Skip to main content

Hip-Hop proslavio 50 godina!

Za razliku od brojnih drugih glazbenih žanrova, trenutak nastanka hip-hopa ima egzaktan trenutak, lokaciju pa čak i adresu. Prema veteranima hip-hopa, ovaj žanr se rodio 11. kolovoza 1973. u njujorškom Bronxu na adresi 1520 Sedgwick Avenue gdje je DJ Kool Herc postavio temelje hip-hopa s “Back To School Jam” partyjem.



Dok same zasluge za naziv hip-hop se često prepisuju reperu Keithu Cowboyju koji je za vrijeme služenja vojske pjevao hip-hop/hip-hop dok je marširao. Sama hip-hop kultura je proizašla iz rapa, a sastojala se od četiri glavna elementa – breakdancea, DJ-inga – cuttinga/scratchinga, rapa i grafita. U samim počecima hip-hop je bio ulična subkultura koja se razvijala u Bronxu među mladim Afroamerikancima i Hispanoamerikancima koji su kroz svoju glazbu izražavali socijalno i politčki usmjere poruke.

Prijelomni trenutak za hip-hop je bio kada je tzv. stara škola dobila priliku nastupati po klubovima diljem New Yorka te na taj način opčinila mlade naraštaje. 1979. Sugarhill Gang je objavio pjesmu “Rapper’s Delight” koja je poharala vrhove glazbenih ljestvica s čime je hip-hop dospio u fokus javnosti te pokrenuo cijele generacije novih glazbenika i ljubitelja ove vrste glazbe.

Osamdesetih godina prošlog stoljeća, hip-hop je dobio globalnu ekspanziju, Run-D.M.C., Beastie Boys,Public Enemy su samo neki od glazbenika koji su ostavili trag tih godina. Krajem 80-ih i početkom 90-ih na scenu stupaju N.W.A.,Tupac Shakur, Notorious B.I.G…Devedesete su donijele i rivalstvo između istočne i zapadne američke obale, a važni akteri su bili Wu-Tang Clan, Fugeese i Diddy. Do kraja stoljeća, hip-hop je postao najprodavaniji glazbeni žanr u Sjedinjenim Američkim Državama.

U 21. stoljeću hip-hop je i dalje popularan, zadržava svoju važnost i puni stadione. Upravo na 50. obljetnicu nastanka hip-hopa, u svojoj koljevci na stadionu Yankeeja u Bronxu održao se veliki party za 50 tisuća posjetitelja koji su slavili korijene i evoluciju žanra kao i samu kulturu koja postoji pet desetljeća.

Osmosatno slavlje okupilo je ikone hip-hopa poput A Boogie Wit da Hoodie, Nasa, Lil Waynea,Ice Cubea, Wiz Khalife, Ghostface Killaha, Commona, Lupe Fiasco, Cam’Rona, Fat Joea, Slick Ricka, Snoop Doga i mnogih drugih. Uz slavne repere, nastupili su i DJ-evi poput Marleyja Marla i Mannieja Fresha koji su dobili svojih “pet minuta” na koncertu.

Ipak čast zatvaranja showa je pripala Run-D.M.C.-u kojima je ovo bio posljednji nastup u karijeri, a među svojim brojnim hitovima izveli su i jednu od najprodavanijih klupskih traka “It’s Like That” koja je nedavno proslavila 40 godina od izdavanja.



Priča o house himni iz 1994. koja se rugala veličini muškog penisa

Krajem kolovoza 1994. američka hip-house grupa 20 Fingers je debitirala na sceni s trakom “Short Dick Man” koju su složili s repericom Gillette. Traka kontroverznog naziva, a još kontroveznijeg teksta ostvarila je svjetski uspjeh, a posebice u Južnoj Americi i Europi gdje je poharala vrhove top ljestvica iako su je brojne radijske stanice odbivale emitirati zbog svog “upitnog” sadržaja.

