Skip to main content

12. i 13. rujna u Splitu rezerviran je za xSTatic 2025 – međunarodni festival hip-hop kulture

Međunarodni festival hip-hop kulture i ekstremnih sportova, s posebnim naglaskom na graffiti i street art kulturu, održava se u Splitu na lokaciji Gripe/Koteks 12. i 13. rujna.

foto: xSTatic 2021.

Ove godine gotovo 50 umjetnika iz nekoliko zemalja sudjeluje na festivalu, a uz skateboarding natjecanje i izložbu, u subotnjem programu ponovo će oslikati prostor Koteks/Gripe.

Program se dodatno obogaćuje izložbom Wall Ride koja se održava u SK “Kolo”, gdje će biti izložene skate daske oslikane od strane hrvatskih umjetnika. Tijekom dosadašnjih 11 izdanja, xSTatic je ugostio preko 450 umjetnika iz cijelog svijeta, renomirane skateboard timove – Vans, Globe, Element – te svjetske break dance prvake, francusku Pockemon Crew i rusku TOP9.

Na Gripama kroz oba dana dobre glazbe neće nedostajati, a za sve posjetitelje i sudionike osiguran je i Food Court

U petak, 12. rujna, program počinje u 12 sati oslikavanjem zidova, uz zagrijavanja u skateboardingu. U večernjim satima u SK “Kolo” slijedi otvaranje izložbe uz prigodni DJ program.

Veći dio petkovog programa nastavlja se i u subotu, s tim da je u poslijepodnevnim satima, nakon skate natjecanja, planirano uručenje nagrada pobjednicima. Od 20 sati zabava se nastavlja uz nastupe glazbenih izvođača Buzi, Bepo Bagulin, Krešo i Ajs Nigrutin.

Na Gripama kroz oba dana dobre glazbe neće nedostajati, a za sve posjetitelje i sudionike osiguran je i Food Court. Ulaz na festival, kao i na sva događanja i koncerte, je besplatan.

Helen Kelen na Zagreb Design Weeku predstavlja kolekciju Synthex 2.0

Kolekcija Synthex 2.0 nastavak je i proširenje prethodno prikazane istoimene kolekcije, koja se bavila pitanjem estetike u vremenu ekološkog, vizualnog i tehnološkog viška.

Nova iteracija zadržava osnovne tematske smjernice – zaštitu, erotiku, teksturalnost – ali ih produbljuje kroz dodatne komade, tehnički razrađeniju konstrukciju i drukčiju stilsku artikulaciju. U fokusu je ručni rad, eksperiment s tkaninama te održiva praksa kroz upcycling i reworking.

Proces je izrazito manualan, bez korištenja digitalnih alata, što svaki komad čini unikatnim i vremenski zahtjevnim, a sama stilizacija odmiče kolekciju od klasičnog runway prikaza prema više klupskom, brutalističkom i cyberwear izričaju, dok komadi funkcioniraju kao avangardni streetwear. Synth kao sintetičko, ali i kao zvučni identitet kolekcije, povezuje modu s techno glazbom, a referentni okvir kolekcije čine sci-fi filmovi poput Matrix i Blade Runnera, kao i underground estetika europske rave scene. Iako kolekcija koristi fetišističke i sci-fi kodove, oni su reinterpretirani kroz prizmu svakodnevice i održivosti, a ne spektakla.

Synthex 2.0 nudi vizualni jezik spekulativne erotike i održivog otpora, ne kroz rigidnost forme, već kroz njezinu ranjivu kompleksnost

Glavni cilj kolekcije je istražiti kako ručna izrada i lokalna, održiva proizvodnja mogu stvoriti suvremeni vizualni jezik koji je radikalno drugačiji, ali i duboko ukorijenjen u stvarnom vremenu, prostoru i materijalu.

Synthex 2.0 nudi vizualni jezik spekulativne erotike i održivog otpora, ne kroz rigidnost forme, već kroz njezinu ranjivu kompleksnost. Komadi iz kolekcije nisu samo odjevni predmeti, već zaštitna druga koža u doba krize identiteta, okoliša i smisla. Cilj je stvoriti novu vrstu atraktivnosti, onu koja ne počiva na otkrivanju tijela, već na njegovoj transformaciji.

