Skip to main content

The Orb slave 35 godina od prvog singla. Ovo je priča o redefiniranju granica elektroničke glazbe

Engleska elektronička družina The Orb pioniri su ambijentalne house glazbe koji su od kraja 1980-ih do danas ostali sinonim za kreativnu slobodu i inovaciju. Pod vodstvom Alexa Patersona, jedinog stalnog člana od osnutka, The Orb su izgradili jedan od najraznovrsnijih i najutjecajnijih kataloga u povijesti britanske elektroničke glazbe. Njihov neograničeni pristup sempliranju, specifičan humor i spoj dubokih ambijentalnih zvukova s pop elementima učinili su ih legendama elektroničke scene.

Od chillout soba do ambijentalne revolucije

Krajem 1980-ih, Alex Paterson živio je u londonskom kvartu Battersea s prijateljem Martinom “Youth” Gloverom, basistom benda Killing Joke. Kroz zajedničko druženje s Jimmyjem Cautyjem (koji će kasnije osnovati The KLF), nastao je prvi koncept The Orba. Njihov pionirski stil razvio se kroz DJ rezidenciju u chillout sobi kultnih Land of Oz partyja u klubu Heaven, gdje su eksperimentirali s miješanjem različitih žanrova — od 808 Statea i progresivnog rocka do duba i new age zvukova.

Prva značajna prekretnica bila je stvaranje singla “A Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules from the Centre of the Ultraworld” (1989.), koji se smatra prvom velikom pjesmom ambijentalne house glazbe. “Ideja je bila ukloniti ritam i stvoriti nešto što će zvučati poput glazbene meditacije,” prisjeća se Paterson.

Ovaj je pristup kulminirao na debitantskom albumu “The Orb’s Adventures Beyond the Ultraworld” (1991.), hvaljenom remek-djelu koje je spojilo ambijent, dub i sempleove u kompleksne zvučne pejzaže. Slijedio je jednako uspješan “U.F.Orb” (1992.), čiji je singl “Blue Room” dospio na osmo mjesto britanske top-ljestvice, dok su na Top of the Pops Paterson i Kris Weston (poznat kao Thrash) nastupali igrajući šah, umjesto da sviraju.

Ključne pjesme i utjecaj na elektroničku scenu

The Orb su poznati po odvažnom sempliranju, što se najbolje vidi u njihovom najvećem hitu “Little Fluffy Clouds”. Pjesma spaja naraciju Rickie Lee Jones o djetinjstvu, fragmente Stevea Reicha i Pat Methenyjeve Electric Counterpoint te zvukove poput kukurikanja pijetla i BBC-ovog izvještaja o ljetnom vremenu u Engleskoj. Iako je pjesma odmah po izlasku ranih 1990-ih postala hit, ona nije prošla bez kontroverzi.

Rickie Lee Jones je podigla tužbu zbog korištenja njezina glasa bez dopuštenja, što je rezultiralo financijskim nagodbama. No, ova je pjesma označila prekretnicu u elektroničkoj glazbi, pomaknuvši granice sempliranja i otvorivši vrata novim generacijama producenata da eksperimentiraju s postojećim materijalom.

Njihova odvažnost u stvaranju glazbenih kolaža dolazi iz vremena kad su sempleovi bili tehnološka novost, a kreativnost u njihovom korištenju mogla je potpuno redefinirati pjesmu. Paterson je uvijek branio ovakav pristup: “Glazba je jezik sam za sebe, a uzorkovanje je poput učenja novih riječi. Za mene je to prirodni dio stvaranja.

Utjecaj The Orba daleko je nadmašio granice ambijentalne glazbe. Inspirirali su mnoge izvođače i žanrove, od trip-hopa i duba do chillout glazbe i post-rocka. Njihov rad imao je odjek na sceni kroz bendove poput Massive Attacka, koji su kombinirali ambijentalne zvukove s dubom te čak i u mainstream popu, gdje su zvučni kolaži postali uobičajeni. The Orb su također bili pioniri u stvaranju iskustva kroz glazbu, često uključujući multimedijske elemente u svoje nastupe.

Nadahnjujuća lekcija iz njihove karijere jest kako spoj humora, vizije i tehničke inovacije može stvoriti ne samo hitove, već i cijele glazbene pokrete. Pjesme poput “Toxygene”, koja je prvotno bila remix za Jean-Michela Jarrea, postale su simbol njihova odvažnog pristupa. Čak i kad su radili s velikim imenima, poput Lee “Scratch” Perryja, zadržali su svoj autentični duh, istovremeno odajući počast legendama koje su ih inspirirale.

