Skip to main content

Veztax – slovenski techno bastion s gotovo trideset godina staža začinit će Old Kitchen party

Ako ste ikada imali priliku čuti njegove energične mikseve ili vlastitu produkciju, znate da Veztax utjelovljuje techno u njegovom najčišćem obliku. Njegova priča započinje ranih devedesetih, u vrijeme kada je slovenska rave scena doživljavala svoj prvi procvat. Tada je, kao mladi zaljubljenik u plesnu glazbu, polako prelazio put od posjetitelja partyja do promotora, a ubrzo i DJ-a.

foto: Miran Rupar / Promir.si

Dio devedesetih proveo je u Amsterdamu, tadašnjem središtu europske techno kulture, gdje je između ostaloga upoznao nizozemsku publiku s dvojicom svojih prijatelja i današnjih globalnih zvijezda – Umekom i Valentinom Kanzyanijem. U tom razdoblju, 1996. godine, konačno je nabavio svoj prvi DJ setup, uzeo umjetničko ime inspirirano poznatim brendom DJ-opreme Vestax (s namjernom izmjenom slova „s“ u „z“) i započeo svoj put za pultom.

Već krajem devedesetih i početkom 2000-ih, Veztax je stekao reputaciju jednog od vodećih techno umjetnika u regiji, s nastupima diljem Europe. Njegov pristup uvijek je bio drugačiji jer dok su mnogi slijedili trendove, on je birao vlastiti put. Uvjeren da prava energija dolazi iz povezanosti između izvođača i publike, više je volio intimnije klupske prostore, iako nije bio stran ni velikim događanjima, pa tako ni izazovima poput nastupa kao predgrupa u arenama za bendove poput Depeche Modea i Placeba.

foto: Miran Rupar / Promir.si

Osim što je stajao iza pulta, Veztax je tijekom karijere imao ključnu ulogu i kao organizator, promotor i pokretač nezavisnih labela. Godine 2007. osniva Vezotonik, a nedugo zatim i Glorio Music, etikete koje su postale važan stup slovenske i regionalne elektroničke scene. Dok je Glorio Music služio kao prostor za njegova eksperimentalnija izdanja i alter ego projekt Glorio Veztacci, Vezotonik je postao simbol dosljednosti techno zvuku u svim njegovim oblicima.

Vezotonik je izvorno krenuo kao vinil label, ali tržište se razvijalo u smjeru da smo, već nakon dvije godine, morali odustati od vinila. I glazba se promijenila – najveće promjene odnose se na tempo, odnosno pad BPM-ova, čak i u slučajevima kad je sound ostao ‘udarnički’ žestok. Osim toga, žanrovi više nemaju nikakvu definiciju, a to se miješanje glazbe posljednjih godina pretvorilo u pravi kaos. S druge strane, Vezotonik je ostao dosljedan svom ‘all style of techno’ profilu, što se može čuti od prvog izdanja Valentina Kanzyanija pa sve do danas, kao i naša orijentacija prema domaćim producentima“, rekao je Veztax jednom prilikom na pitanje što se sve promijenilo otkako je pokrenuo etiketu.

Kroz Vezotonik je tijekom godina prošlo mnogo producenata, ponajviše iz regije, a svaki od njih nosi dio priče o razvoju domaće techno produkcije. Etiketa je zadržala status mjesta koje daje prostor autentičnim umjetnicima i potiče raznolikost techno zvuka.

foto: Klemen Štular

Nesmijemo zaboraviti ni da je Veztax bio i rezident legendarne Ambasade Gavioli, kluba koji je obilježio zlatno doba slovenske scene i slovio kao jedno od najvažnijih mjesta za elektroničku glazbu u ovom dijelu Europe. Upravo ondje pomogao je oblikovati generacije partijanera i umjetnika koji su izrasli uz njegov zvuk i pristup sceni. Njegova dosljednost, energija i vjera u iskonski duh techna učinili su ga jednim od rijetkih koji su ostali vjerni izvornim vrijednostima pokreta.

