla bih da prostora za mlade izvođače svakako ima. Naravno, nije uvijek sve idealno i zna biti izazovno, ali ja sam kroz svoje iskustvo osjetila veliku podršku, što mi stvarno znači. Mislim da je važno da mladi izvođači ostanu uporni i da rade ono što vole, jer takav pristup stvarno otvara prilike.

Što budućnost nosi za Marcelu? Da te ne pitamo gdje se vidiš za pet godina, kaži nam što možemo od tebe očekivati do kraja godine i početkom sljedeće?

Do kraja godine očekuju me razni novi nastupi na novim lokacijama i jako sam uzbuđena zbog svake od njih. Veselim se svakoj prilici, i nastavit ću rasti, učiti i uživati u svemu što radim.

IX. dodjela nagrade Ambasador održat će se 19. studenoga u klubu Boogaloo. Više detalja o ovogodišnjem izdajnu možete pročitati ovdje.

Ritam vikenda: Rođendani, povratci i klupske eksplozije diljem Hrvatske

Od sjevera do juga Hrvatske, klubovi i kolektivi pripremaju rođendanske proslave, posebne suradnje i povratke koji bude euforiju na plesnim podijima. U Zagrebu nas očekuje čak nekoliko velikih događaja počevši od eksplozivnog Attack Festa pa sve do jedinstvenih programa u Petom Kupeu, Malom Barbarella’su, The Garden Taproomu i Vintage Industrial baru. Rijeka i Split donose nove valove energije, a domaća imena dijele pult s međunarodnim zvijezdama. Provjerite u nastavku što sve nudi vikend pred nama.

foto: Emil Varga

Attack fest @ AKC Attack, Zagreb

Ideja za pokretanjem Attack Festa rodila se iz potrebe da se na jednom mjestu okupe akteri uključeni u razvoj lokalne nezavisne glazbene scene, ali i relevantna strana imena koja reprezentiraju zvuk koji odašilje AKC Attack sad već dobrih 28 godina. Za četvrto izdanje Attack festa organizatori su pripremili provjerenu formulu – sedam floorova (punk, psy, rave, dub, independent, bass i techno) tijekom dva dana.

Pulp w/ Ivy Lab @ Klub Kocka

Nakon devet mjeseci pauze, Pulp se u petak vraća u Kocku s novim zaronom u svijet mutiranog bassa ovaj put uz londonski dvojac Ivy Lab. Nastali 2012. iz zajedničke opsesije eksperimentiranjem unutar UK bass spektra, Ivy Lab su izgradili prepoznatljiv zvuk na raskrižju leftfield bassa, halftimea i hip-hopa, spajajući podzemlje Londona i Los Angelesa. Kroz vlastitu etiketu 20/20 LDN godinama razvijaju svoj težak, hip-hopom zaražen bass, od klupskih razarača do sporije, introspektivne produkcije. Uz goste iz londona nastupaju Anako i El Commando.

Eternal Love, Mafalda, Velvet DJs @ Mali Barbarellas, Zagreb

Petak u Malom Barbarellasu donosi ples uz ekipu iz Velvet festivala, Eternal Love i Mafaldu. Eternal Love su DJ dvojac iz Milana. Stručnjaci za sve što je vezano uz funk, disco, jazz i house. Mafalda je portugalska DJ-ica sa sjedištem u Londonu, kreatorica radio emisije i glazbene izdavačke kuće Tropic of Love. Setovi portugalske DJ-ice su širokog raspona, od soula, gospela i jazza do housea, R&B-a i brazilskih rijetkosti – ali uvijek su uzdižuće i zauvijek radosne. Njima će se pridružiti domaćini Velvet Soundsystem. Early bird ulaznice su rasprodane, dok je u prodaji još 10-ak komada regularnih ulaznica. Dio ulaznica vjerojatno će biti dostupan i na ulazu u klub.

