U knjizi „ Dance or Die“, glazbena novinarka Holly Dicker predstavlja prvu kritičku studiju scene, prikazujući tri desetljeća glazbenih eksperimenata, društvenih previranja i političkih intervencija.
Foto: Velocity Press
Hardcore je osjećaj, stav i stil života u isto vrijeme i od svojih početaka u frankfurtskom technu 1990. godine, utočište je za marginalizirane ljude diljem svijeta.
“Dance or Die: A history of Hardcore” govori o mračnom usponu subkultura koje vole hardcore, čiji su korijeni u industrijskoj zoni Frankfurta 1989. godine i koje su ubrzo osvojile klubove, skladišta i polja Europe i Amerike.
Koristeći arhivske snimke, osobna sjećanja i glasove queer pionira, Dicker dokumentira kulturu definiranu ekstremnim zvukovima, otpornošću i obećanjem „pleši ili umri“. Predanost zajednice vidljiva je u DJ-evima koji su žrtvovali san i stabilnost kako bi zvuk ponijeli naprijed.
Hardcore glazba ostaje ultimativni alat i oružje u svijetu stalnih kriza
Priča nas vodi kroz stigme i moralne panike 1990-ih do oživljavanja scene 2010-ih. Za Dicker, fascinacija je započela tijekom njezina studentskog vremena u Manchesteru:
„Negdje između tulumarenja u klaustrofobičnim bunkerima iz Drugog svjetskog rata i oronulih kina bez poda, postala sam hardcore raverica“, kaže u intervjuu za njemački Groove magazin.
Kasnije je u Rotterdamu svjedočila kako je gabber postao domaća pop glazba i izvještavala o legendarnom Thunderdome raveu s 40 000 posjetitelja. Autorica namjerno preusmjerava fokus s etabliranih heroja na žene i queer glasove koji su oblikovali političku jezgru pokreta. „Hardcore glazba ostaje ultimativni alat i oružje u svijetu stalnih kriza.“
Vikend je i sigurno tražite zanimljive setove koji će vas zagrijati za odlazak na party. Poslušajte 10 epskih maratonskih setova:
10) Joseph Capriati – 25h (Miami, 2017.): Počeo u subotu navečer, završio u ponedjeljak ujutro.
9) Danny Tenaglia – 30h (NYC): Svirao je 24-satni closing set, a zatim je nastavio još 6 sati za osoblje.
8) tINI & Bill Patrick – 31h (Sunwaves): Napali su rekord Marca Carole od 25h i srušili ga na sljedećem izdanju.
7) DJ Buddy Love – 80h (2003.): Prvi veliki album, prikupljanjem sredstava za Američko društvo za borbu protiv raka.
6) DJ Alan D – 120h (2009.): Svirao je pet dana zaredom – čak se i obrijao tijekom seta.
5) Rene Brunner – 150h: Pomaknuo je ljestvicu na šest punih dana iza gramofona.
4) DJ Hertz – 152h (2012.): Pobijedio je Brunnera za samo dva sata.
3) Smokin’ Joe Mekhael – 168h: Punih sedam dana, bez grešaka, iz drugog pokušaja.
2) Norberto Loco – 200h (Dublin, 2014.): Osam dana zaredom u The Underground Temple Baru.
1) DJ Obi – 240h (Lagos, 2016.): Guinnessov svjetski rekord. Deset dana glazbe, dopuštene su samo 5-minutne pauze po satu i nijedno ponavljanje pjesme unutar 4 sata. Do 5. dana počeo je halucinirati, ali je ipak uspio izdržati i upisati povijest.
