Psihodelične supstance poput psilocibina ne samo da mijenjaju percepciju stvarnosti, već prema riječima neuroznanstvenika Dr. sc. Barbe Tomassa otvaraju vrata dubljoj emocionalnoj obradi, oslobađanju od depresije i stvaranju novih neuronskih veza.
Dr. sc. Barba Tomasso – Foto: ICPR Conference Web
Neuroznanstvenik s Imperial Collegea u Londonu, ističe kako psihodelici, poput psilocibina iz “čarobnih gljiva”, mogu biti učinkovitiji od tradicionalnih antidepresiva u liječenju depresije. Naglašava da psihodelici potiču neuroplastičnost mozga, omogućujući stvaranje novih neuronskih veza, što može dovesti do osjećaja smisla, povezanosti i emocionalne obnove kod pacijenata.
Iako psihodelicine izazivaju ovisnost i nisu neurotoksični, njihova primjena zahtijeva stručno vođenje zbog mogućih intenzivnih emocionalnih iskustava tijekom terapije.
Dr. sc. Tomasso napominje da je povijesna stigma oko psihodelika, proizašla iz političkih odluka 1970-ih, još uvijek prisutna, ali se postupno smanjuje kako nova istraživanja potvrđuju njihov terapijski potencijal.
Više detalja možete pronaći u originalnom članku Nenada Jarića Dauenhauera na portalu Index.hr
U režiji Nikiasa Chryssosa i Viktora Jakovleskog, “Rave On” prati glavnog junaka Kosma (Aaron Altaras), mladog glazbenog producenta koji ulazi u vrtlog jedne kaotične, emotivne i transformativne noći u srcu Berlina. Ono što započne kao jednostavno putovanje ubrzo se pretvara u duboko uranjanje u klupsku kulturu, između realnosti, glazbe i introspektivne noćne odiseje.
Film se izdvaja po autentičnom prikazu scene – sniman je tijekom stvarnih techno događanja, na stvarnim lokacijama u Berlinu, uz sudjelovanje pravih izvođača i publike. U glazbenoj podlozi i cameo ulogama pojavljuju se i renomirani izvođači poput Hieroglyphic Being i Lucia Lu, što dodatno podcrtava dokumentaristički ugođaj.
Producent Andro Steinborn opisuje “Rave On” kao “sirov i stvaran poput same glazbe”, a upravo ta neposrednost i odsustvo uljepšavanja mogla bi film učiniti značajnim zapisom o generacijama koje plešu, traže i pronalaze sebe u ritmu kicka, mraku klubova i svitanju.
Film na međunarodnom tržištu zastupa The Playmaker, prodajna agencija koja će ga u Cannesu predstaviti kupcima i festivalskoj publici iz cijelog svijeta. Time “Rave On” postaje jedan od rijetkih filmova koji techno sceni ne pristupaju iz perspektive senzacionalizma, već iskreno, iznutra i onako kako je žive njezini akteri.
Ako su Berlin Calling i Eden bili prozor u scenu, “Rave On” želi biti vrata, širom otvorena, sirova, pulsirajuća.
Nakon eksplozivnih izdanja u Zanzibaru i Cape Townu gdje je Moodymannov južnoafrički debi u veljači 2025. osigurao mjesto među Top 10 svjetskih festivala prema Resident Advisoru, hrvatsko izdanje dolazi u punom sjaju, već ranije uvršteno u RA-ovu prestižnu listu za svibanj 2025.
Lighthouse Festival – Foto: Lupi Spuma
Više od 120 izvođača, glazbenih kolektiva i labela uključujući suradnje s legendarnim Blitz Clubom iz Münchena, Radio 80K, te queer platformom Villa of Gaze nastupit će na čak 16 različitih pozornica, od skrivenih šumskih lokacija do pop-up Autodrome podija, u režimu 24/7.
Mainstage uz samo more s pogledom koji oduzima dah i umjetnički osmišljenim dizajnom ugostit će imena poputPalms Trax, Paula Tape, Malugi, Gerd Janson i mnogih drugih.
