Skip to main content

Anketa: Treba li voda na festivalima biti besplatna?

Na europskoj razini ne postoji jasan zakon koji nalaže da voda na festivalima mora biti besplatna, no jedna nedavno izglasana EU direktiva potiče države članice i ugostitelje da je nude bez naknade ili uz minimalnu cijenu. Dok u nekim zemljama organizatori već godinama osiguravaju besplatne točionike, drugdje boca vode na festivalu može koštati i preko 10 eura. Stoga, postavlja se pitanje: treba li voda biti pravo, a ne luksuz?

foto: Engin Akyurt on Pexels

Dehidracija na festivalima nije rijetkost jer sati plesanja, visoke temperature, konzumacija alkohola ili drugih supstanci ubrzavaju gubitak tekućine. Posljedice mogu biti ozbiljne: od iscrpljenosti i nesvjestice, do toplinskog udara i drugih životno ugrožavajućih stanja.

Tripsitters vodič za preživljavanje i uživanje na ljetnim festivalima

U Australiji zakon propisuje da festivali i klubovi moraju nuditi besplatnu vodu kako bi zaštitili posjetitelje. U Nizozemskoj i Velikoj Britaniji organizatori su zakonski obvezni osigurati besplatnu pitku vodu na događanjima gdje se toči alkohol. S druge strane, u nekim dijelovima svijeta, poput dijela SAD-a, to ovisi isključivo o dobroj volji organizatora.

Osim zdravstvenog aspekta, besplatna voda ima i ekološku dimenziju jer smanjuje upotrebu jednokratne plastike i potiče korištenje višekratnih boca ili čaša. Neka velika imena festivalske industrije, u jednoj analizi na ovu temu, otkrila su da uvođenje besplatne vode ne smanjuje prihode, već posjetitelji jednostavno troše novac na hranu, piće ili suvenire.

ilustracija – foto: MART PRODUCTION on Pexels

Tako da i ovog puta želimo čuti što vi imate za reći. Treba li voda na festivalima biti besplatna? Glasajte u anketi i podijelite svoje mišljenje s nama na društvenim mrežama.

Klubska 3ca: Od žestokih koncertnih kadrova do fantastičnih priča i filmskih klasika

U vrelini kolovoza, domaća kulturna scena nudi odmak od svakodnevice kroz nekoliko posve različita, ali jednako upečatljiva doživljaja. plit vraća u eru američkog undergrounda osamdesetih kroz fotografski opus pionirke koncertne umjetnosti, Opatija pretvara fakultetske hodnike u svijet zmajeva i fantastičnih priča, a Zagreb pod zvijezdama oživljava filmske klasike na mjestima gdje su snimani. Klubska 3ca vas ovaj put vodi na putovanje kroz objektiv, maštu i platno.

foto: Žaklina Antonijević – otvaranje izložbe “IN THE PIT”

Izložba “Alison Braun: IN THE PIT” @ Fotoklub, Split

Izložba fotografija IN THE PIT donosi nam presjek jedne od najznačajnijih razdoblja u povijesti glazbe, eksplozije američke underground punk rock heavy metal i grunge scene kasnih osamdesetih i s početka devedesetih. Izložba u Galeriji fotografije Fotokluba Split donosi izbor njenih omiljenih fotografija. Na izložbi se tako mogu vidjeti kultne fotografije bendova poput Dead Kennedysa, Black Flaga, GBH-a, Dischargea, Bad Brainsa, Ramonesa i brojnih drugi. Alison Braun pionirka je koncertne i glazbene fotografije. Više od četiri desetljeća provela je snimajući nastupe uživo i bilježeći kulturni značaj američke punk rock, hardcore, heavy metal i grunge glazbene scene osamdesetih i devedesetih godina prošloga stoljeća. Izložba je otvorena do 25. kolovoza i može se pogledati svakim radnim danom od 8 do 21 sat.