Franko Štimac stoji iza projekta Nthercyte (izgovara se „entersite“), kroz koji se bavi glazbenom produkcijom i vizualnom umjetnošću. Iako je s produkcijom krenuo tek početkom 2024., već se profilirao kroz vlastita izdanja u kojima istražuje tvrde i energične stilove elektroničke glazbe.
ilustracija: Nthercyte
U prvim radovima doticao je razne žanrove poput techna, trancea, drum ’n’ bassa i hardcorea, no ubrzo je fokus suzio na hardgroove techno, uplifting trance, hard techno, schranz, hard trance i hypertrance. Kao glazbenika najviše ga inspirira Porter Robinson, posebno njegov projekt Virtual Self, koji ga je potaknuo na istraživanje oldschool stilova i spajanje glazbe s vizualnim identitetom.
Uz glazbu, Nthercyte razvija i vizualne radove u digitalnom Y2K stilu, oslanjajući se na nekada popularnu metalheart estetiku, danas ponovno oživljenu pod nazivom Neo-Y2K. Taj retrofuturistički pristup prenosi i na svoj umjetnički izražaj, gradeći prepoznatljiv vizualni potpis.
Kao najbolji primjer vlastitog stvaralaštva ističe pjesmu “Synesthesia”, objavljenu ove godine, koja najbolje prikazuje smjer u kojem gradi svoj projekt.
Antonio Zuza je dugogodišnji akter elektroničke scene u Hrvatskoj. Kroz nešto više od 10 godina, diljem Hrvatske smo imali prilike slušati njegove setove, a njegovu produkciju kroz Imogen Recordings kojeg vodi zajedno s Ilijom Rudmanom. Zajedno s Vedranom Rakom pokrenuo je Peti Kupe, a ususret početku nove klupske sezone smo s njim porazgovarali o klubu, programu i još ponekoj zanimljivosti.
Pozdrav Antonio, kako ti je proteklo ljeto? Jesi li se uspio odmoriti, napuniti baterije i pripremiti za novu sezonu Petog Kupea?
Pozdrav, baterije su napunjene i spremni smo za nove pobjede. 🙂 Neka od imena već smo najavili, a uskoro stiže i drugi dio koji ćemo objaviti uskoro.
Na samom početku ljeta bio si u Berlinu. Kako ti je bilo iskustvo i jesi li tamo dobio pokoju ideju i inspiraciju koju bi volio implementirati u Kupe?
U Berlinu je bilo izvrsno. Svirao sam u dva kluba, Kater i Sysiphos. Odlično iskustvo, publika i sve što se očekuje od Berlina. Uvijek se s takvih svirki vratiš s nekom inspiracijom, ali mislim da je Berlin jedinstvena priča i da mi ovdje trebamo graditi svoju. Kopirati nekoga mi nikad nije bila vodilja pa tako mislim i u ovom slučaju. Jedino što stvarno pratim je scena u Berlinu, DJ-i i bendovi koje bih volio predstaviti našoj publici.
Ove godine si se aktivirao ponovno i u produkciji, izbacio si dva reworka. Jedan je od Zdenke Kovačiček, a ranije i od Alfija Kabilja. Što nam možeš reći o njima i hoće li biti još reworkova u budućnosti?
Da. Jako volim raditi reworkove ili edite i nastojim ih uvijek napraviti da zvuče organski. Mislim da mi to za sada i uspijeva. Rework od Zdenkine Elektre je izašao i na talijanskom labelu Slow Motion što je super promocija za ex yu funk. Reworkova će biti i dalje, ali i nešto vlastite produkcije.
Idemo sad do Petog Kupea. Nova sezona donosi impresivni lineup i nova tehnička rješenja u klubu. Kako bi opisao glavne novitete i ideju iza ovogodišnjeg ulaska u sezonu?
Zasad sve ide dobro. Spremo je sve… samo treba odraditi otvorenje. Noviteti se najviše odnose na uređenje kluba i ponešto novog lighta i rješenja u prostoru. Također planiramo i ugostiteljstvo dići na malo višu razinu, ali naglasak je na kvalitetnom programu.
Što je za tebe osobno najveća novost ili iskorak u ovoj sezoni Petog Kupea?
