Reforma streaminga koju planira globalno provesti Spotify, etička pitanja i pravna regulacija primjene umjetne inteligencije koja galopom ulazi u glazbeni ekosustav, važnost diskografskih kuća u digitalnom dobu te rastući interes za glazbena događanja u Hrvatskoj glavni su naglasci zabilježeni na zagrebačkom dijelu pe tog izdanja glazbene konferencije Runda Digital Day.
Važnost etičnosti u primjeni umjetne inteligencije
‘Radi se o istinski povijesnom trenutku kada ideje koje su nam se činile strane, postaju moguće’, rekao je dr. Martin Clancy predsjednik globalnog komiteta za etiku u primjeni umjetne inteligencije IEEE , na inspirativnom predavanju o Umjetnoj inteligenciji (AI) i njezinoj primjeni u glazbenom ekosustavu i naglasio: ‘Fundamentalne promjene, međutim, donose, izazove i probleme koje valja riješiti.’ Među tim izazovima su pravna regulacija odnosa prema dosez ima umjetne inteligencije, ali i etičko pitanje. Put razumijevanja ide od umjetničkog preko legalnog i etičkog do intervencije koja će omogućiti skladno korištenje napretka tehnologije.
‘U posljednjih 14 mjeseci, razvoj i promjene na bazi umjetne inteligencije zbivajuse svakodnevno i svugdje’, rekao je Martin Clancy, ‘primjena inovacija je snažna izbiva se vrlo brzo. Usporedimo li je s prihvaćanjem primjene, primjerice, bubnjevaili saksofona u prošlosti, pa i kasnijih elektroničkih izuma, vremenski periodpočetka njihove primjene kraći je.’ Uz to, istaknuo je, alati umjetne inteligencije suzabavni, u konačnici manje koštaju, donose veću razinu diskusije, poboljšavajuznanje, donose iznenađenja, komercijalniji su i donose promjenu.
Rekordni interes publike za glazbena događanja
‘Interes za glazbene događaje kontinuirano se povećava i ove godine bismo mogli doseći novi rekord prodaje‘, istaknuo je direktor agencije Eventim Damir Vranić na panelu ‘Karta do uspjeha’ koji je za isti stol doveo i osnivača i direktora agencije Entrio Berislava Marszaleka uz moderiranje Lane Čulig iz Aquarius Recordsa. Među trendovima koji su istaknuti na panelu su povećanje onlin e prodaje ulaznica, značajan porast cijena ulaznica, ali i činjenica da još ima prostora za rast poslovanja. Kada je o ulaznicama riječ, naglašeno je da je njihove cijene, kada je riječ o domaćim koncertima, još uvijek imaju prostora za rast. Nove tehnolog ije i pristupi tim tehnologijama omogućuju dolaske novih publika u dvorane, jer je važno informacijom biti prisutan na digitalnim platformama na kojima se nalaze mladi ljudi. Rečeno je da se primjećuje eklektičnost iste publike koja posjećuje stilski i žan rovski različite vrste događaja.
TikTok je najvažnija platforma za praćenje izvođača
Antonino Šimić iz Menarta je naglasio kako način funkcioniranja industrije pretpostavlja zajedničku energiju diskografskih kuća i izvođača pri plasmanu njihovih novih radova. ‘Društvene mreže treba iskoristiti na najbolji način da ljudi mogu prepoznati rad izvođača’, pojasnio je, ‘tamo treba biti izrazito kreativan.’ Pavle Eftimovski dodao je da ‘svatko tk o se bavi glazbom mora prihvatiti činjenicu da je ‘social’ jednako važan kao i pjesma koju napiše’.
Važnost lokaliziranja sadržaja na Spotifyju
Na radionici Spotify Masterclass, Jennifer Masset, voditeljica odjela za suradnju sa indie sektorom Spotifya je predstavila mnogobrojne mogućnosti i korisne alate koje donosi aplikacija Spotify for Artists za povećanje vidljivosti izvođača i njihovih djela. Predstavila je brojke Spotifyja koje uključuju 574 milijuna pretplatnika na 183 teritorija i 40 milijardi dolara isplaćenih autorima, izvođačima i diskografskim kućama na ime prava od streamanja glazbe. Naglasila je važnost kontinuiranog rada na vlastitim profilima k ako bi se postigao veći uspjeh i dotaknula se reforme streaminga koju kani provesti Spotify. Pritom je istaknula da se radi o isplati na godišnjoj razini pri kojoj je prag od tisuću slušanja pjesme, istaknula je, malen jer se radi o svega 86 streamova pjes me mjesečno.
