Skip to main content

Sretan 909 Day! Na današnji dan prije 42 godine rođena je ritam mašina Roland TR-909

Iako je u svoje vrijeme, početkom 80-ih, doživio komercijalni neuspjeh i bio inicijalno neshvaćen zbog svog hibridnog zvuka koji nije bio “dovoljno akustičan”, preživio je i procvjetao, postavši ultimativni “game changer” za producente koji su tražili nešto novo.

Roland Japan

Roland TR-909 je ubrzo pronašao svoj dom u rukama producenata elektroničke glazbe. Njegov karakterističan “šumoviti” hi-hat, snažan kick i prepoznatljivi clap postali su temelj housea, techna, trancea i acid housea, definirajući zvuk cijelih žanrova.

Od Derricka Maya i Frankieja Knucklesa do Jeffa Millsa i Daft Punka, 909-ka je neizostavan dio bezbrojnih klasika. Postao je ujedno simbol inovacije, eksperimentiranja i jedinstvenog zvuka koji i danas inspirira generacije.

Utjecaj Roland TR-909 na elektroničku glazbu nikada se nije mogao predvidjeti u laboratorijima tvrtke Roland Japan. Rolandove naslijeđene ritam mašine zauvijek će utjecati na kulturu, povijest i inovacije plesne glazbe.

Festival 909 iz Nizozemske nudi Roland TR-909 online alat za sve ljubitelje glazbe, a možete ga isprobati ovdje. Također tu je i službena stranica Rolanda koja nudi da online testirate sve ritam mašine uključujući i 909-ku.

25 godina Decks, EFX & 909: Kultni mix Richie Hawtina redefinirao je elektroničku glazbu

Tata techna Jeff Mills demonstrira rad na Roland TR 909 ritam mašini

Elena Mikac pokreće novu priču: U Peti Kupe dovodi berlinsku ikonu Paramidu

U prvom izdanju ovog petka stiže rezidentica Panorama Bara i važna sudionica berlinske scene. Zagreb dobiva novu priču za sve kojima su u fokusu glazba i ples.

To je Diskodelikt, prvi autorski program jedne od najtalentiranijih domaćih DJ-ica Elene Mikac, kojeg donosi u suradnji s Petim Kupeom. U premijernom izdanju, Elena u petak, 12. rujna u Kupe dovodi berlinsku senzaciju – Paramidu.

Direktno s Ibize i nakon nastupa na kultnim događanjima poput Love Internationala i Houghton Festivala, u Zagreb prvi put stiže DJ-ica koja je desetljeće provela kao rezidentica kultnog Panorama Bara u Berlinu. Kao vlasnica cijenjene etikete Love On The Rocks, Paramida spaja proto house, italo, trance i perkusije u euforični mozaik. Ova važna sudionica berlinske scene, predana euforičnom potencijalu noćnog života, izvlači najbolje iz prošlosti i sadašnjosti klupske kulture.

Elena Mikac se posljednjih godina brzo etablirala kao popularno ime domaće scene. Svoje je vještine pokazala kroz nastupe i kuriranje partyja Dobar House, ali i svirke na svim važnim domaćim događanjima, a sada je spremna predstaviti vlastitu viziju.

Diskodelikt je više od klasične klupske večeri – to je Elenin manifest i platforma za stvaranje zajednice, koja obuhvaća ne samo glazbu i ples, već i suradnje s umjetnicima, online setove i originalne sadržaje.

Ulaznice za prvo izdanje dostupne su putem ove poveznice.

SUBOTA U PETOM KUPEU

Subota, 13. rujna u Petom Kupeu, za pultom dva majstora zvuka, Antonio Zuza i Petar Dundov, iskusni arhitekti ritma koji su domaću scenu upisali na svjetsku kartu. Dva zvučna potpisa, jedan podij, od profinjenog housea do hipnotičkog tehna.