Mislim da smo najveći pomak napravili ove sezone s programom u kojem stvarno ima ponešto za svakog ljubitelja elektroničke, ali i ostale glazbe. Kad napišete jedno pored drugoga imena kao što osu Todd Terje, DJ Tennis, DVS1, Dresden, Palms Trax, vidite da se biralo pomno i žanrovski kvalitetno.
Prošle godine u klubu ste predstavili Sound Circuit koncept s DJ pultom u sredini podija. Planira li se to vraćati i ove sezone, možda za neke posebne nastupe?
Naravno. U ovoj sezoni do Nove godine taj koncept će se ponoviti dva puta, ali još neću otkriti na kojim eventima. Taj koncept mi je posebno drag jer je baš jedinstven, a i publika ga je dobro prihvatila.
Lineup ove sezone donosi i neka već dobro poznata imena koja se vraćaju u Kupe, ali i debitante. Kada si slagao program, koliko je bilo važno obratiti pažnju na vraćanje provjerenih favorita publike, a koliko otvarati vrata novim gostima koji dosad nisu nastupili u klubu?
Uvijek ostavljamo neke favorite koji su miljenici publike, ali treba i mjenjati. Do kraja godine gledat ćemo uglavnom nova imena, a isto tako i početkom sljedeće godine. Vraćat će se oni za koje mislimo da su nezaobilazan dio Petog Kupea.
Mislim da se može očekivati dobra zabava i vrhunska izvedba Dj Tennisa koji je stvarno posljednjih godina pokazao da je vrhunski showman, ali i DJ za skoro svako nepce. To je čovjek koji svira na najvećim svjetskim pozornicama.
Uz klupski program, već je najavljen i djeličak koncertnog programa. Koliko ti je važno da Peti Kupe ima i taj širi kulturni i glazbeni sadržaj uz klupski program?
Nama je to jako bitna stvar. Posebno mi je drago kada vidim nekoga tko je prije dolazio isključivo na partyje na nekom koncertu i suprotno. To znači da smo uspjeli nekome malo otvoriti horizonte i uspjeli u onome što je po meni fundament ovoga posla kojim se mi bavimo.
Za kraj, imaš li neku poruku za posjetitelje uoči početka još jedne uzbudljive sezone u Kupeu?
Dođite i zabavite se, a mi ćemo nastojati da se svi osjećate ugodno i sigurno. Probat ćemo ispuniti sva vaša očekivanja, ali siguran sam da nećemo uspjeti baš u svemu. :)
Ulaznice za otvaranje nove sezone Petog Kupea uz DJ Tennisa osigurajte kroz sustav Entrio.
Na samoj jadranskoj obali od 21. do 25. kolovoza plesalo se čitav dan uz domaće pivo. Tijekom prvog dana festivala u Gardenu, Cami Layé Okún je započela svoj set na Beach Baru. Kubanska selektorka, poznata po interesu za vinil i istraživanjima arhiva, publici je pružila ne samo muziku, već i povijest.
Foto: Tim Buiting
Afro-kubanski i karipski ritmovi su pretvoreni u zvučni zapis za jutro, koji je polako uvodio posjetitelje u festival. Set je imao obrazovnu svrhu jer je kombinirao rijetke ploče sa pričom, podsjećajući publiku da je Dekmantel Selectors putovanje kroz različite muzičke svijetove, a ne samo zabava.
Na Magnolia bini, Loma Doom je nastavila u promišljenijem tonu, povezujući ambijentalne i eksperimentalne elemente sa post-klubskim trenutcima. A zatim je preuzeo Vladimir Ivković, jedan od najcijenjenijih selektora europske underground scene. Njegov set je bio tamniji, sa dubokom svemirskom elektronikom koja se kretala od proto-techna do balearskih utjecaja, što je bilo idealno za zalazak sunca.