Hohcajt – 8 godina @ The Garden Taproom, Zagreb

Hohcajt u subotu u svom tradicionalnom poslijepodnevnom terminu slavi svoj osmi rođendan. Kako bi rođendanska proslava bila posebna sprema se specijalno “vinly only” izdanje Hohcajta uz domaće virtuoze na gramofonima – Mimi, Kim Ono i Nebuloz.

Planet Sequences w/ Dresedn @ Peti Kupe, Zagreb

Gravitacijska anomalija koje iskrivljuje uobičajene puteve plesne glazbe. Kažu da takvo magnetsko polje generiraju Ivan Smagghe i Manfredas, nadaleko poznati kao duo Dresden. Takva jedna gravitacijska anomalija dovela je i do suradnje jednog od najkvalitetnijih klupskih programa Planet srijede i popularne večeri Sequences u Petom Kupeu. U prvom takvom izdanju u subotu gosti su upravo momci iz francusko-litavskog dua Dresden. Kako bi večer bila upotpunjena tu su i zaštitna lica Planet srijede i Petog Kupea – Felver i Antonio Zuza. Tvorci najkvalitetnijih domaćih programa pružit će svojim fluidnim setovima idealan most između lokalne scene i zvuka Dresdena. Ulaznice za ovaj party dragulj nalaze se na ovoj poveznici.

Christian Smith @ Crkva, Rijeka

U subotu u Crkvu iz vedske stiže legendarni Christian Smith. Tvorac Tronic Recordsa na sceni je već preko dva desetljeća s prepoznatljivim groovy techno zvukom. Ovaj velikan donijet će novi val energije i brutalan set koji će rasplesati i najveće skeptike. Osim Christiana, plesni podij dodatno će zagrijati Riječka legende Mystic, Lab Mouse i Editor b2b Kajfa, spremni da prirede vrhunsku noć!

Zagreb Disco festival @ Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb Disco festival ove subote obilježava svoju jubilarnu 10. godišnjicu. Kako bi sve bilo u znaku broja 10, organizatori su pozvali 10 poznatih ZDF DJ-akoji su svojim nastupima obilježili proteklo desetljeće ovog poznatog zagrebačkog klupskog festivala. Očekujte najljepšu glazbenu čaroliju i nezaboravnu zabavu koja će trajati punih 8 sati. Festival spaja generacije i podsjeća na onaj nezaboravan duh dance i disco glazbe iz sedamdesetih, osamdesetih i devedesetih, zbog čega je stekao veliki broj fanova u proteklih 10 godina.

Kompletan vikend program partyja diljem Hrvatske i regije možete istražiti u našem kalendaru.

*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske

Zašto umire berlinski noćni život?

U novom kratkom dokumentarnom videu Deutsche Welle istražuje što je dovelo do pada grada koji je desetljećima bio epicentar svjetske elektroničke kulture.

Jesu li tome krivi gentrifikacija, politika, buka ili gubitak autentičnog duha?

Eternal Love, Mafalda i Velvet DJs u petak, 17. listopada za pultom Malog Barbarellasa

Eternal Love su DJ dvojac iz Milana. Stručnjaci za sve što je vezano uz funk, disco, jazz i house. Federico i Edoardo su talijanski DJ dvojac sa strašću za otkrivanjem nepoznatih ploča u prašnjavim podrumima i pretvaranjem istih u prave plesne ili romantične ljubavne hitove u nekim od svojih brojnih mikseva objavljenih tijekom godina.

Poznat i kao ‘Cavalli’, mladi dvojac je u protekloj godini imao priliku svirati diljem svijeta, od Australije do Brazila putem velikih europskih klubova.

MAFALDA

Mafalda je portugalska DJ-ica sa sjedištem u Londonu, kreatorica radio emisije i glazbene izdavačke kuće Tropic of Love. Mafalda ima moto: puštajte samo ploče koje stvarno, stvarno volite. Taj etos možete vidjeti u akciji kada je iza pulta, dok je početak pjesme izmami osmijeh ili dok pjeva cijelo vrijeme.

