FrenkyBoy, pravim imenom Dragan Franc Srdoč, kao školovani pianist, producent, DJ, radijski voditelj, te veliki ljubitelj drum’n’bass, jungle, UKG i sličnih žanrova koji korijene vuku iz londonskog undergrounda, duži niz godina je poznat hrvatskoj publici po velikom doprinosu domaćoj bass sceni. Počevši od solo uradaka za srpski label Nü Kvlture i DNBB Records iz Brazila, FrenkyBoy se od samog starta postavio kao bitan čimbenik u revitalizaciji žanrova koji su na našim prostorima i dalje u dubljim dijelovima glazbenog podzemlja. No ipak, svojim trudom i suradnjama s raznim izvođačima iz istog miljea, kroz vrijeme je ovu bass kulturu stavio pod određeni reflektor, od čega je najpoznatiji kao voditelj poznate emisije “Bubanj & Bass Radio” koja se emitira subotom i nedjeljom na više hrvatskih radijskih postaja – zagrebački Radio808, splitski Radio Kampus i riječka Radio Roža.
Naposljetku, FrenkyBoy se seli iz rodnog Zagreba u mirnu oazu na otok Brač, gdje cijelu kreativu usmjerava u stvaranje svojeg prvog albuma kojeg će premijerno predstavljati 22.03. na partiju u zagrebačkom klubu DVA OSAM, dok će službeno ugledati svijetlost dana 25. ožujka. Album sadrži 11 originalnih skladbi, u potpunosti aranžirane, producirane i umiksane od strane Frenkyja, dok je za mastering zaslužan britanski studio Eleven One One Mastering.
Kako je FrenkyBoy početkom 2024. godine svoj novi glazbeni dom našao u britanskoj kući SoulTribe Music, tako je i sam album našao svog izdavača i to na njihovu inicijativu. “Taste Buds LP” će tako uz regularnu dostupnost na streaming servisima biti ponuđen za kupnju u digitalnom formatu, ali i u limitiranoj seriji na CD-u za čiji se vizualni izgled pobrinuo Davor Dedić iz Studija Daboo.
Službeni album release party, koji će se održati u prostorijama kluba DVA OSAM, biti će pod okriljem zagrebačkog kolektiva DROP, te će uz nastup FrenkyBoyja biti podržan sa strane više DJ-eva. Na događaju svoj doprinos dati će Shulah, Re:troflava, srpski kolektiv United Noise, te sami članovi DROP grupacije; DMT, Ela i Fris.
Ulaznice za party već su u opticaju na websiteu kluba po cijeni od 6€, dok će na ulazu koštati 9€.
Vođen tim pričama, novinar portala LiderJozo Knez se odlučio na istraživanje te iz prve ruke “odraditi kuru na psihodelicima i provjeriti tvrdnje proizvođača da s pomoću ludih gljiva doista raste produktivnost.”
Psihodelična industrija
Posljednjih nekoliko godina psihodelične supstancije ponovno zauzimaju svoje zakonito mjesto u svijetu medicine i psihoterapije, koje su naprasno izgubile sredinom 20. stoljeća. Konvencija o psihotropnim tvarima Ujedinjenih naroda zabranila ih je 1971., nakon što ih kultura 60-ih (čitaj hipiji) prihvatila kao način promjene svijesti i otpora establišmentu, započinje u svom istraživanju novinar Lidera.
Danas je pak došlo do promjenje u mjenju, sve više istraživanja potvrđuje koristi psihoaktivnih supstanci poput psilocibina u liječenju depresije, PTSP-a i tjeskobe te poticanju kreativnosti, sreće i produktivnosti. ndustrija psihodelika je u porastu, procjenjuje se da će do 2027. godine vrijediti više od 10 milijardi dolara. Ovi podaci privlače sve više investitora, a legalno se prodaju setovi za mikrodoziranje psilocibinom koji su postali popularni na Zapadu. Korisnici mikrodoziranja tvrde da pomaže u poboljšanju koncentracije, motivacije i općenito čini ljude boljima u svemu.