Kasnije navečer Ben UFO je podigao atmosferu, pokazao zašto ga smatraju jednim od najautentičnijih DJ-eva današnjice. Njegov set je prolazio kroz UK bass, techno strukture i neočekivane break-ove. Na Voodoo stageu je dominirala raznolika kombinacija – od DJ Maria do Mama Snake & Disconnected dua, koji su donijeli trance i snažnu techno energiju. Konduku je isporučio set sa industrijskim nijansama, dok je RHR na The Nest-u vrtio brze jungle trake sa puno heavy bass linija.
Boat Party je imao poseban značaj
Private Hearts i Adriatic Coasting su donijeli mekši, balearski zvuk, koji je savršen za plovidbu Jadranom. Na brodovima, publika često bira intimnije iskustvo, a taj kontrast između dnevnog sunca, otvorenog mora i pulsirajućeg house-a daje Dekmantelu posebnu dimenziju.
Drugi dan je donio veći fokus na techno i house estetiku
Phillie P je započeo dan na Beach Baru u soul-house duhu, dok je LUXE svojom ambijentalnom muzikom bacala vilinske čini sve do zalaska sunca. Verraco i Nyksan su za to vrijeme na boatu predstavili svoj TraTraTrax label, ubacujući brze elektro trake sa primjesom vrelih kolumbijskih ritmova sa puno perkusija, energija je bila eksplozivna, a ljudi su se bacali jedni na druge plešući.
Večer zakuhtava Neska na Magnolia bini gdje je svojim bass groovom očarala masu. Publika ju je pažljivo pratila, jer je njen stil istovremeno bio plesno direktan i bogat pričom. Na glavnoj plaži, Makam i nd_baumecker & Ogazón su donijeli berlinski duh Panorama Bara. Prijelazi su bili fluidni, između house-a i techna.
Shanti Celeste je preuzela pult i isporučila jedan od setova dana. Disco, electro i house su se slagali savršeno, sa neobičnim ali zaraznim selekcijama. Nest je ovu večer postao kuća reggaetona, modernog baile funka i afrobeata gde su Rozaly u b2b sa Tash LC, C.FIRM i De Schuman napravili totalni perkusivni karneval.
Voodoo je u petak imao snažan zvuk. AKIRAM EN je zagrijao publiku groovom dok su Lena Willikens i Batu bili na granici performansa i DJ nastupa. Ubacujući hipnotične trake jednu za drugom vodili su nas na putovanje u neku drugu dimenziju. U istom ritmu nastavljaju DJ Nobu i DJ Masda, mračan, hipnotičan techno set je odveo publiku daleko od svakodnevice, u čistu ekstazu.
Treći dan festivala je istakao raznolikost selekcija
Yen Sung je na Beach Baru započela dan sa soulful house-om, dok je Alex Kassian unio balearsku toplinu i euforične melodije. U isto vrijeme, na Magnolia bini, Jonathan Castro je isporučio jedan od najkreativnijih setova festivala – miks latinskih utjecaja, hip-hopa i klupskih beatova. Nakon njega je Narathip prostrujao zvučnike svojim dub setom uz koju trap pjesmu.
Na Beach Mainu i Voodu, večernji setovi su pripali legendama. Dee Diggs je donijela queer house energiju, The Hacker je izveo povratnički elektro/EBM set, dok su Antal i Saffi pokazali zašto su miljenici Dekmantela – selekcija je bez žanrovskih ograničenja, ali sa konstantnom energijom koja je nosila masu do jutra.
Večer smo zatvorili na The Nestu uz set Verraca kog slušamo po drugi put, i dobijamo još luđi i još brži set prepun bass-a i kolumbijskih perkusija sa čestim brzim techno momentima, masa je naprosto napravila show, a Verraco je objasnio kako se radi brzo miksanje.
Noćni after u Barbarellas je donio još jednu eksploziju. DVS1 je izveo svoj poznati house set. To je rijetkost, jer ga većina poznaje po techno nastupima. Njegova selekcija je bila puni krug – topla, euforična i istovremeno duboka.