Helen Kelen je diplomirana modna i tekstilna dizajnerica čiji se rad nalazi na sjecištu održivosti, clubbing kulture i avangardnog streetweara.

Od početka studija svoj rad temelji na upcyclingu tekstila, razvijajući specifične metode spajanja i prošivanja najmanjih tekstilnih fragmenata u nove, funkcionalne i vizualno upečatljive odjevne komade.

Njezina estetika proizlazi iz svijeta techno glazbe, rave i clubbing kulture te sci-fi referenci, što se očituje u tamnoj paleti, naglašenim kontrastima i detaljima koji povezuju modu s vizualnim jezikom alternativne scene. Dizajnira nosivu i estetski snažnu odjeću koja komunicira s tijelom.

Njezin potpis podrazumijeva spoj sirovosti i sofisticiranosti, naglašeni vanjski šavovi, tamni tonovi s teksturalnim kontrastima i siluete koje osciliraju između utilitarnog i fetišističkog. Kroz pojam techno-upcyclinga dizajnerica gradi novu platformu održivog izražavanja u modi, usmjerenu na zajednice koje propituju norme, slave raznolikost i traže autentičan dizajnerski izraz. To je spoj ritma elektroničke glazbe, urbanog identiteta i ekološke osviještenosti. Svaki komad nastaje s idejom da zadrži sirovost materijala, ali i pruži novu funkciju i estetsku vrijednost, stvarajući tako prepoznatljiv dizajnerski rukopis koji reflektira duh suvremene, odgovorne i nekonvencionalne mode.

Synthex 2.0 predstavit će se u četvrtak, 11. rujna od 21h u sklopu ZGDW fashion showa u zagrebačkom Jadran Filmu. Kompletan program Zagreb Design Weeka potražite u našem kalendaru.

Zanimljivo je da soundtrack za Helen Kelen potpisuje Graciela Soto iz Velike Britanije, čiji zvuk vodi na hipnotičko putovanje koje će publici dati da osjete sve sirove emocije techna.

Helen Kelen je ovog proljeća na Fashion.hr-u predstavila kolekciju proljeće-ljeto 2025, inspiriranu clubbing i techno kulturom, a soundtrack je na toj reviji potpisala naša techno producentica Insolate.

Gljive, biljke i drveće sada stvaraju glazbu kroz prijenosni synth Pocket Scion

Škotska modularna kompanija Instruō udružila je snage s glazbenikom i ekologom Tarunom Nayarom poznatijim kao Modern Biology kako bi stvorila instrument koji pomiče granice stvaranja zvuka. Rezultat je Pocket Scion, prijenosni synth koji koristi bioelektricitet živih organizama počevši od gljiva i biljaka pa sve do drveća i pretvara ga u glazbu.

foto: Instruō

Ovaj džepni uređaj funkcionira tako što pretvara sitne impulse bioelektriciteta koje emitiraju živa bića u note, ritmove ili čak neprekidne MIDI signale. Korisnici ga mogu spojiti pomoću krokodil klipova na drvo, cvijet, gljivu ili bilo koji oblik organskog života, a synth zatim generira melodije i uzorke koji stalno evoluiraju.

Pocket Scion nastao je na temelju istoimenog Eurorack modula iz 2018., no sada u samostalnoj, baterijski napajanoj verziji donosi dodatne mogućnosti poput MIDI i OSC kontrole te softver za dublje podešavanje skala i tonova. Na sebi ima i osjetljivu ploču na dodir i pritisak, pa se može svirati i bez povezivanja na biljke.

foto: Instruō

Instrument dolazi s četiri unaprijed kreirana zvuka: Secret Garden, Fungal Waves, Treebeard’s Koto i Soil Circuits, koje je dizajnirao Modern Biology, poznat po viralnim videima u kojima iz gljiva stvara ambijentalnu muziku.

Pocket Scion već je dostupan u prodaji, stoga ako želite producirati glazbu uz pomoć biljaka možete ga nabaviti po cijeni od 149€.

