Skip to main content

Zaključci s Muse-X konferencije: “Balkan je neizbrušeni dijamant”

Tijekom tri dana Muse-X expofesta u Tirani predstavnici festivala, promotori, agenti, menadžeri i glazbenici iz regije i Europe razmjenjivali su iskustva, primjere dobre prakse i pokušali dati odgovore na to kako zajedničkim snagama graditi održivu i povezanu scenu. Među panelistima su bili i predstavnici hrvatske scene.

Amar Fočo i Toni Jurić su sudjelovali u panelu “Without Missing a Beat: The Rapid Rise of Music Festivals in the Balkans“, dok su u panelu “Boutique Festivals: Intimacy, Artistry, and the New Underground” svoja iskustva podijelili Goran Tomašević i Petar Dundov.

Bilo je riječi o razvoju boutique festivala, prekograničnoj suradnji, monetizaciji kreativnosti, obrazovanju publike, ulozi menadžera i agenata, kao i o izazovima koje donose algoritmi i nepravedna raspodjela prihoda od streaminga…

Muse-X je pokazao da regija ima znanje, ideje i volju, ali i da je nužno osigurati više institucionalne podrške, profesionalizacije i međusobne suradnje. U nastavku otkrijte koje smo mi sve panele popratili i što smo na njima zapazili.

Without Missing a Beat: The Rapid Rise of Music Festivals in the Balkans

Uvodni panel je privukao najveći interes, a bio je posvećen rastu broja festivala u regiji. Raspravljalo se o razlozima zbog kojih elektronička glazba dominira festivalskim programima, ulozi publike u širenju žanrova te o tome kako lokalne vlasti mogu dodatno poduprijeti ovu industriju. Posebno je bilo zanimljivo istaknuti kako se balkanski festivali sve više pozicioniraju i kao platforme za afirmaciju regionalnih izvođača, a ne samo kao destinacije za globalne headlinere.

Dotaknulo se i povezivanje aktera iz različitih država kako bi se stvorila jača i otpornija regionalna scena. Iako postoje kulturne, administrativne i jezične barijere, glazba ima moć ujediniti ljude i potaknuti zajedničke projekte. Panelisti su više puta istaknuli da je Balkan neizbrušeni dijamant koji ima veliko bogatstvo i potencijal za razvoj.

Boutique Festivals: Intimacy, Artistry, and the New Underground

Panel o boutique festivalima istaknuo je njihovu sve veću važnost u stvaranju autentičnog i kvalitetnog kulturnog doživljaja. Manji festivali omogućuju jači osjećaj zajedništva, specifičan identitet te fleksibilnost u programiranju i eksperimentiranju s formatima, što ih čini otpornijima na promjene u industriji. Upravo ta osobnost i neposrednost sve više privlače publiku koja traži više od klasičnog festivalskog iskustva.

Ipak, organizatori boutique festivala često se suočavaju s ograničenim resursima, logističkim izazovima i borbom za vidljivost na pretrpanom tržištu. Ključ uspjeha leži u kvalitetnom storytellingu, povezivanju s lokalnom zajednicom i dugoročnim partnerstvima, a ne isključivo u velikim headlinerima. Panel je zaključio kako ovi festivali imaju potencijal postati katalizator kulturnog i ekonomskog razvoja u manje razvijenim regijama.

What Happens After the Funding Runs Out? The Long Game of Music & Arts Projects

Ovaj panel je otvorio goruće pitanje održivosti kulturnih inicijativa nakon što prođe početna faza financijske podrške. Iako su start-up fondovi i javni natječaji često ključni za pokretanje festivala i kulturnih projekata, nedostatak dugoročnog plana i diverzifikacije prihoda može dovesti do stagnacije ili gašenja projekata čim se sredstva iscrpe.

Sudionici su naglasili važnost razvoja poslovnih modela koji uključuju lokalnu zajednicu, stvaraju dodatnu vrijednost kroz edukaciju, turizam ili društveni angažman, i traže održiva partnerstva s privatnim sektorom. Albanija, kao primjer, još nema razvijen ekosustav kulturnih politika i infrastrukture, ali entuzijazam i ideje su prisutni samo ih je potrebno pretvoriti u sustavne strategije za razvoj kulturnog sektora.

Do We Need/Have Managers in the Balkans?

