Skip to main content

Hernanu Cattaneu posvećen mural “El Maestro” u Beogradu

Legendarni argentinski DJ i producent Hernan Cattaneo proteklog je vikenda nastupio u luci Beograd, gdje je ispred hangara odsvirao produženi set pred brojnom publikom. No, glazbeno slavlje nije počelo njegovim nastupom već nešto ranije u danu kada je u Beogradu je otkriven mural posvećen upravo njemu.

Djelo graffiti umjetnika kal3 nosi naziv “El Maestro“, a smješteno je na zidu u blizini mjesta gdje je Cattaneo nastupio. Autor murala podijelio je emotivnu poruku na društvenim mrežama, objašnjavajući kako je mural nastao iz duboke zahvalnosti za sve one posebne trenutke koje mu je Hernanova glazba pružila ne samo na partyjima, već i u svakodnevnom životu.

Pokušao sam uhvatiti samo mali dio svemira gdje nas Hernan vodi. Taj osjećaj kad stojiš ispred njega, okružen s malim milijunom ljudi, a zapravo ste samo vas dvoje dok on stvara čistu magiju,” napisao je kal3.

Mural je za umjetnika bio i osobna katarza, povratak strasti prema slikanju koju je, kako priznaje, izgubio u svakodnevnoj jurnjavi posla i obaveza. Hernanova glazba, dodaje, bila je motivacija i snaga u nekim od najizazovnijih životnih trenutaka.

Još jednu posebnu notu ovom činu dao je sam Hernan Cattaneo, koji se potpisao na mural, ostavivši tako osobni trag i zahvalnost za ovu gestu posvećenu njegovom djelovanju. Ova spontana i iskrena posveta još je jedan dokaz koliko duboko elektronička glazba i njezini tvorci mogu dotaknuti ljude, daleko izvan plesnih podija.

Za sve one koji ga žele posjetiti, fotografitati ga ili se jednostavno nakratko povezati s glazbom kroz suvremenu vizualnu umjetnost, mural se nalazi nedaleko od beogradskih Hangara u Dunavskoj 74b.

Paul Kalkbrenner na turneji Europom oduševljava novom himnom ljeta “Wonderful Life”

Paul Kalkbrenner je poznat po snažnim emocijama koje nosi njegova glazba, a ovog ljeta publiku diljem Europe oduševljava novim još neobjavljenim singlom “Wonderful Life”.

Foto: Paul Kalkbrenner – Izvor: Facebook (nastup u Wuhlheide)

Pjesma nosi prepoznatljiv pečat Kalkbrennerove produkcije

Iako službeno još nije objavljena, traka već od prošle jeseni stvara viralne trenutke na TikToku i YouTubeu. Toplina melodije, dubok groove i emocionalna snaga već su osvojili fanove koji je nazivaju “himnom ljeta”.

Legendarni njemački producent i live izvođač Paul Kalkbrenner vraća se ovog ljeta u Hrvatsku, a 8. kolovoza dolazi na pozornicu kluba Porat u Splitu. Njegov nastup je prilika za doživjeti Wonderful Life u live izdanju, na ljetnoj večeri u atmosferi koja savršeno odgovara toj traci — emotivna, euforična i nezaboravna.

Future Scope dolazi na more, a sa glavnom zvijezdom nastupaju još Shipe, DJ Jock, Toni Juranović i Miro. Požurite po povoljnije ulaznice na Entrio.

@paul.kalkbrenner.fanpage Paul Kalkbrenner – Wonderful Life (unreleased) [2025] in Berlin (Wuhlheide) @Paul Kalkbrenner #paulkalkbrenner #berlincalling #2025 #berlin #parkbühnewuhlheide #wuhlheideberlin #parkbühne #unreleased #wonderfullife ♬ Originalton – Paul Kalkbrenner Fanpage

@paul.kalkbrenner.fanpage Paul Kalkbrenner – Wonderful Life (unreleased) [2025] in Bukarest 🎧 @Paul Kalkbrenner #paulkalkbrenner #2025 #wonderfullife ♬ Originalton – Paul Kalkbrenner Fanpage

“Ljudi iz sjene” – prirodni ili industrijom uvjetovan fenomen glazbenih događaja?

Svatko ima svoja najdraža sjećanja, određene trenutke s pojedinih partyja koji su nam ostali upamćeni upravo zbog toga što je sve bilo točno kako je trebalo biti. Da bi takav doživljaj bio moguć, zaslužno je puno pojedinaca.

ABOP na nagradi Ambasador 2018 – Lightman: Andrija Santro – Foto: Dino Ninković aka Denine

Glazbeni događaj brojnim posjetiteljima predstavlja samo dobar provod, no on se sastoji od brojnih sastavnih elemenata koji ga čine mogućim. Rasvjeta, scenografija i dizajn pozornice (art produkcija), fotografija, vizualni efekti, sve su umjetnost za sebe.

