Ovaj “hiperklub”, kako ga nazivaju njegovi tvorci iz The Night Leaguea, prostire se na 6.500 m² i može primiti do 15.000 posjetitelja, čime je službeno preuzeo titulu najvećeg kluba na svijetu prema Guinnessovoj knjizi rekorda.
Foto: UNVRS Instagram
Otvorenje je obilježeno spektakularnim nastupima svjetski poznatih DJ-a, uključujući Carla Coxa, Jamieja Jonesa, Michaela Bibija, The Martinez Brothers i Caristu, koja je imala čast otvoriti klub kao prva DJ-ica i odabrati prvu pjesmu. Carl Cox će imati tjednu rezidenciju nedjeljom od 22. lipnja, dok će FISHER preuzeti četvrtke od 5. lipnja do 25. rujna.
UNVRSse ističe ne samo veličinom već i tehnološkim inovacijama, nudeći vrhunski zvuk, rasvjetu i produkciju, te kombinira luksuznu uslugu s atmosferom velikih arena. Promocija kluba uključivala je viralnu kampanju s Willom Smithom i lažnim NLO-om, koja je privukla globalnu pažnju.
Očekuje se da će UNVRS postati nezaobilazna destinacija za ljubitelje elektroničke glazbe ovog ljeta, s bogatim programom i rezidencijama vrhunskih izvođača.
Prepoznatljiva je po svojim eksplozivnim mash-up setovima u kojima vješto kombinira hip-hop, r’n’b, pop, UK bass, electronicu, dancehall i afrobeats. Nastupala je na brojnim festivalima kao što su Exit, InMusic, Outlook, Soundwave, Seasplash i mnogi drugi, te gostovala diljem Europe od Portugala do Norveške.
Radila je kao radijska voditeljica, glazbena urednica, novinarka i konzultantica, a trenutno uređuje glazbene playliste i surađuje s francuskim glazbenim portalom. Osim što je pokrenula vlastite klupske programe poput 4ReaL i Again, danas je i članica poznatog RNB Confusion kolektiva.
Povodom 20 godina rada na sceni popričali smo s DJ Reom koja je složila i mix od njoj jako dragih R’n’B i pop pjesama, ali u novom, amapiano zvuku koji im daje novu svježinu i energiju. Idealan je za ljeto, zalaske sunca, rooftop ili beach partyje koji se iz nekog laganog chill vibea pretvaraju u noćni clubbing vibe.
Nedavno si proslavila 20 godina DJ karijere – što bi rekla da se najviše promijenilo u klupskoj i festivalskoj sceni od tvojih početaka do danas?
Za početak, omjer publike ispred i iza DJ-a, hahahha. Boiler Room i streamanje DJ setova su doveli do toga da se čini da je sva publika iza DJ-a. Šalim se, došlo je do brojnih velikih promjena, no to je i za očekivati sa novim tehnologijama, društvenim mrežama i promjenama u načinu konzumiranja glazbe.
Rekla bih da se najviše promijenilo što sad velikim dijelom nastupi i showovi nisu samo u funkciji tog određenog trenutka i mjesta, već postoje odjeci nečega što se u stvarnom vremenu događa kroz društvene mreže, streamove i cjelokupno virtualno iskustvo. Izvođač sad ne mora samo izvoditi, nego i streamati, promovirati, shareati, graditi hype oko svojeg nastupa i ličnosti, uploadati, producirati.
Ono za čim ja jako žalim jest da se clubbing sveo samo na vikend
S druge strane, došlo je do sve većeg blurranja granice između DJ-a/izvođača i publike: zahvaljujući dostupnosti glazbe i audio opreme i programa za miksanje, editiranje, produkciju, sve se više ljudi bavi hobistički DJ-ingom pa tvrdnja da će uskoro u klubovima biti više DJ-eva nego publike nije daleko od istine hahha.