Fotogalerija: 14.05.2011. – 20 Years of Techno / Ambasada Gavioli (Izola)

Veztax ni danas ne staje – i dalje je aktivan, prisutan diljem Slovenije, regije, ali i svijeta. Njegovi setovi i produkcija i dalje zrače energijom i autentičnošću koju je nosio od samih početaka, dok istovremeno njeguje intimnu povezanost s publikom i scenom koja ga prati dugi niz godina. Svaka večer s njegovim setovima podsjeća na duh ranih raveova, strast prema techno glazbi i posvećenost kulturi koja nadilazi trendove.

Ove subote, Veztax se vraća za pult ljubljanske Cvetličarne na posebnom izdanju Old Kitchen partyja, koji ovog puta okuplja legendarna imena slovenske techno scene. U duhu tradicije, večer je vinyl only, a Veztax će nastupiti u b2b setu s Psihom. Svaki od sudionika unijet će u noć svoj osobni pečat i dio priče o techno glazbi koja je oblikovala čitavu generaciju klupskog života. Posebna čar večeri leži u činjenici da će se za pult vratiti i DJ-i koji danas više nisu aktivni, ali će upravo za ovu priliku ponovno podijeliti svoju kolekciju vinila s publikom. Ulaznice za osigurajte kroz sustav Entrio.si

Od disca do housea: kako je plesni zvuk iz pepela disco ere stvorio novu glazbu

Sedamdesete godine bile su zlatno doba disca. Klubovi su uvijek bili puni ljudi, glitter i disko kugle dominirale su plesnim podijima, a radio postaje su vrtjele hitove Bee Geesa i Donne Summer. Disco nije bila samo glazba – bila je društveni fenomen, simbol slobode i plesnog užitka. Svaka zabava bila je spektakl, a DJ-i su oblikovali atmosferu.

foto: Frankie Knuckles @ Gallery Zagreb 2006

Kraj toj ekstazi došao je 12. srpnja 1979. kad je Disco Demolition Night u Chicagu preokrenuo priču. Na baseball stadionu, tisuće fanova spaljivalo je disco ploče, a mediji su Disco proglasili “mrtvom glazbom”. Iako je ta simbolična noć označila kraj komercijalne dominacije disca, underground zajednice počele su preuzimati kontrolu nad plesnim podijima, tražeći novi zvuk koji će zadržati energiju, ali i donijeti svježinu i inovaciju.

U Chicagu se tada pojavio Frankie Knuckles, DJ čija će kreativnost zauvijek promijeniti glazbenu scenu. U klubu The Warehouse, Knuckles je miksao ploče na način koji spaja soulful vokale, repetitivne ritmove i elektroničke zvukove. Tu se rodio house, minimalistički, plesni i pristupačan zvuk koji je istovremeno bio eksperimentalan i univerzalan. Godine 1984., Jesse Saunders objavljuje “On and On”, službenu prvu house traku, čime se stil dodatno institucionalizira i izlazi iz klubova u širu publiku.

Tehnička inovacija odigrala je ključnu ulogu. Ritam mašine Roland TR-808 i TR-909 te sintesajzeri omogućili su producentima da stvaraju glazbu kod kuće. DIY pristup glazbi omogućio je svakome da stvori vlastitu pjesmu i doprinese razvoju scene. Groove, repetitivni ritmovi i plesna energija učinili su house dostupnim i jednostavno nezaboravnim.

House se ubrzo širi iz Chicaga u New York, a zatim i u Europu. Klubovi, plesni podiji i festivalske pozornice preuzimaju ritam novog zvuka, a ono što je započelo u underground klubovima postaje globalni fenomen. Duh kreativnosti i zajedništva, karakterističan za prvu house eru, ostaje utkan u svaku produkciju i DJ set koji danas čujemo na plesnim podijima.

House je nastao iz pepela disco ere – kao reakcija, reinterpretacija i evolucija plesnog ritma. Njegov utjecaj i danas je prisutan, a plesni podiji diljem svijeta i dalje plešu u ritmu koji je prije više od četiri desetljeća započeo u Chicagu.