Panel “Do We Need/Have Managers in the Balkans?” stražio je ulogu menadžera u karijerama glazbenika, posebno u kontekstu regije gdje ta funkcija još nije u potpunosti profesionalizirana. Mnogi umjetnici i dalje sve rade sami, uz podršku booking agenta ili promotora, što često vodi do pregorijevanja, lošeg planiranja i nedostatka dugoročnih strategija razvoja karijere.

Diskusija je pokazala da postoji sve veći interes za učenje o menadžmentu, ali i potreba za jačom edukacijom i mentorstvom, kao i jasnijim definiranjem uloga unutar tima. Menadžer ne bi smio biti samo posrednik, već strateški partner koji razumije tržište, gradi brend umjetnika i zna upravljati resursima. Bez profesionalne podrške, teško je konkurirati na međunarodnom tržištu koje traži jasnoću, strukturu i timski rad.

Is Old Music Killing New Music? The Nostalgia Factor

Na ovom panelu otvoreno se raspravljalo o sve izraženijem trendu dominacije stare glazbe na streaming platformama, što otežava plasman i vidljivost novih izdanja. Globalni algoritmi favoriziraju već etablirane kataloge, dok nova glazba često ostaje neotkrivena, osobito ako dolazi iz manjih tržišta poput Albanije ili Hrvatske.

Panelisti su upozorili da se glazbenici sve češće prilagođavaju pravilima platformi kako bi bili algoritamski prepoznatljivi, što može narušiti autentičnost i kreativnost. Kao moguća rješenja predložene su javne kampanje koje promoviraju novu glazbu, veća podrška lokalnih medija, kao i strateško korištenje cover verzija kao ulazne točke za kasniju promociju originalnih djela.

Copyright or Wrong: Ensuring Artists Get Paid

Jedan od završnih panela konferencije dotaknuo se jednog od najvažnijih, ali često zanemarenih pitanja: autorskih prava i pravedne raspodjele prihoda. U mnogim zemljama regije sustavi kolektivne zaštite još uvijek ne funkcioniraju optimalno, a veliki broj autora ni ne zna kako ostvariti svoja prava.

Sudionici su istaknuli kako bez jasnog pravnog okvira, edukacije i transparentnosti, teško možemo govoriti o održivim glazbenim karijerama. Autorska prava ne smiju biti luksuz rezerviran za male elite, već temeljni alat za očuvanje stvaralaštva. Potrebno je osnažiti umjetnike da se educiraju, registriraju i aktivno bore za svoj rad jer stvaranje glazbe mora biti jednako važno kao i njeno izvođenje.

“Balkan je neizbrušeni dijamant”

Muse-X expofest u Tirani je dozakao da Balkan ima snažnu bazu kulturnih radnika, kreativaca, organizatora, promotora i svih ostalih djelatnika iz srodnih grada koji žele mijenjati stvari. Kroz povezivanje, dijeljenje znanja i zajednički rad moguće je izgraditi glazbenu scenu koja neće ovisiti isključivo o entuzijazmu pojedinaca, već će imati sustavnu podršku i održivu strukturu. Muse-X je važan korak naprijed, a prilike za umrežavanje i razmjenu ideja ne smiju stati samo na njemu, nego postati učestala pojava kako bi se omogućio daljnji razvoj regionalne glazbene industrije i scene.

Izvještaj s Muse-X konferencije: Spoj glazbene industrije, umjetnosti i balkanske budućnosti

Novi val: Skarros i njegova zvučna višedimenzionalna introspekcija kroz projekt Hypnøsphere

Ovaj zanimljivi DJ s riječkom adresom, svoj je glazbeni put započeo 2022. godine, no njegova ljubav prema glazbi živi puno duže. Još kao klinac, Skarros je pokazivao istančani ukus pa vođen tom glazbenom intuicijom i osjećajem za kvalitetu, već tada postavlja temelje svog sada prepoznatljivog zvuka: emotivnog, energičnog i hipnotičkog.