Dvije generacije domaće scene. Različite, ali komplementarne. Petar Dundov i Antonio Zuza ponudit će ove subote bogato glazbeno putovanje prožeto umijećem i kvalitetom. Petrovom meditativnom, hipnotičnom i melodičnom setu Antonio će parirati dinamičnim i pažljivo kuriranim nastupom koji spaja klasične elemente s modernim zvukom.

Klaada podario novi životu Bachu. 292 godina stara skladba spojena s mračnim psytranceom

Klaada je ponovno pokazao svoju kreativnost spajajući naizgled nespojivo: baroknu glazbu i mračni psytrance. Na nedavno održanom Foresterra festivalu predstavio je svoj najnoviji uradak u kojem se isprepliću vokalni dijelovi 292 godina stare skladbe “KyrieJohanna Sebastiana Bacha s mračnim ritmovima psytrancea.

Iskreno, ovo je možda moja najdraža psytrance traka koju sam do sada napravio. Velik dio trake vrti se oko sablasnih Bachovih vokala, a ima nešto posebno u sudaru barokne glazbe i mračnog psytrancea – pogotovo pogotovo usred šume, okružen hipijima u punom plesnom elementu,” napisao je Klaada na svom Instagramu, ističući kako je traka zasad neobjavljena.

Klaada na simpatičan način kroz videa dočarava kako nastaju trake

Publika na Foresterra festivalu imala je priliku uživo doživjeti ovaj nesvakidašnji spoj epoha i stilova, koji je dodatno naglasio magičnu atmosferu festivala. Kako je izgledalo cijelo festivalsko iskustvo, pročitajte u izvještaju našeg suradnika Valenta Samardžije pod naslovom „Tamno, meko i udobno putovanje – Foresterra festival 2025“.

Stephanie Prekali: “Možda je važnije od same riječi DJ podsjetiti se što stoji iza nje”

Stephanie Prekali je odrasla u Istri, glazbeno sazrijevala u Italiji, a svoj put nastavila na hrvatskoj sceni balansirajući između komercijalnih gaža, klupskih večeri, festivala i umjetničkih projekata.

Kroz razgovor u kojem smo rezimirali njenu karijeru dotakli smo se brojnih tema počevši od prvih susreta s house glazbom i inspirativnih mentora do performansa na Street Art Poreč festivalu i eksperimentalnih projekata s kojima istražuje što znači biti DJ danas.

foto: arhiva Pučkog otvorenog učilišta Poreč

Odrasla si u CD shopu, a prvo si zavoljela pop. Možeš li se prisjetiti trenutka kada si prvi put shvatila da glazba za tebe ima dublje značenje?

Ne bih mogla izdvojiti samo jedan trenutak kada je glazba za mene počela imati dublje značenje. Imam osjećaj da se taj odnos stalno produbljuje, da se razvija godinu po godinu, pjesmu po pjesmu. U kontekstu elektronike, ipak izdvajam prvi susret sa setom Davida Moralesa u Ambasadi Gavioli. To je definitivno bio doživljaj poslije kojeg glazbu nisam više samo slušala, nego i osjećala cijelim tijelom. Nakon toga nije bilo povratka; ta prekretnica me usmjerila ne samo prema DJ-ingu, nego i prema istraživanju same pozadine onoga što slušam. Knjiga Last Night a DJ Saved My Life dala mi je uvid u socio-ekonomske okolnosti iz kojih je uopće izrasla potreba za suvremenim žanrovima, a na fakultetu sam kroz istraživanje zadovoljstva elektroničke scene grada Zagreba došla u kontakt s rijetkom stručnom literaturom koja se time bavi. S vremenom sam primijetila da DJ nije samo uloga na pozornici, nego i kulturološki fenomen koji obilježava naše vrijeme, često malo istražen, a istovremeno jako izložen i napuhan u javnom prostoru. Zato vjerujem da taj dublji odnos još uvijek gradim kroz osobni doživljaj i istraživanje, nastojeći shvatiti kako smo došli ovdje i što znači biti dio te priče.