Beachfloor, smješten među stijenama uz more, i dalje je epicentar house glazbe na globalnoj razini, a ove godine lineup uključuje Octo Octa, Ogazon, Marie Montexier, Ateq, XDB, Ryan Elliott te b2b set Niks & Victor.
Uz glazbu, festival nudi i niz originalnih sadržaja: funky teniski turnir, yoga & sauna floor koji se noću pretvara u ambijentalnu chill zonu, te immersive art instalacije u režiji lichterloh.tv kolektiva.
Jedinstveni Lighthouse vibe prepoznaje se i po formuli “donesi svoje piće”, što stvara opuštenu i autentičnu atmosferu bez pretencioznosti i s poštovanjem prema džepu posjetitelja.
Smještaj u festivalskom kampusu gotovo je rasprodan (90%), ostalo je još malo ulaznica i off-site kamp opcija. Rezerviraj svoje mjesto na www.lighthouse.plus i budi dio najposebnijeg underground festivala na Jadranu.
Lupi SpumaLupi SpumaLH PressLupi Spuma
Kompletan line up:
0MEGAVYBE // 11:68PM // 4YOUREYE // AIMÉ // ALARICO (LIVE) // ALEX RANERRO // ALICE // ANDY CATANA // ANNI HERZER // APUA // ATEQ // ATTACCA ROMANZA // BALEARIC ERIC // BENNET // BIBIZA (LIVE) // BLACKDATA // BØRT // CARLOS VALDES // CEEDEEGEE // CEM // COSMO // DAV (LIVE) // DAVID HORNUNG // DISCOSCHELLE // DJ DEADLIFT // DJ DEEP // DJ EIVISSA // DJ HILL // DJ SOTOFETT // DJ SPRUDEL // DJ SWEET6TEEN // DORIAN MAST // DOUDOU MD // EVOLPEED // FABIANO JOSÉ // FCUKERS (LIVE) // FELIX RUPPRECHT // FLO REAL // FORTUNATA // FOXLOE // FRANCESCO DEL GARDA // FRÆNZ // G-MAN AKA GEZ VARLEY // GERD JANSON // HANNAH HOLLAND // HANNO // HERONYMUS // HOLY LOLLY // IGNEZ (LIVE) // IVAN // IVAN TURANJANIN // IZZA // JORKES // JPEG. // KAREEM EL MORR // KATIA CURIE // KIA // KONMAN // LARA FEIN // LAVIE // LEYLA // LIMBIC.SIS // LISSTN // LIVWUTANG // LU.WICKED // LUXUS // LICHTERLOH // MADAGASSA // MALUGI // MARGARET DYGAS // MARIE MONTEXIER // MAŠA // MATTHEKU // MAYELL // MENAL BATTI // MI$$ JUNIA // MISCHE // MUALLEM // NARCISS // NATALIE ROBINSON // NIKS // NIZAR SARAKBI // NOELWIEGALLAGHER // OKINAWA 69 // OCTO OCTA // OGAZÓN // OMOLOKO // PALMS TRAX // PARIS BÖHM // PAULA TAPE // PENGG // POLYGONIA // PRIORI (LIVE) // REINHARD ZACH // RUMI DE BAIRES // RYAN ELLIOTT // SABA // SEBA // SIANZA // SIBIL // STENNY // STIPO // SUMI // SUZE IJÓ // TANJUESCH // TASHA // TEZIBEL // TSEPO // VALLEY DOLLY // VICTOR // VINCE // XDB // YAMOUR // YANTHER // YPSY // YUNG SINGH // ZIP // ÆNGL (LIVE)
Ovaj poseban nastup održan je u Little Caesars Areni u Detroitu, gdje je Saunderson donio prepoznatljivi zvuk svog grada na parket.
foto: Kevin Saunderson Instagram
Na društvenim mrežama, Kevin Saunderson je izrazio zahvalnost organizaciji Pistonsa i navijačima, ističući kako mu je bila čast predstaviti duh Detroita kroz svoju glazbu.
“Današnji dan je bio zaista poseban. Želim iskreno zahvaliti organizaciji Detroit Pistonsa na prilici da nastupim na poluvremenu današnje utakmice doigravanja – nezaboravno iskustvo koje ću uvijek čuvati.