Njegov prvi nastup dogodio se upravo u Rijeci, u kultnoj Vivi, mjestu koje je mnogim lokalnim talentima poslužilo kao odskočna daska. Nakon toga, razvijao se, brusio vještine i gradio svoj identitet svirajući na nekima od dobro poznatih klupskih i festivalskih pozornica regije poput Colloseuma, Crkve, Days of Dreamsa, Depoa, Final Destinationa, Fort Punte Christo, Manuala, Pogona kulture, Portuna i Steela. Publika ga je imala prilike čuti rame uz rame s imenima kao što su Bours?, Brtinzz, Coyu, Dimitri J, DJ Ogi, Frederic., Marco Bailey, Pig&Dan, Un Padre…

Ono po čemu ga svakako pamte je njegova nevjerojatno zarazna energija i način na koji osjeća prostor, trenutak i publiku.

Njegovi setovi poznati su po intenzivnom, ali profinjenom balansu između hipnotičkog groovea, vokalnih slojeva i melankoličnih elemenata, s izraženim osjećajem za dramaturgiju. Iako bi ga se lako moglo opisati kao divljeg, tvrdog, nemilosrdnog i sirovog, Skarros pokazuje i meku, introspektivnu stranu kroz dublje house selekcije i atmosferične prijelaze. Sposobnost da premosti te granice između sirove energije i emotivne dubine čine njegove setove nezaboravnim “putovanjem”.

Od početka 2023. pa do kraja 2024. djelovao je kroz projekt Anima Noctis s Whoosom. No, kako to često biva, neki se putevi razdvoje pa sada samostalno i s jasnijom kreativnom vizijom, Skarros predstavlja svoj novi projekt Hypnøsphere.

Njegov pristup glazbi uvijek je bio intuitivan, gotovo meditativan a ovo novo poglavlje opisuje kao dublje, osobnije i konceptualnije. Riječ je o zvučnoj introspekciji, atmosferičnoj priči koja se odvija između driving, prljavog groovea i mračnijih, psihodeličnih slojeva. Umjesto da juri za trendovima, Skarros ih zaobilazi, zaranja dublje u prostor hipnotičnog groovea i emocionalne gradacije i kroz novi projekt donosi višedimenzionalno iskustvo.

Hypnøsphere je most između poznatog i nepoznatog. Prostor u kojem zvuk razgrađuje stvarnost, gdje frekvencija iskrivljuje percepciju, gdje se granice između uma i pokreta brišu u ništavilo.

Premijerno izdanje Hypnøspherea održano je 5. travnja 2025. u riječkom klubu Crkva i ispunilo je sva očekivanja kako zvukom, tako i atmosferom. Skarros je za predstavljanje svoje nove priče uz sebe okupio respektabilnu ekipu DJ-eva počevši s Fran LF-s, gostom iz Italije, a zatim i Brtinzzom, gostom iz Slovenije. Tu su još bili i Beatriss, predvodnica istarskog Artnotea te SØNE, mlada riječka nada.

Večer je donijela upravo ono što je projekt i obećavao – hipnotičan, ali energičan flow i snažnu povezanost s publikom. Projekt nastavlja rasti, a novi događaj već je u pripremi za jesen.

Skarrosa možete pronaći na Instagramu i SoundCloudu, a njegov projekt Hypnøspherea istražite na Instagramu.

*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske

Festivalsko ljeto na Zrću: pregled najvažnijih događaja na najpoznatijoj hrvatskoj party plaži

Nakon što smo istražili najvažnije festivale diljem Hrvatske i regije, kao i one koji se vežu uz specifične lokacije poput Martinske pored Šibenika, sada se fokusiramo na Zrće, popularnu plažu koja već godinama nosi glasi za jednu od najpoznatijih party destinacija u Europi. Smještena na otoku Pagu, okružena kristalno čistim morem i surovim mediteranskim krajolikom, Zrće je sinonim za neprekidnu zabavu, energične ritmove i festivalski doživljaj koji traje cijelo ljeto.

foto: @denine.production

Hideout festival – od 22. do 26. lipnja

Hideout ovog ljeta slavi 15 godina u Hrvatskoj, a festival se otvara s velikim BBC Radio 1 Dance parytjem. Veliku festivalsku obljetnicu na plaži Zrće, i u klubovima kao što su Aquarius, Euphoria, Kalypso, Noa Beach Club i Papayja, predvode Azyr, Charlie Sparks, Chris Stussy, Eats Everything, Kettama, Ki/Ki, Patrick Topping, Sam Divine, Solardo, Tommy Holohan i drugi.