Marek Piwnicki
Početak gljiviranja
“Jesti magične gljive mjesec dana činilo se kao jedan od najboljih zadataka koje sam dobio u svojoj novinarskoj karijeri.” započeo je novinar Lidera koji je odabrao nizozemsku tvrtku Earth Resonance za nabavku paketa čarobnih gljiva. Naručio je 20-ak grama prirodnog psilocibina od gljive Psilocybe pajateros u obliku sklerocija uz što dolazi 50 grama gljive Lion‘s mane (resasti igličar ili lavlja griva), poznate po blagotvornu djelovanju na mozak i živčani sustav. Za razliku od psilocibina, koji je i dalje na popisu droga, potpuno je legalna.
Ta praksa kombiniranja još se naziva i ‘slaganje‘ i uključuje kombiniranje mikrodoza psihodelika s drugim tvarima za koje se napominje da ističu blagotvorne učinke. Osim čarobnih gljiva, u paketu iz Niozemske mu je stigla i mala digitalna vaga kako bi se pazilo na omjere i kako se ne bi preračunao jedući malene komadiće psihodeličnog sklerocija.
Praksa za uzemljenje
Prema uputama proizvođača doza se jede svaka dva dana, a može biti od 0,2 do dva grama. Preporučuju lavlju grivu uzimati svakodnevno uza sok, kavu ili nešto slično jer ima jako dobar okus pa ne smeta u takvim napicima, a uz dozu psilocibina pojačava učinak. Osim proizvoda, Earth Resonance šalje i protokol u kojem preporučuje kako provesti tih mjesec dana na magičnim gljivama. Pa se tako, između ostalog, kaže da bi svakako trebalo započeti kuru na slobodan dan za svaki slučaj te preporučuje ‘praksa uzemljenja‘, poput dnevne meditacije, pisanja dnevnika i praćenja svih promjena koje se osjete. Uz navedeno, preporučuje se da se jednostavno nastavi obavljati svakodnevne zadaće, bilo da je riječ o poslu, vježbanju, bilo nekim drugim aktivnostima jer, ipak, mikrodoziranje treba pomoći upravo u svakodnevnim poslovnim i drugim zadacima.
Svoje istraživanje, novinar Lidera je započeo s 0,4 grama prvih nekoliko puta. “Osjećaj je na početku uvijek isti. Iščekivanje. Hoćeš li osjetiti, vidjeti neku promjenu. Uz te osjećaje uvijek se javi i glasić koji se pita jesi li možda previše pojeo i kakav će to poslovni dan donijeti. No, nakon prvog tjedna malo sam se opustio. Vaga je zanemarena i prebačena je u kuhinju za vaganje začina, a jutarnja je doza išla preko prsta, onako, otprilike. I – nije bilo pogreške. S obzirom na to da je doza od 0,4 do dva grama, bio sam prilično siguran da ne jedem dva grama svako jutro”
Bolje volje
Novinar Jozo Knez je istaknuo kako je nekada prije eksperimentirao s psihodelicima te da zna kako djeluju kada se pojedu veće količine, mnogo veće od dva grama. Ti efekti koji se dobiju poput neprestanog urlanja od smijeha pa do osjećaja povezanosti sa svijetom i prirodom se ne dobijaju mikrodoziranjem. Već se dobije osjećaj mira, možda i spokoja, mnogo više volje za gotovo sve čega se uhvatite.
“Inače sam po prirodi prilično nervozan lik i mnogo stvari mi može pokvariti dan, ali s gljivama i mikrodoziranjem postao sam otporniji na neke vanjske rušilačke elemente. Ne mogu reći da me stvari nisu doticale, ali nekako bih lakše prešao preko tih vanjskih problema.” zaključio je novinar Lidera.
Dokazi učinkovitosti
Da gljive rade svoj posao, dobio je kao potvrdu od svojih kolega iz redakcije koji su nakon tri tjedna zaključili kako je mnogo mirniji i staloženiji. Osim poslovnih aktivnosti, novinar Lidera je nastavio sa svim svojim drugim životnim aktivnostima uz mikrodoziranje. Tako je na malonogometni termin otišao s većim žarom nego inače, odradio je dvije, tri duge dionice “trčanja na gljivama“.