Setovi portugalske DJ-ice su širokog raspona, od soula, gospela i jazza do housea, R&B-a i brazilskih rijetkosti – ali uvijek su uzdižuće i zauvijek radosne. Strastvena je kolekcionarka ploča, ali ne i elitistkinja, a vlastiti pečat njezin je način da još više podijeli glazbu koju voli.

Njima će se pridružiti domaćini Velvet Soundsystem. Early bird ulaznice su rasprodane, dok je u prodaji još 10-ak komada regularnih ulaznica. Dio ulaznica vjerojatno će biti dostupan i na ulazu u klub.

Kako je DJ postao DJ: povijest umjetnika plesnog podija

Povijest DJ-a je priča o transformaciji iz tehničke funkcije u umjetničku profesiju koja oblikuje groove i energiju publike. Početkom 60-ih i 70-ih, DJ-i su uglavnom radili na radiju ili u malim plesnim klubovima. Njihova primarna zadaća bila je odabrati pjesme i držati ritam plesnog podija, često bez ikakve tehničke ili kreativne slobode.

No, neki su željeli više od same reprodukcije glazbe – željeli su kontrolu nad iskustvom i atmosferom. U New Yorku, Francis Grasso postaje pionir. On je prvi primijenio tehniku beatmatchinga, precizno usklađujući ritam dviju ploča kako bi ples tekao neprekinuto.

S tim inovacijama DJ postaje više od jukeboxa – postaje dirigent plesnog podija, netko tko gradi energiju i vodi publiku kroz glazbeni tok. Disco klubovi poput Studio 54 i The Loft dodatno transformiraju ulogu DJ-a. Ovdje je DJ kreirao atmosferu, kontrolirao energiju i spajao ljude kroz ritam.

Studio 54 je, sa svojim glamuroznim interijerom i slavnim posjetiteljima, pokazao kako DJ može biti centralna figura klupske kulture, dok je The Loft postao mjesto gdje je inkluzivnost i zajedništvo bilo jednako važno koliko i glazba.

Tijekom 80-ih, s rastom hip-hopa, housea i techno scene, DJ-i uvode nove tehnike. Scratch, miksanje različitih žanrova i korištenje ritam mašina i sintesajzera postaju standard. Tehnološki napredak – mikseri, crossfaderi, CDJ-i – omogućuje DJ-ima punu kreativnu kontrolu, pretvarajući ih u umjetnike koji improviziraju i kreiraju vlastitu glazbenu priču na licu mjesta.

Prava revolucija događa se na prijelazu u 2000-e. DJ-i izlaze iz klubova i ulaze na stadione i najveće svjetske pozornice. Jedan od najvažnijih trenutaka bio je nastup Tiësta na otvaranju Olimpijskih igara u Ateni 2004. godine. Po prvi put u povijesti, DJ je bio centralna figura na događaju koji je gledao cijeli svijet. To je bio jasan znak da je DJ kultura prešla iz undergrounda u mainstream, a elektronička glazba postala globalna.

Nekoliko godina kasnije, Daft Punk su svojim kultnim nastupom na Coachelli 2006. redefinirali što DJ/live set može biti. Njihova piramida, vizualni spektakl i kombinacija elektronike uživo pokazali su da DJ nastup može biti i koncertno iskustvo – potpuno ravnopravno rock bendovima i pop zvijezdama. Bio je to trenutak koji je otvorio vrata modernim EDM festivalima i vizualnim produkcijama koje danas smatramo standardom.

Danas, DJ je mnogo više od osobe koja pušta glazbu. On oblikuje iskustvo, vodi publiku kroz emocije i ritam, a svaki set postaje jedinstveno putovanje. Od Francis Grassa i Larry Levana, preko detroitskih pionira, pa sve do Tiësta i Daft Punka – povijest DJ-a je priča o kreativnosti, inovaciji i transformaciji. Od radijskih kabineta i malih klubova do globalnih stageva i svjetskih festivala, DJ je postao pravi umjetnik plesnog podija.

*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske