Skip to main content

Slovenija na korak do legalizacije kanabisa

Slovenija je korak bliže zakonskoj regulaciji kanabisa za osobne potrebe. Prijedlog zakona koji omogućuje punoljetnim građanima uzgoj, posjedovanje i konzumaciju marihuane u privatnom prostoru uskoro stiže u parlament na prijedlog zastupnika Slobode i Ljevice, stranaka koje čine vladajuću koaliciju u Sloveniji.

Prijedlog zakona dolazi godinu dana nakon savjetodavnog referenduma u kojem su Slovenci premoćno, s dvotrećinskom većinom podržali legalizaciju kanabisa u medicinske svrhe te se većinskom voljom izjasnili i za samu legalizaciju kanabisa za ograničenu osobnu upotrebu.

Ilustracija / foto: Luka E and Rick Proctor on Unsplash

Do četiri biljke kod kuće, sedam grama u džepu

Prijedlog zakona predviđa da punoljetne osobe mogu uzgajati do četiri biljke konoplje po kućanstvu, odnosno do šest biljaka ako u istom domaćinstvu živi više osoba. Dopušteno bi bilo nositi do sedam grama konoplje u javnosti, dok bi se kod kuće smjelo imati do 150 grama, ili 300 grama po kućanstvu, prenosi Radiotelevizija Slovenije.

Dodatno, zakon dozvoljava i posjedovanje do pet grama smole i ekstrakata konoplje u javnosti te do 50 grama kod kuće, uz ukupno ograničenje od 100 grama ekstrakata po adresi. Preprodaja bi i dalje ostala zabranjena, ali bi dijeljenje dopuštenih količina bilo dozvoljeno pod uvjetom da se ne ostvaruje financijska korist.

foto: Elsa Olofsson on Unsplash

Tolerancija u prometu i zaštita radnika

Jedna od zanimljivijih novosti jest uvođenje tzv. THC tolerancijske ljestvice u prometu, po uzoru na Nizozemsku i Portugal. Vozači s manjom koncentracijom THC-a u krvi (do tri nanograma po mililitru) i bez znakova omamljenosti ne bi bili kažnjeni. Kazne će se i dalje primjenjivati za vozače s višim vrijednostima THC-a, a posebno stroga pravila vrijede za profesionalne vozače, početnike i one koji prevoze djecu.

Također, zakon zabranjuje testiranje radnika na prisutnost THC-a tijekom redovnih sistematskih pregleda, osim ako postoji sumnja da su pod utjecajem psihoaktivnih tvari na radnome mjestu.

foto: Dad Grass on Unsplash

Zaštita maloljetnika i ograničenja u javnom prostoru

Prijedlog zakona uključuje i mjere za zaštitu maloljetnika jer konzumacija konoplje bi bila zabranjena u njihovoj prisutnosti te u blizini obrazovnih ustanova. Konzumacija u javnosti generalno neće biti dopuštena, osim u jasno definiranom privatnom prostoru.

Iako prijedlog još nema podršku cijele vladajuće koalicije, predlagatelji vjeruju da će se do rasprave u parlamentu postići politički konsenzus. Usvajanjem zakona, Slovenija bi zakoračila prema modernijem i tolerantnijem pristupu regulaciji konoplje, koji istovremeno naglašava osobne slobode i javnu odgovornost.

S druge strane, kod nas u Hrvatskoj ova tema trenutačno nije ni na horizontu. Posljednji put se u javnosti nešto više govorilo o legalizaciji lani, nakon što je njemački parlament podržao sličan zakon. Tada je Mirela Holy, bivša ministrica zaštite okoliša i autorica prijedloga zakona poznatog kao „lex cannabis“, izjavila: “Očekujem da ćemo mi legalizirati marihuanu, ali među posljednjim državama u Europi.

Brina Knauss: “Hrvatska publika je uvijek topla i puna energije”

Posljednjih godina Brina je redovna gošća važnih festivala i klubova diljem svijeta, a njezin prepoznatljiv melodično/emotivni zvuk sve više dolazi do izražaja i kroz autorska izdanja. U razgovoru nam je otkrila kako izgleda njezin kreativni proces, što ju je potaknulo na pokretanje vlastite etikete Empath i kako balansira emociju, introspekciju s plesnim podijem.

foto: Resistance Facebook

Prošle su tri godine otkako smo zadnji put razgovarali na jednom festivalu, kada si nam rekla da polako ulaziš u svijet produkcije. Nevjerojatno je gledati tvoj razvoj otad. Kakav je osjećaj sada kada svoju glazbu izdaješ redovito i dolaziš do šire publike?