“Kada sami trčite sa svojim mislima. često bude jako teško, javlja se osjećaj umora, a u glavi se pitate što vam to uopće treba. Na psilocibinu nisam razmišljao na taj način, nekako mi se više dalo. Teško je to opisati, ali voljni moment da se nešto obavi kako treba i u zacrtanom roku na psilocibinu raste, a i osjećaj dok trčite kroz šumu poseban je sam po sebi, a na ‘tripu‘ još malo posebniji” zaključio je.
Terapijske doze
U zaključku, Jozo Knez navodi kako je sve ovo osobno iskustvo, i to nekog tko je sa psihodelicima bio upoznat te za kraj odgovor na pitanje mikrodozirati ili ne, ostavlja svakome na vlastiti izbor.
“A djeluje li mikrodoziranje uistinu, još se uvijek raspravlja. Vjerojatno bismo već sve i znali da se nije dogodio ‘rat protiv droga‘, koji je ograničio veliki dio istraživanja psihodelika počevši od kasnih 60-ih. Nova istraživanja, kojih je uistinu sve više u zadnjih pet godina i koja provode eminentni medicinski centri poput Johnsa Hopkinsa, pokazuju da postoji stvarna i velika korist od uzimanja malih doza psilocibina. Tu su i neka druga istraživanja koja pokazuju samo malu korist od takva načina korištenja psilocibina. Takve studije podupiru hipotezu da je učinak koji ljudi dobivaju od psihodelika u tim subperceptivnim dozama uglavnom učinak očekivanja i da treba konzumirati veću dozu da bi se ostvarila terapijska korist.”
U subotu 23. ožujka, Greenlight Kolektiv transformira kultnu dvoranu Pogona Kulture s 360º konceptom te uzbudljivim gostovanjem DJ-ice iz Londona – Ameliah.
Koncept 360º dovodi atmosferu na razinu publike. DJ pult je spušten i zauzima središnje mjesto na plesnom podiju,što stvara bližu i intimniju interakciju između umjetnika i publike koja sada nije više samo sprijeda, nego sa svih strana. Osim što potiče bolju vizualnu interakciju, koncept 360º dodatno pojačava uzbuđenje i energiju te omogućuje DJ-u preciznije prilagođavanje glazbe publici.
Amaliah je DJ-ica i producentica iz dinamičnog i živopisnog epicentra britanske glazbene scene. Kao osnivačica Borne Fruits labela i rezidentica na popularnom RINSE FM-u, postala je prepoznatljivo lice scene, a popularni Clash Magazine imenovao ju je kao jedno od imena koje će obilježiti 2024. Njen talent neosporno dolazi do izražaja nastupima u prestižnim klubovima poput Panorama Bara i Fabrica, platformama poput Boiler Rooma i HÖR-a te na renomiranim festivalima kao što su Dekmantel i Love International u Tisnu, kao i na Glastonbury festivalu.
Njeni setovi odražavaju njenu šarenu glazbenu osobnost, inspirirajući se brojnim rave iskustvima i dubokom ljubavlju prema elektroničkoj glazbi. Od progresivnog housea do tribal techna, Amaliahina raznolika glazbena paleta osvaja publiku, vodeći ih na putovanje kroz euforične bass linije i pulsirajuće ritmove.
360º event će se dodatno zazeleniti rezidentima Greenlighta: Grenco, Ian Staraj, Ivan Erjavac, Andrija Mlacović i Andreas.
“Nakon iznimno pozitivnih reakcija na prvo izdanje (slike govore same za sebe), očekujemo da će atmosfera u subotu biti još bolja!” poručuju iz kolektiva.
Nakon dočeka jeseni i zime, Planet srijeda budi se ponovno uz početak proljeća i, shodno tome, donosi i širi svježe muzičke vidike. Ovo izdanje u petak, 22. ožujka u zagrebačkom klubu Željezničar, uz organizatora Felvera potpisuje Tijana T, dobro nam poznata beogradska DJ-ica u vrhu svjetske elektronike. U postavi su zato neka od najuzbudljivijih imena beogradske i berlinske scene.
Za mnoge medije si već govorio o tome kako je nastao Stereo Studio, klupski program koji i danas ima legendarni status. Po čemu su se vaši partiji isticali na tadašnjoj sceni?