No osim toga, i sami DJ-evi sve više kroz razne mash-upove, edite i remixeve interveniraju u glazbu koju selektiraju, tako da se i granica između DJ-a i izvođača također blurrala. I za kraj, ono za čim ja jako žalim jest da se clubbing sveo samo na vikend. Sve je teže organizirati neki klupski event preko tjedna jer mlađa publika nema više naviku izlaska preko tjedna, dok smo mi izlazili skoro svaki dan. Ok, sad zvučim kao da imam 100 godina hahaha.
DJ Rea (sa proslave 20 godina rada) – Foto: Marko Lopac
Poznata si po širokom glazbenom spektru, ali i specifičnim mash-up setovima. Kako biraš trake i koliko je izazovno spajati toliko različitih žanrova u jedan nastup?
Nikad nisam bila DJ specijaliziran samo za jedan žanr, niti bih mogla dulje od 2h slušati ili plesati na jedan te isti stil glazbe. Uvijek mi je trebala promjena ritma, dinamike, efekt iznenađenja pa sam se nekako i najviše pronašla u eklektičnom, takozvanom open-format pristupu DJ-ingu. Svakako je izazovnije tehnički, ali i zanimljivije i meni predstavlja veći užitak.
Trake biram kombinirajući ono što odražava mene i moj stil, zajedno sa trakama koje smatram odgovarajućima za određenu situaciju, publiku, kontekst. Bitna je ta dinamika između onoga što ja zaista želim zavrtjeti i onoga što publika želi čuti (poznati citat Laurenta Garniera.
Radila si na radiju, pisala za glazbene časopise, bila dio press timova festivala… Koliko ti je to iskustvo pomoglo u razumijevanju glazbene industrije i kako gledaš na budućnost medija u kontekstu elektroničke glazbe?
Poznavanje glazbene industrije iz različitih kuteva (radio, novinarstvo, streaming platforme, music publishing, PR, playlist curation itd) svakako mi je pomoglo imati širu perspektivu na clubbing, ali i glazbenu industriju, ne samo iz perspektive DJ-a, već i iz komunikacijskog aspekta. Mislim da je to doprinijelo i boljem razumijevanju publike i njihove percepcije glazbe koju vrtim.
Osim toga, sva ta iskustva i prakse nekako su bile isprepleteni pa su pomagali jedno drugome u otkrivanju glazbe i funkcioniranja glazbene industrije.
Što se tiče budućnosti medija u kontekstu elektroničke glazbe, mislim da će u džungli informacija i sadržaja postati nužni kao neki filter za snalaženje, usmjeravanje, definiranje te za pronalaženje vjerodostojnog i kvalitetnog sadržaja. S jedne strane, sve je dostupnije i brže, što omogućuje novim glasovima da lakše dođu do izražaja bez velikih struktura iza sebe, ali s druge strane, to stvara izazove u kredibilitetu i kvalitetu.
Program Again koji si pokrenula posvećen je britanskoj elektroničkoj i bass glazbi. Što te inspiriralo na tu priču i kakav je odaziv publike?
Britanska elektronička i bass glazba definirale su moj glazbeni ukus i izričaj od mojih prvih dana za DJ pultom. U svijet clubbinga ušla sam slušajući Ronija Sizea, Goldieja, Groove Armadu, Basement Jaxx, Chemical Brotherse, a na to su se nadogradili artisti kao što su The Streets, MJ Cole, Freestylers, DJ EZ, Artful Dodger, Wiley, Dizzee Rascall, Zed Bias, So Solid Crew itd.
Godinama sam bila članicom JabbaTon DJ kolektiva koji je njegovao kulturu takve klupske glazbe i dovodili smo brojne britanske grime, breakbeat, dubstep izvođače. Otkako je JabbaTon prestao djelovati, osjećam da u Hrvatskoj nedostaje ta scena koja je negdje između mainstreama i undegrounda, i koja je i dalje vrlo plodna.