U svijet DJ-inga si ušla dok si živjela u Italiji, a tvoj prvi mentor je bio DJ Itto. Što si od njega naučila i koliko te je to oblikovala? Kako je to iskustvo utjecalo na tvoju karijeru po povratku u Hrvatsku?

Za vrijeme boravka u Italiji stala sam iza pulta, gotovo slučajno. To su bili početni koraci, ali pravi put počela sam graditi tek po povratku u Hrvatsku. U tim počecima važan trag ostavio je DJ Itto, ili Tajar, kojeg pamtim kao nekoga tko je glazbu živio iskreno i nenametljivo. Njegova povezanost s klasičnim i soulful houseom pretvorila se u nit vodilju koju i dandanas nosim sa sobom. Iz klasičnog housea ponijela sam sirovi ritam, onaj groove koji tjera naprijed i podsjeća na hip-hopersku upornost. Iz soulfula su mi pak ostali vokali, toplina i osjećaj laganog dana na suncu. Taj spoj ritma i vokala za Itta nikada nije bio samo forma; nije elektroniku gledao kao hladnu i mehaničku, nego kao glazbu u kojoj se ljudi, emocije i doživljaji međusobno traže. Kroz njega sam naučila da glazba živi kroz vrijednosti koje je okružuju. Puštao je još u devedesetima, u vrijeme kada je DJ kultura imala snažan osjećaj zajedništva i pripadnosti. Rave scena tada se temeljila na miru, ljubavi, jedinstvu i poštovanju, publika i DJ disali su zajedno. Kad se osvrnem, shvaćam da njegov utjecaj nije bio samo u tehničkim vještinama i žanrovima, nego u načinu na koji je glazbu doživljavao. Njegova najveća ostavština je upravo taj osjećaj i trag koji živi u svima koji su ga imali priliku slušati.

foto: Luka Dubroja

Dugo si balansirala između komercijalnih gaža i underground scena. Kako si pronalazila ravnotežu između ta dva svijeta?

Jednom riječju – nikako, ako je netko uspio pronaći savršen recept, neka mi javi. Komercijalnije gaže donose iskustvo, uče kako držati ritam večeri i zadovoljiti očekivanja ljudi u najnestvarnijim uvjetima. Underground je, s druge strane, mjesto gdje se može riskirati i otkrivati. Najveći problem za mene pojavio se u samom preslušavanju i istraživanju glazbe, jer jedni i drugi eventi traže potpuno različit zvuk, znala sam se osjećati kao Dr. Jekyll i Mr. Hyde. Nikad to nisam uspjela potpuno pomiriti, a možda i ne trebam.

Ipak, više se okrećeš undergroundu. Gdje vidiš svoj glazbeni put u narednim godinama?

Svjesna sam da se danas od DJ-a očekuje da ima jasnu strategiju i marketing, ali meni je teško u tome sudjelovati. Možda zvuči preromantično, ali vjerujem da ta priča treba rasti prirodno, iz same glazbe. Moj put se otvara kroz ono što radim i slušam, a ne kroz planove i programe. Upravo zato me underground privlači, jer je to prostor slobode, istraživanja i ponovnog otkrivanja glazbe. Radije ću riskirati i ostati nevidljiva nego izgubiti ono što mi je najvažnije: iskrenost u onome što radim.

Zato vjerujem da se, uz underground, moj put sve više otvara i prema toj autorskoj i eksperimentalnoj sceni.

Dugogodišnja suradnja s festivalom Sedam dana te je dodatno povezala s autorskom i eksperimentalnom scenom, a vrijedi spomenuti i tvoj glazbeni segment Murtićeve izložbe u Laubi. Što ti znači kada sa svojim glazbenim odabirima postaneš dio šireg umjetničkog konteksta?