Priča pjesme se vrti oko cure koja se zafrkava veličinom muškog penisa. Sami autor teksta Manfred Mohr je u jednom intervjuu otkrio kako je cijela poanta pjesme bila privući pažnju: “Zaključili smo kako postoje brojne trake gdje muškarci se izruguju s ženama i tretiraju ih kao seksualne objekte, da je vrijeme da se uloge zamjene i da muškarci osjete kako je biti na drugoj strani priče.” Sama reperica Gillette koja je odradila vokalne dionice hip-house himne tvrdi da je poanta “uzvratiti udarac svim pjesmama koje se izruguju sa ženama u pop, ali i rap svijetu.”

90-ih godina, traka je našla svoje mjesto i u klubovima diljem svijeta zbog svog zaraznog house-ritma i pamtljivog refrena “Don’t want no short dick man”. Tekst same trake nije kompliciran, ponavlja se nekoliko fraza u kojoj se reperica Gillette veličini muškog penisa izruguje na šaljive načine poput “Do you need some fucking tweezers to put that little thing away”. Kako bi izbjegli dio kontroverzi, 20 Fingers i Gillette su objavili i cenzuriranu verziju “Short Short Man”.

Iako je u početku traka izazvala kontroverzu, kako je vrijeme prolazilo zauzela je posebno mjesto u srcu kod brojnih partijanera, a čak i sami kritičari su bili blagi prema njoj. Važni glazbeni magazini kada su ostavljali recenzije na traku su odmah istaknuli kako je traka šaljivog karaktera, plesnog ritma i da ju ne treba shvatiti ozbiljno. Da je “Short Dick Man” ostavila traga u povijesti plesne glazbe, potvrđuje i sama činjenica da ju je BuzzFeed uvrstio među “The 101 Greatest Dance Songs Of the 90’s”.

Tijekom proteklih nekoliko godina, traka je ponovno postala aktualna zbog toga što ju je mlađa generacija internetskih korisnika otkrila na TikToku i instantno zavoljela. Osim što ju mlađi naraštaji koriste za snimanje šaljivih kratkih video uradaka, postala je i važan faktor u diskusiji o veličini muškog penisa i na pitanje treba li se sramiti veličine.





Plesna himna 90-ih prekinula teniski meč usred poena

Za vrijeme napetog polufinalnog meča između Jessice Pegule i Ige Swiatek na WTA Canadian Open turniru iz serije tisuću zasvirala je “Cotton Eye Joe” na iznenađenje svih prisutnih. U trenutku odigravanja tie breaka drugog seta, nedugo nakon servisa usred važnog poena, na zvučnicima centralnog teniskog terena u Montrealu zasvirala je plesna himna 90-ih zbog čega se meč morao nakratko prekinuti.


Foto RednexMusic com

U trenutku prekida poena, Jessica Pegula je vodila 4:3 u tie breaku nad Igom Swiatek, no uz pomoć prekida i ponavljanja poena trenutna broj jedan tenisačica na svijetu je iskoristila priliku i okrenula tie break u svoju korist te dobila set. Ipak, “Cotton Eye Joenije utjecao na finalni ishod teniskog susreta, u finale je prošla Amerikanka Jessica Pegula koja se na press konferenciji nakon meča osvrnula na nesvakidašnju situaciju sa terena.

“Stvarno smiješna situacija” otkrila je Jessica Pegula novinarima te dodala “Nikad nisam mislila da se takva situacija može dogoditi, a kamoli da zasvira “Cotton-Eye Joe. U tom trenutku sam samo razmišljala je li se ovo stvarno događa, od svih pjesma da je ona zasvirala.”

Cotton Eye Joe” je plesni hit iz 90-ih za koji je zaslužna švedska eurodance grupa Rednex. Šveđani su u svom najvećem hitu spojili elemente eurodancea i countryja. Pjesma se 1994. našla na prvom mjestu top ljestvica diljem svijeta, a brojni TV kanali i glazbeni časopisi je smatraju jednom od najboljih dance pjesama 90-ih godina.

Fizički obračun: Queer DJ-u Kiddy Smileu na Defectedu u Tisnom slomilo ruku

Francuski DJ Pierre Hache poznatiji kao Kiddy Smile podijelio je na svom Instagram profilu neugodno iskustvo koje mu se dogodilo na Defected Croatia u Tisnom gdje je nastupao. Nepoznati nasilnik se našao u backstageu gdje je vrijeđao i fizički nasrnuo na francuskog DJ-a, koji je stao u obranu svog prijatelja. Kiddy Smile je u objavi na Instagramu otkrio kako je razlog napada bila njihova seksualna orijentacija.