Iskreno, osjećaj je vrlo prirodan, ali i uzbudljiv. Oduvijek sam željela redovito izdavati glazbu i dijeliti svoj zvuk. Sada su moj zvuk i samopouzdanje u studiju porasli, i napokon mogu podijeliti više svojih ideja. Poseban je osjećaj vidjeti kako se ljudi povezuju s mojim pjesmama svaki put kad ih pustim na nekom novom mjestu.

Tvoja nova izdanja zvuče zrelije i osobnije. Možeš li nam reći nešto više o kreativnom smjeru svojih najnovijih pjesamama, kakve si trenutke ili emocije pokušala uhvatiti?

Stvaranje osobnog zvuka upravo je ono čemu težim. U posljednje vrijeme još dublje istražujem emocionalnu stranu svoje glazbe. Ponekad je to sjećanje, a ponekad samo jednostavan trenutak u avionu ili u klubu kada osjetim nešto snažno i pokušam to pretočiti u glazbu. Mislim da su moji najnoviji uratci više introspektivni, ali i dalje funkcioniraju na plesnom podiju.

U razgovoru 2022. rekla si nam rekla koliko si zahtjevna prema vlastitim produkcijama. Je li se tvoj proces od tada promijenio? Držiš li još puno neizdanog materijala na disku ili si postala otvorenija prema dijeljenju i puštanju stvari van?

Oh da i dalje sam takva. Taj dio mene se nije puno promijenio, ali sam postala malo blaža prema sebi. Još uvijek imam mnogo neizdanih pjesama na disku, ali sada sam spremnija pustiti ih i vjerovati da će se ljudi povezati s njima, čak i ako ja mislim da nisu savršene. Shvatila sam da ništa zapravo nikad nije savršeno i da ponekad upravo nesavršenosti čine nešto posebnim.

Prošle godine pokrenula si vlastitu etiketu Empath, što je velik korak. Što te potaknulo na to i kako bi opisala njezinu glazbenu i emocionalnu viziju? Kakvi su ti planovi s etiketom?

Pokretanje Empatha za mene je bio jako osoban i emotivan trenutak. Želim kroz etiketu izdavati ne samo svoju glazbu, već i predstaviti umjetnike koji dijele istu filozofiju. Plan je da raste polako i autentično. Svako izdanje bit će posebno i pažljivo odabrano.

Uskoro ćeš prvi put nastupiti na Ultra Europeu, jednom od najvećih festivala u regiji i Europi. Kakav je osjećaj uoči tog seta i kakvo iskustvo želiš pružiti hrvatskoj publici?

Presretna sam! Posebno mi je drago jer je blizu mog doma, a Resistance je zaista kultna pozornica. Hrvatska publika je uvijek topla i puna energije, pa želim napraviti set koji će biti emotivan, ali snažan – nešto što će ljudima ostati u srcu i nakon festivala.

foto: Toni Jurić

Već si nastupila na nekim od najvećih svjetskih pozornica. Kako uspoređuješ takve nastupe pred desecima tisuća ljudi s intimnijim klupskim setovima? Pristupaš li im drugačije?

Oboje ima svoju posebnu čar. Kad si pred desecima tisuća ljudi, osjećaš val kolektivne energije, kao da svi dišemo kao jedno. Ali jednako volim i intimnost malog kluba, gdje vidiš svako lice, osjetiš svaki dah i povežeš se na osobnoj razini. Moj pristup je uvijek isti u duhu jer uvijek želim ispričati priču.

Tvoji setovi uvijek imaju snažnu emocionalnu i melodičnu nit. Kako bi opisala razvoj svog zvuka u posljednjih nekoliko godina, kao DJ-ica i producentica? Je li te što iznenadilo u vlastitom razvoju?

Mislim da je moj zvuk dosta sazrio. Postao je profinjeniji i promišljeniji. Najviše me iznenadilo koliko sam naučila vjerovati svom instinktu i puštati ono što stvarno osjećam.

foto: Toni Jurić

U više si intervjua spomenula kako su empatija i emocionalna povezanost u središtu tvog rada. Kako uspijevaš održavati tu povezanost sa sobom i publikom usprkos intenzivnom tempu turneja i stalnim putovanjima?

Nije uvijek lako, iskreno. Turneje znaju biti vrlo iscrpljujuće i lako se možeš izgubiti ako nisi oprezan. Za mene je jako važno uzeti vremena za odmor kad god mogu. Vrijeme za sebe jedini je način na koji se mogu istinski povezati s drugima.

Za kraj, imaš li neke neostvarene glazbene ili osobne snove koje još želiš ostvariti? Što je sljedeće za Brinu Knauss?