Involucija i Zarkoff izdaju ploču “I poslije linije, linija”

Involucija i Zarkoff predstavljaju zajedničko izdanje “I poslije linije, linija“, koje 3. listopada izdaje berlinski label Aufnahme + Wiedergabe. Riječ je o vinilnom izdanju koje spaja oštar, sirov i abrazivan zvuk, a opisuje se kao Balkan Body Music – mješavina EBM-a, industrijskog techna i futurističkog math-rocka.

Zarkoff – foto: privatna arhiva

Involucija je eksperimentalni projekt koji okuplja umjetnike s prostora bivše Jugoslavije, a započeli su ga Michel Morin i Lucija Invo. Među prvim suradnicima našli su se Zarkoff, Le Chocolat Noir i Sixth June. Naziv projekta proizlazi iz metafore za neprestano zapetljanu dubinu naše situacije – svijet se raspada, a zatim se ponovno organizira pomoću neočekivanih i ponekad uznemirujućih veza.

Involucija gostovala na HÖR Berlinu: Balkan Body Music u srcu europske elektroničke scene

Zarkoff, koji na izdanju potpisuje tekstove i vokale, otkrio je da je poziv u Berlin stigao na samom početku pandemije. “Za razliku od mojih nedavnih solo radova, ovo je glasno, abrazivno, tvrdo i oštro”, napisao je na društvenim mrežama, naglašavajući kako se izdanje zvukom razlikuje od njegovih aktualnih radova.

Inspiracija za naslov dolazi iz jugoslavenskog slogana “I poslije Tita – Tito!”, preoblikovanog u komentar o stalnom pomicanju društvenih i etičkih granica.

Dio albuma već je dostupan za preslušavanje na Bandcampu, dok vinil izlazi početkom listopada.

Zvuk Barcelone i Tokija stiže u Zagreb na Dobar House

Za samo otvaranje koje će se održati 20. rujna dovode međunarodne izvođače s labela – Nesi i Yutu Yamadu, uz stalne predstavnike labela – Tom Bug & Grooveline.

Atmosfera sa Dobar House partyja – Foto: Šime Bilić

NESI

Nesi je DJ-ica u internacionalnom usponu koja drži rezidencije u klubovima Tunnel Barcelona, W Barcelona i Jackies Party, gdje na plesni podij donosi svoju prepoznatljivu energiju i ukus. Početkom 2025. izdala je “It’s My House”, svoj prvi singl na Dobrom Houseu, ujedno jedan od najuspješnijih singlova labela, koju su podržali DJ-i širom svijeta poput Marca Carole, Sam Divine i Radio Slavea.

Tijekom godina izgradila je snažnu reputaciju nastupima u klubovima Fabrik, Input, Bikini, te na velikim festivalima i partyjima poput Elrowa, Bruncha, Wet Decka, Groove Garden Festivala i Ribera Sounda. Pult je dijelila s vodećim imenima globalne house scene poput The Martinez Brothersa, Loco Dicea, Andree Olive, Dan Shakea, TSHA-e, Solarda i mnogih drugih, stabilno gradeći svoje mjesto na međunarodnoj house sceni. Njene produkcije na Toolroomu, Jackies Musicu, Mother Recordingsu, Motiveu i Brobotu podržali su Claptone, Jamie Jones, Solardo i brojni drugi.

Ovo će ujedno biti njezin prvi nastup u Zagrebu i Hrvatskoj.

YUTA YAMADA

Yuta Yamada je DJ i producent iz Tokija poznat po svom dubokom, groovy zvuku ukorijenjenom u deep tech i deep house žanrovima. Redovito nastupa u vodećim klubovima kao što su Womb i OATH, a internacionalno je svirao na Defected Croatia, Shelter Amsterdamu, City Hallu u Barceloni i Pimpernelu u Münchenu.

Kao osnivač klupske večeri The Swirl, u Japan je doveo umjetnike poput Koltera, Vitesse i Dennisa Quina, povezujući domaću scenu s globalnim undergroundom. Njegove produkcije izdane su na cijenjenim kućama kao što su Rawsome Deep, Whoyostro, Howl Records te na Dobrom Houseu, gdje je objavio dva zapažena izdanja na Gruv sublabelu — Antitype EP i So Lucky EP.