*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske

Kulturni vodič Klubska 3ca: Kad film potiče dijalog, cirkus oživljava grad, a disco vraća osmijeh

Tolerancija, zajedništvo i umjetnost u pokretu tri su niti koje povezuju najzanimljivija događanja nadolazećih dana. U Zadru nas Festival tolerancije vodi kroz četiri dana filmova i dijaloga koji otvaraju oči i potiču promišljanje o svijetu oko nas. U Splitu gradske ulice postaju pozornica na kojoj suvremeni cirkus i izvedbene umjetnosti vraćaju život zajednici, dok Hvar kroz festival malih formi dokazuje da eksperiment i tradicija mogu ići ruku pod ruku. Kad se sve to zaokruži raskošnim disco spektaklom u Lisinskom, jasno je da je pred nama tjedan u kojem kultura ne poznaje granice – ni žanrovske ni prostorne.

Split Calling 2024. – foto: Damira Kalajžić

Festival tolerancije @ Providurovova i Kneževa palača, Zadar

Četiri dana filma, dijaloga i premijera koje mijenjaju pogled na svijet očekuju nas na 19. Festivalu tolerancije koji će se održati od srijed do subote u dvije palače – Providurovoj i Kneževoj, a donosi nagrađivane filmove s Cannesa, Berlinalea, Venecije i Sundancea, ekskluzivne projekcije, gostovanja autora i rasprave koje povezuju umjetnost i zajednicu. Festival i ove godine donosi hrabre i nekonvencionalne teme, od Holokausta i ratnih sukoba do migracija, identiteta mladih, rodne i rasne diskriminacije te umjetnosti kao sredstva otpora. Jedan od zaštitnih znakova Festivala je Tolerance Talk, prostor gdje profesori, studenti, aktivisti i diplomati ravnopravno razmjenjuju mišljenja. Program se nastavlja uz Koktele tolerancije, zamišljene kao mjesto susreta gdje se umjetnost pretače u razgovor, a razgovor u stvarne društvene veze. Na taj način Festival pokazuje da kultura nije samo na platnu, nego i u međuljudskim odnosima koje zajedno gradimo. Sve informacije o programu, projekcijama i edukacijama dostupne su na linku, a ulaz na sve programe je besplatan.

Split Calling – festival suvremenog cirkusa i umjetnosti na otvorenom @ Split

Treće izdanje festivala suvremenog cirkusa i umjetnosti na otvorenom Split Calling kreće u četvrta i traje do subote uz pretprogram koji je već započeo u utorak. Tijekom pet dana gradske ulice i trgovi ponovno će postati pozornica susreta umjetnosti i zajednice. Split Calling Festival, u organizaciji Cirkus Kolektiva, i ove godine donosi međunarodni program suvremenog cirkusa, fizičkog teatra, performansa, filma i glazbe koji istražuje odnos grada i njegovih stanovnika. Kroz izvedbe koje nastaju na ulicama i trgovima, Split Calling vraća ljudima grad koji svakodnevno gube pred naletom turizma i komercijalnih sadržaja, ističući važnost javnih prostora za život zajednice. Organizatori ističu da festival nije zamišljen kao još jedan turistički događaj, već kao poziv građanima da se uključe u program i sami uvjere da umjetnost može vratiti osjećaj pripadnosti i zajedništva. Program, raspored i lokacije izvedbi pronađite na službenoj web stranici.

Format – festival malih formi izvedbenih umjetnosti @ Hvar

Grad Hvar će od četvrtka do 28. listopada, ugostiti festival malih formi Format, koji četvrtu godinu zaredom donosi svježinu, inovaciju i eksperiment u kazališnu ponudu grada s najdužom scenskom tradicijom na hrvatskim prostorima. Festival su pokrenuli Jelena Mićić, Jure Radnić i Lukrecija Tudor Salom s ciljem obogaćivanja kulturne scene otoka suvremenim, nezavisnim i neformalnim izvedbenim praksama, uz poštovanje naslijeđa najstarijeg komunalnog kazališta u Europi. Tijekom prethodnih izdanja Format je ugostio više od 30 umjetnika, ostvario suradnje s trima akademijama za dramsko obrazovanje te razvijao edukativne programe za djecu i mlade, uključujući radionice suvremenog plesa, igraonice i glumačke treninge. Ovogodišnje izdanje donosi šest izvedbenih i jednu multimedijalnu točku, a posebno se ističe prvo međunarodno gostovanje – predstava “Bilo jednom na Brijunima” iz Srbije. Program se odvija na četiri hvarske lokacije, uključujući povijesno Hvarsko kazalište. Tema ovogodišnjeg izdanja su odnosi, emocionalni, društveni i scenski, kroz koje se preispituje bliskost, konflikt i promjena. Program nudi spoj zahtjevnijih i zabavnih izvedbi, s ciljem poticanja dijaloga između umjetnika i publike. Svi detalji o Formatu su na poveznici.