U zadnje vrijeme UK garage je opet doživio procvat po Europi uz svježijeproducente kao što su Hamdi, Sammy Virji, Interplanetary Criminal, Oppidan, a britanska elektronika ima već godinama zvijezde poput Freda Againa, Romy, Chase & Status, Overmono itd. Odaziv publike i dalje nije velik, ali imamo vrlo odanu i strastvenu publiku koja se raspleše već od 21h.
DJ Rea @ RNB Confusion – Foto: Dino Ninković
Dugi niz godina bila si rezident DJ u različitim klubovima i beach barovima. Koliko ti je takav angažman pomogao u profesionalnom razvoju i imaš li neki poseban highlight iz tih perioda?
Pomogao mi je discipliniranosti i strukturiranosti, ali i širem poznavanju nekih glazbenih stilova. Nije lako iz dana u dan nastupati, pripremati svaki put drugačiji repertoar, no baš me je dobro sve to izdrilalo i tehnički, a i mentalno.
Od nekih posebnih trenutaka tijekom tih rezidencija pada mi na pamet na prvu jedno od prvih izdanja mog klupskog programa 4ReaL u splitskom klubu Quasimodo kad mi je jedan poznanik, mladi reper u svojim početcima, Vojko V, uletio na gaži i pitao može li MC-ati preko mog drum’n’bass seta koji sam u tom trenutku vrtjela.
Radila si i kao glazbena konzultantica te uređivala playliste na streaming servisima. Koliko su algoritmi i digitalne platforme promijenile način na koji publika otkriva i konzumira glazbu?
Meni svakako jesu. Streaming servise koristim svakodnevno i već mi odavno služe kao alat za istraživanje glazbe, otkrivanje novih izvođača, kreiranje tematskih playlista. Ne bih mogla više zamisliti život bez njih.
Međutim, ono što se dogodilo jest da algoritmi s jedne strane dovode do filter bubblea, a to je da se slušatelji sve više zatvaraju u svoj stil glazbe jer im algoritam stalno nudi slično pa je onima neznatiželjnima ustvari suženo slušno polje.
S druge strane, konzumiranje glazbe postaje sve pasivnije jer se sve ćešče odabere jedna playlista koja onda u pozadini svira satima, bez da slušatelji i znaju o kojim je pjesmama i izvođačima riječ.
Kao DJ-ica koja nastupa diljem Europe, kako vidiš poziciju regionalnih DJ-eva na međunarodnoj sceni? Imaju li danas više prilika za proboj nego prije?
Zahvaljujući društvenim mrežama i streaming platformama, prvenstveno TikToku, YouTubeu i Soundcloudu, glazba iz najdaljeg kutka planeta može postati viralna. Prilika je svakako puno više, ali i konkurencije, no vjerujem da će kvalitetni, vrijedni i ustrajni DJ-evi isplivati na površinu te da ćemo sve više imati regionalnih DJ-eva na svjetskim pozornicama.
DJ Rea @Weekend Media Festival 2024. – Foto Mario Pavlović – Mili
S obzirom na tvoje iskustvo u turntablismu i radionicama s DJ Venomom, koliko je tehnička vještina danas bitna u DJ-ingu u odnosu na selekciju i energiju seta?
Nažalost, turntablism je vrlo kompleksna i zahtjevna vještina koja se ne štuje pretjerano puno u clubbingu danas. Bila sam na nastupima nekih od najvećih zvijezda elektroničke glazbe današnjice – od Calvina Harrisa i Dipla do Stevea Aokija i to je više bio izvježbani show s vatrama, prskalicama i nahajpavanjem publike na mikrofon nego što se u prvi plan mogao vidjeti DJ skill.
Koji su ti bili najizazovniji, a koji najdraži nastupi u karijeri?
Meni je najizazovniji svaki u kojem se ne dogodi kemija i publika ne raspleše. Nažalost, nekad se i to dogodi, nekad jednostavno ne možeš utjecati na to, puno je faktora o kojima ovisi uspješna klupska večer. Neki od najdražih nastupa su, s druge strane, bili baš takvi, od kojih ne očekuješ puno, a onda se dogodi neka čarolija, jedinstvo i prisjećaš se tog dana još godinama.