Foto Stephane Mahot

“Ne mogu vjerovati da ovo pišem, jer to što se dogodilo je suludo, ali je važno ostaviti svjedočanstvo o bujanju homofobije koja još uvijek cvate ovim svijetom. Znam da sam privilegiran jer sam većeg stasa što tjera ljude da dvaput promisle prije nego što me zaskoče, a i ja nisam tip koji bježi od borbe. No sad sam pun pomiješanih osjećaja i ne znam što bih s njima napravio, pogotovo jer mi je ruka slomljena.” započinje u svojoj objavi Kiddy Smile.

Francuski DJ u nastavku svoje objave daje još konteksta o incidentu. Naime nepoznati muškarac se našao u backstageu te je krenuo vrijeđati njegovog prijatelja zbog seksualne orijentacije. Kako bi smirio situaciju i nastale tenzije, Kiddy Smile je pokušao razgovarati s nepoznatim muškarcem što je naposljetku rezultiralo fizičkim napadom na francuskog DJ-a.

“Nisam htio dozvoliti ovom liku da gnjavi mog prijatelja. Stoga sam ga pitao zašto koristi pogrdne riječi, kao i je li možda on sam homoseksualac pa si daje za pravo da koristi te pogrdne riječi. Nakon čega je taj lik krenuo dizati ruku na mene. Upitao sam ga s kim je došao u backstage, ali me je udario te dok sam ga pokušao zaustaviti me ponovno udario.” otkriva francuski DJ.

Nakon zadobivenih udaraca Kiddy Smile je “poludio”: “Tada sam izgubio kontrolu te sam ga uspio nokautirati dok ga osiguranje nije preuzelo. Bio sam uzrujan jer sam na lijepom festivalu i super sam se provodio sa svojim prijateljom. Primio sam dva udarca jer sam razmišljao u kakvu ću se poziciju staviti kao izvođač ako udarim nekoga na festivalu, a pritom sam druge rase i “queer”.”

Usprkos neugodnom iskustvu, verbalnom i fizičkom napadu koji je rezultirao slomljenom rukom, Kiddy Smile zaključuje kako mu ovaj incident neće promijeniti njegovu sliku o Hrvatskoj ili Defectedu već će se vratiti prvom prilikom. No, ima samo jednu zamolbu “Bolje me nemojte zezati i dirati mi ruke, jer su mi one potrebne za posao”.

O samom incidentu se oglasio i direktor Defected Recordsa, Wez Saunders koji mu je još jednom izrazio podršku te podijelio još neke detalje i informacije. “Defected će uvijek brzo djelovati kako bi uklonili ljude s naših događaja koji se ne ponašaju u skladu s našim vrijednostima.” te dodaje kako su otkrili da nasilnik nije izvođač ni netko koga bi Defected mogao poznavati iako je imao narukvicu za backstage.

“Moj prioritet je uz tvoj oporavak naravno, pobrinuti se da su naši događaji sigurni te da vam otvorimo kanale da podijelite vaša iskustva. Ovakva ponašanja na našim događajima ne toleriramo! Još jednom hvala ti na hrabrosti što si ovo podijelio i radujem se sljedećem susretu.” zaključuje direktor Defecteda.

Brojni poznati DJ-evi poput Patricka Masona su podržali Kiddy Smilea te su izrazili žaljenje da se ovakve stvari još događaju. Dio komentara na Instagramu je podijelio i vlastita loša iskustva s događaja u Hrvatskoj gdje se nisu osjećali sigurno.

Organizatori jednog engleskog serijala partyja iz Leedsa je u komentaru otkrio kako su se oni povukli iz Hrvatske zbog sigurnosti, jer nikog nije bilo briga hoće li događaj biti siguran za LGBT posjetitelje, već se samo razmišljalo o zaradi.