U raspravi nakon prezentacije istaknut je problem nedostatak lokalnih urednika Spotifyja u regiji, lokaliziranih naslovnica i playlista s lokalnim repertoarom na platformi.
Hospitality On The Beach se vraća u The Garden Resort pored Tisna od 2. do 9. srpnja. Vodeći svjetski drum ‘n’ bass brend se četvrti put vraća u Hrvatsku, a ovog puta na četiri pozornice dovodi 12 d’n’b brendova i više od 100 DJ-eva.
Postavu Hospitality On The Beacha predvode imena poput A.M.C-a, Alixa Pereza, Camoa & Krookeda, DJ Markyja, Fabia & Grooveridera, Flava D-a, Kings of The Rollersa & Inja, Lensa, Metrka, Sub Focusa i mnogih drugih.
Iza Hospitality On The Beacha stoji UK autoritet Hospitality (Hospital Records) koji je poznat po svom podržavanju i pokrivanju svih podžanrova d’n’b-a koji sežu od liquida preko junglea do rollersa i minimala.
Kultni berlinski klub Berghain, otkrio je detalje svog notornog 52-satnog novogodišnjeg dočeka. Hvaljeni “Silvester Klubnacht” će se odvijati na četiri plesna podija, a novogodišnji plesnjak kreće u subotu 30. prosinca i traje do utorka 2. siječnja 2024.
foto: Michael Hübner
Nova godina u Berghainu će se slaviti uz imena poput Normana Nodgea, JakoJakoa, Efdemina, Steffi, The Lady Machine, Fadija Mohema, Answer Code Requesta, Joseyja Rebelle i mnogih drugih.
Za Panoramu Bar su potvrđeni Avalon Emerson, Gabrielle Kwarteng, Etapp Kyle, Octo Octa, Yen Sung, PARAMIDA, Bashkka i drugi. Dok su Budino, Cormac, Pablo Bozzi, Mala ika među imenima koji će svirati na XXX flooru, dok u Elektroakustischer Salon stižu Barker, Nick Hoppner, Luke Slater i mnogi drugi.
U kultnom berlinskom klubu zagrijavanje za novogodišnji doček je već krenulo s rođendanskom proslavom početkom prosinca, a nastavit će se s Božićnim plesnjakom u Panorama Baru uz Lakutija, Tama Sumo, Chris Crusea, Klea i druge.
Miloš Martinov poznatiji kao Lag, a od nedavno i kao Commissar Lag prominentna je techno figura na regionalnoj sceni. Poznat je po svom strogo poslovnom odijevanju za pultom te osebujnom glazbenom stilu. Kao i uvijek, novosadski DJ je pun kvalitetnih misli i riječi, a ovog puta smo s njim razgovarali o njegovoj glazbenoj evoluciji, trendovima, dobrim i lošim setovima, kao i njegovim skorašnjim nastupima…
Od malih nogu si vezan uz glazbu, no ono što nas zanima je kako je izgledala tvoja “evolucija” i razvijanje kroz elektroničku glazbu?
Mislim da su moji prvi dodiri sa elektroničkom glazbom paralelno išli kroz MTV na kom sam video Fatboy Slima, Prodigy, Chemical Brotherse i sl, kao i kroz PC igraonicu gdje je starija ekipa donosila raznih žanrova muzike, pa i elektroniku: Astral Projection, Varelu, Carl Coxa i sl. Miks zbog kog sam odlučio da želim da se bavim DJ-ingom bio je Darren Emersonov Singapore mix za Global Underground, a miks koji je utvrdio moj stil bio je Jeff Millsov Exhibitionist. Oba miksa šaraju sa emocijama i oslanjaju se na kontraste radije nego na “tunel” i to je nešto što još uvijek prožima moje setove – svaka emocija je validna.
Osim klupske muzike oduvijek sam slušao jako puno različitih žanrova i zalazio duboko u neke “rabbit holeove”. Bilo da je u pitanju Coil, Justin Timberlake, Hania Rani ili Balthazar – dobra muzika je dobra muzika i iz svega izvlačim užitak i inspiraciju.
Na nastupima te često možemo vidjeti u “službenom” izdanju – košulja i kravata. Koja je priča iza tvog imidža na stageu?
