Kamera je uhvatila nastupe izvođača kao što su Prunk, Eliza Rose, Ben West Beech, Michael Gray, Riva Starr na Main Stageu; boat party sa Riva ,Starr i Jordan Peak; Prunk, Eliza Rose i Riva Starr na Beach Stageu i Natasha Diggs na Olive Groveu.
Festival se nastavlja danas i sutra, a za točnu satnicu i raspored nastupa potrebno je preuzeti Defected aplikaciju na mobilnim telefonima.
Karlo, poznatiji kao Giljo, DJ je i producent iz okolice Splita koji posljednjih nekoliko godina aktivno djeluje na lokalnoj klupskoj sceni. Iako je elektroničku glazbu u raznim oblicima volio još od mladih dana, svoje prve ozbiljne glazbene korake bilježi kroz produkciju i DJ-anje trap glazbe.
foto: privatna arhiva
Nedugo nakon prvih nastupa, Giljo je, uz novu generaciju DJ-eva okupljenih oko splitske Kocke, sve dublje ulazio u glazbenu selekciju.
Ključna otkrića u svijetu undergrounda doživio je slušajući izvođače poput DJ Assaulta i DJ Rashada, čime je otvorio vrata prema širem spektru elektroničke glazbe počevši od ghetto techa do footworka. Među producentima koji ga posebno inspiriraju izdvaja bastienGOAT-a, BRLLNT-a, shoncija i SZCH-a.
Danas njegova selekcija obuhvaća široku paletu žanrova: od fluidnih trance trenutaka i obrada poznatih hitova, preko house i bass glazbenovijeg vala, pa sve do utjecaja acid, disco i jungle produkcije. Upravo ta širina stvara dinamično, ali uvijek cjelovito iskustvo na plesnom podiju, uz pažljivo prilagođavanje atmosfere trenutku i prostoru.
Kao važnu inspiraciju ističe povezivanje s publikom i lokalnom scenom, kao i DJ kolege s kojima dijeli glazbene trenutke. Najčešće ga se može čuti u splitskim klubovima X i Kocka (Zvjerinjak), a nastupao je i u zagrebačkom AKC Attacku, na PULP pres. Special Request te na festivalima Membrain, D’n’B United i Graffiti na Gradele.
Teo Harouda, dugogodišnji DJ i aktivni sudionik hrvatske elektroničke scene, odlučio je progovoriti o novom trendu koji se pojavio na regionalnoj klupskoj sceni, a riječ je o tkz. yugotechnu. U podužoj objavi na Facebooku jasno je izrazio svoje neslaganje s korištenjem pojma “techno” za glazbu koja, kako kaže, više podsjeća na svojevrsni hibrid trance kicka i jugoslavenskih pop-folk hitova, nego na istinski techno.
S obzirom na težinu iznesenih argumenata i zanimljivu raspravu koju je status izazvao, njegovo mišljenje prenosimo u cijelosti.
“Već danima razmišljam trebam li ovo iznijeti javno ili ne. Nemam naviku komentirati druge DJ-e, evente ni scene svatko ima svoj put, svoj stil i svoju viziju. No, ono s čime se u zadnje vrijeme sve češće susrećem, za mene prelazi granicu ukusa, i kao dugogodišnji dio ove scene osjećam potrebu izreći svoj stav.
U zadnjih tjedan dana, tri puta sam naišao na nešto što se naziva “yugotechno” svojevrsni hibrid trance kicka i jugoslavenskih pop-folk hitova. Glazba koja očito odgovara dijelu publike koja, u nedostatku popularnog turbofolka u klupskom kontekstu, traži lakonotan sadržaj, ali i dalje želi 4×4 ritam.
Nedavno sam vidio snimku DJ-ice kako pušta nekakvu pjesmu “Plave oči” u formi nekakvog remixa i hvali se u objavi kako ona pusta techno, pa me posebno iznenadilo da je to dobilo podršku od Umeka, nekoć ikone techno scene. Ispostavilo se da je izvođačica prijateljica njegove supruge. U redu, ali to nije techno. I ne bi se tako smjelo zvati.
Jučer sam naletio na snimke eventa koji nosi naziv “Underground”, održanog u izrazito komercijalnom prostoru. I opet, “yugotechno”. Remix pjesme “Dodirni mi kolena” u kombinaciji s trance kickom, pa red “Đurđevdana”, pa red Zdravka Čolića itd..I skreno, ako već koristiš riječ “techno”, očekivao bih barem techno kick.
Danas, šlag na tortu najava za “hrvatski Tomorrowland”, festival koji se samoproziva najvećim techno festivalom u zemlji. Glavni gost? Navodno zvijezda yugotechna. Jednostavno nisam mogao više šutjet.