Ima još toliko toga što želim istražiti, puno ideja je već u pripremi, ali za sada ću to još zadržati za sebe. Pratite me!

Spektakularnim festivalskim izdanjem obilježeno 20 godina The Gardena i 10 Love International festivala

Tako je na najljepši mogući način obilježeno 20 godina The Garden festivala i 10 godina Love Internationala, jednog od najvažnijih festivala elektroničke glazbe koji su se razvili iz Gardenove festivalske priče.

Bilo je ovo zaista spektakularan događaj. Vrlo nam je važan jer smo njime obilježili 10 godina Love Internationala i 20 godina Garden festivala. Love International je nastao iz Garden Festivala i ljudi koji su ovdje ove godine su doista nevjerojatni!” – izjavio je osnivač The Gardena Nick Colgan.

Tijekom šest dana i noći, od 09. do 15. srpnja, tisuće ljubitelja glazbe iz cijelog svijeta slavile su zajedno s ključnim imenima međunarodne house i disco scene. Love International i ove je godine ponudio jedinstven spoj dnevnih setova na beach stageu, legendarnog open-air plesnog podija ispod zvijezda, partija na brodu te aftera u kultnom klubu Barbarella’s.

Bili su tu stari prijatelji, novi prijatelji i obitelj, svi na jednom mjestu, sjajno smo se zabavili. Slušali smo odličnu glazbu i plesali. Sve to na spektakularnoj lokaciji, u Tisnom, u Garden Resortu, u produkciji Garden Productionsa. Bio je to pun pogodak!” – dodao je Nick.

Line-up je uključivao vrhunska imena poput Crazy P, Jenny Jen, Felix Dickinson, Bonobo, Adam Regan, Bobby Beige te mnoge druge, uz prepoznatljiv kuratorski pečat ekipe koja stoji iza festivala od njegovih početaka. Love International još je jednom potvrdio svoj status festivala kojem se ne dolazi samo zbog glazbe – već i zbog zajednice, iskustva i lokacije koja je već dva desetljeća dom festivalske magije.

Posljednja večer u Barbarelli, s Craigom Richardsom i Benom UFO-om back-to-back, možda je bila i najbolja noć u Barbarelli ikad. Bilo je nevjerojatno. Vidjeti toliko sretnih lica čini da se osjećaš zaista, zaista posebno. Jedva čekamo festivalsko izdanje iduće godine!” – emotivno je zaključio Nick Colgan.

Dok se dojmovi još sliježu, jedno je sigurno, The Garden ostaje simbol ljetne glazbene čarolije na jadranskoj obali, a Love International festival kojem se svi rado vraćaju.

Jedan set na Love Internationalu dirnuo je u srce na tisuće posjetitelja posebnom gestom

Ljudi uzimaju jake doze psihodelika i koriste umjetnu inteligenciju kao vodič kroz tripove

Prema izvještaju MIT Technology Reviewa, dio korisnika psihodelika sada koristi AI chatbotove kao “trip-sittere”, odnosno digitalne vodiče kroz intenzivne halucinogene sesije.

Ilustracija / foto: Soheb Zaidi on Unsplash

Umjesto iskusnog prijatelja ili licenciranog terapeuta, neki se tijekom konzumacije psilocibinskih gljiva oslanjaju na ChatGPT ili specijalizirane botove poput TripSitAI ili The Shaman. Ovaj trend dio je šire pojave zamjene psihološke podrške umjetnom inteligencijom, što je posljedica rastuće nedostupnosti i visoke cijene mentalno zdravstvene skrbi.

Primjerice, u američkoj saveznoj državi Oregonu gdje je psihodelična terapija legalna, jedan tretman s ovlaštenim vodičem može koštati između 1.500 i 3.200 dolara. Usporedbe radi, većina AI alata je besplatna ili dostupna po simboličnoj cijeni pretplate, pa nije iznenađenje što mnogi traže alternativu, iako takav pristup sa sobom nosi brojne rizike.

Ilustracija: AI Chatbot / foto: julien Tromeur on Unsplash

Jedan od ispitanika, Peter, opisao je kako je uz pomoć ChatGPT-a prošao kroz iskustvo s osam grama gljiva što je doza koja se smatra vrlo jakom čak i među iskusnim korisnicima. Umjetna inteligencija mu je tvrdi puštala glazbu, davala riječi utjehe te ga pratila kroz njegovu unutarnju viziju “višeg bića prekrivenog očima“. Iako zvuči zanimljivo, stručnjaci upozoravaju da takvi eksperimenti mogu lako izmaknuti kontroli.