Ovo će biti dosadan odgovor, ali osjećam se dobro u tom izdanju. A i priliči mi godinama. :)
Što smatraš da su ključni elementi koji razlikuju dobar i loš DJ set?
Vokabular DJ-a i dijalog koji se odvija između DJ-a i publike. Ako ne postoji dijalog gubi se poanta DJ-inga i ne vidim opravdanje za puštanje tuđe muzike. Ono što uvijek ističem jest da DJ mora da zna svoju muziku, ali i tehničke trikove. Što više muzike i trikova to više riječi u rječniku. Uvek sam trubadurio naglas kako neko tko ne posjeduje ovo ne treba da bude na bini, ali od nedavno sam mišljenja da i publika i njeno razumijevanje jezika DJ-inga igra veliku ulogu u ovoj priči. Kada sam bio u Kolumbiji naišao sam na možda najobrazovaniju publiku na svijetu. Džabe nekom DJ-u da “priča” ako to radi jezikom koji ljudi ispred zvučnika ne razumiju. Kada se poklope zvijezde uspostavi dvosmjerna komunikacija – to je nešto najbolje na svijetu.
Koliko se teško boriti s glazbenim trendovima i ostati vjeran sebi i svom zvuku?
Poprilično. Ja sam vječito u nekom limbu što se tiče ove stvari jer nikada nisam puštao jedan specifičan zvuk. Kao što sam već spomenuo, u mom setu sve emocije su validne. To znači da će se u toku istog nastupa naći i Surgeon koji je industrial, i Mark Broom koji radi disko edite, i Kennyja Larkina koji pravi Detroit techno i Emalkay koji pravi dubstep. Sa ovakvim pristupom, a pogotovo na teritoriju gdje je svaki dinar bitan (npr. Balkan) ljudi su vrlo bojažljivi da angažiraju nekoga ko za koga treba više od dvije-tri riječi za opisati kada se radi marketing i prodaja karata. Tako sam prije 5 godina bio “pretvrd i premračan” za većinu lineupova, a danas sam “premekan i prespor” za ove eventove koji se zovu techno, a (kako DVS1 kaže) su zapravo neki EDM/pop.
Sa druge strane, ovaj pristup znači da sam imun na promjene u trendu u smislu ako neko hoće da bukira ono što ja nudim – to će biti validno ma koji da je trend u žiži pažnje trenutno. Mislim da mi je ovaj kvalitet i omogućio da unazad već skoro deset godina svake godine proputujem svijet sa svojom muzikom.
Često znaš podjeli slike iz studija, koji je stvarno prepun tehnologije i instrumenata. Koji ti je najdraži dio njega?
I dalje većinu zvuka dobijam softverski i u tom domenu su mi omiljene igračke trenutno Output Portal i, od nedavno, Softube Mike-E kompresor.
U domenu hardwarea: najbolja ritam mašina na svijetu Analog Rytm 2. Zatim Prophet 8 Rev2 koji ima predivan zvuk i koji je super komplementaran sa Rytmom. TR-8s je super za zabavu (povremeno ga ponesem na gig pa nastupam sa njime), a možda najčudnija sprava koju posjedujem je Chase Bliss Habit pedala koja je eksperimentalni delay. Imam i gomilu opreme koju pored njene korisnosti posjedujem iz sentimentalnih razloga – na primer Quadraverb je zvuk reverba na kom sam odrastao – Aphex Twin, Autechre, Boards of Canada su koristili Midiverb 1 i 2 kao i Quadraverb. Ovi uređaji posjeduju vrlo specifičan zvuk koji me instant baci u mladost i mekano i divno i njam-njam.
S obzirom na brojnu tehnologiju upravo u tvom studiju, kakav si s novim tehnologijama koje tek dolaze, poput umjetne inteligencije. Jesi li se probao igrati s njom i glazbom?
Iskreno, nisam još ni do TikToka stigao. :D
Tvoj posljednji studijski uradak je EP “Metabolizam” sa đomlom. Zvuk koji EP nosi je apsolutno osvježenje, a vokali na “našem” jeziku su pun pogodak. Možeš li nam nešto više otkriti o samoj suradnji?