Hvala navijačima na nevjerojatnoj energiji i podršci. Bila mi je čast donijeti svoj zvuk na teren i predstavljati duh Detroita. Puno ljubavi svima koji su to omogućili“, napisao je na svom Instagramu.
Ovo mu je drugi put da nastupa na poluvremenu NBA utakmice. Već je jednom imao istu priliku 2019. na utakmici Detroit Pistonsa i Toronto Raptorsa.
Saunderson je poznat i kao dio belevilške trojke zajedno sa Derrick Mayom i Juan Atkinskom te ih se između ostaloga smatra pionirima Detroit techno zvuka.
Na zelenoj ulici četvrti Polanco u Mexico Cityju prošlog ljeta otvoren je Saint-Jacques Bistrot, jedinstveni spoj francuskog bistroa, vinil bara i morske kuhinje.
Ovaj prostor, koji su osmislili kreativci Andrés Mier y Terán i Regina Galvanduque iz studija MYT+GLVDK, reinterpretira koncept klasičnog oyster bara kroz prizmu održivosti i suvremenog dizajna.
Paola López & Alfredo Parker
Glazba kao središnji element
Jedan zid bistroa posvećen je vinilima, umjetničkim knjigama i dizajnerskim objektima, stvarajući atmosferu nalik japanskim “listening barovima“. Posebno izrađeni zvučnici integrirani su u drvene obloge zidova, pružajući bogat zvuk tijekom obroka i doprinoseći opuštenom ugođaju.
Tijekom renovacije, otkriveni su vintage teraco podovi i masivni hrastov bar, koji su pažljivo restaurirani. Održivi pristup ogleda se i u korištenju recikliranih materijala, dok su novi elementi poput namještaja od obojenog topolovog drva i bejuka te rasvjete od smole i metala dodani s posebnom pažnjom.
Kuhari Israel Montero i Karina Mejía nude klasična francuska jela s modernim pristupom, dok se kokteli i vinska karta nadopunjuju s glazbenim izborom, stvarajući harmonično iskustvo za posjetitelje.
Saint-Jacques Bistrot nije samo mjesto za ljubitelje vinila, već i za one koji traže jedinstveni gastronomski doživljaj u ambijentu koji spaja eleganciju francuskog bistroa s toplinom glazbenog bara, piše portal The Spaces.
Novi val ostao je relikvija neke bolje prošlosti osamdesetih, zabavna glazba harala je eterom, rock scena je bila snažna i kao da se tek razvijala, a elektronika se sramežljivo pojavljivala kod rijetkih kreativnih glazbenika koji su prihvatili elektroniku kao svoj način izražavanja.
Aurora, Primošten – Foto: Klubska Scena arhiva
Od prvog techno partyja u SKUC-u, preko prvog pravog techno partyja Under City Ravea, pa dalje kroz sveprihvaćeni velebni Future Shock, Hrvatsku je početkom devedesetih zahvatila groznica elektroničke glazbe koja je sa sobom donijela drugačiji pogled na život, drugačiji pogled na modu, zabavu, provode i zapravo način života.
Iako su devedesete u Hrvatskoj obilježile ratne godine, svojevrsna sloboda ili barem osjećaj slobode kroz rave kulturu prožeo je cijelu jednu generaciju, privukao neku novu publiku i ostavio neizbrisiv trag na kulturu zajednice. Nažalost, koliko god je rave kultura i elektronička glazba označila neizbježni pomak na svjetskoj glazbenoj sceni, pa tako i ponudila nešto posve novo i drugačije od dotadašnje zabave, te utjecala na samo društvo, vrlo je malo ljudi do danas posvetilo tom fenomenu neka znanstvena djela ili se bavilo rave kulturom u svojim knjigama.
Godine 2013. sociolozi Benjamin Perasović i Rašeljka Krnić prvi su se u Hrvatskoj prihvatili tog fenomena napisavši knjigu „Sociologija i party scena“ u kojoj su naglasili da postsubkulturno razdoblje započinje analizama scene elektroničke glazbe i rave kulture, na čijem se primjeru od devedesetih propituju paradigme, teorije i koncepti dotadašnjeg shvaćanja kulture mladih. Stoga se Rašeljka Krnić pokazala kao idealna sugovornica po pitanju značaja i uloge rave kulture u Hrvatskoj.