Pogled u budućnost

Iako su The Orb već ostavili neizbrisiv trag u povijesti elektroničke glazbe, njihova priča daleko je od završene. Alex Paterson, unatoč zdravstvenim problemima koje je doživio poput moždanog udara i srčanog udara 2020. godine, neumorno radi na novom materijalu. Njihov posljednji album “Prism“, objavljen 2023., pokazao je da bend i dalje istražuje nove zvukove, ostajući vjeran svojim korijenima, ali s pogledom u budućnost. Trenutno je u procesu stvaranja novog albuma koji, prema njegovim riječima, slavi samu činjenicu života.

Biti živ dovoljan je razlog za stvaranje novog albuma. reživio sam teška iskustva posljednjih godina i to želim proslaviti kroz glazbu.

Dugovječnost The Orba leži u njihovoj sposobnosti spajanja eksperimentalnog i popularnog, humora i ozbiljnosti. Njihov utjecaj proteže se od ambijentalnih zvučnih pejzaža do mainstream hitova, inspirirajući generacije glazbenika i slušatelja. Osim što su pomaknuli granice onoga što elektronička glazba može biti, postavili su temelje za mnoge današnje live nastupe u žanru.

Antonio Zuza o Sound Circuit konceptu: “Poseban je osjećaj kad su ti ljudi na dohvat ruke”

Glazbeni čarobnjaci Antal i Danilo Plessow ove subote u sklopu Discoton večeri gostuju u Petom Kupeu gdje će ih dočekati novi koncept zvuka i prostora. Riječ je o posebnom Sound Circuit konceptu s DJ pultom u sredini kluba u razini plesača. Nešto više o njemu, kao i o trenutačnoj klupskoj sezoni u Petom Kupeu, u razgovoru nam je otkrio Antonio Zuza.

Od rujna kada smo krenuli s programom vidimo velike pomake i povećanje dolaska publike na većini događaja. Zadovoljni smo kako se stvari razvijanju i sretni smo zbog reakcija publike koje su uglavnom pozitivne,” komentira nam voditelj Petog Kupea, osvrćući se na prvih nekoliko mjeseci nove klupske sezone.

Osim što se Peti Kupe može pohvaliti da iz vikenda u vikend ugošćuje te priprema niz zanimljivih klupskih večeri i programa, mogu se pohvaliti i osvježenim interijerom te novim svjetlosnim dizajnom koji ove sezone krasi klub.

Uložili smo dosta u cijelu rasvjetu u klubu. To nam je bila intencija od početka, ali se nismo htjeli zaletavati nego vidjeti koje su zapravo prave potrebe te da light predstavlja i sami identitet kluba, bez da moramo stavljati logotipe iza DJ-a. Svakako smo htjeli izbjeći LED ekrane koji, po meni, ubijaju vibe partyja i emitiraju previše svijetla. Što se tiče samog interijera kluba, mislim da je jako važno da je prilagodljiv i da ga možeš prilagođavati različitim potrebama. Tako se ostaje duže zanimljivim,” objašnjava nam Zuza na pitanje o važnosti interijera kluba i njegovog dotjerivanja, ušminkavanja te osvježavanja.

Još jedan novitet kojeg će Peti Kupe predstaviti je Sound Circuit koncept u kojemu DJ pult dolazi na sredinu podija, među plesače.

Na početku, kada smo otvorili klub, imali smo već DJ-a u sredini i na neki način smo isprobali taj koncept, no nismo bili zadovoljni, zato smo od tog koncepta odustali na neko vrijeme. Sada kada su se posložili tehnički uvjeti i kada imamo dovoljno sounda da napravimo četiri tornja u svakom kutu kluba, stavljamo DJ-eve u razinu plesača. Na taj način želimo predstaviti zagrebačkoj publici nešto novo, a mislim da su Antal b2b Danilo Plessow pravi izbor za prvi Sound Circuit.

Kako je Antonio Zuza i sam DJ, iz prve ruke nam tvrdi da je poseban osjećaj kad su ljudi na dohvat ruke jer se možeš povezati više s njima. “Ne odgovara to možda svakom DJ-u, ali ako se pogodi dobar vibe, to može biti eksplozija pozitivne energije, čemu se iskreno i nadam,” priča nam Antonio te dodaje da će se ovaj koncept koristiti i u ostatku sezone, ali jako selektivno jer će ga čuvati za stvarno posebne prilike i goste.

Malo više od mjesec dana nas dijeli do kraja godine, a Antonio Zuza nam za kraj razgovora otkriva djeličak onoga što možemo očekivati u omiljenom zagrebačkom Kupeu u prosincu.