To je recimo bio RNB Confusion part 2019. godine na maksimirskom Vidikovcu, zatim lagani večernji DJ gig u splitskom Đardinu u doba korone koji se pretvorio u rejv za nekoliko tisuća ljudi, nastup u Sarajevu na otvaranju SFF-a prije 3 godine, možda iz sentimentalne vrijednosti, DJ gig na InMusicu 2011. nakon koncerta The Streetsa…
Što možemo očekivati od tebe u budućnosti? Imaš li u planu nove projekte, suradnje ili možda nešto sasvim neočekivano?
Plan je svakako nastaviti graditi priču sa programom Again, ali i organizirati neke dodatne priče povodom 20 godina karijere.
Imala sam zdravstvenu nezgodu (lom noge) prije 4 mjeseca pa je sve privremeno stavljeno on hold, ali želim organizirati i serijal volonterskih DJ radionica o čemu ću više kad se moja ideja napokon krene realizirati.
Što se produkcije tiče, voljela bih se više pozabaviti produciranjem remixeva i edita, kombinirati UK bass žanrove s poznatim pjesmama, dati im novo, osvježeno ruho. Ali bolje da ja manje pričam, a više radim pa ću tu i stati.
Bristolski duo Massive Attack nepovratno je obilježio razvoj suvremene glazbe kao pionirski trip-hop kolektiv čiji glazbeni opus i utjecaj nadilazi granice žanrova i glazbe kao umjetničkog medija.
Massive Attack – Foto: Babycakes Romero
Godine 1987. Andrew Volwes (Mushroom), Grant Marshall (Daddy G) i 3D (Robert del Naja) počinju djelovati pod imenom koje ubrzo postaje sinonim za trip hop. Massive Attack 1991. godine izdaju album prvijenac ‘Blue Lines‘, koji im donosi veliku naklonost kritike.
Pjesmom ‘Unfinished Sympathy‘ redefiniraju pop glazbu svojim emotivnim vokalom i sofisticiranom produkcijom. Njihovi kasniji albumi, poput kultnog i atmosferičnog ‘Mezzanine‘ (1998.), donijeli su klasike poput ‘Teardrop‘ i učvrstili njihovu reputaciju neospornih inovatora suvremene glazbe.
Massive Attack danas ne samo da nastavljaju inspirirati kroz glazbu, već i kroz društveni aktivizam. Svoje nastupe koriste za podizanje svijesti o klimatskim promjenama i borbu za ljudska prava, uz upečatljive vizualne instalacije. Njihovi koncerti su hipnotički doživljaj; spoj umjetnosti, politike i glazbe.
Britanski indie pop trio Saint Etienne najavio je svoj 13. i posljednji studijski album pod nazivom International, koji će biti objavljen 5. rujna 2025. putem etikete Heavenly Recordings.
Ova najava označava kraj njihove 35-godišnje diskografske karijere, iako članovi benda ističu da se ne razilaze, već jednostavno prestaju s objavljivanjem nove glazbe.
Prvi singl s albuma, “Glad”, predstavlja suradnju s Tomom Rowlandsom iz The Chemical Brothers i gitaristom Jezom Williamsom iz Dovesa. Pjesma slavi male radosti svakodnevice, poput prirode i boravka na otvorenom, kao način nošenja s izazovima života.
Album “International” uključuje 12 pjesama, među kojima su “Dancing Heart”, “The Go Betweens” (s gostovanjem Nicka Heywarda), “Brand New Me” (s Confidence Man) i završna pjesma “The Last Time”, koja emocionalno zaokružuje karijeru benda.
Osnovani 1990. godine, Saint Etienne su poznati po spoju indie popa i klupske glazbe, s kultnim albumima poput Foxbase Alpha (1991), So Tough (1993) i Good Humor (1998). Kroz godine su ostali vjerni svojoj kreativnoj viziji, izbjegavajući komercijalne kompromise i ostajući bliski prijatelji.