Na fotografiji: Rašeljka Krnić
Upravo zato njezino mišljenje o rave kulturi, značaju i važnosti za društvo itekako puno znači
Krnić je doktorirala 2012. godine na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, pri odsjeku za sociologiju s temom “Postsubkulturne teorije, elektronička glazba i mladi u Zagrebu“, sudjelovala je na više međunarodnih znanstvenih skupova i objavila nekoliko samostalnih znanstvenih radova. Njeni istraživački interesi pokrivaju područje sociologije kulture i sociologije umjetnosti, posebno glazbe. Zaposlena je kao Viša znanstvena suradnica Instituta društvenih znanosti Ivo Pilar. Upravo zato njezino mišljenje o rave kulturi, značaju i važnosti za društvo itekako puno znači.
Zanimalo nas je koliko je rave kultura 90-ih označila neki novi stav prema društvu, novu vrstu plesne slobode, te slobode u odijevanju i općenito drugačiji pogleda na život, zabavu i provod kakav je bio do tada?
„Kulturni fenomeni, pa tako i rave kultura, naravno, ne nastaju u vakuumu, već uglavnom kao reakcija na širi društveni, ekonomski i politički kontekst nekog vremena. Iako house i techno – bazni stilovi elektroničke glazbe – ne nastaju u Europi, već SAD-u, kultura koja je formirana oko tih glazbenih stilova dolazi iz Velike Britanije, od kuda se ranih 90-ih širi na ostatak Europe i svijeta. Kraj 80-ih godina u Britaniji, obilježen je politikama koje su promovirale izrazito slobodno tržište, autoritarni pristup zakonu, redu i socijalnoj disciplini.
Kao efekt, konzervativni moralni individualizam zamijenjen je razvojem izrazito hedonističke i potrošački orijentirane kulture. Neoliberalna paradigma obećavala je obilje svima koji su spremni disciplinirano raditi u skladu s idejama slobodnog tržišta, međutim, mladi su ljudi vrlo brzo shvatili da je moć koncentrirana negdje drugdje i da obećanje o sretnom potrošaču nikad neće moći biti ispunjeno. Razvoj novog tipa individualizma nije proizveo samo neposredni hedonizam, već je pogurao ljude da preuzmu inicijativu u izgradnji svog svijeta i identiteta, jer se ideja društvenog razvoja kao kolektivnog napora urušavala pod pritiskom novog društvenog poretka.
Acid house pokret bio suprotnost konzervativnim idealima koji propagiraju društvenu disciplinu, autoritet vladajućih, radnu etiku i pokornost
Upravo je taj prostor omogućio mladima da konstruiraju suvremenu plesnu klupsku kulturu kao izraz slobodne inicijative, ali one koja će se odbijanjem da se sudjeluje u prepoznatoj prevari, suprotstaviti neoliberalnoj ideologiji. Netolerancija prema onima koji nisu dijelili viziju Britanije koju je propagirala Nova desnica očitovala se u stalnim konfrontacijama s brojnim, kako ih je Margaret Thatcher nazivala, vanjskim i unutarnjim neprijateljima. Moralna panika koju je izazvala pojava rave kulture i mjere koje su bile poduzete protiv nje su jasan pokazatelj opasnosti koju je dominantna politika vidjela u tom pokretu.
Acid house pokret identificiran je kao „unutrašnji neprijatelj“, možda ne u rangu radničkog pokreta, ali u svakom slučaju kao nešto što strši i ne uklapa se u sliku Britanije kakvu ju je zamišljala politika Nove desnice. Taj je pokret bio suprotnost konzervativnim idealima koji propagiraju društvenu disciplinu, autoritet vladajućih, radnu etiku i pokornost. Bio je to pokret koji je nastao na sasvim suprotstavljenim vrijednostima i idejama – zajedništvu, uzajamnosti, slobodi tijela i uma, kreativnosti i uključivosti.“
I upravo taj prostor koji je omogućio mladima da konstruiraju suvremenu plesnu klupsku kulturu kao izraz slobodne inicijative, kako je istaknula Krnić, bio je jedna posve novi izraz slobode, bijeg od rata u Hrvatskoj, nešto novo, drugačije i nevjerojatno privlačno. Pripadnici raznih subkulturnih skupina odjednom su se našli na zajedničkom plesnom podiju i uživali u elektroničkim ritmovima plešući cijelu noć, osvijetljeni laserskim svjetlima, odjeveni u što god je tko htio i uz neizbježan osmijeh na licu.
