U mutnim dubinama oceana, jedan predator ima osobinu koja pogoršava strah koji izaziva dok klizi kroz oceanske valove. Morski psi su dugo smatrani potpuno, jezivo tihim; do te mjere da je postao sastavni dio njihovog mita.
Po prvi put u povijesti, znanstvenici su zabilježili audio snimke morskih pasa Mustelus lenticulatus iz porodice mekaša (Triakidae) kako aktivno stvaraju zvukove, što mijenja dosadašnje razumijevanje njihove komunikacije.
Prema istraživanju objavljenom na portalu Science Alert, snimljeni zvukovi uključuju kratke, impulsivne zvukove nalik “graktanju”. Ovi zvukovi vjerojatno nastaju pomicanjem mišića ili posebnih struktura u njihovom tijelu. Iako još nije jasno služe li za komunikaciju, lov ili upozoravanje na opasnost, otkriće otvara nova pitanja o evoluciji i ponašanju ovih fascinantnih morskih bića.
Ovo otkriva cijelu moguću dimenziju komunikacije morskih pasa koja nam je do sada izmicala. Zvuk putuje na velike udaljenosti pod vodom, a mnoge životinje imaju aparate za stvaranje zvukova. Ovi proizvođači zvuka nevjerojatno su raznoliki, uključujući plivaće mjehure, specijalizirane mišiće i hrapave površine koje stružu jedna o drugu i stvaraju zvuk trenja.
“Jedna od mogućnosti mogla bi biti da su zvukovi oblik preplašene reakcije (u divljini možda kao odgovor na napad većeg morskog psa ili morskog sisavca)“, rekao je Carolin Nieder s Oceanografskog instituta Woods Hole za ScienceAlert.
Ovo istraživanje pobija dosadašnju teoriju da su morski psi potpuno nijemi, što bi moglo utjecati na buduća istraživanja njihove ekologije i interakcije s okolinom. Znanstvenici sada planiraju daljnja istraživanja kako bi utvrdili koliko su ti zvukovi učestali, koje vrste ih koriste i u kojim situacijama.
Otkriće da morski psi ipak mogu stvarati zvukove predstavlja revolucionaran korak u razumijevanju njihove biologije, otvarajući vrata novim istraživanjima podvodnog svijeta, piše Michelle Starr za Science Alert.
U petak, Križevci odaju počast Franzu Kafki kroz scenski prikaz i izložbu inspiriranu njegovim djelima, dok Osijek nudi putovanje među zvijezdama uz astrofotografa Branka Nađa.
U subotu, Split slavi drugu obljetnicu bibliobusa, pokretne knjižnice koja donosi knjige u svaki kutak županije. Vikend zaokružuje ZagrebDox, festival koji donosi najbolje dokumentarce godine na veliko platno.
Petak, 28.03.
Program u čast Franzu Kafki @ Križevci
U petak, 28. ožujka, s početkom u 17 sati, u Klubu kulture u Križevcima će se održati program u čast Franzu Kafki: ‘Knjiga je sjekira za zaleđeno more u nama’. Sadržaj događanja:
scenski prikaz razgovora Kafke i Broda uz videouradak na njemačkome jeziku
čitanje ulomaka iz Kafkinih djela
izložba tematskih radova
Predstavljanje izložbe i monografije: Branko Nađ, „Hrvatska pod zvijezdama“ @ Osijek
Izložba pejzažnih astrofotografija i predstavljanje fotomonografije: Branko Nađ, „Hrvatska pod zvijezdama“ održat će se 28. ožujka od 18 sati u atriju Arheološkog muzeja Osijek. Detaljnije ovdje.
Subota, 29.03.
Županijska bibliobusna služba GKMM slavi drugu obljetnicu @ Split
Gradska knjižnica Marka Marulića Split, kao matična knjižnica za Splitsko-dalmatinsku županiju, organizira proslavu druge godišnjice rada Županijske bibliobusne službe GKMM Split. Svi zainteresirani moći će u subotu, 29. ožujka, od 9,30 do 13,30 sati, razgledati bibliobus na istočnom parkingu na Rivi, pored Turističke palače te sudjelovati u zanimljivom programu. Detaljnije ovdje.
Nedjelja, 30.03.