Uh, ne samo da se scena od tada promijenila barem nekoliko puta, već su se i posjetitelji klubova radikalno mijenjali. Sukladno tome i načini isticanja dobivali su ili gubili određene elemente. Da ste me ovo pitanje upitali tada, siguran sam da bi odgovorio nešto drugo, ali nakon svih ovih godina razotkrio sam dio vlastitog rukopisa kojeg uporno ponavljam. P(re)okrećem se u trenucima kad mi se stvari učine trivijalnim. Onda me uhvati svojevrsni kreativni neposluh. Pokrećem društvenu borbu i igru katastrofe u mojim unutarnjim i vanjskim svjetovima, radikalnim osporavanjem svega što u njima vidim. Eto to se tada događalo, iluzije sam izbijao iluzijama. Ni sada se nisam puno opametio.
Foto Jelena Janković
U vrijeme Stereo Studia, dosta se pažnje posvećivalo flyerima (vaši su čak i nagrađivani!). Mnogi koji su doživjeli to razdoblje, nostalgični su po pitanju fylera. Smatraš li da je takva nostalgija opravdana, je li se nešto izgubilo prijelazom na digitalnu promociju? Kako je kod tebe izgledao taj prijelaz?
Nisam jedan od onih koji misli da je nekada baš sve bilo bolje. Ono što se izgubilo promjenom procesa izrade flajera i komunikacije s njima jest romantika, i naivnost. Od svih mojih velikih životnih prijelaza, privikavanje na digitalno išlo mi je najsporije. Sad kad sam se već privikao i iskusio mogućnosti kojima se možemo služiti, ali i šta sve možemo izmišljati, na staro se ipak ne bih vraćao.
Za one koji možda nisu upoznati, možeš li predstaviti Stereotip?
Projekt koji sam pokrenuo sa prijateljem Dixonom, u svojim početcima u nedjeljno poslijepodne. Tom našom, u to vrijeme ludošću, do danas smo inspirirali cijeli niz događanja u popodnevnim satima, a to smatramo zavidnim dostignućem, pogotovo na ovim našim prostorima gdje su preporučena pravila ponašanja uglavnom uklesana duboko u kamen. U studenom ove godine punimodeset godina, pa za tu priliku spremamo rođendansku zabavu.
Kako je nastao Planet srijeda i tko stoji iza projekta?
Planeta koja je nastala kroz susret agencije Utorak sa Stereotipom. Osnova njene orbite su, kako kaže jedan naš autor, poetsko-subverzivni fragmenti o ljubavi, prijateljstvu i opsjednutosti slobodom.
Tko su gosti iduće Planet Srijede? Kakvu atmosferu i kakve zvukove će ovi izvođači donijeti zagrebačkoj publici?
Gosti su Tijana T, BASHKKA, Tadi, Salome, Roi Perez i Kir. Uz napomenu da je Tijana zajedno samnom i kuratorica navedenog programa. Oboje smo veliki obožavatelji kazališta, pa nas je vodila ideja da dolazak proljeća pozdravimo dramatično. Željezničar će u petak postati svijet u kojem ćemo se uz snagu smjelosti prepustiti slatkoj slobodi kolaža sačinjenog od snova, glazbe sfera, i orgijanja s muzama.
Foto: Jelena Janković
Vjerujem da je tvoj kontinuirani rad na sceni mnogima inspiracija. Postoji li neki DJ (domaći ili strani) koji tebe inspirira i zbog čega?
Za sebe ne mogu reći kako pratim baš sve što se događa u elektronskoj muzici. U isto vrijeme moja glazbena radoznalost dosta je široka pa moji intimni fokusi niti nisu koncentrirani isključivo na elektronsku scenu. Moram reći da se inspiriram mnogim ljudima, i umjetnicima, pa mi je nekako nezgrapno a pomalo i površno pokušati samo naredati imena. Zato bi radije rekao kako im je svima zajedničko da u glazbi kroz koju progovaraju prepoznajem da govore iz ljubavi i uvjerenja. Ta mi je emocija najvažnija. Ljudi koji me inspiriraju najbolje se vide kroz rad u koji sam uključen.
Foto Jelena Janković
Bavljenje glazbom sa sobom nosi brojne izazove, između ostalog i neizvjesnost. Kada si odlučio da je glazba tvoj put i jesi li na tom putu trebao nešto žrtvovati?