Dakako, i prve sintetičke droge itekako su pridonijele tom osjećaju sreće, ljubavi, zadovoljstva i blagostanja. Ili kako je Krnić pojasnila PLUR – Peace, Love, Unity, Respect (Mir, Ljubav, Jedinstvo, Poštovanje), je bila sva filozofija rave pokreta koja je brisala rasne, spolne, dobne, religijske i brojne druge razlike.
Stoga nas je zanimalo koliko je po njezinom mišljenju pripadnost rave kulturi bila istodobno i izražavanje vlastitog identiteta i isticanja manifesta ‘ljubavi za sve’ koji se isticao uz naglašene elektroničke ritmove?
„Ono što je neupitno bio specifikum rane rave kulture, kada su se u samim početcima na plesnim podijima susretali pripadnici različitih subkulturnih pokreta, pa bi npr. jedan do drugog plesali punker s irokezom i nogometni navijač, bila je vrlo neobična i do tada, unutar subkulturnih prostora, neviđena atmosfera zajedništva i inkluzije.
U promijenjenim, ili za mnoge pripadnike scene uzvišenim stanjima svijesti, koja se dostižu kombinacijom repetitivnih, transičnih ritmova i zvukova elektroničke glazbe i ekstazija koji je bio prevladavajuća kemijska droga pogotovo u početnoj fazi razvoja scene, dolazi do svojevrsne transformacije svijesti koja uključuje vrlo intenzivna, euforična i neočekivana emocionalna stanja.
Suprotno uobičajenim poimanjima uzvišenih stanja kao onih koji podrazumijevaju iskustvo povezivanja i sjedinjenja s Bogom, koncept oceanskog iskustva o kojem govori teoretičar rave kulture Ben Malbon, odnosi se na sjedinjenje individue s raznovrsnom skupinom rejvera koji zajedno plešu na partyju. Kroz glazbu, ples i upotrebu različitih tjelesnih tehnika ekspresije, moguće je transcendirati ili nakratko pobjeći od uobičajenog poimanja sebstva, nadići same granice tijela, ukidajući tako razliku između sebe i drugog, vremena i prostora, ostvarujući jedinstvo kolektivnog tijela.
Ukidanje diferencijacija, osjećaj zajedništva i solidarnosti rejveri su često tijekom 90-ih izražavali kroz skraćenicu PLUR – Peace, Love, Unity, Respect (Mir, Ljubav, Jedinstvo, Poštovanje), naglašavajući kako rave ima potencijal i moć da nadvlada sve razlike: rasne, spolne, dobne, religijske itd. Ideja PLUR-a kao vrhovne filozofije ravea kompromitirana je daljnjom fragmentacijom i komercijalizacijom scene, zbog različitih promjena koje su ti procesi donijeli sa sobom, međutim i dalje postoji kao ideja i nasljeđe za kojim mnogi, posebno stariji rejveri, nostalgično tragaju svaki put kad se odluče na izlazak van.“
Flyeri, koji su u to vrijeme bez interneta bili glavni oblik promocije nekog rave partyja, su obilovali fraktalima i fluorescentnim bojama
Paralelno, kao što je to najčešće i slučaj vezan uz pojave neke nove subkulturne skupine, moda je postala specifična dok je dizajn jednostavno ponudio svoj odgovor na novi glazbeni pravac i životni stil. Flyeri, koji su u to vrijeme bez interneta bili glavni oblik promocije nekog rave partyja, su obilovali fraktalima i fluorescentnim bojama. Kratkim pogledom na ponuđeni flyer iste je sekunde bilo jasno da vas netko poziva na rave party, upravo zbog specifičnog dizajna.