Kulturni dodatak: Festival dokumentarnog filma ZagrebDox
Na međunarodnom festivalu dokumentarnog filma Zagreb Dox, koji se održava od 30. ožujka do 6. travnja, u sklopu programa Festival Hits publika će moći pogledati pet nagrađivanih filmova, Glazbeni globus ponudit će četiri dugometražna filma, a Happy Dox četiri ‘vesela naslova’. U nedjelju od 20h dvorana 3 Kaptol Boutique Cinema sprema filmove “Najglasnija tišina” i “Crveni tobogan”. Detaljnije ovdje.
Sudar Percussion je inovativni hrvatski udaraljkaški ansambl koji spaja klasičnu, world music i etno glazbu s modernim aranžmanima.
Osnovan 2010., postali su poznati po energičnim i nekonvencionalnim nastupima. Njihov multimedijalni projekt Oxygene, inspiriran glazbom Jeana Michela Jarrea, osvojio je svjetsku publiku, uključujući i pohvale od samog Jarrea.
U svojih 15 godina djelovanja održali su preko 200 koncerata diljem Europe, postali prvi ansambl koji je nastupio na Velebitu te ostvarili brojne suradnje s domaćim i stranim umjetnicima. Dobitnici su prestižnih nagrada, a njihovi koncerti su poznati kao vizualno-glazbeni spektakli koji ostavljaju publiku bez daha.
Album Eat Suite nagrađen je brojnim nagradama, hrvatskim, europskim i američkim. Svoj jubilej slave velikim audio-vizualnim nastupom u Lisinskom 2. travnja, na kojem sudjeluje preko 100 izvođača.
Foto: Press
Kako je nastala ideja da interpretirate Oxygene, Jeana Michela Jarrea i kako ste pristupili transformaciji elektroničke glazbe u udaraljkaški aranžman?
Ideja je nastala 2016. godine nakon dužeg razmišljanja o novom projektu koji je svakako trebao biti u smjeru multimedije, a da je usko povezan s elektronikom. Aranžer i udaraljkaš Nicolas Sinković je ozbiljno pristupio pisanju aranžmana i naravno uz prethodno promišljeno odabrane skladbe. Davorin Erceg, naš video majstor je pripremao vizuale i kroz njih se uz izvođenje šalje jasna poruka.
Također je specijalno dizajnirana pozornica uz svjetlosne efekte za koje je zadužen naš tadašnji majstor rasvjete Darko Mihaljević, a za zvučnu sliku je bio zaslužan naš majstor tona Goran Klisurić. Sve se radilo po slojevima i gradilo na način da bude originalno uz specifičan zvuk ansambla Sudar Percussion, te je rezultiralo najuspješnijim projektom do sada u prvih 15 godina karijere.
Sam Jarre pohvalio je vašu izvedbu – kakav je bio osjećaj dobiti priznanje od pionira elektroničke glazbe? Jeste li imali priliku s njim razmijeniti ideje ili surađivati na neki način?
Velika je to stvar i izuzetna čast, on je jedan jedini i stvarno smo bili uzbuđeni oko toga. Svaki video spot, a pogotovo Oxygene sniman u režiji Sandre Mihaljević na Medvedgradu dobio je na velikoj vidljivosti i privukao pažnju javnosti. Svjesni smo da je uloženo jako puno truda, znanja, financijskih sredstva i vremena u ovaj projekt, a mogu reći da i danas ima prostora za unapređenje s novitetima obzirom da se radi o multimediji. Važno je naglasiti da je to i konceptualni projekt koji šalje izuzetno važnu poruku čovječanstvu i lijepo je vidjeti emocije ljudi nakon svake izvedbe projekta Oxygene. Sve to je prepoznao veliki Jean Michel – Jarre i dao punu podršku ovom projektu. Nadamo se skorijoj suradnji s Jean Michel – Jarreom.
Bili ste prvi ansambl koji je svirao podno Tulovih greda na Velebitu. Kako je izgledalo organizirati takav koncert i na koji način lokacija utječe na percepciju glazbe?