Pitam vas je li ovo stvarno dio techno pokreta? Je li ovo nastavak naše scene? Ili njeno iskrivljenje?
Da se razumijemo nemam ništa protiv te vrste glazbe. Ljudi se imaju pravo zabavljati kako žele. Ali nemojmo to zvati techno. Ne iz poštovanja prema svima onima koji godinama istražuju, proizvode, grade i pomiču granice kroz originalnost, ideju i kreativnost. Techno je glazba progresije, avangarde, otpora i pomicanja standarda ne reciklaža starih jugoslavenskih hitova uz trance kick.
Možda će me netko zbog ovoga popljuvati, reći da sam ljubomoran, da ne razumijem trendove. No stojim iza svake riječi. Od 90-ih živim ovu kulturu, i zato mi je stalo. Jer kad jednom izgubiš osnovne vrijednosti više nije pitanje glazbe, nego identiteta.Sad čak i prizivam ovaj biznis techno da se vrati što smo se do nedavno sprdali s tom vrstom muzike 😂
Veselim se vašem mišljenju.“
Objava je izazvala lavinu komentara, od kojih su mnogi izrazili podršku Haroudinom stavu. Više desetaka komentatora složilo se da ovakav sadržaj ne pripada techno žanru, a neki su ironično istaknuli da je riječ o receptu “kruha i igara“. Pojava yugotechna uspoređena je i s transformacijama koje je doživio hip-hop, dok su drugi naglasili da je pandemija označila prekretnicu nakon koje je scena doživjela ubrzane i često konfuzne promjene. Pojavio se i prijedlog da se ovaj fenomen nazove jednostavno YUTrash, po uzoru na CroTrash.
Je li yugotechno legitimna evolucija klupske glazbe na Balkanu ili iskrivljenje žanra koje briše osnovne vrijednosti techno kulture? Prilažemo nekoliko primjera tzv. yugotechna pa procijenite sami i javite nam što mislite u komentarima.
Iako je on s glazbene strane primarno psytrance festival, Boom svojim posjetiteljima, svake dvije godine, pruža puno više od dobre glazbe. Ovaj događaj konceptualno i sadržajno pruža potpuno drukčije iskustvo od odlaska na neki “klasični” festival.
Foto: Çağdaş AlagözFoto: Çağdaş AlagözFoto: Christophe Renodeyn
Umjesto uobičajenog noćnog programa kroz nekoliko dana, na Boomu posjetitelji mogu nešto vidjeti ili čuti u bilo kojem trenutku, punih tjedan dana. Samim time, obični odlazak iz šatora na kavu, jutro nakon cjelonoćnog provoda može slučajno završiti novim maratonom plesanja jer baš u to vrijeme na nekom od stage-ova može biti headliner koji stvara atmosferu kao da je dva ujutro. Tako nekako je bilo i naše iskustvo, svaki dan smo vidjeli i čuli nešto što nas je zadržalo na flooru i probudilo energiju u nama, usprkos umoru.
Što se tiče glazbenog programa, glavna događanja odvijaju se na Dance Templeu, posvećenom psytranceu te Alchemy Stageu na kojem dominira techno zvuk. Oba stagea, ali i popratni, na kojima je ipak nešto drukčiji zvuk, najčešće meditativne funkcije (The Gardens i Sacred Fire), izazivaju osjećaj divljenja samim svojim dizajnom.
Vizualni identitet dominira, ponekad i više nego ono što se na njima čuje. No, kada se na kreativnost dizajna nadodaju zastrašujuća preciznost light showa te šarene umjetničke instalacije koje su ljudi sami izradili i donosili u svrhu performansa, nastaje podsvjesni utjecaj na publiku koja svoje oduševljenje izražava kroz neuobičajenu ekspresiju plesnih pokreta. Sve navedeno rezultira izrazito slojevitim iskustvom, s kojim se ni jedan drugi festival ili party koji sam posjetio ne može mjeriti.
Od glazbe, s Dance Templea bih izdvojio setove trance velikana Ace Venture i Astrixa koji su svojim dnevnim setovima priuštili divljačku atmosferu usprkos nepodnošljivoj pustinjskoj vrućini. U noćnim satima petka, Dance Temple je bio poprište jednake energije, potaknute zvukovima hard psy-a EVP-a i DJ Nuky-a, potpomognuti psihodeličnim, pomalo epileptičnim vizualima. Također valja spomenuti i zatvaranje Starlaba u srijedu, koje je bilo popraćeno nevjerojatnim light showom i rijetkim trenutcima istinskog zajedništva na flooru koje je vjerojatno bilo i rezultat spoznaje da su pred nama zadnji trenutci festivala.