Četvrti dan je bio najveseliji i najsvježiji sa mnogo kontrasta
Castro & Nemo su na Beach Baru su otvorili scenu sa svojim ludim setom od nezamislivih 7 sati, od disca do floating house-a, trake su samo ulijetale. Fenna Fiction i Karim Semin su donijeli ambience predah na Magnolia bini, dok je Alfred Anders, ne znajući da je Magnolia više listening session stage, donio USB pun party bangera i pretvorio Magnoliju u pravi hipnotički rave.
The Nest postaje pristonica dub/reggae i heavy bass muzike, gde je DJ Flight ubacivala plesne jungle i reggae ritmove, izmamljujući publici osmijeh od uha do uha, a nakon nje je uslijedila Darwin sa svojim mračnim dub setom. Bass je bio toliko dubok da nam se mutilo pred očima, ali naravno puno dub entuzijasta je upijalo taj bass ravno ispred Function One sound systema. Skee Mask je na Voodoo-u odradio magičan set, koji je djelovao kao iskomponiran od početka do kraja, to je definitivno bio novi način za slušanje techna.
Večer u Gardenu zatvara pretalentirani Call Super na Beach Mainu, sa svojim pretežno UK garage setom u koji je ubacivao trake od elektra do housea. Energija na moru je bila jaka i nastavila se u Barbarellas. Ray Colino i D. Tiffany & Roza Terenzi su pružili after, koji je ostao zapamćen kao jedan od najenergičnijih cijelog festivala. Ray Colino, predstavljajući svoj Kalahari Oystercult label iz Amsterdama, vrtio je trancy techno dok je Roza Terenzi svoj set gradila kroz acid, electro i iznenađujuće garage slojeve, dovodeći publiku do delirija.
Posljednji dan festivala je bio emocionalno nabijen
Jennifer Loveless je otvorila Beach Bar sa house setom punim groove-a, dok je Job Jobse kasnije potvrdio svoj status miljenika nizozemske publike. Njegov set je emotivno obojen, kombinacija pop hitova i melodičnog house-a, što je odgovaralo završnici festivala. Job Jobse-ov set je bio toliko posjećen da je more promjenilo boju, ljudi su se grlili i plesali kao da će nakon tog seta biti smak svijeta.
Sa druge strane, na Magnoliji Ezri Jade nam priređuje veoma zanimljiv perkusivni afrobeat set, sa dosta bass muzike. Večer smo otvorili uz Roel de Boera, koji je od Magnolije napravio pravi balearic ljubavni kutak uz poneku tursku orijentalnu pjesmu. Ljudi su lagano plesali u košuljama ispijajući espresso martini. Mia Koden nas prodrmava svojim heavy bass setom na The Nest-u, puštajući spore i duge bass ritmove, ljudi su se razvlačili po floor-u, a zatim su energiju podigle Sherelle i Loraine James u eksplozivnom b2b setu.
B2b je bio prepun jungle i footwork momenata. Na Voodoo-u DJ Koolt zatvara groove techno setom, na veliku žalost mnogih bez Jane Fitz, koja je bila spriječena doći. DJ Koolt je bio na nivou zadatka i bez Jane, miljenice mnogih posetitelja. Za većinu festival zatvara Young Marco na Beach Mainu, bacivši publiku u ekstazu još jednom pred svitanje.
Ispred nas je prvi vikend rujna, a s njim i prijelaz iz vrućih festivalskih dana prema uzbudljivoj klupskoj jeseni. Dok se dio događaja još sprema na jedinstvenim lokacijama poput privatnog otoka Obonjana, drugi već ulaze u novu sezonu i otvaraju klupske prostore. Na repertoaru su ekskluzivni događaji, nastupi velikih ikona i povratak omiljenih brendova, što potvrđuje da plesna energija ne jenjava u zadnjim danima ljeta. Provjerite što smo izdvojili u novom Ritmu vikenda.