Festival znanstvene fantastike Liburnicon @ Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu, Opatija

Jubilarno 20. izdanje jednog od najdugovječnijih festivala znanstvene fantastike, fantastike i popularne kulture u regiji, Liburnicon, održat će se u petak i subotu na Fakultetu za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu u Iki pokraj Opatije, a krovna tema posvećena je zmajevima. Ove godine festival donosi atraktivnu i maštovitu temu “Zmajevi”, uz bogat i raznolik program koji kombinira znanstvena predavanja, književnost, gaming, mitologiju, edukativni i dječji sadržaj, glazbene nastupe te razne zabavne aktivnosti, najavili su organizatori. Sve informacije o Liburniconu su dostupne ovdje.

Ljetna scena Amadeo @ Hrvatski prirodoslovni muzej, Zagreb

26. sezona Ljetne scene Amadeo održava se od nedjelje do 12. rujna u Hrvatskom prirodoslovnom muzeju. Gornjogradska ljetna pozornica Amadeo i ove će godine tijekom toplih mjeseci postati dom vrhunskih domaćih i inozemnih glazbenika, mjesto susreta različitih glazbenih žanrova i nezaboravnih ljetnih večeri. Ovogodišnji program donosi bogat i raznolik glazbeni sadržaj, a u posebnom duhu zahvalnosti i sjećanja, tako će se prisjetiti dvojice velikana hrvatske glazbene scene koji su svojim nastupima postali zaštitni znak Amadea – nedavno preminulog jazz glazbenika Matije Dedića, te Arsena Dedića, velikog hrvatskog pjesnika, glazbenika i kantautor harmonikašice Merime Ključo i gitarista Miroslava Tadića. Sve dodatne informacije i program scene Amadeo pronađite ovdje.

Kulturni dodatak: Cinehill @ Zagreb

Ovog ljeta, dok gradski asfalt kuha, osvježenje stiže u obliku jedinstvenog filmskog doživljaja. Festival Cinehill poziva Zagrepčane i sve posjetitelje da provedu ljetne večeri uz besplatne projekcije kultnih filmova na lokacijama na kojima su snimani. Program Zagreb – filmski grad prate i uzbudljive tematske turističke ture te druga iznenađenja. Uz hrvatske i engleske titlove, filmovi nude jedinstvenu priliku svima za dublje uranjanje u Zagreb kao tajnovit i uzbudljiv filmski grad. Prva projekcija u ovom mjesecu je u srijedu uz remek-djelo europske kinematografije, Limeni bubanj (1979.). Ovaj antiratni film, dobitnik Zlatne palme i Oscara, nastao prema kultnom romanu Güntera Grassa, bit će prikazan na Trgu Franje Tuđmana, ispred Rudolfovih vojarni koje su za potrebe snimanja postale lokacija u Gdanjsku. Raspored projekcija provjerite ovdje.

*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske

Tri noći svjetske elektroničke elite u zadarskoj Operi: The Cube Guys, Blasterjaxx i Paolo Barbato

Kolovoz u Operi Zadar bit će priča koja se pleše, ne priča. Tri večeri, tri glazbena svijeta i jedna misija, rasplesati vas do zore. Svaki dan donosi potpuno novo glazbeno putovanje.

Od zaraznog groovea talijanskog dua The Cube Guys, preko eksplozivne energije Blasterjaxxa, pa sve do sofisticiranog house zvuka legende Paola Barbata.

Paolo Barbato – Foto: Kobe for Delbello

14. kolovoza – The Cube Guys

Talijanski duo The Cube Guys (Roberto Intrallazzi i Luca Provera) sinonim su za zarazni house groove i neiscrpnu energiju na podiju. Njihovi setovi spajaju house, tech house i disco elemente s modernom produkcijom, a publiku osvajaju kroz neprestanu interakciju i plesni “flow” koji ne popušta. Nastupali su na najvećim svjetskim festivalima i u klubovima od Miamija do Ibize, a sada dolaze zadarskoj publici pokazati zašto su na vrhu globalne house scene.

15. kolovoza – Blasterjaxx

Jedan od najeksplozivnijih DJ/producentskih dvojaca na sceni definitivno su Blasterjaxx. Thom Jongkind i Idir Makhlaf poznati su po monumentalnim big room i progressive setovima, s himnama koje dižu ruke u zrak i stvaraju nezaboravne “drop” trenutke. Njihove trake poput Faith, Mystica i Fifteen postale su festivalski klasici, a suradnje s imenima poput Hardwella, W&W-a i Dimitri Vegasa & Like Mikea učvrstile su njihov status. Očekujte energiju koja pršti sa svakim beatom.