Za razliku od Peterove uspješne konzumacije psihodelika uz pomoć umjetne inteligencije, ima i primjera loših “tripova”. U jednom takvom slučaju, čovjek koji nikad ranije nije pokazivao znakove psihoze doživio je neugodno iskustvo jer mu je chatbot implicirao u razgovoru da može letjeti.

Stručnjaci kažu da u kombinaciji s psihodelicima, ovakvi odgovori mogu imati vrlo ozbiljne posljedice, pogotovo jer AI nije sposoban prepoznati opasne obrasce razmišljanja, pružiti fizičku podršku ili intervenirati u kriznim trenucima.

Ilustracija / foto: pawel szvmanski on Unsplash

Iako tehnologija može biti zanimljiv alat za introspektivna istraživanja, upotreba umjetne inteligencije kao digitalnog “trip-sittera” nosi ozbiljne rizike. Psihodelična iskustva najbolje je proživjeti u sigurnom, kontroliranom okruženju uz podršku iskusnih ljudi.

Cura i Dečko predstavljaju svoj novi singl “Crvena buba” u izdanju Classic Recordsa

Simpatični i karizmatični duo stvara autorsku glazbu i tekst tako da Dečko svira plesnu elektronsku glazbu, a Cura pjeva.

Nakon tri godine glazbenog eksperimentiranja i autorskog istraživanja, Cura i Dečko donose nam novi uradak koji će vas zasigurno osvojiti. “Crvena buba” pjesma je o strasti, ljubavi i slobodi u danima ljeta. Tekst pjesme opisuje prijateljice koje autom pokušavaju pronaći put, koristeći GPS navigaciju. No što se s prijateljstvom dogodi kad se izgube u mraku?

Pjesma je baš za ples, a bajkovit i mekan vokal prenosi priču inspiriranu vlastitim iskustvom. “Crvena buba” početak je nove etape u karijeri Cure i Dečka, koji obećavaju još mnoge nove pjesme.

Jedan set na Love Internationalu dirnuo je u srce na tisuće posjetitelja posebnom gestom

Oko 18 sati za DJ pult u The Garden Resortu popeo se Jonnie Wilkes aka JG Wilkes, jedna polovina dvojca Optimo (Espacio) iz Škotske i započeo četverosatnu vožnju koju je završio video snimkom iz nastavka.

Nevjerojatno poseban završetak Optimovog nastupa na plaži sinoć“, stoji u objavi na društvenim mrežama festivala. Pjesma s kojom je završio set “The Power of Love (Extended Singlette Version) autora Frankie Goes to Hollywood bila je dirljiva posveta njegovom partneru JD Twitchu kojem je prije par tjedana dijagnosticiran neizlječivi tumor na mozgu.

Keith McIvor, poznatiji kao JD Twitch, objavio je vijest o dijagnozi na društvenim mrežama prije nešto više od desetak dana piše BBC. U međuvremenu je bolest uznapredovala te je propustio nekoliko nastupa uključujući i ovaj u Tisnom, želeći tako više vremena provesti i sa bližnjima.

Zajedno s Jonniejem Wilkesom (JG Wilkes) vodio je Optimo Espacio, jednu od najomiljenijih klupskih večeri u Glasgowu – 13 godina, između 1997. i 2010., u Sub Clubu.

Ovaj dvojac izgradi je predivan odnos sa organizatorima i publikom Love Internationala od samih početaka, zbog čega ekipa The Garden Productionsa nije štedila tople riječi uoči samog festivala napisavši:

Prije nego što otvorimo vrata Love Internationala 2025., želimo odvojiti trenutak kako bismo poslali malo ljubavi dvjema osobama koje su postale sastavni dio našeg festivala: Optimo (Espacio), poznatom i kao nevjerojatni JD Twitch i JG Wilkes.

Optimo – Foto: Love International Facebook

Kao i mnogi u glazbenoj zajednici, slomljeno nam je srce zbog Keithove nedavne dijagnoze. Želimo poslati samo ljubav i sve najbolje ovom divnom čovjeku kojeg volimo do srži. Keith i Jonnie dio su Love International obitelji od samih početaka i jako ih volimo i mi i vi, naša publika, podjednako.

Nema ‘mi i oni’ – oni personificiraju naš etos. Njihov otvoren pristup glazbi, njihova pozitivnost i neumorna kreativnost iznova su obasjavali naše pozornice.

Veselimo se što ćemo ove godine ponovno poželjeti dobrodošlicu Jonnieju na Love International, gdje će letjeti samostalno i nositi duh Optima u budućnost sa svom ljubavlju, energijom i briljantnošću koju poznajemo i volimo. Keith, volimo te, nedostajat ćeš nam ove godine.

Optimo je osjećaj i znamo da se nastavlja.