Osim toga, osamdesete su u tom trenutku djelovale kao neko desetljeće s početka dvadesetog stoljeća, koliko je upravo taj dizajn stršio nad svime što je do tog trenutka bilo poznato. Laseri su šarali dvoranama, posebna se pažnja posvetila rasvjeti dok je glavni obrok bio upravo taj hipnotički zvuk elektroničke glazbe. Još jedan spcifikum krasio je to razdoblje rave kulture koje je iznjedrilo tu nevjerojatnu količinu ljubavi i jednakosti (PLUR) a to je sintetička droga Ecstasy koja je izbrisala sve postojeće granice među obožavateljima elektroničke glazbe omogućivši ogromnu povezanost između osoba na partyju koji su se uz pomoć Ecsa lakše međusobno upuštali u socijalne interakcije.
I Rašeljka Krnić složila se da je rave kultura redefinirala rodne odnose i tradicionalne rodne uloge
„Ono što se smatra jednom od najznačajnih i najinteresantnijih karakteristika scene elektroničke glazbe, u odnosu na mnoge druge prethodne i suvremene mladenačke subkulturne miljee, redefiniranje je rodnih odnosa i tradicionalnih rodnih uloga. Rana rave kultura u svijetu, pa tako i na zagrebačkoj sceni, reflektirala je sasvim drugačiju vrstu interakcije između muškaraca i žena, koja možda prvi put na nekom plesnom podiju biva oslobođena one vrste seksualne tenzije i specifičnog odnosa moći kojeg možemo pronaći u mnogim drugim subkulturnim okruženjima.
Taj novi oblik interakcije (dijelom neupitno uzrokovan karakterističnim djelovanjem MDMA-a/ekstazija) doveo je do ukidanja tradicionalnog poimanja prirode seksualnosti i na neki način pružio priliku i muškarcima i ženama da se odmaknu od prevladavajućih normi koje se u mainstream kulturi smatraju odrazom ženstvenosti ili muškosti. Taj novi princip omogućio je posebno ženama da dožive, barem privremeno, specifičan oblik slobode koje ranije nisu imale priliku iskusiti. Tradicionalno poimanje ženstvenosti uglavnom podrazumijeva pasivnost, podložnost i suzdržanost, dok se karakteristikom muškosti smatra probitačnost i spremnost na osvajanje.
Žene se u ovom glazbenom i subkulturnom svijetu još uvijek bore za ravnopravan tretman i iste prilike kao njihovi muški kolege
Socijalne interakcije unutar rave kulture po prvi put u subkulturnom kontekstu konstruiraju prostor sasvim drugačije artikulacije i ženstvenosti i muškosti, gdje postaje jako teško ili čak nemoguće prepoznati specifične prakse koje su tipično muške ili tipično ženske. Ono što su akteri u mnogim istraživanja rave kulture ranih 90ih isticali kao poželjni oblik interakcije i socijalizacije na partyju, naspram uobičajenog imperativa seksualnog zavođenja, je neopterećenost seksualnim ulogama i zajedništvo. To zajedništvo na plesnom podiju postizalo se, između ostalog, i ukidanjem seksualne tenzije i kodova ponašanja koje takva tenzija proizvodi. Prijateljstvo, uvažavanje i pažljiva briga o drugima, često potpunim strancima, s kojima i pored kojih se pleše ističe se kao temeljni oblik uspostavljenih relacija, bez obzira na spol.