Verknipt Croatia – od 29. lipnja do 3. srpnja

Nakon prošloljetnog debija na Jadranskoj obali, Verknipt se vraća na plažu Zrće i preuzima Aquarius, Kalypso, Noa Beach Club, Nomad i Rocks Beach Club s preko 50 DJ-eva koji će nastupiti na deset klupskih događaja, šest pool partyja i četiri boat partyja. Među potvrđenim imenima za petodnevno “hard techno ljetovanje” su 6EJOU live, Alignment, Basswell, Carv, Jazzy, Kuko, Shlømo, T78 pres. Activator, William Luck, Zeuz i drugi.

Dropzone – od 6. do 11. srpnja

Dropzone za ovo ljeto najavljuje svoje najveće izdanje s preko 90 izvođača koji će napraviti 25 partyja tijekom 6 dana. “Hard dance” raj ovog ljeta će preuzeti Aquarius, Kalypso, Noa Beach Club, Papayju i Rocks Beach Club, a u njima će svirati imena poput Atmozfearsa, D-Blocka & S-Te-Fana, D-Sturba, Da Tweekaza, Dr. Peacocka, Sound Rusha i mnogih drugih.

Summertide – od 13. do 15. srpnja

Savršen uvod u vrhunac ljeta u Noa Beach Clubu je Summertide Festival. Među headlinerima je Regard, kosovarski DJ koji je postao globalna senzacija zahvaljujući hitovima poput „Ride It” i „Secrets“, koji su dominirali TikTok trendovima i prikupili milijarde streamova. Lineup dodatno pojačava KAAZE, švedski producent poznat po fuziji rock’n’roll elemenata i energičnog EDM-a, koji redovito nastupa na pozornicama najvećih svjetskih festivala. Tu je i Plastik Funk, veteran scene i redovni gost Noa Beach Cluba. Ulaznice su dostupne na web stranici kluba.

Circus Maximus – od 27. do 30. srpnja

Najdugovječniji festival Noa Beach Cluba je Circus Maximus koji se uspješno održava već više od 10 godina. Circus Maximus donosi jedan od najjačih line-upova do sada, okupljajući vodeće zvijezde s DJ Mag Top 100 liste. Među headlinerima su Steve Aoki, poznat po eksplozivnim nastupima i kultnom bacanju torte, KSHMR, jedan od najsvestranijih i najkreativnijih producenata na sceni, Nicky Romero, nizozemski hitmaker koji je surađivao s najvećima, te Quintino, izvođač čije su produkcije redovno prisutne na velikim festivalima poput Tomorrowlanda i Ultra Music Festivala. Ulaznice nabavite na web stranici kluba.

Lemurian Legacy festival – od 30. srpnja do 1. kolovoza

Lemurian Legacy je novi festival iza kojeg stoje Atlantida i One Drop Music, a kao mjesto radnje su odabrali Nomad i Papayju. Fokus je na afro house i melodičnom zvuku, a u prvom valu imena potvrdili su dolaske dua Moeaike i Zamna Soundsystema.

Barrakud festival – od 10. do 14. kolovoza

Talijanski organizatori spremaju 13. festivalsko izdanje na otoku Pagu, a među 20 headlinera su Biia, Luca Agnelli, Meduza, Rivo, Stella Bossi i Topic, koji će nastupiti u Aquariusu, Kalypsu, Noa Beach Clubu, Papayji i Tattvi.

Sunscape – od 10. do 13. kolovoza

Sunscape Festival iz godine u godinu raste i okuplja sve jača imena. Kruna sezone će biti gostovanje Afrojacka, jednog od najpoznatijih svjetskih DJ-eva i producenata. Uz njega, tu su i Nicky Romero, nizozemski hitmaker koji se još jednom vraća u Noa Beach Club, KAAZE, koji u svojim produkcijama kombinira rock ‘n’ roll i moderni EDM, te Plastik Funk, veteran svjetske EDM scene. Ulaznice osigurajte na web stranici kluba.