Dugo sam se osjećala kao nepotrebni dodatak, posebno na komercijalnim gažama gdje DJ lako postane pozadinska biljka. Tek u autorskoj i eksperimentalnoj sceni osjetila sam da se moji izbori uistinu čuju. Tamo sam dobila najviše podrške, bilo od publike, bilo od suradnika ili kroz razgovore o glazbi. Na festivalu Sedam dana stvaranja ili u Laubi, uz Murtićevu izložbu, bilo mi je velika čast biti dio šireg umjetničkog konteksta. Tada zvuk više nije samo pozadina, nego postaje element koji pojačava djelo. To je ujedno i izazov: kako ne ostati samo “dodatak”, nego donijeti novu vrijednost i otvoriti sloj doživljaja.

Takva povezanost zvuka i vizualne umjetnosti dio je šireg suvremenog trenda. Sound art, intermedijarni performansi i site-specific instalacije brišu granice između disciplina. Za mene je uzbudljivo istraživati kako zvuk može biti ravnopravan partner slici ili prostoru, a ne tek pratnja. Zato vjerujem da se, uz underground, moj put sve više otvara i prema toj autorskoj i eksperimentalnoj sceni.

Street Art Poreč ti je dao prostor da kroz performanse preispituješ ulogu DJ-a. Kako je sve krenulo?

Street Art Poreč dogodio se prirodno, gotovo neminovno. Odrasla sam u Poreču i uvijek sam imala slojevitu vezu s tim gradom. Nakon sezonskih gaža znala sam se vraćati doma frustrirana, a performansi su mi postali način da to izrazim kao iskreni komentari na ono što mi se tada događalo. Vrlo brzo sam shvatila da u tim izvedbama ima i nešto više od pukog izbacivanja frustracija. Festival je u tome prepoznao spoj igre i istraživanja i dao mi prostor da kroz performanse preispitujem samu ulogu DJ-a. Tako je ono što je krenulo iz osobne potrebe preraslo u širi dijalog. I nekako, još uvijek ima smisla.

foto: arhiva Pučkog otvorenog učilišta Poreč

Karijola, Pedalina, Apnea, Sanjam, Self and Sound, Dead Wax… Svaki performans nosi snažnu metaforu. Koji ti je bio najizazovniji za izvedbu, a koji najosobniji?

Karijola mi je ostala najupečatljiviji performans jer je bio prvi i fizički najzahtjevniji. Satima sam gurala tačke po starom gradu Poreča, po rimskom kamenju, a u jednom trenutku u njima sam vozila i pjevačicu Barbaru Munjas dok je nastupala. Taj trenutak mi je bio najdraži jer se doslovno ostvarila ideja da je DJ taj koji “nosi” izvođača i daje mu prostor. Bilo je naporno i zahtjevno, ali u isto vrijeme i nevjerojatno zabavno.

Što se tiče osobnog, izdvojila bih zadnja dva performansa, Self and Sound i Dead Wax. Self and Sound bio je trenutak introspekcije, preispitivanja tko sam i gdje sam uopće u svemu ovome. Dead Wax je, s druge strane, bio svojevrsni oproštaj, set sastavljen od glazbe koja me oblikovala, kao zatvaranje jednog poglavlja i otvaranje prostora za novo. U tom smislu bio je možda i najosobniji, jer je označavao prijelaznicu, neku vrstu unutarnjeg čišćenja.

Kada pogledaš unatrag na dosadašnji put, od prvih nastupa u lokalima do festivala i performansa, koje bi trenutke ili nastupe izdvojila kao najposebnije i zašto?

Posebni trenuci za mene nisu uvijek bili oni veliki i očekivani, nego više oni mali i nepredvidivi. Na Sedam dana stvaranja, kada nestane struje. U Mastersu, kada jedan običan četvrtak iznenada postane pravi party. U Terra Magici, kada pustim I Feel Love i cijela ulica poludi. U Rođi, kada se lokal u tri i pol minute odjednom napuni. U Funku, kada usred večeri pola sounda proradi. U Petom kupeu, kada ti policajac lagano potapša rame usred špice pjesme.