Kulturni dodatak: Disco Opera 2025 @ Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog, Zagreb

Veliki glazbeni projekt „Disco Opera 2025“ vraća se u Koncertnu dvoranu Vatroslava Lisinskog ove subote. Riječ je o produkcijski najzahtjevnijem disco programu u regiji, koji okuplja simfonijski orkestar, big band, vrhunske soliste i članice zbora Opere. Na pozornici će u istom trenutku nastupiti više od 40 glazbenika, udruženih kako bi publici prenijeli energiju i glazbenu snagu disco ere. Program donosi 22 najveća hita iz sedamdesetih i osamdesetih – razdoblja koje je obilježilo kraj 20. stoljeća i ostavilo trajan trag u svjetskoj glazbenoj povijesti. Na repertoaru su autori i izvođači koji su definirali žanr: Donna Summer, ABBA, Boney M, Bee Gees, Michael Jackson, Stevie Wonder, Quincy Jones, Aretha Franklin, Earth, Wind & Fire, Wild Cherry i mnogi drugi. Koncert traje više od 120 minuta, a publiku očekuje glazbeno putovanje kroz najvažnije točke disco epohe – u sinergiji klasične glazbe, jazza i opere. Više o koncertru otkrijte ovdje.

*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske

Izniman interes vlasa za povijesnu hrvatsku glazbenu snježnu avanturu!

BSH i Lollipop najavljuju najveći zimski glazbeni događaj sezone u Nassfeldu!

Prvi hrvatski Ski Beat Festival već sada ruši rekorde! Samo nekoliko tjedana nakon objave, interes za ovo jedinstveno zimsko-glazbeno iskustvo nadmašio je sva očekivanja – više od 400 sudionika već je osiguralo svoje mjesto na festivalu koji spaja snijeg, glazbu i zabavu u pravom BSH & Lollipop stilu.

Od 4. do 7. prosinca 2025. Nassfeld postaje domaćin Ski Beat Festivala, koji će okupiti ljubitelje zimskih sportova i glazbe iz cijele regije. Odaberite smještaj po svojoj mjeri u jednom od tri pažljivo odabrana hotela i doživite festival koji spaja snijeg, sport i glazbu — uz bogat program koji uključuje dnevne partyje na vrhu planine i noćne zabave u luksuznom hotelu Falkensteiner Carinzia.

Za glazbeni dio programa zadužena su dva stagea – BSH i Lollipop, s posebno odabranim lineupom DJ-eva koji će grijati atmosferu od jutra do mraka. Osim glazbenog programa, u ponudi je i škola skijanja, organizirani prijevoz iz Zagreba te brojne dodatne aktivnosti za sve sudionike.

BSH i Lollipop danas su najprepoznatljiviji domaći glazbeni brendovi, poznati po vrhunskim produkcijama, lokacijama s pričom i nezaboravnim iskustvima. Njihova prva zajednička suradnja na snijegu jamči spoj dvije kreativne sile koje su oblikovale hrvatsku festivalsku scenu – i sada je sele na austrijske Alpe.

Where snow meets the beat

Poznat po spektakularnim lokacijama i jedinstvenom doživljaju, ovaj zajednički projekt donosi duh hrvatske party scene na snijeg Nassfelda, jednog od najpoznatijih i najomiljenijih skijališta među Hrvatima, s više od 110 kilometara staza, najdužom gondolom u Alpama i više od 100 sunčanih dana u sezoni.