 

Mladi hrvatski DJ i producent Percassi izdao svoj debitantski EP -Perreo-

Borna Perković poznatiji kao Percassi je zagrebački DJ i producent, zaljubljenik u house i tech-house ritmove koji svoju glazbenu karijeru gradi kao rezident na plaži Zrće gdje ga se ovog ljeta može uhvatiti u Burra Beach Houseu.

Nakon što je nekoliko godina za DJ pultom, od nedavno je i u produkcijskom svijetu. Nedavno  je izdao svoj debitantski EP “Perreo” koji donosi dvije trake “Perreo” i “El Gringo”. Trake donose ozbiljne tech-house beatove za plesni podij koje svojim latino začinima i vibrom tjeraju na ples. “PerreoEP je izdan na nizozemskoj etiketi Material Series gdje se još mogu pronaći trake producenata poput Ferrecka Dawna, Rebloka, Darius Syrossiana, Antora i drugih.

Debitantsko izdanje mladog hrvatskog producenta u kratkom vremenu od izlaska već broji na desetke tisuća streamova na glazbenim platformama, a Percassijeve trake su slušane u više od 50 zemalja diljem svijeta. EP “Perreo” se pronašao i na top ljestvicama – dosegnuo je 15. mjesto na Beatportovoj Tech-House Releases te još bolje 13. mjesto na Traxxourcevoj Brazilian /Latin top ljestvici uz What’s Hot ljestvicu.


*Klikni ovdje za satnicu u većoj rezoluciji

Otvorit će petu noć Sonus festivala u Euphoriji od 21 sat

Percassi nam otkriva kako od njega možemo očekivati novi singl u listopadu, a ovog ljeta osim što ga možete poslušati na njegovoj rezidenciji pozvan je na jubilarni deseti Sonus festival gdje će predstavljati nikad jači domaći i regionalni lineup.

Drugi dio kolovoza u Revelinu: Mark Knight, John Summit, Mood II Swing, Jeremy Olander

Nakon furiozne završnice srpnja, dubrovački Culture Club Revelin je u kolovoz ušao sa snažnim nastupom Kurd Mavericka i povratkom Fedde Le Granda “kući”. Vrhunac ljeta se bliži, a na vidiku su gostovanja Mark Knighta, John Summita, Mood II Swinga i Jeremy Olandera.

Jedan od miljenika hrvatske publike, Mark Knight redovan je gost dubrovačkog Revelina. Osnivač Toolroom Recordsa, iz ljeta u ljeto donosi probrane tech-house i house ritmove na plesni podij unutar tvrđave Revelin, a ovog puta stiže ususret same proslave jubilarnog 20. rođendana njegove popularne etikete u petak 18. kolovoza.

Ljetna turneja, jednog od najtraženijih mladih DJ-eva Johna Summita vodi diljem Europe i svijeta. Iz večeri u večer, publiku baca u trans svojim tech-house produkcijama. Popularnost mladog američkog DJ-a strmoglavo raste, što je rezultiralo najavom velikog solo showa na stadionu u Los Angelesu koji će ugostiti 22 tisuće partijanera. Dubrovačku publiku je upoznao još prošle godine, a njoj se vraća u ponedjeljka 21. kolovoza.

Premijerno gostovanje u Dubrovniku čeka duo Mood II Swing. Lem Springsteen i John Ciafone su pokrenuli zajednički projekt još početkom 90-ih koji je osvojio house scenu u godinama koje su slijedile. Producentski duo iz New Yorka u Culture Club Revelin stiže u petak 25. kolovoza.

Rijetko koji DJ ima širok glazbeni opus kao Jeremy Olander jer sve čari podžanrova housea i techna veže uz svoje ime. Nakon godišnjeg odmora u Grčkoj, švedski DJ se zaputio na svoju sjevernoameričku turneju, a za sami kraj mjeseca i povratak u Europu, stiže u Dubrovnik u ponedjeljak 28. kolovoza.



Iz kluba otkrivaju kako će uskoro objaviti kompletan program za rujan, a bogata sezona će kulminirati sa spektakularnim zatvaranjem sezone početkom listopada.

Sve detalje o nadolazećim gostovanjima, kao i informacije o svim događajima u Culture Clubu Revelin, možete provjeriti na društvenim mrežama kluba te web stranici.