Ono što me najviše obilježava su upravo ti mali, nepredvidivi trenuci i trenutak kada pogledam publiku ispred, iza i oko sebe i vidim ljude koji slobodno plešu. U njima pronalazim bit svega.

Nakon svega, ako bi morala definirati što za tebe znači biti DJ danas, kako bi to opisala?

Kad čujem pitanje što znači biti DJ danas, prva misao koja mi pada na pamet je – nešto što ne želim biti. Nekada je ta uloga značila voditi ljude kroz glazbu i stvarati zajednički trenutak na plesnom podiju. Danas je to postalo nešto sasvim drugo. Više se prati fotografija, video i imidž, nego što se stvarno sluša glazba ili prepoznaje tko uopće stoji iza nje. U svemu tome sam se pogubila, zato želim okrenuti stranicu. Sve više se vraćam glazbi kao iskustvu, a ne kao proizvodu. Zanimaju me trenuci koji nastaju spontano, reakcije publike i povezanost koja se dogodi u prostoru.

Nisam sigurna ni želim li uopće dalje koristiti riječ DJ. Čini mi se da je danas toliko ispražnjena da svojim korištenjem zapravo umanjuje ono što je nekada značila i sve ljude koji su gradili scenu. Možda je važnije od same riječi podsjetiti se što stoji iza nje: ljubav prema glazbi, zajedništvo i sloboda. Ako to ostane u fokusu, onda scena i dalje ima budućnost. U tome stojim, u želji ostati povezana sa zvukom i ljudima, bez obzira na etikete.

Tamno, meko i udobno putovanje – Foresterra festival 2025

Koncept toplog, druželjubivog i raznovrsnog festivala u malom filmskom selu u blizini Fužina, sat vremena vožnje od Rijeke, otvoren je za iskusne trancere, kao i neiskusne istraživače, Anitu i mene.

Bilo nam je jasno da se radi o nečem posebnom kada su na Ambasadoru odnijeli nagradu najboljeg regionalnog novog festivala. Ispunili su naša očekivanja, pa i više.

Dolazak na ovaj festival otvara još jedna „vrata percepcije“. Osjećaj ugode i sigurnosti nas preplavljuje, sve je udobno i prijateljski. Čini se da se tope dobne i sve druge granice, a realnost postaje bolja. Noćni VJ-ing po danu zamjenjuju šareno i kreativno odjeveni posjetitelji, koji svaki pojedinačno unosi svoju osobnost u sliku ponovno oživljenog sela.

Kulise iz filma Winnetou, proplanak okružen visokim borovima i stage Foresterra u dubokoj šumi okruživali su nas tri dana. Moglo se doći ranije, a čuli smo da neki ostaju i nakon festivala uživati u prirodi.

Kiša koja se najavljivala nije značajno umanjila doživljaj, čak ugodno osvježila nedavne vruće ljetne dane. Noću, u šatorskim vrećama smo se brzo zagrijali i uz udaljene bas frekvencije spavali na svježem zraku Gorskog kotra.

Zbog potrebe da isključimo misli, odlučili smo se intuitvno prepustiti bogatim i raznovrsnim sadržajima

Radionice, koncerti, šetnje, performeri, 70 setova domaćih i stranih producenata, galerija psy slika, handcraft štandovi, hrana, „dodaci prehrani“, kružok oko vatre i fascinantni dekori.

Ono što me doista razveselilo kao muzičkog producenta je potpuno izbalansiran zvuk visoko rezolutnih sound systema na oba stagea, pa sam pospremio čepiće za uši od kojih se inače ne odvajam.

Po danu nam je nekako više odgovarao manje progresivan, a muzički raznolikiji „Windmill“ stage u samom centru sela, iznad kojeg su lebdjeli highline performeri, a na konopljinim vrećama razlijegala se tijela opuštenih psy putnika. Na uzvisinama pripremali su se performeri koji će navečer vatrama osvijetliti psy noć.