Sonus Croatia – od 17. do 21. kolovoza

Vodeći festival na sceni Sonus Croatia za ljeto podiže svoje festivalsko iskustvo. Ovogodišnje izdanje će se održati u četiri kluba – Aquariusu, Kalypsu, Noa Beach Clubu i Papayji te na beach stageu na paškoj plaži Zrće, a zasad je potvrđeno 56 izvođača. Na 12. izdanje festivala stižu Adam Beyer, Adriatique, Boris Brejcha, Indira Paganotto, Joseph Capriati b2b Seth Troxler, Klangkuenstler, Loco Dice, Miss Monique, Patrick Mason, Reinier Zonneveld, Ricardo Villalobos, Richie Hawtin, Sven Väth, Vintage Culture i mnogi drugi. Regionalne ulaznice su u prodaji putem web stranice organizatora.

Privacy festival – od 26. do 30. kolovoza

Premijerno izdanje Privacy festivala se sprema za sami kraj kolovoza, kada njemački techno promotori koji su poznati po “lijepom technu za lijepe ljude” stižu na plažu Zrće i u klubove poput Lift Beach Cluba, Nomada, Papayje i Rocks Beach Cluba. Festival okuplja zanimljive europske goste, rezidente Privacyja, kao i brojne hrvatske snage poput Lalite Kali, Teychee i Yvonne.

Pulsar Croatia – 29. i 30. kolovoza

Pulsar Croatia za sebe kaže da donosi novi puls na plažu Zrće. Tijekom dvije noći u Lift Beach Clubu, Pulsar Croatia će pružiti duboki groove i visoko energetski ritam s kojim će stvoriti prostor za ples i povezivanje s glazbom. U tome će im pomoći lineup kojeg čine Bazement Stuff, Bose, Fox, Marcela, Pasta, Sempa i Ivan Mastermix.

Dokumentarac Move Ya Body: The Birth of House osvjetljava crnačke i queer korijene čikaške house glazbe

Nova dokumentarna serija “Move Ya Body: The Birth of House”, prikazana početkom 2025. na Sundance Film Festivalu, donosi snažan, emotivan i povijesno važan prikaz nastanka house glazbe onakav kakav se rijetko viđa.

Kroz svježu naraciju i intervjue s pionirima poput Jesseja Saundersa i Vincea Lawrencea, redatelj Elegance Bratton otkriva kako je house rođen ne samo iz potrebe za plesom, već iz borbe za vidljivost, slobodu i prostor za izražavanje.

Središnji trenutak filma je famozna Disco Demolition Night 1979. u Chicagu, događaj koji se često prikazuje kao simbol kraja disco ere, ali u ovom filmu poprima sasvim drugo značenje: kao iskra koja je potaknula nastanak nove glazbene paradigme. Iz pepela mržnje prema disco sceni, nastalo je nešto dublje i snažnije – house.

House kao queer, crnačka i otporna kultura

Dokumentarac ne idealizira, on podsjeća. Podsjeća da su korijeni housea ukorijenjeni u crnačkoj LGBTQ+ zajednici, u klubovima poput The Warehouse i Music Box, gdje su DJ-i i plesači stvarali prostor oslobođen diskriminacije, nasilja i predrasuda.

Photo by Greyson Joralemon on Unsplash

“House glazba nije nastala zbog novca – nastala je jer smo trebali dom”, poručuje Vince Lawrence.

Glazba, DJ-ing i klupski prostori nisu bili bijeg od stvarnosti, već oblik otpora i oblikovanja novog identiteta. U svijetu koji ih je ignorirao ili odbacivao, house je bio alat za opstanak i slavlje života.

Zašto ovo trebate pogledati

“Move Ya Body” nije samo glazbeni dokumentarac. To je kulturna lekcija i podsjetnik da plesni podij može biti i politički prostor. Da su oni koji su danas ikone nekada stvarali na marginama. I da house, u svojoj srži, još uvijek nosi potencijal za povezivanje, oslobađanje i otpor.

Za sve ljubitelje elektroničke glazbe, ovaj film je obavezno gradivo posebno u vremenu kad AI, algoritmi i tržište oblikuju zvuk. Prilika da se prisjetimo tko je house uopće stvorio. I zašto.

Illusions Open Air Weekend: Dvodnevni spektakl na Kalemegdanu!

Publiku očekuje impresivan lineup, zvijezde elektroničke scene. Vizionar i pionir elektronske scene, britanski DJ i producent Lee Burridge, zatim autentična snaga Afterlife zvuka, poljska DJ-ica Kasia, a tu su i domaći predstavnici; Ilija Djoković, Runy, Pao Pausto i Isidor, koji će donijeti nezaboravnu energiju, sofisticiran zvuk i prepoznatljivu atmosferu koju Illusions već godinama njeguje.