Ipak, ono što ću cijeli život pamtiti (a sigurno i svi pristuni) je set Rødhåda na Alchemy stageu u subotu, za koji ne postoji pridjev kojim bi se mogao ispravno dočarati. Virtuoz hipnotičnog techna odveo je publiku na epsko trosatno putovanje nakon kojeg je teško bilo doći k sebi. Set koji je imao svoj mračni uvod, razradu, a zatim kompletno neočekivanu promjenu stila u magičnom trećem satu, nakon čega je uslijedila najglasnija ovacija koju sam ikada čuo, i više nego zaslužena.
Pod snažnim dojmom Rødhåda, idućeg jutra smo ponovno nekoliko sati proveli na Alchemy Stageu, gdje je Ida Engberg odvrtjela vrlo zanimljiv set, zvukovno prilagođen surovom pustinjskom okruženju. Utorak je na Alchemyu također pružio zanimljivo glazbeno iskustvo postepenom razradom specifičnog zvuka Captain Hook-a, nakon kojega je na pozornicu izašao Richie Hawtin.
Legenda techna rasturao je zvučnike, no nažalost u publici je bio prisutan umor jer je to već bio peti dan festivala. Richie je to iskusno osjetio, te je vrlo brzo set prilagodio nešto mističnijem grooveu koji je bio pravi gušt za slušati do jutra. Nakon što je u srijedu program na dva glavna Stagea završio, Matthew Johnson je svojim osebujnim melodijama dovršio priču na The Gardensu.
Naše iskustvo bilo je ponajviše bazirano na glazbi, no važno je napomenuti da Boom nije samo glazbeni festival, na njemu za svakoga ima po nešto i zbog toga postoji određena kultura pohađanja njega i njemu sličnih trance festivala, poput Ozore u Mađarskoj, koja slijedi odmah nakon. Brojni posjetitelji dolaze na Boom zbog jedinstvenih sadržaja kao što su cirkuske predstave, grupna yoga, razni spiritualni performansi, kupanje u jezeru, terapija, ritualno polijevanje blatom, dječji programi i još mnogo toga.
Od navedenoga, vrijeme koje nismo provodili plešući, koristili smo kupajući se te odmarajući na plaži, gdje je također uvijek bilo zanimljivih situacija i ljudi za promatrati – žongliranje i razni tjelesni performansi ili grupno zavijanje okupljenih potaknutih nasumičnim valovima zajedničke euforije.
Samim time, Boom festival možda i nije za svakoga. Mimo nesnošljivih vrućina i prašine koja se iskašljava danima, glavni faktor čini i prihvaćanje kulture trance festivala. Ako im se pristupi zatvorenog uma, pošto je količina naizgled “bizarnih” scena koje se mogu vidjeti u samo jednom danu impresivna, iskustvo neće biti dostojno festivala. No, ako je znatiželja primarna motivacija odlaska na Boom, i samo iskustvo bit će vrlo zanimljivo.
Potpuno goli čovjek prekriven blatom koji pleše, šaroliko obučene individue koje proživljavaju intenzivna iskustva na raznim psihodelicima ili dijete na dance flooru na prvi pogled će nekoga možda i zgroziti, ali kada u tjedan dana svaka interakcija koju imate s izrazito pristupačnim osobljem i jednako vedrim posjetiteljma, rezultira obostranim osmijehom, pouka koju čovjek izvuče je da za određene stvari treba barem pokušati imati otvoren um.
Boom festival svojim posjetiteljima dopušta potpunu slobodu izražavanja onoga što jesu. Upravo zato, jedna od Boomovih krilatica “we are one“, koliko god nam je interno služila za sprdnju, u kontekstu cjelokupnog iskustvo uistinu ima smisla.
I za kraj, iako je cjelokupni dojam pokvarila očajna organizacija shuttle buseva za odlazak s festivala, zbog koje smo iscrpljeni i bolesni morali stajati četiri i pol sata na nemilosrdnom suncu, zaključna misao ipak ostaje da se za jedinstvena iskustva u životu ponekad treba malo i pomučiti.
Na otvorenju Black Rock Citya za Burning Man 2025., ceremonijalni Zlatni šiljak je zabijen u tlo kao središnja točka grada tj. točka od koje se prostiru sve ulice i instalacije u gradu u pustinji.
Tema: Tomorrow Today
Ove je godine tema Tomorrow Today — poziv da snove donesemo u samo sada, kroz kreativnost i participaciju. Prema Burning Man-ovim načelima, ova tematika potiče eksperimentiranje, prototipiranje i aktivnu izgradnju bolje budućnosti danas
Što je Golden Spike?
Riječ je o fizičkom klinu koji se zabije na specifične koordinate. Nakon njega počinje rad na urbanističkoj mreži Black Rock Citya, a čitav ritual simbolizira zajedničku odgovornost: svaka osoba prima čekić i govori iz srca prije udarca, stvarajući simboličko povezivanje zajednice i prostora.