Đomla je dio novosadskog sastava Bekfleš i posle par tura dopisivanja preko Instagrama odlučili smo da sjednemo i napravimo nešto. “Oćemo geto tek na sprskom?” “Aj”. To je bilo to. Izdanje je eksplodiralo van svake naše nade. Dolaze i novije stvari koje su malo drugačije, ali svakako jedna zgodna i efikasna suradnja koja će se nastaviti.
Gledajući tvoju diskografiju, brojne trake nose nazive na našem jeziku. Što te je potaknulo na takvu, može se reći čak i nekonvencionalnu ideju?
Nagledao sam se njemačke scene i toga koliko maze i paze svoju kulturu, jezik i slično. Htjeo sam malo toga da pružim domaćoj sceni. That said, zvanje traka na srpskom predstavlja jezičku barijeru koja otežava prodaju muzike i time smanjuje vidljivost tako da sa nedavnom promjenom imena iz Lag u Commissar Lag mjenjam i ovaj pristup. Od sada idemo po engleskom. :)
Da je EP “Metabolidizam” kvalitetan, stigla je potvrda i od strane nagrade Ambasador, gdje si primio nominaciju. Kroz godine si imao priliku i dobiti samu nagradu, koliko tebi znači prepoznavanje od strane struke, ali i publike kroz nagradu Ambasador?
Svako ko se bavi kreativom i gura nešto što vjeruje da je ekstenzija njih samih i radi to iz ljubavi, taj vrlo dobro poznaje nesigurnost koja ide uz to, razočaranja i nedostatak čvrstog tla pod nogama. Svako prepoznavanje našeg truda, bilo da je posrijedi neka random poruka koju dobijemo na društvenim medijima, ili je u pitanju nominacija-nagrada vrlo vidljive organizacije: sve je to zlata vrijedno gorivo za nastaviti dalje.
Na čemu trenutno radiš u studiju?
Uh, ovo je ona situacija gdje bih najavio sve i svašta, ali bolje je da šutim dok ne izađe. U svakom slučaju puno različitih stilova i suradnji.
Često te možemo uhvatiti kako dijeliš savjete, kako preko društvenih mreža, tako kroz radionice, masterclassove… Koliko smatraš da je važno takvo društveno djelovanje, ili ti ga “vraćanje zajednici”?
Beskrajno mnogo toga sam dobio od ove scene: iskustava, prijateljstava, da ne spominjem činjenicu da živim od DJ-inga već skoro 10 godina. Smatram da je tako za svakog DJ-a koji živi od ovoga, ma koliko se lomili oko toga da spojimo kraj sa krajem. Vraćanje sceni, pogotovo u obliku rada sa početnicima, je najmanje što možemo da učinimo.
Nakon što si nastupio na našem slavljeničkom Endorphin festivalu, otišao si za Berlin kako bi nastupio u famoznom “techno zahodu” u HoRu…
Moj put do HOER-a je jedna odiseja. Prvi put sam trebao raditi u zahodu u 2020., ali je onda nastupila pandemija. Zatim sam trebao puštati u travnju ove godine, ali je cijeli lineup pomjeren za drugi datum – datum kada sam ja bio u Americi na turneji. Treća sreća!
Redovan si gost Berlina i njegovih klubova. Što ti se najviše sviđa u njemu, kad mu se toliko često vraćaš?
Vrijedan rad na kulturi oko techna koja ne počinje sa najavom prodaje karata i ne završava se kada posljednji gost izađe iz kluba. Taj grad živi i diše kako techno, tako i punk. Nije teško voljeti ga.
Kada bi povukao neku paralelu u usporedbi s Berlinom, što fali na našim prostorima u kontekstu elektroničke glazbe, DJ-inga i industrije?
Upravo ovo što sam maloprije naveo: kultura van same žurke, mimo korporativnih interesa i interesa sponzora (ništa protiv sponzora, na nama koji pravimo, puštamo i promoviramo muziku je da guramo stvari van striktno financijskih okvira), povezanost umjetnika, povezanost klubova. PLUR na kom smo se prije 20 godina ponosili u međuvremenu je nestao i postao samo još jedna riječ za staviti na majicu i prodati, kao i “underground”, “techno” i štagod još nešto što nam je bilo sveto. Veliko hvala onima koji rade na tome, ali treba nam još ljudi, još onih koji muziku vide kao veću od sebe, zaljubljenika u magiju ove stvari koju mnogi od nas zovu domom.