Treba naglasiti kako je ovaj oblike emancipacije i muškaraca i žena na plesnom podiju elektroničke glazbe parcijalan i često se veže za ranu rave kulturu, a kasnije za neke specifične dijelove scene ili čak pojedine događaje koji, zbog različitih okolnosti, imaju kapacitet da funkcioniraju u skladu s vrijednostima PLUR-a. Također treba istaknuti da, kada govorimo o različitim vidovima glazbene produkcije i organizacije, bez obzira na to što je evidentno vidan napredak u odnosu na situaciju prije 30 godina, žene se u ovom glazbenom i subkulturnom svijetu još uvijek bore za ravnopravan tretman i iste prilike kao njihovi muški kolege.“
Rave kultura i elektronička glazba koja se pojavila kroz razne oblike tijekom devedesetih snažno je utjecala u razvoj popularne glazbe širom svijeta. Međutim, svako vrijeme ima svoju publiku pa je generacija stasala tijekom devedesetih na brojnim rave partyijma danas uglavnom posvećena obitelji, poslu i brigom za vlastito zdravlje. Ruku na srce, nije isto plesati cijelu noć s dvadeset godina ili s pedeset. Život u tom jedinstvenom plemenu iznjedrio je jednu vrlo živopisnu zajednicu miroljubivih ljudi koji su prvenstveno uživali u slobodi kroz ples, opuštenu komunikaciju i nevjerojatno zajedništvo.
Pitali smo Rašeljku Krnić koliko je za rave kulturu bila i ostala važna ta pripadnost svojevrsnoj plemenskoj kulturi, vizualnom identitetu i isticanje ljubavi spram elektroničkoj glazbi kao ultimativnom provodu?
„Ovo je pitanje zapravo pitanje o granicama stila i stoji u temelju teorijskih rasprava od 90-ih do danas, o prirodi suvremenih mladenačkih saveza i identiteta koji se kroz te saveze formiraju. Neki su teoretičari početkom 90ih godina koristili upravo primjer rave kulture kao dokaz za tezu da mladi ljudi u post-modernim, konzumeristički orijentiranim društvima identitete formiraju kroz potrošnju i da su ti identiteti labavi, fragmentirani, fluidni, brzo promjenjivi i prije svega orijentirani isključivo na bijeg od stvarnosti i hedonizam, a ne subkulturnu borbenost i otpor.
Takav pristup utemeljen je na pretpostavci da je veza između glazbenog ukusa, stila i identiteta bitno oslabljena, što je dovelo do raspada dotadašnje tradicionalne podjele subkulturnih stilova. Da bi potvrdili tezu o raspadu dotadašnjih subkulturnih podjela, autori ovog pristupa između ostalog ističu kako rave karakterizira miksanje različitih stilova i prethodno suprotstavljenih subkultura na istom plesnom podiju.
Daljnja i temeljitija istraživanja pokazala su da je fragmentacija rave kulture dovela do stvaranja mnogih mikro svijetova
Tim zapravo pokušavaju reći da će rejver tijekom jedne noći slobodno birati i mijenjati različite atmosfere, različite stilove glazbe i ploviti kroz noć kroz niz privremenih, promjenjivih identifikacija i afilijacija, što navodno ukazuje na bijeg od identiteta i svojevrsnu površnost lišenu bilo kakve dublje vrijednosti. U ovom kontekstu akterima se oduzima pravo na subkulturnu autentičnost kojoj je začetak ukorijenjen u određenim socio-temporalnim kontekstima i vezan je za temeljne strukturne odnose, već ih se proglašava potrošačima koji identitete biraju poput artikla u samoposluzi.
Ovakvi pesimistični stavovi naišli su na niz osporavanja, i iako su efekti razvoja potrošačke kulture i marginaliziranje klase kao osnovne jedinice analize procesa subkulturalizacije, doveli do određenih uvida o novim oblicima formiranja identiteta unutar suvremenih mladenačkih saveza, daljnja i temeljitija istraživanja pokazala su da je fragmentacija rave kulture dovela do stvaranja mnogih mikro svijetova koji i danas, po mnogo čemu funkcioniraju kao subkulturni svjetovi koji su definirani čvrstim granicama stila, vrlo jasnim i usmjerenim glazbenim ukusom, specifičnim ritualima i slengom, te prepoznatljivim vizualnim stilom. Unutar rave kulture, možda je najbolji primjer za to trance scena koja po mnogo čemu predstavlja relativno jasnu i „omeđenu“ formu koja se kao takva ne uklapa u post-subkulturne teorije fluidnosti.“
Vizualni identitet rave kulture ostao je zarobljen u devedesetima, pleme se raspalo, elektronička glazba raširila se kroz brojne glazbene žanrove, a rave kultura ostala je mnogima u lijepom sjećanju.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Upravljajte svojom privatnošću
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.