Krenulo je 12. izdanje Moondance festivala u Trogiru. Prvu večer su otvorili pobjednici DJ natječaja Moonwarp (Skarros, Andrologic, Kamila Govorčin). Video snimke pogledajte u nastavku.
Moondance festival – Foto Dušan Mitić
Zatim su “kormilo” DJ pulta srednjovjekovne kule preuzeli iskusni techno veterani Marco Bailey i Cristian Varela, dok je večer zaključio lokalni Marko Vuletić.
Večeras program Moondancea predvodi techno barun Dave Clarke, a zbog prognoze lošeg vremena program će se prema najavi organizatora održati u trogirskom klubu Monaco koji je od kule udaljen svega 200 metara.
22.00-22.45h ShibiDorra | Beograd |M.Warp 22.45-23:30h Plogen | Mostar | M.Warp 23:30-00:15h Eloc | Zagreb | M.Warp 00:15-01.00h Tome R | Trogir 01.00-02.00h Beko b2b Mozer | Metković/Zagreb 02.00-04.00h Dave Clarke | UK 04.00-05.00h Pero Fullhouse aka Skeptik |Solin
Sa trinaestim izdanjem Forestland je okupio tisuće partijanera u magičnoj atmosferi šuma Međimurja. Ponovno je Brezje postalo dom elektroničkoj glazbi od 18. srpnja pa sve do ranih jutarnjih sati 20. srpnja 2025. godine – i to nije novost jer radi se o najdugovječnijem i konstantnijem „domaćem” kontinentalnom festivalu.
Na tri jedinstvene pozornice – Forest main stageu, Forestroomu i Šumskoj zoni – plesalo se doslovno od dana do noći pa ponovno do dana, a već tradicionalna jutarnja kiša nije uspjela narušiti pozitivnu energiju koja se stopila sa zvukom najvećih domaćih i svjetskih DJ-a te izvođača koji izlaze i van electro krugova.
Nije to bilo ništa čudno s obzirom na to da su glavnu pozornicu u petak i subotu u prijeponoćnim i ponoćnim terminima okupirali nastupi u vidu Baby Lasagne, Z++, Hiljsona Mandele, Miach i Dine Blunta, dok su DJ palicu na glavnoj pozornici suvereno držali DJs from Mars, I’M, Vanillaz, Tai Woffinden i ostali.
Lasagna je bio jedan od najvećih zvijezda festivala te se njegov set ponešto i razlikovao od njegovoj uobičajenog. Maksimalno se prilagodio festivalu i publici te pokazao da se i kod njega pronalaze tonovi koji dolaze i do najtvrđih ljubitelja elektronske glazbe.
Ako je glavna pozornica pripremljena za najveća imena, Forestroom je onda pozornica na kojoj se osjeti duša Forestlanda te elektronski loop koji nema kraja. Vrijeme na Forestroomu nije bilo bitno uz Shapeshifterse, Einfakinn, Butterfly Jam, Ryana McDermotta, Sibbjaga, Pinthu i mnoge druge koji nisu dali da punchy sub-basovi stanu, a publika odmori. Ne može se zaboraviti ni Šumska zona, treća pozornica, koja je održavala ritam u popodnevnim satima te sve zagrijavala za večernji show.
Nakon što su se prvi redovi oporavili od dimnih, vatrenih i konfetičastih efekata, cijela organizacija festivala dopustila im je da se lako snađu kroz dodatne sadržaje u cijelomForestlandparku koji se još jednom pokazao kao savršena kulisa za ljetni festival koji Međimurju, ali i Hrvatskoj treba.
„I ovaj 13. Forestland je iza nas. Kroz nešto manje od 48 sati festivalom je prošlo preko 8 000 posjetitelja, oko 3 000 u petak, te nekih 5000 u subotu, što je i logično, kada gledamo izvođače. Nastupalo je gotovo 50 DJ-a, plesna skupina Korak, svi su imali cijelu hrpu fotografa, snimatelja, a tu je i vojska naših ljudi s one druge, organizacijske strane festivala. Baš smo sretni s dizajnom festivala, konceptom, ali i činjenicom da nas je i ove godine posjetila kiša, no tek oko 5:44 u nedjelju ujutro čime smo dodatno začinili taj jutarnji ples” rekao je Krešo Biškup u ime organizacijskog tima.
„Ovo izdanje je bilo emocionalno zahtjevno, baš zato i jer je 13. i baš zato jer je na neki način bilo uvodno za novu generaciju mlađe publike. Razvijati nove posjetitelje festivala, zadržati ili vratiti stare i kreirati novi, mlađi imidž zahtjevan je posao kojem nije došao kraj. Veselimo se već stvaranju novih uspomena na idućem Forestlandu, a iako je na rasporedu tek iduće godine, mi danas razmišljamo o sutra.”