No, ono što najčešće ostaje upamćeno je nastup DJ-a, gotov proizvod prezentiran publici.

Ime DJ-a većina zna, ali rijedak je pojedinac koji zna tko je bio zaslužan za vizualne efekte, čak i ako su u nekom trenutku večeri doista bili očarani tim istim efektima. Kreativac koji stoji iza njih, često ostaje neimenovan na stranicama ili izvještajima s događaja, iako bez njega taj sam događaj ne bi bio moguć.
Postavlja se pitanje čija je odgovornost za takvu situaciju, ako se o odgovornosti kao takvoj može uopće govoriti. Više je mogućih faktora zaslužnih, no na vidjelo proizlaze tri najvjerojatnija: sami kreativci, publika ili mediji/promotori.

Kreativni radnici koji čine glazbene događaje mogućima, sami su zaslužni za promociju svojeg rada, kako bi se izborili za svoje mjesto pod suncem. U današnje vrijeme, uspjeh u branšama poput glazbene nemoguć je bez određene razine eksponiranosti, kako na društvenim mrežama, tako i u drugim oblicima medija. Samim time, otvara se pitanje žele li svi takvu razinu eksponiranosti, smatraju li da je njihova uloga jednako važna kao uloga izvođača i koja je općenito njihova motivacija za karijeru koju su odabrali?

Rasvjeta, scenografija i dizajn pozornice (art produkcija), fotografija, vizualni efekti, sve su umjetnost za sebe

S druge strane, čak i ako pojedinac koji radi rasvjetu ili vizuale, uz to što radi odličan posao, ima i snažnu samopromociju na društvenim mrežama, rijetko kada će posjetitelji tih događanja znati tko je on. No, želi li publika uopće znati tko je zaslužan za vizuale ili ih zanima samo gotov proizvod – DJ set? Dolaze li ljudi na glazbena događanja samo čuti muziku i zabaviti se ili žele doživjeti cjelokupno audiovizualno iskustvo koje ona pružaju?

Na kraju svega, čak i ako se određen broj pojedinaca interesira za bliže poznavanje sastavnih dijelova koji čine jedan glazbeni događaj, dopušta li im trenutačna situacija da saznaju tko stoji iza njih? Gdje mogu uopće saznati tko je bio zaslužan za rasvjetu, kada se te osobe ne spominju na stranicama događaja.

U potrazi za odgovorom na tako naizgled apstraktno pitanje porazgovarao sam s pojedincima koji su direktno zahvaćeni spomenutom problematikom ili su barem s njome dobro upoznati.

Kushtrim Juniku (dizajner pozornica i vizualnih efekata); dobitnik nagrade Ambasador 2022. – Izvor fotografije: Privatna arhiva Facebook

Prvi od njih, Kushtrim Juniku, bavi se dizajnom pozornice i vizualnih efekata. Činjenica da njegov posao uključuje detaljnu pripremu koja može trajati tjednima ili mjesecima, a u konačnici priznanje dobije samo izvedba na pozornici, za njega predstavlja veliki problem glazbene scene. Mišljenja je da su glazbeni događaji u današnje vrijeme multisenzorna iskustva, a brojni posjetitelji pohađaju događaje ne samo zbog glazbe, već upravo zbog imerzivne atmosfere koju pruža spoj audio i vizualnog.

„Usprkos tome, omjer uloženog truda i razine prepoznatljivosti koje taj trud dobiva ostaje nepravedan. Smatram da je jedan od razloga tome manjak suradnje između svih sudionika od početka samog procesa, što ograničava potencijal onoga što bi moglo nastati. Eksponiranost je u današnje vrijeme prijeko potrebna za razvoj profesionalne karijere u ovakvim poljima, htio to netko ili ne. Upravo zato, organizatori moraju shvatiti da više nije dovoljno ulagati u „headlinera“ i ignorirati ostatak tima.“

„Baš kako se podupiru lokalne DJ-eve koji u nekom trenutku postanu poznatiji široj masi, tako bi trebalo podupirati i ostale kreativce kako bi i oni dalje razvijali svoje karijere. Veća razina prepoznatljivosti svih sudionika u prezentaciji nekog glazbenog događaja dovela bi do poboljšane kvalitete njihovog rada, a samim time i do još kvalitetnijih događaja – svojevrsni kreativni ulog u bolju budućnost. Svi sudionici rade za isto – pružanje iskustava publici. A kada postoji kvalitetna suradnja, iskustvo uistinu postaje nezaboravno.“

Andrija Santro (lightman) – Izvor fotografije: Privatna arhiva Facebook

Slično, ali ponešto drugačije mišljenje s njim dijeli i drugi sugovornik – Andrija Santro, lightman s višegodišnjim iskustvom rada na partijima, ali i u kazališnoj umjetnosti. Iako, baš poput Kushtrima, smatra da bi mediji i organizatori trebali više vremena posvetiti “ljudima iz sjene” događaja, ipak razinu eksponiranosti ocjenjuje ponajviše kao odgovornost pojedinca:

„Jednakost kreativaca koji sudjeluju u procesu s izvođačima možda nije ni nužna. Njihov rad može se objasniti kao popratni element jer glavnu srž partija ipak čini izvedba DJ-a. Na organizatoru je odluka koliko će se posvetiti njihovoj eksponiranosti. Eksponiranost kreativaca u medijima ovisi o pojedincu. Svatko je različit po tom pitanju i sam bira koliko će se prezentirati u javnosti. Osobno mi samopromocija nije prioritet jer rad kojim se bavim proizlazi iz ljubavi prema toj umjetnosti. Kroz spoj tehnologije i kreativnosti se najbolje izražavam i to je nešto što mi je ipak najbitnije.“

Takva raznolikost karaktera u kreativcima, po Andriji, primjenjiva je i na samu publiku:

„Posjetitelji glazbenih događanja variraju, dio ekipe izlazi radi socijalizacije ili im izlazak služi kao ispušni ventil, a s druge strane postoje ljudi koji klubove štuju kao hramove i pristupaju glazbi na drukčiji način. Samim time, i njihov fokus na elemente koji utječu na njihovo iskustvo znatno variraju.“

Treći sugovornik, Pepi Jogarde, govoreći iz perspektive poznatog zagrebačkog DJ-a, glavnu odgovornost za takvu situaciju na glazbenoj sceni pripisao je pak samoj prirodi izvedbe:

„DJ ili bend su na pozornici, u centru pažnje, s mikrofonom ili za pultom. Njihov je rad “gotov proizvod” koji publika direktno konzumira. Kreativci, s druge strane, rade iz pozadine, njihov je rad suptilniji, a njihov utjecaj na doživljaj često se podrazumijeva.”

Pepi Jogarde (DJ) – Izvor fotografije: Privatna arhiva Facebook

Slično objašnjenje ove situacije imao je Ratko Martinović, voditelj Podcast inkubatora na kojem su, između ostalih, gostovali i brojni sudionici domaće glazbene scene:

„Mislim da je prirodno da najviše pažnje dobiva onaj koji je najviše i traži, a ujedno i snosi najveći pritisak. Ako na setu dođe do krivog osvjetljenja ili tehničke pogreške, nikom pa ništa. No ako dođe do DJ-eve omaške, bilo tehničke ili jednostavno lošeg seta, to izuzetno utječe na njegov renome i buduće angažmane.“

Sama priroda ovog fenomena stavlja u fokus već spomenute društvene faktore, za koje Pepi smatra da također igraju veliku ulogu:

„Interes publike za “gotov proizvod” je ogroman. Ljudi dolaze na događaj da se zabave, čuju muziku, plešu. Ne razmišljaju o tome tko je složio rasvjetu ili tko je snimio promotivni video. Njima je bitno cjelokupno iskustvo, ali često ne prepoznaju njegove sastavne dijelove. Dobar dio publike dolazi prvenstveno zbog muzike i zabave.

No, smatram da sve više ljudi prepoznaje da kvalitetan događaj čini puno više od same glazbe. Kad dožive potpuno audiovizualno iskustvo, to ih oduševi i pamte. Ali često ne znaju imenovati ljude koji su to omogućili. To je kao da odeš u vrhunski restoran – uživaš u hrani, ali rijetko znaš tko je točno u kuhinji rezao luk ili flambirao desert.“

Ratko Martinović (putopisac i voditelj Podcast Inkubatora) – Izvor fotografije: Privatna arhiva Facebook

Osim same prirode događaja te interesa publike za finalan proizvod, Pepi je, poput ostalih sudionika, naglasio da ipak mediji igraju podosta veliku ulogu u nastaloj situaciji:

„Mi smo kultura koja voli heroje i zvijezde, a ti su često izvođači. Mediji tu dolijevaju ulje na vatru. Oni su fokusirani na ono što je najlakše prodati i prepoznati – DJ-a, bend, hit. Rijetko ćeš vidjeti članak o tome kako je neki lightman stvorio nevjerojatan vizualni spektakl, osim ako se ne radi o nekom svjetski poznatom dizajneru svjetla na mega-festivalima.“

U konačnici dalo bi se zaključiti da je ova problematika prisutna ne samo u glazbenoj, već i u ostalim oblicima umjetnosti koji u središte stavljaju protagonista, poput kazališne ili filmske industrije. Svi znaju tko je glavni glumac, ali malo tko zna snimatelja ili scenografa, bez kojih gotovi produkt ne bi postojao. Rad ostalih sudionika u svim spomenutim granama, umjetnost je za sebe, te je možda i prepoznata na adekvatan način unutar same industrije, no nije tako prezentirana široj javnosti.