Imamo dosta događaja u drugoj polovici mjeseca gdje nam dolaze Tiger & Woods (live), Luton & Šćepa i naši rezidenti Pepi Jogarde te Elena Mikac. Dolazi i Traumer koji će odraditi petosatni set, tu je i već tradicionalni Dobar Božić, We Love Sound radi doček Nove godine, koji će uskoro biti objavljen, a tu je i još jedan koncert Hommage Collectivea krajem mjeseca. U svakom slučaju svašta zanimljivo :).

Ulaznice za nadolazeću Discoton večer uz Antala, Danilo Plessowa, Iliju Rudmana i Antonija Zuzu osigurajte kroz sustav Entrio.

Hausanje – elektronički program koji je nastao unutar osječke umjetničke platforme Slamanje

Priča ove umjetničke platforme počinje 2017. godine s bendom Harvo Jay, čiji su članovi u suradnji s Udrugom Slama pokrenuli seriju koncerata i izložbi. Malenu ekipu Slamanja čine članovi i ostalih osječkih bendova poput Čuvarkuće i Klaustrofonije, koji su svojim kreativnim djelovanjem u Osijek dovode bendove za svirke i umjetnike za izlaganje radova.

Prostor na adresi Kamila Firingera 3, smješten u osječkoj Tvrđi, nudi jedinstvenu atmosferu “dnevne sobe”, gdje posjetitelji mogu uživati u koncertima, izložbama i događajima koji spajaju glazbu i vizualnu umjetnost. Kroz prostor Slame u preko pedeset događaja prošlo je više od sto umjetnika koji su pomogli da Slamanje postane sinonim za nezavisnu umjetnost i glazbu u Osijeku.

@vremenski_putnik

U posljednje vrijeme je Slamanje proširilo svoj repertoar i na elektroničku glazbu kroz program Hausanje, zahvaljujući Robertu Soriću (pod umjetničkim imenom poznatim kao Problem) koji ga je pokrenuo. Hausanje je dosad doživilo nekoliko konkretnih iteracija na kojima su svirali Jelena Popowitch, Catalyst, KE.DC, Problem i Vladimir Božić. Svirke uz elektronički ritam bile su popraćene i digitalnim izložbama, poput one organizirane u suradnji s online glitch art festivalom Fu:Bar.

Hausanje će krajem mjeseca imati svoje novo izdanje na kojem gostuju Sven i Qasim iz Rijeke, a njih će za pultom dočekati Xtematic te Vladimir Božić i Problem koji puštaju zajedno pod imenom Melted. Svirka će biti popraćena novom digitalnom izložbom u kojoj će svoje radove izložiti osječki 3D umjetnici Davor Čupić i Igor Dešić.

Dakle, DIY umjetnost + glazbena priča u Osijeku koju stvara udruga s iskrenom ljubavi,” govori nam Problem objašnjavajući pobliže Slamanje i Hausanje za koje ističe kako vrijeme prolazi da rade sve bolje i bolje događaje. “U Osijeku stvarno ima glazbenog talenta na izvoz i genijalan je osjećaj biti dio svega toga.

foto: Tomislav Kovačević

Upad na događaje iznosi nekoliko simboličnih eura u iznosu mjesečne članarine, a svaki posjet ujedno je i podrška razvoju mladih umjetnika, glazbenika, organizatora i čitave nezavisne scene.

Groovetastic uoči nastupa na nagradi Ambasador izdali novi album “Disco Instrumentals”

Proljetos je Groovetastic izdao svoj debitantski album, jasno i glasno poručivši: “Disco uzvraća udarac!”

Brojni pozitivni komentari i relevantno radio puštanje doveli su bend do ideje za objavu nove inačice albuma, glazbenog paketa Groovetastica “Disco Instrumentals“. Zvučna kulisa iz studija D3 Davora Devčića oduvijek je bila temelj za pokretanje Groovetastic avanture i zato je logično da album prvijenac bude dostupan i kao instrumentalna verzija.

foto: Filip Bušić

Ovim potezom otkriva se nedvojbeno bogatstvo zvukova i detalja koji su vam možda promakli, no album postaje atraktivan i slušateljima i ljubiteljima disco zvuka i van hrvatskog govornog područja. Neki su instrumentali bili dostupni u paketima pojedinih singlova, no sada cijeli album možete pustiti kao instrumentalnu cjelinu.

Izuzetno nas raduje i da će radio stanice imati priliku koristiti bilo koju od pjesama za podloge i jingleove. I zato, hvala svima na dosadašnjoj nesebičnoj podršci,” poručuju iz Groovetastica.