Forestland je iznova potvrdio originalnu filozofiju
Fokus nije bio samo na headlinerima već na kontinuiranom glazbenom putovanju. Sve tri pozornice nudile su različite klupske mikrosvjetove. Bilo je tu progresivnog build-upa na Forestroomu, preko mainstage euforije do intimnog before-afterhours zvuka na trećem, iznenađujućem stageu.
Atrakcije poput Forest Tattooa na koji se po četvrti puta vratio Marin Ronch, njegova Ana i Elena, Graffiti Jama koji je prethodio Forestu i koji je doveo neke nove likove u međimursku čudesnu šume te spektakularan light show na glavnoj pozornici dodatno su začinile iskustvo, nudeći svima day & night spektakl do izlaska sunca.
Mnoštvo publike potegnulo je na sretni 13. Forest i iz Slovenije, Mađarske, Austrije, Srbije, Italije, a zabilježili smo i tablice iz udaljene Norveške, Poljske i Danske. Forestland je još jednom dokazao da sa suvremenom produkcijom, već uobičajeno podmazanom organizacijom, s visokom razinom artističke selekcije i raznovrsnog iskustva za publiku čini nezaobilazno poglavlje domaće festivalske scene – usred ljeta, u srcu Međimurja.
Od 24. do 28. srpnja u Tisnom se održava Outlook Origins festival. Ovaj festival slavi UK soundsystem kulturu u svim njenim oblicima.
Među kremom svjetske bass scene nastupaju LTJ Bukem, Pearson Sound, Mungos Hi Fi ft. Eva Lazarus & Charlie, Mala, Joker, DJrum, Spectral nastupaju i naši 207, Babilonska, Batki, Dubolik i Proove.
Prve dojmove prenio je naš Tibor Sudec na Instagramu.
Nakon preseljenja u Australiju 2019. godine, Lucija Ivšić – glazbenici poznatoj kao frontmenici hrvatskog post-punk benda Punčke, život se u potpunosti preokrenuo. Umjesto nastupa u zemlji s više od 100 tisuća koncerata godišnje, uslijedio je višemjesečni lockdown, izolacija i osjećaj gubitka identiteta. Iz te unutarnje borbe i kreativne rekonstrukcije rodila se Živa – novi glazbeni i multimedijalni projekt koji danas djeluje iz Melbournea, na sjecištu glazbe, umjetnosti i tehnologije.
foto: Martin Peranović
Živa spaja elemente trip-hopa, darkwavea, techna i slavenskog popa, a u središtu joj je intimna priča o opstanku, naslijeđu i ponovnom pronalaženju vlastitog glasa.
Njezin istoimeni debitantski album, objavljen u svibnju 2023., nastao je u najtežem periodu života, kroz borbu s anksioznošću, OCD-jem i osobnom transformacijom. Ivšić je autorica, producentica i izvođačica svih pjesama, dok je na aranžmanima surađivala s glazbenicom Anjom Tkalec. Album broji devet pjesama, od kojih je šest pisanih dvojezično, a kroz zvučne pejzaže i vokalne ekspresije prenosi slavonske korijene i tradicionalne obrasce pjevanja.
Kritičari su album nazvali „eksperimentalnim draguljem” i „pažljivo izrađenim i majstorskim djelom”, a pjesme poput “Power”, “Dualism” i “Bad Blood” zavrijedile su mjesto na međunarodnim radijskim postajama i streaming servisima. Album je do danas prikupio više od 150 tisuća slušanja.
Najnoviji singl „Idle Heart” nastavak je istraživanja osobnih i društvenih tema – ovaj put kroz prizmu sindroma “burnouta” i konstantnog pritiska digitalne prisutnosti. Sami video za pjesmu prikazuje Živu kako ako ravnodušno gleda u javne CCTV kamere diljem Melbournea, kao tihi otpor životu u konstantnom performansu.
„Idle Heart je moj pogled na burnout. O strahu od zaustavljanja. O iracionalnom porivu da nastavimo gurati, čak i kad tijelo vrišti da stanemo,” poručila je Živa prilikom objave pjesme.
Osim što piše glazbu, Ivšić trenutno radi i na praktičnom doktoratu iz eksperimentalnog zvuka i kreativne tehnologije, a njezin rad je već prikazan na festivalima i manifestacijama poput Melbourne Design Weeka, Now or Nevera, ADAF-a u Grčkoj te RE:SOURCE-a u Veneciji.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Osim što je njegov talent prepoznao i MTV proglasivši ga najvećim talentom talijanske house scene, produkciju je objavljivao za gigante poput Warnera i Universala, presudno je utjecao na generacije DJ-a kao vlasnik kultne prodavaonice ploča “Dance All Day”. Vlasnik je renomirane house etikete “Stereophonic”. Sa više od četiri desetljeća staža, Paolo Barbato je neupitna ikona i jedno od najpoznatijih imena talijanske house scene.