Uzevši sve navedeno u obzir, možda „odgovornost“, kako je navedeno na početku i nije najbolji izraz. Možda nitko nije direktno odgovoran, nego je takva situacija jednostavno produkt brojnih okolnosti na kojima svatko treba poraditi da bi se iznjedrilo nešto novo. Promotori bi trebali poraditi na promociji cijele ekipe koja radi na događaju, što bi možda dovelo i do interesa publike koji nadmašuje gotov proizvod, a kreativci bi vidjeli više smisla u intenzivnoj samopromociji.

Ipak, u potrazi za rješenjem od nekud treba krenuti, a polazna točka možda je upravo pisati o navedenome, dati ljudima uvid u nešto čega možda i nisu svjesni; dati prostora onima kojih se ovo tiče da izraze ono što žele i da u konačnici zadrže motivaciju za onime čime se bave. Jer bez toga nema ni upamćenog trenutka ni utiska vrhunskog partija koji ostaje u sjećanju s velikim odmakom vremena.

Terminal V Croatia objavio after party lineup u kultnom Barbarella’s klubu

Jedan od najiščekivanijih techno festivala ovog ljeta, koji se po drugi put održava u Hrvatskoj, otkrio je lineup za četiri noći after partija u legendarnom open-air klubu Barbarella’s kraj Tisnog.

Od ponoći do izlaska sunca, plesat će se pod zvijezdama uz imena kao što su: Kettama, Vendex, Daria Kolosova, Héctor Oaks, Aida Arko, Oguz, CLTX i drugi.

Ove noći nastavljaju festivalski ritam u pravom Terminal V duhu, spajajući sirovu energiju techna s neponovljivim ambijentom jadranske obale.

Ulaznice za aftere u Barbarelli su u prodaji na Entrio, a kompletan line up niže.

Terminal V se vraća – odbrojavamo tjedne do najvećeg techno festivala ljeta u Hrvatskoj

Na ovogodišnjem izadnju festivala u The Garden resortu u Tisnom posjetitelje će zabavljati neka od najvećih imena svjetske techno scene: I Hate Models, 999999999, Alarico, Alex Farell, Anfisa Letyago, AZYR, Basswell, Ben Sims, Benwal, blk., CARV, CLTX, Daria Kolosova, Dax J, Ellen Allien, Fantasm, Fish56Octagon, Franck, Hannah Laing, Héctor Oaks, KETTAMA, Kobosil, Lee Ann Roberts, LESSSS, Mall Grab, Marrøn, MCR-T, mischluft, Miss Bashful & DBBD, Pegassi, Sam Alfred, Shlømo, simOne, SNTS, SPFDJ, Supergloss, Upper90, VTSS, X CLUB i mnogi drugi.

Kalifornija je proglasila lipanj mjesecom elektroničke glazbe

Elektronička glazba dobila je još jedno priznanje, ali ovog puta s druge strane Atlantika. Kalifornijska Državna skupština službeno je izglasala da se mjesec lipanj u budućnosti obilježava kao “Electronic Dance Music Month“, čime je elektronička glazba po prvi put u toj američkoj saveznoj državi dobila formalno mjesto u zakonodavnom kalendaru.

Rezoluciju ACR 92 u Skupštini je predstavio zastupnik Mark González, a podržalo ju je čak 74 članova Skupštine i Senata iz Demokratske i Republikanske stranke. Nakon što je rezolucija prihvaćena prije nekoliko dana, González je na društvenim mrežama objavio službenu potvrdu i time dodatno istaknuo značaj koji elektronička glazba ima za Kaliforniju.

Elektronička glazba je više od samih festivala. To je vibrantna kultura utemeljena na vrijednostima mira, ljubavi, jedinstva i poštovanja. Ta scena stvara prostor gdje ljudi iz svih sredina mogu biti ono što jesu, slaviti život i slobodno se izražavati“, izjavio je González, dodavši: “Elekronička glazba mojoj je generaciji dala prostor da budemo glasni, svoji i da pripadamo u svijetu koji nas prečesto pokušava utišati.

Uz njega je na ceremoniji bio i Pasquale Rotella, osnivač i direktor Insomniac Eventsa, kojem je odano priznanje za njegov ključni doprinos razvoju elektroničke scene u Kaliforniji i šire.

Ova pozitivna vijest je još jedan pokazatelj da elektronička glazba sve češće dobiva priznanje na najvišim institucionalnim razinama. Prije samo nekoliko dana francuski predsjednik Emmanuel Macron predložio je da se francuska elektronička glazba uvrsti na UNESCO-vu listu nematerijalne kulturne baštine, dok je početkom 2024. njemačka techno scena iz Berlina službeno upisana na njemački nacionalni UNESCO registar.