Richie Hawtin je ponovno aktivirao svoj alterego Plastikman kako bi skladao soundtrack za “Pradasphere II“, novu izložbu Prade u Šangaju koju su kurirali kreativni direktori talijanske modne kuće Miuccia Prada i Raf Simons.
Izložba sadrži više od 400 artefakata iz bogate Pradine povijesti, koji pokrivaju fizičke i digitalne elemente, a cijeli prostor je pokriven impresivnim soundtrackom Plastikmana.
Komentirajući novu suradjnu s Pradom legendarni DJ je istaknuo: “Moj odnos s Pradom je prekrasna međuigra za sva osjetila. Moj je zadatak, kao i uvijek u mojoj suradnji s Pradom, pronaći prave frekvencije koje će djelovati kao potporna arhitektura za modnu viziju. Ovaj projekt bio je kreativno izazovan zbog svoje veličine i ambicije, zbog kojeg sam napustio studio i krenuo u Šangaj na instalaciju.”
Plastikmanov “Pradasphere II” soundtrack možete poslušati na svim streaming platformama.
Bivša londonska IKEA, prethodne subote okupila je gotovo 15 tisuća posjetitelja na tri plesna podija sa startom partyja u podne. Da nikad nije prerano za početi plesati dokazala je i činjenica da je svaki floor bio ispunjen od početka do kraja partyja, ali i ostali kutevi Drumshedsa koji obuhvaćaju prostor za chillanje te za barove.
KNTXT je za ravere pripremio 16 izvođača te vanserijsku produkciju. Glavni floor, X Room otvoren je bio već u podne u kojemu su atmosferu za headlinere zagrijali SORAYA, Theo Nasa te TRYM. Ono čime se organizacija Drumshedsa može pohvaliti je i da je gotovo svaki set krenuo u točno najavljeno vrijeme tako da je uloviti dobru poziciju na flooru tijekom headlinera bio jedan od izazova.
Nizozemski Reiner Zonneveld zapalio je party sa tvrdim technom, ali i acidom koji se prolijevao po svakom kutu soundsystema. Enrico Sangiuliano i ovim je setom dokazao zašto je jedan od najbrže rastućih imena te je poveo plesače na magično sonično putovanje. U svoj je set uključio i trake sa “Biomorpha” koji je definitivno vrhunac njegove produkcije te su bile odličan uvod za brze bpm-ove koji su nas čekali nakon njega.
“Cherry on top”, bila je Charlotte de Witte koja je s tvrdim technom i psytrance melodijama zatvorila večer, a njen vizualni dio bio je ispunjen trippy vizualima koji su dodatno pridonijeli atmosferi i screenovima koji su se protezali preko pola dvorane.
Z Room bio je intimniji dio za pripreme za ostale floorove, dok je Y Room vrvio tvrdim bassom, a kao highlight večeri izdvojila bih U.R.Trax koja je gotovo sve izula iz cipela. Iako je line up na Y Roomu pružao i veća imena kao što su Rebekah, Chris Liebing i Daria Kolosova, njoj je ipak pripala titula najboljeg seta.
Iako je većina ravera bila razočarana činjenicom zatvaranja kultnog Printworksa, organizatori su nadmašili očekivanja s prostorom Drumshedsa, kao i samom produkcijom. Partyjaneri u novom prostoru mogu bezbrižno plesati ostavljajući stvari u lockerima za koje sami imaju pristup, a poseban prostor bio je osiguran i za pušenje te za one koji ogladne. Cashless payment sustav te besplatna voda ubrzali su cijeli proces čekanja na barovima, a za one koji su trebali predah od plesanja Seating Area imala je dovoljno klupa i stolova za sve te bar za hidratiziranje.
Drumsheds je svojom organizacijom pokazao i koliko su striktni prilikom samog ulaska na party jer je gotovo svatko bio pregledan ne bi li se svima pružilo sigurno partyjanje. Torbe su dozvoljene samo u manjim dimenzijama, a ako ste mislili ponijeti žvakaće gume nalazile su se na zabranjenoj listi. Lokacija je ogromna stoga za odlazak s jednog dijela na drugi potrebno je prošetati te se dobro organizirati ako ne želimo propustiti nekog izvođača.
Drumsheds je još jednom dokazao zašto su na samom vrhu londonske scene, a s novim najavama za 2024. godinu ne sumnjamo da će brzo popuniti svoje dvorane i objaviti sold out evente.
Autorica: Roberta Becks Novosel
Upravljajte svojom privatnošću
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.