Godine 2024. nastupio je s Ben Rauom na Dobrom Houseu u Barbarella’s Discotheque u Pirovcu, a uskoro ga čeka i debitantski nastup u Zagrebu.

TOM BUG & GROOVELINE

Ovaj dvojac zagrebačkoj publici ne treba posebno predstavljati, ali ipak, za one koji ne znaju; Tom Bug & Grooveline su house duo iz Zagreba, koji surađuju od 2002., a zajednički izdaju glazbu od 2010.

Prvi zapaženi producentski uspjeh ostvarili su 2018. s pjesmom Something’s Takin’ Over s američkim vokalistom Lee Wilsonom, nakon čega su uslijedila izdanja na renomiranim etiketama poput Snatch! Records, Rek’d, Soulfuric Traxx, Motive, Simma Red, Endless, i Purple Tea od kojih treba izdvojiti njihov hit singl “Love Will Shine” kao i njihov “Dizzy” EP.

Kao ključne figure Dobrog Housea, njihova glazba i nastupi postali su zaštitni znak hrvatske house scene. Podržali su ih imena poput Jamieja Jonesa, Sam Divine, Davida Penna, Claptonea i Rogera Sancheza, a svoj međunarodni ugled nastavljaju graditi novim izdanjima i zvukom koji je ukorijenjen u klasičnoj house i tech house energiji.

Sve što preostaje jest da si osiguraš svoje mjesto 20. rujna – otvorenje sezone koje predvode internacionalni DH izvođači uz čvrstu domaču podršku.

Dobar House poručuje: “Jedva čekamo da vas vidimo i zaplešemo zajedno!

Ulaznice su dostupne putem Entrio.hr

Carl Cox sljedećeg ljeta stiže u pulsku Arenu?

Nakon blijede koncertne sezone, grad Pula za sljedeće ljeto ima velike ambicije s Arenom koja bi trebala ponovno postati domaćin najvećih svjetskih glazbenih imena, a među njima se spominje i legendarni Carl Cox. Informaciju je za Istarski.hr otkrio Goran Mihovilović, novi član povjerenstva za evente u amfiteatru, koji je predstavio dio plana za ljeto 2026.

foto: detait on Unsplash

Iza nas je loša sezona u Areni ako se uzme u obzir koji je potencijal. Problem je što smo godinama bili pasivni, čekali da nam se netko javi. Moj prvi zadatak bio je promijeniti pristup i kontaktirati vodeće svjetske producentske kuće,“ rekao je Mihovilović te je otkrio cilj da koncertna sezona traje od 1. svibnja do 1. rujna uz 15-ak ozbiljnih, velikih programa.

Uz Coxa, na listi potencijalnih izvođača za sljedeće ljeto nalaze se i Iron Maiden, Nick Cave, Sting, David Byrne te One Republic.

Novi plan za događaje temelji se na stvaranju ekskluzivnosti i prestiža nastupa u Areni. Iz grada razumiju da je Arena mala za megakoncerte, ali im je plan upravo na ekskluzivnost i prestiž privući najveća svjetska imena koja bi onda nekoliko dana za redom svirala u Puli i imala svojevrsnu rezidenciju. Ključna razlika u odnosu na dosadašnje organiziranje koncerata u Areni će biti u tome što sada iz grada planiraju kontaktirati promotore i izvođače direktno, a ne čekati da se netko javi na natječaj za organizaciju.

Jean-Michel Jarre u pulskoj Areni 2025. – foto: Miro Majcen

Ako možemo dogovoriti Coldplay ili U2, ja sam uvijek za to da jedan takav izvođač svira i sedam dana za redom, jer to bi bila nevjerojatna promocija za Pulu i gospodarstvo u našem gradu. Arena je ogroman potencijal kojeg trebamo pametno koristiti za promociju grada i produženje sezone,” objašnjava Mihovilović te dodaje da bi sve za sljedeće ljeto trebalo biti definirano do kraja rujna.

Pulska Arena već godinama nije samo povijesna atrakcija, nego i pozornica za ekskluzivne događaje. Tijekom godina više puta se pretvarala i u veliki plesni podij, a posljednji takav primjer bio je ovog ljeta, kada je nastupio Jean-Michel Jarre.