Prvi dan Illusions Open Air, nastupat će, glavna članica ženske postave Afterlife-a i miljenica beogradske publike Kasia, koja po treći put dolazi u Beograd i sa sobom donosi svoju energičnu melodic techno selekciju. Kasia je jedna od traženijih umjetnica, svojim talentom se plasirala na vodećim svjetskim festivalima i klubovima — uključujući ULTRA Miami i Resistance.

Zatim Ilija Đoković, jedan od cijenjenijih umjetnika sa naših prostora, kroz svoje melodije prenosi pravu emociju i snagu u ritmove. Njegov talent istinski dolazi do izražaja u njegovim fascinantnim energičnim nastupima. Iz tog razloga i poslije dugogodišnjeg rada, on je od tajnog srpskog talenta došao do toga da sada ostavlja trag na svjetskoj sceni, sa obožavateljima kao što su Paul Kalkbrenner, Carl Cox i Chris Liebing i mnnogi drugi.

Iako ostaje vjeran svom misterioznom i atmosferskom prepoznatljivom zvuku, Ilija Đoković se uvijek razvija, što je dokazao eksplozivnim izdanjem za kultnu izdavačku kuću ,,Filth on Acid“ od eminentnog Reinier Zonneveld-a. Beogradski DJ i producent Pao Pausto, poznat po svom unikatnom pristupu produkciji i setovima koji brišu granice između žanrova..

Drugi dan Illusions Open Air, stiže britanski DJ i producent, Lee Burridge, jedan je od ključnih aktera globalne elektronske scene, poznat po svom emotivnom, hipnotizirajućem zvuku i vizionarskom pristupu. Karijeru je započeo još 1983. godine u Engleskoj, ali njegov utjecaj ubrzo je prerastao lokalne okvire.

Požurite po svoje ulaznice! Broj karata za ovaj jedinstveni događaj je ograničen na 500 po danu. Vaše ulaznice možete pronaći putem sajta Gigstix i u svim knjižarama Vulkan. Ne propustite priliku biti dio nezaboravne ljetne senzacije!

Hrvatska ima čak osam festivala među Top 100 u svijetu prema izboru čitatelja DJ Maga

Među prepoznatljivim imenima poput Tomorrowlanda, Ultra Music Festivala i Glastonburyja, Hrvatska se i ove godine snažno pozicionirala s čak osam festivala u Top 100, dok se regija dodatno istaknula prisutnošću Exita i Lovefesta.

Outlook Origins – Foto: Instagram @_yushy & @meganxshoots

Ova lista ne samo da potvrđuje snagu lokalne ponude, već pokazuje da publika itekako prepoznaje kvalitetu doživljaja koju naši festivali nude.

Top 10 festivala svijeta 2025

1. Tomorrowland – Belgija

2. Ultra Music Festival – Sjedinjene Američke Države

3. Untold festival – Rumunjska

4. EDC Las Vegas – Sjedinjene Američke Države

5. Glastonbury Festival – Ujedinjeno Kraljevstvo

6. Kappa FuturFestival – Italija

7. Coachella Valley Music & Arts – Sjedinjene Američke Države

8. Sunburn Festival – Indija

9. Creamfields – Ujedinjeno Kraljevstvo

10. Defqon.1 – Nizozemska

Hrvatski i regionalni festivali u Top 100

28. EXIT Festival – Novi Sad, Srbija

31. Ultra Europe – Split, Hrvatska

37. Sonus Festival – Novalja, Hrvatska

45. Dimensions Festival – Tisno, Hrvatska

47. Hideout Festival – Novalja, Hrvatska

49. Lovefest – Vrnjačka Banja, Srbija

63. Sea Star Festival – Umag, Hrvatska

74. Defected Croatia – Tisno, Hrvatska

87. Love International – Tisno, Hrvatska

93. Outlook Origins – Tisno, Hrvatska

Veliki festivalski vodič kroz Hrvatsku za ljeto 2025.

Regionalni festivalski vodič za ljeto 2025.

Noa Beach Club je među 10 najboljih klubova svijeta prema DJ Mag Top 100 Clubs