To je zaista bilo jednokratno životno iskustvo, unatoč svim poteškoćama na koje smo nailazili po putu. Gospođa Ančica Jurčević je zaslužna za realizaciju ovog koncerta koji je bio rasprodan dva tjedna prije izvedbe, ljudi su dolazili doslovno avionima iz Europe, bilo je publike s hrvatskih otoka i iz Slavonije, Italije, Slovenije itd.
Glavna vizija je bila povezati prirodu i glazbu J. M. Jarrea, osvjetliti Tulove grede koje su bila kulisa, dok ljudi sjede na balama sjena. Sve je bilo savršeno organizirano, a publika je doživjela jednu nezaboranu večer u prirodi na vrhu Velebita. Fotografije najbolje opisuju atmosferu koja se dogodila 1. rujna 2024. podno Tulovih greda, ali ne mogu dočarati emocije i iskustvo koje su ljudi doživjeli na toj lokaciji. Apsolutno jedan od najposebnijih koncerata u Sudarovoj povijesti.
Vaša izvedba Oxygenea uključuje i snažnu vizualnu komponentu. Koliko vam je važna sinergija zvuka i slike, i smatrate li da je to smjer u kojem se klasična i elektronička glazba sve više razvijaju?
Oxygene je svakako sinergija zvuka udaraljki, elektronike i vizualnih efekata, ali ne smijemo tu izostaviti energiju Sudar Percussiona koja se dogodi prilikom same izvedbe. Udaraljke su same po sebi atraktivne već na prvi pogled. Ponekad i sami sebe iznenadimo što smo u stanju napraviti kad govorimo o povezivanju s publikom. Svaki put je novo iskustvo i svaki koncert je priča za sebe. Kad krenemo u dogovaranje takvog projekta sigurno postoji razlog zašto, na kojoj lokaciji i kojim povodom se održava.
Klasična glazba ima svoju daleku povijest i ona je sama po sebi dovoljna te ju nije potrebno dodatno naglašavati slikom, nego jednostavno zatvoriti oči i uživati te pustiti da mašta odradi svoje. Kad govorimo o elektroničkoj glazbi, apsolutno je nužan vizualni doživljaj, scenski efekti, video i rasvjeta koja dodatno pobuđuje emocije u slušateljima/gledateljima ili konzumetima te vrste glazbe. Zaključak bi bio da klasičnoj glazbi nije potrebna vizualna komponenta, dok bi u elektroničkoj glazbi to trebao biti neizoastavni dio.
Foto: Tulove grede | Press
Kako vidite budućnost kombinacije akustičnih instrumenata i elektroničkih elemenata? Jeste li razmišljali o suradnji s elektroničkim producentima na originalnim skladbama?
Tehnologija i glazbena industrija napreduju brzinom svjetlosti. Toliko je noviteta iz mjeseca u mjesec i nebrojenih mogućnosti koje su nam pružene. Ljudima danas u ovo ubrzano vrijeme nije više dovoljno doći samo na koncert i uživati u glazbi ili nekom drugom programu, jer jednostavno očekuju nešto više, neki show.
Tome danas svjedočimo u brojnim većim izvedbama svjetski popularnih izvođača u svim vrstama i podvrstama glazbe, radilo se o koncertu u Areni, na stadionu, kazalištu ili nekoj drugoj pozornici. Tako da spoj akustičnih i elektroničkih instrumenata, ukoliko su izvođači kvalitetni interpreti i majstori na svojim instrumentima, zasigurno itekako može obogatiti konačni željeni zvuk. Sudar već godinama ima glazbene suradnje s raznim umjetnicima iz različitih glazbenih žanrova.
Neki od njih su: Božo Vrečo, Stefan Milenković, Matej Meštrović, Zagrebački solisti, Lado, Jazz orkestar HRT-a, Singrlice i mnogi drugi. Svakako bi se upustili u takvu avanturu da se povežemo s producentima iz područja elektroničke glazbe i siguran sam da bi taj spoj kroz originalne skladbe mogao itekako postići veliki uspjeh, te rezultirati kvalitetnim projektom.
Kad pogledate unatrag, koji su bili najveći izazovi tijekom ovih 15 godina? Postoji li neki trenutak koji biste izdvojili kao prekretnicu u vašoj karijeri?