Od zanimljivo kostimiranih, do jednostavno odjevenih grupica isprepletenih na drvenim trijemovima, klupicama, proplancima i ležaljkama do uživljenih pokreta plesača, moglo se naći idealno mjesto za guštanje svakog seta ponaosob. Svaki set donosi svoju vibraciju i val nadahnuća za sjedenje, ležanje, ples…

Često sam pomislio: moram pogledati na rasporedu ovog DJa i zapamtiti ime, ali koliko sam čuo od drugih, nisam jedini koji to ipak nije učinio. Taj osjećaj stopljenosti cijele grupe kao da mi je umanjio značaj pojedinca. Ali svakako čuo sam, za svoj ukus, vrlo kvalitetnu i raznoliku muzičku produkciju.

U jednom trenu sjedeći oko velike vatre koju su održavali posvećeni starosjedioci, pričinila su mi se stoljećima poznata lica, osvjetljena čarobnim sjenama, okružena vizualizacijama i svjetlima iz šume i misao da će sve biti u redu, nasuprot apokaliptičnim nagovještajima nadrk…. vlasnika mainstream medija.

Poslušat ćemo savjet jednog sugovornika uz vatru, da ovakve festivale treba posjećivati prvih godina dok još ne postanu veliki.

Prosječni partijaner napravi više koraka nego maratonac

Posljednjih dana društvene mreže gore od rasprava o tome koliko se zapravo koraka napravi tijekom jednog partyja ili festivalskog dana. Dok prosječni maratonac pretrči 42 kilometra i skupi oko 50 tisuća koraka, partijaneri u svojim aplikacijama bilježe brojke koje itekako mogu konkurirati tom izazovu.

foto: Enora Paola

Na Redditu se mogu pronaći brojna svjedočanstva rejvera koji tvrde da na festivalima prelaze nevjerojatne brojke: od 32 tisuće koraka tijekom ilegalnog osmosatnog rejva u skladištu, preko 60–70 tisuća koraka dnevno na Movementu u Detroitu, pa sve do 212 tisuća koraka kroz četiri dana Tomorrowlanda, što je, kako jedan korisnik ističe, bilo više nego na 100 kilometara dugom planinarenju koje je odradio tjedan ranije na Mont Blancu.

Slične ispovijesti bilježe se i na nekoliko objava na Instagramu, gdje ljudi pišu da su na Tomorrowlandu danima radili po 70 tisuća koraka, da pet sati plesa troši više kalorija nego tri dana u teretani, ili da rekord od 64 tisuće koraka u jednom danu znači čak 60 kilometara i 3000 potrošenih kalorija. Drugi navode ukupno 151 tisuću koraka na Untold festivalu, a neki čak i više od 100 tisuća koraka tijekom tri dana Ultra Music Festivala. Ovo je tek dio komentara koji potvrđuju koliko se na plesnom podiju zapravo prelazi ozbiljna kilometraža.

Da ovakve brojke nisu samo subjektivni dojam i pretjerivanje, potvrđuje i jedno istraživanje iz 2014. i 2015. provedeno na Glastonbury festivalu. Znanstvenici su pratili kretanje posjetitelja pomoću GPS-a i akcelerometra tijekom šest dana. Rezultati su pokazali da su sudionici prosječno prelazili 11 kilometara i 15661 korak dnevno, što je ukupno više od 66 kilometara kroz cijeli festival. U nekim slučajevima zabilježene su i ukupne udaljenosti od preko 200 kilometara, uz fizičku aktivnost višestruko veću od onoga što preporučuju smjernice za zdrav život.

A sad nas zanima i vaše iskustvo: koliko je najviše koraka zabilježila vaša fitness aplikacija nakon izlaska ili festivalskog maratona? Javite nam brojke na društvenim mrežama!