Disco fenomen Groovetastic su tek prvi u nizu potvrđenih izvođača koji će nastupiti na VIII. dodjeli nagrade Ambasador, koja će se održati u petak 13. prosinca u KUC Travno u Zagrebu. Ova prestižna manifestacija posvećena elektroničkoj glazbi, kulturi, sceni i industriji najavljuje bogati glazbeno-umjetnički program koji će uskoro u cijelosti biti otkriven.

Album “Disco Instrumentals” dostupan je na svi streaming platformama.

Do kraja godine HardBeats priprema 2 vatrena eventa te nam ekskluzivno otkriva prva dva datuma za 2025. godinu!

29.11.2024. i 21.12.2024. Klangkuenstler i Deborah De Luca predvodit će Ljubljanski Media Center!

Nakon izvanrednog dojma koji je ostavio pretprošle godine na prvom partyju iz ovog serijala, Klangkuenstler se konačno vraća u Sloveniju. 29. studenoga nastupit će na HardBeats rejvu u Ljubljanskom Media centru s moćnim setom, kojim osvaja svjetske techno arene.

Kao jedan od najboljih njemačkih techno DJ-a, Klangkuenstler je poznat po svom jedinstvenom glazbenom stilu, prožetom utjecajima iz 90-ih i ranih 2000-ih koji su osvojili obožavatelje. Njegovi dinamični i energični DJ setovi, originalne produkcije, obrade, remiksi i renomirana izdavačka kuća Outworld za glazbu i događaje, prikazuju njegov impresivan raspon i posvećenost žanru.

Uz njega, plesni podij zatrest će legendarni techno borac O.B.I, vrući teksaški pridošlica Tryptikh i Gumja.

event link: https://fb.me/e/3Vync3nha

ulaznice: https://www.entrio.si/event/hardbeats-with-klangkuenstler-21279

Tri godine nakon posljednjeg gostovanja, jedna od popularnijih svjetskih techno DJ-ica vraća se u Ljubljanu. 21. prosinca, uz snažnu regionalnu podršku, Deborah De Luca priredit će u Media Centru završetak još jedne godine HardBeats druženja.

DJ-ica, producentica i voditeljica izdavačke kuće Solamente, na kojoj objavljuje većinu svoje glazbe, Deborah se početkom desetljeća probila među najprepoznatljivije svjetske DJ-ice, učvrstivši svoje mjesto u vrhu techno scene. Deborah ima jedinstvenu sposobnost zadiviti gomilu svojim električki nabijenim, tehnički nijansiranim setovima, spajajući tvrdi techno s minimalnim grooveovima i melodičnim zvučnim pejzažima do upijajućeg učinka.

Za prigodno zagrijavanje i završetak ultimativnog predbožićnog rejva pobrinut će DJ Jock, Damir Hoffman, Stanny Abram, Gumja.

event link: https://fb.me/e/2hHTcC0dV

ulaznice: https://www.entrio.si/event/hardbeats-presents-deborah-de-luca-21392

Za kraj, ekskluzivno saznajemo prve datume u 2025. godini! Prvi događaj održati će se tradicionalno zadnji vikend u prvom mesecu, točnije 31.1. a drugi događaj se održava 14.3.

Lineupi su za sada još uvijek tajna, no sigurni smo da ćemo i to uskoro saznati!

Vremeplov scene od 2004. do 2024.: Zavirite u našu bogatu arhivu s gotovo 2000 fotogalerija!

Nakon radova koji su uključivali ažuriranje, održavanje i modernizaciju naše bogate arhive, ponovno otvaramo pristup prema gotovo 2000 fotogalerija koje su pratile i obilježile razvoj hrvatske elektroničke scene.

Trenutno su dostupne fotogalerije koje sežu sve do 2004. godine, a u našoj arhivi su i fotografije iz razdoblja od 1999. do 2003. godine koje će također biti digitalizirane i objavljene, dodatno proširujući ovaj vrijedan povijesni pregled. Ovo je korak prema stvaranju najvećeg i najpotpunijeg pregleda povijesti hrvatske elektroničke scene na jednom mjestu.

foto: Željko Drakulić / Joris Voorn @ Stereo dvorana, Rijeka 2011.

Željene fotogalerije kroz tražilicu na našem webu možete jednostavno pronaći unosom datuma, godine, DJ-a, naziva kluba, partyja ili festivala.

Pozivamo sve organizatore, promotore i partijanere da doprinesu ovoj kolekciji! Ako imate arhivske fotografije koje još nisu dio naše baze, podijelite ih s nama slanjem na [email protected] i pomozite očuvati kolektivno naslijeđe domaće scene.

Svakog tjedna i dalje objavljujemo nove fotogalerije s aktualnih događaja, stoga nastavite pratiti Klubsku Scenu i uživajte uspomenama s plesnih podija.