16. kolovoza – Paolo Barbato

Legenda regionalne klupske scene Paolo Barbato vraća se u Operu sa svojim prepoznatljivim house setom. Rođen u Italiji, a odrastao na granici kulturnih utjecaja Jadrana, Barbato već desetljećima donosi plesnu euforiju na podije diljem Europe. Njegovi setovi odlikuju se glazbenom sofisticiranošću, toplim grooveom i atmosferom koja publiku vodi na putovanje kroz najbolje od klupske glazbe. Surađivao je s mnogim velikim imenima i ostao vjeran underground korijenima.

Ulaznice po povoljnijim cijenama za vikend ljeta u Operi Zadar su dostupne na web stranici kluba ovdje.

Burning Man briše granice između tehnologije i umjetnosti – i mijenja gradove

Naizgled privremene, pustinjske instalacije na Burning Manu posljednjih godina sve više ostavljaju trag u stvarnim urbanim sredinama. Festival poznat po radikalnoj kreativnosti, otvorenim zajednicama i DIY pristupu postaje pokretač sve ozbiljnijih umjetničko-tehnoloških projekata koji nadilaze granice same manifestacije.

The Bay Lights svjetlosna instalacija u San Franciscu – Foto: Burning Man Journal

Jedan od najzanimljivijih primjera dolazi iz San Francisca, gdje je projekt Illuminate – predvođen Benom Davisom – osmislio svjetlosnu instalaciju The Bay Lights, monumentalno djelo koje je svojim vizualnim identitetom zauvijek promijenilo most Bay Bridge. Zanimljivo, korijeni tog projekta leže upravo u duhu Burning Mana: eksperiment, zajednica, tehnologija u službi doživljaja.

U Black Rock Cityju stvaramo ono što želimo vidjeti u svijetu. Zašto ne bismo prenijeli taj duh u stvarne gradove?” – Ben Davis

Instalacija je sadržavala 25 000 LED dioda i financirana je javnim donacijama, a ne korporativnim sponzorstvom.

U članku objavljenom na Burning Man Journalu, Davis objašnjava kako se vrijednosti Burning Mana mogu pretočiti u stvarni, trajni javni prostor. Umjetnost više nije rezervirana za galerije i bijele kocke – ona postaje živa, dostupna, uključiva i tehnički sofisticirana.

Technē – grčka riječ koja spaja umjetnost i tehnologiju savršeno opisuje ono što Burning Man pokreće u praksi

Pitanje koje Burning Man postavlja je jednostavno: Zašto se tehnologija ne bi koristila za stvaranje ljepote? I zašto umjetnost ne bi poticala urbano zajedništvo, participaciju i novu vrstu empatije?

U vremenu kada su pametni gradovi fokusirani na algoritme, sigurnosne kamere i monetizaciju prostora, Burning Man nudi suprotnu viziju – grad kao igralište, umjetnost kao okidač dijaloga, a tehnologiju kao alat za izražavanje i povezivanje.

Festival se ove godine održava od 24. kolovoza do 1. rujna. Više novosti sa same lokacije donosimo uskoro!

Kosheen u Zagrebu 27. rujna uz Live nastup koji nas vraća u zvuk 2000-ih

U petak 27. rujna, u klubu Boogaloo, publika će imati priliku doživjeti moćan live nastup benda koji je obilježio generaciju i redefinirao granice između elektronike, rocka i popa.

Kosheen – Foto: Alina Harmash

Bend se 2001. probio na scenu s klupskim hitom “Hide U” i debitantskim albumom Resist, koji je postigao platinastu nakladu. Slijedili su nezaobilazni hitovi “Catch”, “Hungry” i “All In My Head”, čime su učvrstili svoj status jedinstvene pojave na elektronskoj sceni – uspješno spajajući drum’n’bass i breakbeat s moćnom, emocionalnom pop i rock strukturom pjesme. Na čelu benda stoji karizmatična pjevačica i autorica Sian Evans, čiji glas i energija i dalje osvajaju publiku diljem svijeta.