Mjesta su ograničena, a sve informacije o paketima, smještaju i prijevozu dostupne su na https://www.beat-travel.hr

Spakirajte skije, naočale i dobru energiju – zimska bajka uz ritam BSH i Lollipopa tek počinje!

Where snow meets the beat.

Sassja objavila EP “Instant Luksuz” s kojim secira današnje društvo kroz svoj prepoznatljivi stil

Sassja, jedna od najautentičnijih regionalnih izvođačica i prepoznatljivo lice domaće hip-hop, dub i reggae scene, objavila je novi EP “Instant Luksuz”, dostupan na svim streaming servisima pod etiketom Menart.

foto: Tajana Dedić Starović

Nakon što je kroz proteklih nekoliko mjeseci publici predstavila singlove “XX” i “Instant”, Sassja je zaokružila priču o svakodnevnim paradoksima suvremenog života.

Kroz tekstove albuma prolazi moje viđenje današnjih trendova i načina življenja. Moja kritika ratova, lažnog patriotizma i konzumerizma, ali i moj izbor da budem mirna i svoja u svijetu koji traži dokazivanje“, objašnjava Sassja.

EP je dobio ime po prvoj i posljednjoj pjesmi – “Instant” i “Luksuz” koje zajedno zatvaraju cjelinu i nose simboličnu poruku o ravnoteži između jednostavnosti i pretjerivanja.

Pjesme su prestale biti djela – ostaju postovi“, dodaje Sassja, ističući ironiju vremena u kojem živimo.

Za produkciju se pobrinuo Koolade, dok je Sassja potpisala sve tekstove. Svojim prepoznatljivim stilom spaja snagu, duhovitost i eleganciju, stvarajući iskrenu i osobnu refleksiju današnjeg društva.

Podsjetimo, Sassja je lani osvojila nagradu Ambasador za svoj hvaljeni album “Chwakka” u kategoriji “Regionalni album godine”. Ovogodišnja, IX. dodjela nagrade Ambasador, održat će se 19. studenoga u zagrebačkom klubu Boogaloo, a nominacije su objavljene jučer.

Japanski DJ Fummy osvojio je svjetski naslov u umjetnosti DJ-inga na DMC Classicu

Godine 1985. Tony Prince održao je prvo natjecanje u disco miksu [DMC] kako bi proslavio i unaprijedio umjetnost DJ-inga.

(ilustracija) – Foto: Daniel Robert Dinu on Unsplash

Prošlog vikenda DMC je proslavio svoju 40. obljetnicu u Tokiju u Japanu, s četiri DJ battlea i brojnim nastupima najboljih i najkreativnijih DJ-eva svijeta. Na kraju, domaći heroj i veteran battle scene, japanski DJ Fummy, osvojio je prestižnu titulu DMC Classic World, tijesno pobijedivši branitelja naslova s ​​novozelandskog K-Swizza i Amerikanca KRC3.

U ostalim borbama, DJ Raylan iz Brazila pobijedio je K-Swizz u izravnom susretu za DMC Supremacy. U DMC Scratchu, DJ Aociz iz Francuske ponovio je svoju titulu ispred DJ Keite iz Japana. Na DMC Openu, australski DJ Beastmode partyrock osvojio je titulu, pobijedivši Pega iz Tajlanda i Silver DJ-a iz Obale Bjelokosti.

Cijeli vikend obilježili su iznimni nastupi najboljih DJ-eva na svijetu. Držeći se pravog japanskog stila, DJ setovi su trajali samo 10 ili 15 minuta, ali svaki je bio sjajan na svoj način.

Tajanstveni DJ Honda dobio je nagradu za životno djelo, a izgledalo je kao da se možda neće pojaviti jer su ga tražili iza pozornice sve dok se konačno nije pojavio iz publike. Skratch Bastid donio je zabavu svojim vedrim showcaseom, a Invisibl Skratch Piklz izveli su neke od svojih zamršenih triple-trouble DJ-inga. Japanac Kireek vratio se iz mirovine kako bi završio prvi dan dok su oba DJ-a svirala na tri seta gramofona, prenosi Marcus Aurelius za Lifted Asia.