The Island Fest @ otok Obonjan
Jedinstveni i ekskluzivni The Island Festival se vraća na jedan od rijetkih privatnih otoka u Hrvatskoj. U vikendu ispred nas na Obonjanu će se okupiti svega 700 sretnika koji će plesati uz Amea, Denisa Horvata, DJ Norma b2b Greta Spark, Fka.m4a, Kollektiv Ost, Marvina Jama i druge.
Glazbena mreža postavljena je u Petom Kupeu za spektakularan početak sezone. U petak, u klupsku arenu kroči majstor finih udaraca i nepredvidivih spinova – DJ Tennis. Pravim imenom Manfredi Romano, započeo je karijeru organizacijom punk koncerata i vođenjem turneja. Kasnije je osnovao prvu talijansku booking agenciju za elektroničku glazbu (DAZE) te postao globalno prepoznat i kao DJ. Kao izvođač, DJ Tennis ima jedinstvenu sposobnost stvaranja intimne atmosfere čak i na najvećim okupljanjima, spajajući elemente housea, techna i disca na eklektičan i očaravajući način. Ovaj glazbeni meč upotpunit će domaće snage Antonio Zuza i Pepi Jogarde svojim nastupom na terasi, a potom i u klubu. Proslava otvaranja sezone počinje u 18 sati na terasi, a od 23 sata nastavlja se do ranog jutra u klubu. Ulaznice su dostupne kroz sustav Entrio.
Alphaville @ Zagrebački velesajam
Alphaville, legendarni njemački synth-pop bend i jedan od najprepoznatljivijih simbola osamdesetih, dolazi u petak u Zagreb. Koncert će biti prilika bezvremenske hitove poput “Forever Young”, “Big in Japan”, “Sounds Like a Melody” i “Dance With Me” – pjesme koje su obilježile mladost milijuna ljudi diljem svijeta i znaju ih svi. Zagrebački koncert bit će rijetka prilika da uživo doživite bend koji je ostavio dubok trag u povijesti glazbe. Alphaville budi uspomene, oblikuje osjećaje i stvara trenutke koji se pamte.
The Weekend with Toolroom @ Culture Club Revelin
Dobro poznata britanska etiketa Toolroom još jednom se vraća u Dubrovnik, a ovog puta preuzima program cijelog vikenda u Revelinu. Kroz dvije večeri na “The Weekend with Toolroom” će nastupiti Cassimm, Crusy, James Haskell, Lovra, Mark Knight uz domaćine Alexa G-a, Bozzu, El Maara i DANCElectrica.
Pripremite se za noć vrhunske techno energije u Boogaloou jer u subotu stiže jedan od najrespektabilnijih predstavnika europske techno scene Du’Art uz snažnu podršku domaćih i regionalnih DJ-eva. Svoju glazbenu karijeru započeo je oko 2006. godine, a vrlo brzo postao jedan od najtraženijih i najomiljenijih techno umjetnika u Portugalu i šire. Inspiriran legendama kao što su DJ Rush, Carl Cox, Dave Clarke, Ben Sims i Umek, razvio je energičan i sirov zvuk koji balansira između groovea i hipnotičkih ambijenata. Uz Du’Arta, za DJ pult stiže live act koji kombinira analogni pristup i industrijski groove. F.O.R.M. istražuje tamnije teksture techna, spajajući ritam i eksperimentalnu dubinu u intenzivno iskustvo uživo. Line up-u se pridružuje i DJ koji već godinama oblikuje klupsku kulturu regije, Shipe. Finalno ime koje ćemo poslušati je DJ i osnivač CMTD kolektiva, Fabian Freyer. Ulaznice su dostupne kroz sustav Entrio.
Kompletan vikend program partyja diljem Hrvatske i regije možete istražiti u našem kalendaru.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Upravljajte svojom privatnošću
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.