Najveći izazovi su bili logistika, a tu mislim na prijevoze, sastavljanja i rastavljanja velikih udaraljkaških instrumenata, zatim prostor za održavanje proba koji nam je danas postao nedovoljan s obzirom na broj projekata i glazbenika, te na kraju financiranje svih zamišljenih projekata koje je trebalo realizirati i postaviti na visokoj umjetničkoj razini.
Imamo sreću da naše projekte prepoznaje i sufinancira Grad Samobor, Zagrebačka županija, Grad Zagreb, Ministarstvo kulture i medija RH, Turistička zajednica Grada Samobora, a medijski prate Radio Samobor i 24 sata, bez kojih bi smo teško zamišljene projekte realizirali. Teško je izdvojiti prekretnicu u našoj karijeri, ali svakako bih spomenuo album Eat Suite koji je bio nagrađen brojnim nagradama, hrvatskim, europskim i američkim. Sudar Percussion traje već 15 godina i ne gradimo karijeru koja dođe do eksponencijonalnog rasta, a onda naglo padne, nego jednostavno ju gradimo na duge staze, iskreno i umjereno. Svaki novi koncert ili projekt je prekretnica, novo iskustvo i nova publika koja dolazi na koncerte Sudar Percussiona.
Što možemo očekivati od proslave 15 godina u Lisinskom? Hoće li biti nekih novih aranžmana, gostiju iznenađenja ili elemenata koje do sada nismo vidjeli?
„15 godina s Vama!“ – Sudar Percussion show koji će se održati 2. travnja u velikoj koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog je možda i najveći koncert do sada. Od 2012. godine do sada smo punili dvoranu četiri puta, a ovog puta je posebna prigoda. Predstavit ćemo cijelu retrospektivu 15 godina, većinu projekata, pridružit će se brojni gosti i naravno ne bi bio koncert Sudara da nema iznenađenja.
Bit će i novih aranžmana, svjetlosnih efekata, vizuala i videa, kazališnih momenata i predstavljanje novog projekta „Kola i Piazzolla“ pa sve do multimedije i projekta Oxygene. Za sada mogu reći da je koncert zamišljen u 3 dijela: „Nekad bilo“, „Aktualno i ono što dolazi“ i „Multimedija“. Od gostiju nam se pridružuju Paulo Rušnov na harmonici, Darko Sedak-Benčić na trubi, Mihael Paar na klarinetu, Matej Mihaljević na violini, Simply Brass kvintet, Singrlice, Solzice, stari članovi Sudara Luka Pešutić, Nicolas Sinković, Josip Blašković i drugi gosti koji će za sada ostati iznenađenje.
Na programu su glazba iz filmova, serija i animiranih filmova, dio iz Eat Suite, kazališni momenti, show na bačvama, glazbene suradnje iz područja tradicijske glazbe, najbolje iz programa Oxygene itd. Siguran sam da će publici koja će s nama proslaviti prvih 15 godina, to biti nezaboravna dva sata koja će im ostati u dugom sjećanju. Pripreme za koncert traju već puna tri mjeseca i doslovno pazimo na svaki detalj. Imamo Maria Kovača koji režira cijeli tijek koncerta, a voditelj programa je Mislav Marojević. Ulaznice se mogu nabavit putem portala ulaznice.hr ili na blagani dvorane.
Što je sljedeće za Sudar Percussion? Hoćemo li vidjeti još neobičnih lokacija, multimedijalnih projekata ili možda nešto potpuno novo na vašem repertoaru?
Teško je nabrojati sve buduće nastupe do kraja godine, ali možda mogu izdvojiti 16.4. koncert Trija u Požegi, 19.5. Carminu Buranu koju postavljamo u suradnji s baletom iz Belgije, 27.6. Oxygene u Valpovu, 11.7. otvaranje Lubeničkih večeri s projektom „Kola i Piazzola“, 13.7. Oxygene u Osijeku, a za sve ostale datume predlažem da nas pratite na društvenim mrežama ili putem weba na www.sudarpercussion.com.
Izuzetno mi je drago da u sklopu projekta Ministarstva kulture i medija RH „Ruksak pun kulture“ putujemo po Hrvatskoj te u školama kroz udraljkaške koncerte i body percussion radionice stvaramo nove generacije slušatelja. Također, projekt Sudar&Brass u suradnji s vrhunskim akademskim glazbenicima puhačima koji je osmišljen za zabavu ima dosta angažmana i poziva diljem Hrvatske i u susjednim zemljama. Mogu otkriti kao jedno od iznenađenja da će nam se i oni pridružiti 2. travnja na After Partyju u predvorju dvorane nakon koncerta uz Dj-a Maria Kovača.