U prva dva desetljeća karijere ostvarili su pet studijskih albuma, dva UK Top 10 albuma, brojne nagrade i kultni status među obožavateljima elektroničke glazbe, ali i šire publike. Njihovi nastupi uživo stekli su reputaciju među najintenzivnijima na sceni.

Nakon stanke, bend se trijumfalno vratio 2019., krenuvši na rasprodane turneje, nastupajući na na festivalima i koncertima diljem Europe i Australije. Sian Evans u tom je razdoblju dodatno redefinirala live nastup benda, unoseći novu dozu strasti, dubine i osobnog izraza. Njena vokalna preciznost, karizma i iskrenost na pozornici postali su zaštitni znak Kosheenovih koncerata.

Turnejom “Resist 20th Anniversary” iz 2021. potvrdili su svoj kultni status, a 2023. krenuli su na globalnu turneju povodom 25 godina postojanja.

Sian Evans – Foto: Michal Ivanega

Vrhunac slavlja dogodio se u travnju 2024., kada su po prvi put u karijeri nastupili uz simfonijski orkestar na tri ekskluzivna koncerta u UK-u – još jedan dokaz njihove evolucije i umjetničke širine.

Početkom 2025. predstavili su i novo remiksirano izdanje hita “Hide U” s osvježenim vokalima, koje najavljuje novo poglavlje benda i novu glazbu koja stiže.

Nakon spektakularnih nastupa diljem Europe, Kosheen se vraća pred zagrebačku publiku – s koncertom koji spaja sve ono zbog čega ih pamtimo s novom snagom benda koji i dalje pomiče granice live nastupa. Ulaznice su u prodaji – pretprodajna cijena je 30€, a na dan koncerta 35€.

58% pripadnika generacije Z doživljava oštećenje sluha zbog izloženosti glasnoj glazbi

Podaci dobiveni iz ankete provedene na oko 2000 ljudi u dobi od 18 do 28 godina, pokazuju zabrinjavajući trend među mladima koji često posjećuju glazbene festivale, koncerte i noćne klubove, tj. oštećenje sluha povezano s glasnom glazbom.

(ilustracija) – Photo by Laura BC from Burst

Visoka svijest, niska zaštita

Iako 75% ispitanika generacije Z priznaje rizike izloženosti glasnoj glazbi, poput tinitusa i privremenog gubitka sluha, samo 35% je reklo da planira nositi čepiće za uši na glazbenim događajima. Ova kontradikcija otkriva jaz između svijesti i djelovanja kada je u pitanju zaštita zdravlja sluha.

Što ih sputava?

Studija je istaknula ključne razloge zašto mnogi mladi ljudi i dalje izbjegavaju čepiće za uši. Oko 28% ispitanika reklo je da bi razmislili o njihovom nošenju kada bi i dalje mogli u potpunosti uživati u glazbi, dok je 20% napomenulo da bi bili skloniji korištenju zaštite za uši kada bi bila besplatna i udobnija. Ovi nalazi upućuju na to da praktičnost i kvaliteta zvuka ostaju ključni čimbenici u poticanju sigurnog ponašanja.

Problem koji se može spriječiti

Voditeljica audiologije RNID-a Franki Oliver naglasila je ozbiljnost problema: „Izloženost glasnim razinama zvuka jedan je od vodećih uzroka gubitka sluha i tinitusa, ali je ujedno i jedan od onih koji se najbolje sprječava.“ Oliver je također napomenula da je ohrabrujuće vidjeti da su mnogi pripadnici generacije Z otvoreni za korištenje zaštite za uši, posebno ako to ne ugrožava iskustvo glazbe uživo.

Potreba za promjenom u glazbenoj kulturi

Studija ne samo da ističe problem javnog zdravstva, već ukazuje i na priliku za promjenu u noćnom životu i festivalskoj kulturi. Ponuda visokokvalitetnih, udobnih čepića za uši i normalizacija njihove upotrebe na događajima mogla bi pomoći u smanjenju dugoročnog oštećenja sluha bez umanjivanja glazbe koja definira ovu generaciju, piše Manuel Rey za portal Housemusic.us .