International Tracklist:
Glad Dancing Heart The Go Betweens Sweet Melodies Save It For A Rainy Day Fade Brand New Me Take Me To The Pilot Two Lovers Why Are You Calling He’s Gone The Last Time
Stručnjak za bihevioralne znanosti Patrick Fagan proveo je istraživanje koje je pokazalo da redoviti odlasci na koncerte uživo mogu poboljšati osjećaj blagostanja i potencijalno produžiti životni vijek za čak devet godina.
Samo 20 minuta provedeno na koncertu može rezultirati:
21% povećanjem općeg osjećaja sreće,
25% većim osjećajem vlastite vrijednosti i povezanosti s drugima,
75% većom mentalnom stimulacijom.
Glazba kao lijek
Za razliku od pasivnog slušanja kod kuće, iskustvo uživo aktivira više dijelova mozga, potiče oslobađanje hormona sreće (poput dopamina i oksitocina) i smanjuje razinu stresa. Osjećaj zajedništva s publikom dodatno pojačava pozitivne učinke.
Koncert kao terapija
Redovito sudjelovanje u glazbenim događanjima može igrati važnu ulogu u mentalnom zdravlju, osobito u vremenu kada su tjeskoba i izolacija sveprisutni. Umjesto odlaska u teretanu možda je vrijeme da uvrstimo koncerte na popis “zdravih navika”.
Zaključak
Glazba uživo nije samo bijeg iz svakodnevice. Ona je oblik emocionalne, mentalne i društvene higijene. Ako još tražiš razlog za kupnju karte za idući koncert, sjeti se: možda si upravo produžavaš život.
Jedan je od organizatora QOA festivala i višebrojnih partija u Dubrovniku, a na sceni je već nekoliko godina sa učestalom rezidenturom u klubu Lazareti. Njegove setove krasi svježina, energični pristup i tehnička dotjeranost.
Alberto Ruiz – Room
Room je čista vožnja. Minimalistički groove, pulsirajući bass i repetitivni elementi čine ovu masnu traku izvrsnim alatom za zadržavanje energije ili prijelaz između dva svijeta – housea i techna. U setu je koristim kao stabilizator – daje ritam, drži publiku u pokretu, a pritom ne zauzima previše pažnje.
MistaJam & EMEXL – Boom Box
Boom Box je prava energična bombica – sirova, ritmična i beskompromisna. Ima oldschool duh s modernom produkcijom. Unosi konkretnu dozu sirove energije u set, bez komplikacija – čisti pogon za plesni podij.
Balthazar & JackRock – Awake
Awake je jedna od onih traka koje su me stvarno oblikovale kao DJ-a. Ima nešto u tom sirovom grooveu i neumoljivoj energiji što mi jednostavno “sjeda”. Dovoljno je čista i strukturirana da zadrži fokus, ali nosi i dovoljno težine da uvede publiku u nešto mračnije i intenzivnije. Vraćam joj se često jer me podsjeti zašto volim techno.
Der Dritte Raum – Lava (2024 Remastered Version)
Remasterirano izdanje ovog klasika koji mi je sigurno uz rame njegovom “Hale Boop”. Trance, progresivna i hipnotčna sa dubokim techno korijenom. Traka je puna analogne melodije koja klizi, često je koristim kao kontrast između novijih “driving” stvari, dopušta da set udahne ali ne izgubi groove.
Mauro Picotto & Riccardo Ferri – New Time New Place (Egbert Remix)
Egbertov remix ove Maurove bombe nosi snažan groove sa puno perkusija i toplom melodijom. Ima idealan spoj techna i tech house elemenata, a ono što ju čini posebnom je to što ima priču. Volim njome zatvoriti set jer ostavlja osjećaj zaokruženosti i povezanosti.
Upravljajte svojom privatnošću
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.