Upravo to nudi Clarior Mind, inovativni AI chatbot osmišljen kao strukturirani vodič kroz procese unutarnje promjene. Iza ovog projekta stoji Danilo Grbić, kreativac iz Bosne i Hercegovine koji je, suočen s vlastitim izazovima, odlučio stvoriti alat koji je i sam želio imati.
„Clarior Mind je struktuirani program za mentalnu transformaciju. U tri faze vodi korisnika od mentalne blokade do unutarnje jasnoće, emocionalne ravnoteže i autentične motivacije”, objašnjava Danilo. Svaku fazu: iskopavanje, rekalibraciju i stabilizaciju prati poseban agent, oslonjen na moć GPT-a, ali usmjeren preciznim uputama koje omogućuju duboku i fokusiranu interakciju.
Danilo Grbić – privatna arhiva
Za razliku od generičnih self-help alata, Clarior Mind koristi sve prednosti ChatGPT-a, ali bez lutanja u konverzaciji. Agent ne skreće s teme, ne gubi fokus i postavlja konkretna pitanja koja potiču korisnika da se suoči s potisnutim sadržajima – bilo da su to traume, anksioznost, nesigurnost ili kronični nedostatak motivacije.
U prvoj fazi, simboličnog naziva „Excavation“, korisnici često dožive neugodne ali ključne trenutke introspekcije. “CM1 djeluje kao ogledalo koje trenira pažnju korisnika i pokreće proces restrukturiranja misli”, kaže Danilo. Taj proces nije uvijek lagan jer agenti ne ublažuju stvarnost, već je seciraju, uz punu pažnju na korisnikov tempo.
Beta korisnici često opisuju prve sesije kao “okidač za jasnoću”. AI agent ne nudi gotova rješenja, već pomaže korisniku da sam dođe do njih, što doprinosi osjećaju osobne kontrole i autentičnog uvida. No, kako naglašava Grbić: “Bez emocionalne iskrenosti nema stvarnog pomaka. Clarior Mind radi s onim što mu korisnik da. Ako se izbjegava istina, izostaje i stvarni rezultat.“
Iako se ovaj alat ne predstavlja kao zamjena za psihoterapiju, može biti snažna pomoć pri svakodnevnim psihološkim izazovima, posebno tamo gdje je pristup profesionalnoj pomoći ograničen. Upravo je iz takve osobne situacije nastao cijeli koncept. „Da sam tada imao pristup kvalitetnoj pomoći, Clarior Mind možda nikad ne bi ni postojao“, priznaje Grbić.
Ipak, dio ljudi još uvijek skeptično gleda na primjenu AI-ja u osjetljivim područjima mentalne higijene. No Danilo uzvraća jednostavnim pitanjem: „Pomaže li?“ Po njemu, AI se ne treba mistificirati, ali ni ignorirati, već koristiti svjesno, kao alat koji može pomoći u konkretnim situacijama.
Jedna od najuzbudljivijih dimenzija Clarior Minda otvara se kroz festivalske radionice, kao prostor gdje se umjetna inteligencija susreće s ljudskom znatiželjom, glazbom i introspekcijom. Danilo vidi ogroman potencijal u uvođenju CM-a u festivalsko okruženje: „Kao neko ko godinama ide na festivale, vidim da se stvari mijenjaju. Festivali više nisu samo glazba. Traži se i prostor za introspektivu, za svjesniji doživljaj, za nešto što ostaje i kad glazba stane. Publika je znatiželjna, otvorena, spremna da proba nešto što nikad ranije nije.”
U idealnoj festivalskoj radionici, kaže, sve počinje pričom od toga kako je Clarior Mind nastao, preko toga što korisnik može očekivati i kako AI zapravo funkcionira u toj ulozi. Zatim bi polaznici dobili besplatan pristup CM1 agentu, unijeli jedan izazov koji ih trenutno muči i započeli razgovor. “AI radionica ne mora biti spektakl, dovoljno je da nekome otvori novi ugao.”, dodaje Danilo.
Takve radionice Danilo vidi u okruženju boutique festivala, kao dio sve raširenije „chill“ i „mindful“ zone. Publika koja traži više od partijanerskog iskustva sve više cijeni ovakve formate, koji uključuju prostor za pauzu, introspektivu i unutarnju integraciju.
festivalska radionica – ilustracija
Na kraju, pitamo ga vidi li Clarior Mind kao budući standard osobnog razvoja? “Kako se budu otvarali novi trendovi i alati, vjerujem da bi i Clarior Mind mogao postati, u svojoj niši, prepoznat program za osobni razvoj dostupan svima, izdvajajući se baš zbog svog autentičnog i individualnog pristupa.“
U svijetu sve bržeg tempa, Clarior Mind možda je upravo ono što mnogima treba, a to je digitalni prostor za usporavanje, refleksiju i ponovno povezivanje sa sobom.
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.