Do sada smo svirali na planini, u tunelu, na kamenolomu, u dvorcu, na radnim strojevima, a još nismo svirali ispod mora, u spilji ili na brodu. Zaključio bih da se s nama nikad ne zna u kojem smjeru će biti novi projekt, ali ideja koju ste prije spomenuli kao suradnja s producentima iz područja elektroničke glazbe mi je nekako zazvonila i zaintegrirala me. Sve u svemu važno je da su svi zdravi, da se vesele budućim projektima i da Sudar ima budućnost, što će vas uvjeriti sami početak koncerta 2. travnja u Velikoj koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog.
Dolazak pravog proljeća obilježava treća marčana bura, dok se plesni podiji ovog vikenda uglavnom spremaju za pravu buru gostovanja koja nas čeka početkom travnja.
Nagrađivani kolektiv u petak, 28.03. sprema b2b igranku u Liftu. Za pultom vrte Hudi b2b Looka, Yakka b2b Fynolla, Sicillio b2b Manola b2b Darrio Sec.
25 YEARS OF OBI @ DEPO, ZAGREB
Ikona hardtechna O.B.I. slavi 25 godina rada na sceni, a u Depo stiže ovog petka 28.03. nakon petnaestak godina. Za pultom su još Teo Harouda, Phyter i Teychee.
INSOLATE @ THE GARDEN TAPROOM, ZAGREB
Techno producentica predstavit će svoj novi album u petak, 28.03. od 18h uz besplatan ulaz. Također moći ćete pogledati izložbu fotografija nastalih tijekom njene 27 godina duge karijere i uživati u setovima Phrasala i Secca.
TECHNO PARTY @ CRKVA, RIJEKA
Splitski techno DJ i producent Jock u subotu će nastupiti na oduševljenje riječke publike u Crkvi.
DJ BUSH @ SVAROG BAR, ZADAR
Pionir house zvuka DJ Bush s kojim smo nedavno imali prilike popričati puštat će u zadarskom Svarogu 29.03. Svakako poslušajte i ekskluzivni miks koji nam je snimio.
Rezultati su pokazali porast stimulansa poput MDMA-a, kokaina i amfetamina, dok je prisutnost kanabisa u padu.
MDMA (ecstasy)
U Zagrebu je zabilježena dnevna koncentracija od 20,71 mg na 1000 stanovnika, dok je u Splitu ta vrijednost 34,59 mg, što ukazuje na veću konzumaciju u Splitu.
Foto: DEA Web
Kokain
Zagreb bilježi 677,38 mg na 1000 stanovnika dnevno, dok Split ima 232,99 mg. Iako su ove vrijednosti niže u usporedbi s gradovima poput Antwerpena (1996,98 mg), ukazuju na značajnu prisutnost kokaina u oba hrvatska grada.
Amfetamini
Dnevna potrošnja u Zagrebu iznosi 82,75 mg na 1000 stanovnika, dok je u Splitu 79,93 mg, što pokazuje slične razine konzumacije.
Kanabis
Unatoč globalnoj popularnosti, analiza otpadnih voda pokazuje smanjenje prisutnosti kanabisa u Zagrebu i Splitu, što sugerira pad konzumacije u tim područjima.
Krunoslav Capak, ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istaknuo je da, iako je konzumacija ecstasyja veća u Splitu, ni jedan od ova dva grada nije među europskim gradovima s najvećom potrošnjom droga.
Zagreb i Split na razini EU nisu među prvih 20 prema istraživanju
Željko Petković, pomoćnik ravnatelja HZJZ-a, naglasio je porast dostupnosti kokaina na europskom tržištu, koji se širi prema istoku i jugoistoku Europe.
Ovi podaci pružaju vrijedan uvid u obrasce konzumacije droga u Zagrebu i Splitu, što može pomoći u oblikovanju budućih strategija prevencije i intervencije na nacionalnoj razini.
Upravljajte svojom privatnošću
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.