Globalna kreativna scena
Burning Man okuplja sudionike iz više od stotinu zemalja. Posjetitelji koji potiču umjetničku raznolikost i kolektivni doprinos idejama koje utječu na globalnu kulturu i socijalne inovacije.
Burning Man se održava od 24. kolovoza do 1. rujna 2025.
Na polovici smo ljeta, a elektronička glazba ne posustaje jer festivalski ritam i dalje trese svaki kutak Hrvatske, ali i regije. Tisno postaje meka house glazbe zahvaljujući povratku Defected Croatia festivala, Makarska svijetli pod techno zvijezdama uz treće izdanje Stardusta, a Zadar ponovno oživljava svoju urbanu scenu kroz Selected festival. Šibenik i Bihać slave jubileje, dok se Dubrovnik pretvara u pozornicu pod otvorenim nebom. Gdje god da se okrenete čeka vas novi razlog za ples.
Defected Croatia festival vratio se u Tisno. Tijekom pet dana i noći festivala, više od 90 izvođača nastupit će na glavnim pozornicama: Main Stage, Beach Stage i Olive Grove, kao i na brojnim boat partyjima te after-partyjima u legendarnom klubu Barbarella’s. Među istaknutim imenima ovogodišnjeg izdanja su Barbara Tucker, Carl Craig, Catz ‘n’ Dogz, Darius Syrossian, David Penn, Dennis Ferrer, Kerri Chandler, Nic Fanciulli, Riva Starr, Sam Divine, SG Lewis, The Shapeshifters i drugi.
Nakon prošlogodišnjeg premijernog izdanja, Selected festival vraća se jači i zvučniji. Od večeras pa do subote kultna zadarska lokacija Đil na Jazinama, tik uz drevne bedeme koji su pod UNESCO-ovom zaštitom, ponovno postaje srce urbane glazbene scene pod otvorenim nebom. Na festivalu će nastupiti vrhunska DJ imena koja su već osvajala plesne podije od Ibize do Berlina, od Londona do Melbournea. Među headlinerima su Flashmob, KiRiK, Merissa Mahilaa, Chicks Luv Us, Jesse James Jr. i Armando, a festivalsku postavu zaokružuje snažna domaća podrška: Alvize, Anja, Butters, Josip Milkovic, Lumix, Marco Ladisic, marcela, Mate Kokic, Mony i Riba.
Treće izdanje Stardust festivala donosi jedinstveni spoj glazbe i svjetla u čarobnom okruženju Zvjezdarnice u Makarskoj. Festival otvara svoja vrata večeras, a u sljedeća tri dana će se pod zvjezdanim nebom u Makarskoj plesati uz Christiana Crakena, Radio Slavea, Umeka, La-Di-Du i brojne provjerene domaće DJ-eve među kojima su DJ Jock, Shipe, Toni Juranović, Eleven, Kritikal, Megahertz i Zookey.
Imperium festival u Bihaću do nedjelje slavi svoje jubilarno deseto izdanje. Uz moto “Universe”, festival okuplja neke od najjačih imena globalne i regionalne scene, a ovogodišnji headlineri su David Morales, Marco Bailey, Paolo Barbato i Hiljson Mandela. Festivalsko slavlje na Gradskoj otoci će uveličat još i Aldina, Bonjasky, D’Julez, DJ Soul, Eduy, Ena Smajic, Fedja Knajdl, Inis, Irfan F, Kay Jay te Zosko & Folk Fingers.
Membrain festival @ Martinska, Šibenik
Membrain Festival, koji ovog vikenda slavi svoje deseto jubilarno izdanje, donosi poseban doživljaj na tri pozornice s ručno rađenim soundsystemima na kojima će se izmijeniti više od 80 izvođača. Jubilarno festivalsko izdanje krase gostovanja Nookieja, Coco Brycea, Codexa, a tu su još i Fokus, Rizzle, OB1, Vrh i mnogi drugi.
Sonic festival @ Dubrovnik
Četvrto izdanje Sonic festivala donosi glazbeni doživljaj na čak dvije spektakularne lokacije u Dubrovniku, a to su povijesni galijun Tirena i jedinstvenom amfiteatru parka Orsula. Festivalski program počinje intimnim sunset sessionom na starodubrovačkom brodu uz El Maara i Looku ovog petka, a zatim se u subotu nastavlja u parku Orsula uz traženi njemački duo Âme kojima podršku pružaju Bozzo b2b Dyook, Einfakinn i Neroa.
Kompletan vikend program partyja diljem Hrvatske i regije možete istražiti u našem kalendaru.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Upravljajte svojom privatnošću
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.