U ovoj sceni svi smo mi distanca od stvarnog života, pa mislim da je to naša najveća žrtva, iako nam upravo ta distanca ponekad i pomaže, a taj osjećaj je oslobađajući. Upravo iz tog razloga ne bih rekao da sam nešto žrtvovao. Čini mi se da smo se glazba i ja pronašli, rekao bih da nije bilo neke svjesne odluke, taj je put jednostavno bio jedini moguć.
Za kraj, standardno pitanje: glazbene preporuke?
Coil – “ Moon’s Milk (In Four Phases)“ IDLES – “ Brutalism“ Women’s Hour – “ s/t“ Escape-ism – “ Introduction to Escape-ism“ Thomas Feiner & Anywhen – “The Opiates“ Tim Clément – “ Wolfsong Night“ Zanias – “ Ecdysis“ hilde – “Tide“ Helen Island – “last liasse“ Arooj Aftab, Vijay Iyer, Shahzad Ismaily – ”Love In Exile“ Carlos Barretto – “Lokomotiv“ FIUME – “Fiume II“ Bastion – “Bastion“
R3 Soundsystem je organizirao uličnu prosvjednu povorku “House Against Hate” koja je okupila više od pet tisuća ljudi na međunarodni dan borbe protiv rasne diskriminacije da zaplešu u londonskom Downing Streetu ispred kućnog broja 10, pred vratima kućne rezidencije i ureda britanskog premijeraRishija Sunaka.
Tijekom cijelog popodneva u Downing Streetu, partijaneri su plesali uz 25 DJ-eva među kojima su bili The Blessed Maddona, Eliza Rose, Hot Chip i mnogi drugi.
Putovanje koje ih je vodilo kroz zagrebačke klubove Sirup, Klub., Masters, Podmornica, Aquarius i Peti Kupe sada je već 8 godina dugo, a brand je prepoznat u cijeloj Hrvatskoj, a i van njenih granica, dobrim djelom zahvaljujući i njihovoj izdavačkoj kući koja je sve popularnija. Dobar House se tako održao i u Dubrovniku u klubu Dubina i u Rijeci u Pogonu Kulture, a kako kažu, Peti Kupe im je posebno mjesto gdje su zabilježili najveći porast i neke od najboljih partyja.
Za ovu posebnu prigodu, dovode sad već legendarni, svjetski poznati dvojac iz Amsterdama, a čiju glazbu redovito puštaju na svojim događanjima – Dam Swindle, otprije poznatih kao Detroit Swindle!
Iz Dobrog Housea tvrde kako im je ovo posebno bitan event jer ovaj dvojac pokušavaju bukirati već neko vrijeme. “Dečki su nam već uspjeli iskliznut iz prstiju početkom prošle godine, a skoro nam se ta situacija ponovno dogodila i ove. Srećom, uspjeli smo naći datum koji svima odgovara, i ovo gostovanje će se napokon dogoditi! Jako smo sretni što ih možemo ugostiti na našu osmu obljetnicu6. travnja u Petom Kupeu!”
Dam Swindle, nizozemski duo kojeg čine Lars Dales i Maarten Smeets, obilježio je 2011. osebujnim i ekspanzivnim pristupom produkciji elektronske glazbe. Surađujući s velikanima industrije kao što su Eric Clapton, Tom Misch i drugi, spajaju žanrove od deep housea do disca, techa do soula.
Njihovi rani hitovi kao što su ‘The Wrap Around‘ i ‘The Break Up‘ zapalili su plesne podije, utirući put njihovom sve prepoznatljivijem zvuku prikazanom na fenomenalnom albumu iz 2018. ‘High Life‘ te poznatom ‘Coffee in the Morning’ EP-u. Od osnivanja Heist Recordingsa 2013., njeguju duh suradnje koji je vidljiv na Roundup EP-u; godišnjem izdanju kojeg rade sa svojim izvođačima. Poznati su kao čarobnjaci remiksiranja, a remiksirali su velikane poput Pat Thomasa, Kerri Chandlera, Mayer Hawthornea i mnoge druge. Strastveni su kolekcionari ploča, a njihovi DJ setovi putuju kroz vrijeme, mjesta i zvukove, stvarajući nezaboravne trenutke diljem svijeta.
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.